Stoppen met studie na vier jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stoppen met studie na vier jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:46

Goede stap. Bedenk goed wat je wilt bespreken/vragen en wat je zelf nou echt wilt. Misschien zijn er goede oplossingen om ook een motiverende afstudeerstage voor jou te vinden :) succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:50

Vergeet niet dat veel banen een hbo denkniveau vragen. Als je doorzet kun je daarna prima wat breder kijken en een baan zoeken op ander gebied of verder doorstromen naar iets anders.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:33

Ik zou proberen toch door te zetten, je bent er bijna!
Ik heb na mijn HBO (vastgoed & makelaardij) nog een master (vastgoedkunde) gedaan die het logische vervolg was van mijn studie, maar die ik eigenlijk niet heel erg leuk vond. Maar goed ik was er tijdens mijn HBO al mee begonnen dus toen toch doorgegaan. Ik heb verschillende keren op het punt gestaan te stoppen omdat ik het eigenlijk echt niet zo leuk vond. Maar gelukkig heb ik toen ook wat schoppen onder mijn kont gehad en heb ik het netjes afgemaakt. Je scriptie kun je wel een beetje een richting uitduwen die je iets interessanter vindt. Dat heb ik ook gedaan.

Inmiddels 3 jaar aan het werk en nog steeds het idee dat dit hem niet voor mij is. Dus ben ik deze maand begonnen aan een nieuwe opleiding, de pabo. Compleet iets anders, maar echt heel erg leuk! Waar een wil is, is een weg!

Alles bij elkaar ben ik wel heel erg blij dat ik mijn opleidingen gewoon heb afgemaakt. Het is een stuk beter voor je CV als je iets afrond en dankzij mijn diploma kan ik mijn huidige opleiding versneld doen, dus dat heeft ook weer voordelen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 23:16

Daar zeg je inderdaad ook iets, al weet ik niet of ik het red om een tweede studie versneld te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:48

En weet je al wat je wil gaan doen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:00

Zat voor de zomer in hetzelfde schuitje, al deed ik deeltijd.
Ik moest alleen nog m'n scriptie schrijven...

Maar daar zat ik al een jaar in en tegenaan te hikken, die hele studie was ik zo zat, slecht te combineren met m'n baan en het vrat me gewoon op.
Het ging ten koste van alles, m'n plezier, m'n geluk, ik was doodmoe en altijd dat stemmetje met 'school' in m'n achterhoofd.

Uiteindelijk, na een confronterend gesprek met m'n beste vriendin, besloten niet af te studeren.
Zonde? Misschien wel.
Maar wat een opluchting was het zeg, wauw.
Ben weer happy nu, weer de focus in m'n werk en m'n vrije tijd is echt weer vrije tijd.
Geniet weer en ben weer vrolijk en druk en impulsief.

Ik had deze keuze al veel eerder moeten maken.
Heb er nog geen seconde spijt van gehad.

En heb alleen m'n HAVO op papier, maar maak me totaal geen zorgen.
Heb nu zonder diploma een vast contract gekregen en over de toekomst, als ik een andere baan wil, maak ik me ook echt geen zorgen.
Bergen ervaring, prima cv. Alleen geen diploma :+

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:49

Kanelly schreef:
En heb alleen m'n HAVO op papier, maar maak me totaal geen zorgen.
Heb nu zonder diploma een vast contract gekregen en over de toekomst, als ik een andere baan wil, maak ik me ook echt geen zorgen.
Bergen ervaring, prima cv. Alleen geen diploma :+

Nu zit je ergens binnen, maar dat geen diploma is in deze economie anders best wel een hekel punt als je gaat solliciteren.
Ik heb ook bergen ervaring en een prima CV, maar er zijn er met mij nog zoveel meer met bergen ervaring en een prima CV. En wel dat diploma.... Ik merk dat dat in een sollicitatie dat ontbreken van dat papiertje toch vaak wel maakt dat het kwartje de andere kant op valt. Op lagere functies nemen ze me niet aan, omdat ik teveel ervaring heb. Op hogere functies nemen ze me niet aan, omdat ik dat diploma nooit behaald heb.
Als ik de tijd kon keren.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:56

Ja kan hoor.
Maar ben er niet zo bang voor.
Nu werk ik ook niet in het bedrijfsleven, maar in de zorg. Toch een andere tak van sport, wat wellicht nog verschil maakt.
Qua functie en inschaling kan ik niet hoger, alleen met functiejaren nog. (Tenzij ik in de directie wil, maar daar ben ik toch nog te jong voor en dat zie ik ook echt niet zitten :D)

Maar kan me voorstellen dat het in het bedrijfsleven andere koek is, zeker nu.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 00:37

Ik ben nu 26 en moet nu nog 2 jaar om mijn master af te ronden. Heb eerst ook hbo gedaan en ben nu wat anders aan het doen. Moet zeggen dat het allebei technische opleidingen zijn. Op de ut kan veel maar je moet je er hard voor maken en voor in zetten. Ik moest voor de Premaster alles in 1 jaar afronden met gemiddeld een 7 dat is wel pittig. Maar dan kun je wel gelijk doorstromen naar de master

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:16

Heel verstandig om te proberen het af te maken.
Zelfs al ga je geen andere studie doen, kun je best een baan krijgen waarvoor je niet hebt gestudeerd. Ik ken zoveel van die gevallen; bijvoorbeeld een bioloog die toch liever programmeur werd, en een andere die nu bezig is in de archeologie, etc...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:20

afmaken, het is zonde dat je het niet doet.

zelf ben ik ook wel wat een sjaak afhaak. begonnen met accountancy.
propedeuse net niet gehaald en overgestapt naar P&O. dat nu wel netjes afgemaakt.
maar soms spijt dat ik mijn propedeuse niet heb gehaald. terwijl ik er zo dicht bij was.

echt ff door de zure appel heen bijten.
verder is een scriptie niet extreem veel creativiteit hoor.. heel veel regeltjes waar je je aan moet houden.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:12

Anoniem schreef:
En weet je al wat je wil gaan doen? :)

Ik denk, weet het dus nog niet zeker, dat ik toch doorga. Mijn studiebegeleider ziet graag dat ik het afmaak vanwege mijn goede resultaten in de eerste twee jaar. (Misschien ook omdat ze pas geld voor mij ontvangen als ik met een diploma de deur uit loop, zo werkt dat toch?) Ze zei ook dat ik pas in februari mag beginnen met afstuderen, door de vakken die nog openstaan. Ik mocht proberen een uitzondering aan te vragen bij de examencommissie, maar ze geeft me geen kans van slagen.

We hebben in ieder geval mijn situatie doorgenomen en ik heb afgesproken dat ik er de komende week over na ga denken. Het liefst zou ik direct een andere studie gaan volgen, maar voor deze studie moet ik terug naar het VWO voor deelcertificaten. Deze kan ik pas in juli halen, dus ik zou sowieso een jaar zonder studie/baan zitten.

Bedankt voor het vragen :)

@Kanelly, Super dat het voor jou goed heeft uitgepakt. Zo ken ik inderdaad meerdere mensen die zonder diploma toch ver gekomen zijn, alleen dus bijna niemand die wel eerst een tijd gestudeerd heeft. Jij hebt natuurlijk wel het voordeel van een deeltijd studie en hebt dus tijdens je studie toch relevante werkervaring opgedaan, waardoor er geen gat in je cv zit. Mag ik vragen wat jij op sollicitaties antwoordt/zou antwoorden als er wordt gevraagd naar het missende diploma. Dit is namelijk voor mij ook een groot twijfelpunt.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:21

@ Dorus, toch weer een motivatie om door te gaan, omdat jij precies beschrijft waar ik bang voor ben. Het lijkt me ook heel vervelend omdat je weet dat je wel geschikt bent voor de functie, maar alleen door dat stomme ontbrekende papiertje niet wordt aangenomen. Ik ben bang dat ik ook een 'had-ik-maar' gevoel krijg.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:32

Het halen van je deelcertificaten is een (hele) dure en tijdrovende aangelegenheid. Daarvoor zit je ook gedurende een (school) jaar fulltime op school om de vakken te volgen waar je je certificaten voor moet halen. Iets wat mij heeft tegengehouden, want ik wilde juist naast mijn baan mijn deelcertificaten gaan halen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:18

Jibbel schreef:
Het halen van je deelcertificaten is een (hele) dure en tijdrovende aangelegenheid. Daarvoor zit je ook gedurende een (school) jaar fulltime op school om de vakken te volgen waar je je certificaten voor moet halen. Iets wat mij heeft tegengehouden, want ik wilde juist naast mijn baan mijn deelcertificaten gaan halen.

Welke vakken wilde jij gaan halen? Ik heb biologie en scheikunde nodig en hoopte dit 's avonds te gaan doen. Qua prijzen heb ik er nog niet aandachtig naar gekeken. Ik zag bij het Luzac wel bedragen van in de 2000 euro voorbij komen, maar koppelde dit vooral aan de hoge prijzen van privéscholen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:23

luf_horses schreef:
@ Dorus, toch weer een motivatie om door te gaan, omdat jij precies beschrijft waar ik bang voor ben. Het lijkt me ook heel vervelend omdat je weet dat je wel geschikt bent voor de functie, maar alleen door dat stomme ontbrekende papiertje niet wordt aangenomen. Ik ben bang dat ik ook een 'had-ik-maar' gevoel krijg.

Er zit natuurlijk wel verschil tussen werken in een andere richting dan de niet afgemaakte studie en werken in dezelfde richting als je afgemaakte studie.

In de eerste jaren dat ik werkte waren er genoeg vacatures op de markt en maakte mijn ervaring (deels opgedaan tijdens mijn studie) veel goed voor dat ontbrekende papiertje. Met de huidige economie zijn er veel meer werkzoekenden dan vacatures en als ze dan kunnen kiezen voor iemand met diploma tegenover een gelijkwaardig iemand zonder diploma is de keus snel gemaakt....
Ik heb ook bewust niet expliciet op mijn CV staan dat ik uiteindelijk geen diploma heb gehaald. Een oplettende lezer kan het eruit opmaken, maar vaak kijken ze daar overheen. Daardoor krijg ik eerder de kans mezelf in een gesprek te verkopen waardoor mijn kansen toch weer groter worden.

@Jibbel: Ik heb ook ooit gekeken om nog een deelcertificaat Natuurkunde te gaan halen en je kan ook alleen inschrijven voor het examen, maar dan moet je dus met zelfstudie de materie zien te beheersen. Het kan dus wel zonder fulltime naar school te gaan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:20

luf_horses schreef:
Jibbel schreef:

Welke vakken wilde jij gaan halen? Ik heb biologie en scheikunde nodig en hoopte dit 's avonds te gaan doen. Qua prijzen heb ik er nog niet aandachtig naar gekeken. Ik zag bij het Luzac wel bedragen van in de 2000 euro voorbij komen, maar koppelde dit vooral aan de hoge prijzen van privéscholen.

Natuurkunde, scheikunde, biologie en Wiskunde B1.

Allemaal vakken die ik wel al gehad heb op de middelbare school t/m de 5e, maar uiteindelijk geen examen in heb gedaan.
Om ze alsnog te volgen zou ik idd richting die prijzen per vak moeten betalen. Dat vond ik echt te gek.
Via een ROC is het wel goedkoper, maar ik ik geef de voorkeur aan klassikale begeleiding omdat ik destijds ook echt moeite had met deze vakken. Daarom zou ik nu niet snel kiezen voor afstandsonderwijs.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:25

Ik ben geneeskunde gaan studeren op mijn 26e. Kreeg in de tussentijd 3 kinderen. Nooit spijt van gehad want ik doe het leukste werk dat je maar kunt bedenken .....Dus ik zou zeggen - go for it. Volg je hart. Maar misschien is het wel handig om deze studie wel af te ronden. Dan heb je ten minste iets en je nieuwe werkgever kan alleen maar waarderen dat je nog iets extra's op zak heb. Ik heb gezondheidswetenschappen ook afgerond en dat heeft me ook altijd waardering gebracht en had ik altijd net wat extra bagage vergeleken met mijn mede- studenten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:29

Goed trouwens dat je erover gaat praten.

Er viel me alleen iets op aan post van je... je zegt niet creatief te zijn... en dat is pertinent onwaar... iedereen is creatief op zijn eigen manier... en als je weet wat jouw manier is kan je die gewoon prima gebruiken...
Kijk eens hier... kan je je gratis voor aanmelden... en zeker dingen van eerste twee weken zijn iig goed om je idee over creativiteit aan te passen... https://class.coursera.org/cic-001/class/index

Succes... en veel sterkte.. je kan echt wel wat... en die twijfels... komen wel bij heel veel mensen voor aan het eind van de studie.. je bent echt niet de enige.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:35

Stoppen is de weg van de minste weerstand en die gemakkelijke weg heb je de laatste jaren al genoeg bewandelt want op dag 1 van je studie had je al geen goed gevoel. Als je mijn dochter was zou ik je zeggen dat dat gevoel dan nog maar even moet blijven tot je je papiertje hebt, al was het alleen maar om je in ieder geval te behoeden voor een dikke berg schulden.

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:39

Zie het zo: als je nu nog even een paar maandjes doorgaat heb je tenminste een opleiding.
Als je stopt heb én 4 jaar niet gedaan wat je wou én geen diploma. Ik zou nog even doorzetten en afmaken en dan iets anders zoeken

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:39

Wanneer ik in jouw schoenen had gestaan, had ik gewoon even door de zure appel heen gebeten. Je bent bijna klaar, je hebt zoveel geïnvesteerd en het zou allerminst verstandig zijn om nu alles aan de kant te schuiven. Dat je geen zin hebt in het werk dat kan volgen op je opleiding is een ding, maar zin voor een stage kun je maken. Of je geschikt bent voor een functie is gelukkig niet aan jou om te bepalen, maar aan degene die verantwoordelijk is voor het zoeken van een kandidaat voor de functie ;)

Dan heb je in ieder geval een papiertje waar je op terug kunt vallen. Studeren is een luxe en de economie is nu eenmaal niet zo denderend op het moment dat de banen voor het oprapen liggen.

Dan zeg je dat je geen zin hebt om nu nog aan een universitaire opleiding te beginnen omdat je dan pas zult afstuderen wanneer je op z'n vroegst 28 bent. Nu zal ik 27 zijn wanneer ik afstudeer en met ons zijn er velen. Daarnaast bestaat de kans dat de economie dan weer wat beter is waardoor je arbeidskansen niet alleen vergroot zijn door een (hogere) opleiding, maar tevens omdat er meer vraag is naar medewerkers.

Afgezien van het feit dat het je schort aan motivatie om je schouders onder dat laatste beetje werk te zetten - en ja, ik bedoel dat laatste beetje, ik zit immers ook in mijn afstudeerjaar - zie ik geen enkele reden die een dergelijke keuze zou rechtvaardigen. Maar dat is puur gebaseerd op mijn inzicht, het betreft mijn mening.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 13:29

@Jibbel: Vergelijkbaar met mijn situatie dus. Ik heb deze vakken op de middelbare ook gevolgd, was in scheikunde wel goed, in biologie absoluut niet. Via een ROC zou ik het nog wel willen proberen. Ik denk dat het me dan ook wel zou lukken zonder klassikale begeleiding.

@Siepjes: Knap! Ik weet alleen niet of ik dat ook zou kunnen. Al staan die kinderen voorlopig niet op de lijst :P

@Evelijn: Ik ga kijken! Met niet creatief zijn bedoel ik dus niet creatief zijn op de manier die mijn opleiding verwacht.

@Chakkie17: Haha, dat de situatie zou verbeteren tegen de tijd dat ik af zou studeren werd ook gezegd toen ik aan mijn huidige studie begon. Ik geef je trouwens wel gelijk hoor, als ik nog vijf jaar doorga heb ik veel meer kans op een goede baan.

Bedankt voor de reacties! Dit semester ga ik sowieso door met het inhalen van alle openstaande vakken. Ik wil me dan vanaf januari in ieder geval bezig houden met het halen van de nodige deelcertificaten en afhankelijk van hoe ik er dan voor sta, toch aan een afstudeerstage beginnen. Ik kan eventueel voor mijn stage bij een modellenbureau terecht. Minpuntje is dat het bijna drie uur reizen is, maar dan heb ik in ieder geval iets achter de hand.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:31

Kun je voor je stage niet tijdelijk op kamers? weet niet of je één dag per week of de hele week stage moet lopen maar dat zou een optie zijn.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 13:34

Vier dagen per week. Daarnaast heb ik dan nog een dag school, maar ook twee paarden aan huis dus dat wordt 'm niet. Anders had ik dat graag gedaan.