Studentenvereniging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isjtar

Re: Studentenvereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:56

Oh grapje :D
Wij hadden een zusterverband met Sint J, maar dacht dat ze dan dus ook geen KMT zouden hebben ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:58

Haha, nee het is ook wel een stuk minder dan Corps-KMT zegmaar, het kamp duurt maar 5 dagen en het nare gedeelte is alleen overdag, 's avonds is het gewoon feest. Maar je mag je wel 5 dagen niet wassen en op de eerste dag word je ondergespoten met curry en mayo en andere kek :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:05

Ben (helaas) alweer een tijdje weg uit Groningen, maar toen ik aan het begin van mijn studie de KEI-week daar liep (wat overigens echt een hele leuke week is geweest; groepje jongens die onze 'kei-papa's' waren waren goede vrienden van elkaar, dus hadden we een vrij grote groep, en deze jongens zelf waren ook niet zo van de studentenverenigingen) heb ik wel meer dan genoeg gezien van de studentenverenigingen.

En dan in Groningen met name 'de 2 grootsten', Vindicat en Albertus. Ik hoefde alleen al maar naar het soort/slag volk te kijken om te weten dat ik daar never nooit niet bij wil horen. De Friese studentenvereniging leek vrij matjes en braaf, maar die liet diverse 1e jaars toen ook bloot en gebody-paint met de friese vlag, met blote borsten, de parade lopen. Niet dat ik daar enige interesse in had, ik ben nl. niet van Friese afkomst.

Standaard hoort/hoorde bij het KEI programma ook dat je een avondje langs alle kroegen van de studentenverenigingen gaat. Gelukkig waren veel het er over eens dat ze daar echt geen behoefte aan hadden. Dus werd onze groep die avond in 2en gesplitst: 1 kei-papa nam geinteresseerden mee naar de studentenverenigingen, de andere KEI-papa maakte er met de rest gewoon een hele leuke avond van door van het algemene programma af te wijken, en zelf gewoon leuke kroegen en plekken te bedenken. Zo hebben we ook een avondje gelasergamed bijvoorbeeld, tegen een mooi gereduceerd tarief :D

Ik ben idd wel lid geworden van een studie-vereniging (rechten). Tuurlijk hebben ze daar ook wel feesten, alleen een heel stuk minder én ze zijn gewoon echt optioneel. Je wordt niet met scheve ogen aangekeken als je daar niet heen gaat. Bij grotere, échte studentenverenigingen is toch alles meer 'verplicht' vaak; eten met je jaarclubje, feestjes aflopen 'anders hoor je er niet bij'. Nee bah, mij niet gezien :r

Met de studievereniging hebben we dan ook hele leuke, gezellige en interessante dagen gehad met allerlei excursies etc. Ze boden bijv. ook 1x per jaar een ski-vakantie aan tegen een mooi tarief. Heb daar helaas toen geen gebruik van gemaakt, wel jammer.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 03-09-13 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:05

Ik ben ook lid van een studentenvereniging, maar tot nu toe eigenlijk vrij weinig mee gedaan. Maar dit jaar komt dat wel :) Ik ben nu twee jaar verder en alles is weer op de rit, dus ga ik mooi meefeesten ^^

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:08

Iedereen z'n eigen mening, en vooral niks doen dat niet bij je past. Maar ik heb echt een toptijd gehad bij mijn studentenvereniging. Met alles erop en eraan, ontgroening, hierarchie, statusverschillen, bierdrinken, jasje-dasje op societeit staan. Het moet bij je passen, maar ik vond het geweldig :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:15

Tja, ik ben gewoon te nuchter voor die bullshit. Ik snapte mijn kennis(schoonzusje) ook totaal niet toen ik die verhalen hoorde. Daarnaast woon ik ook nog thuis, meer dan een uur reizen. Maar ik zit nou eenmaal liever bij mijn vriend en paard dan van die kak figuren. Maar als semi-rotterdamse zoals ik genoemd word pas ik ook bijvoorbeeld totaal niet tussen de figuren van Leiden.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:23

Bij ons is het alles behalve kak figuren :P Maar dat ligt misschien aan de school xD Eén grote boerenzooi :P 9/10 is zelf boer, en ben je het niet dan zit het wel in je hart :P

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:26

Isjtar schreef:
Leuke discussie! Ik ben zelf ook lid van een studentenvereniging en wij hebben ook geen ontgroening en juist iedereen is lekker zichzelf! Ik ben zelf ook tegen ontgroening, zie er de lol niet van in!

Zit jij toevallig bij Dizkartes? :)
xHanne schreef:
Wat een vooroordelen hier zeg! Pfff... Ik ben wel lid van een algemene studentenvereniging, super gezellig en heb zo veel mensen leren kennen! Wij hebben geen ontgroening, daarentegen hebben we wel een super leuke introductietijd met een kamp, introductieweek, wekelijkse activiteiten etc. We zijn dus geen traditionele vereniging, maar wel groot met jaarlijks 250-300 nieuwe leden! Je hebt bij ons wel disputen met ontgroening, maar dat is optioneel en niemand van mn club is lid geworden bij en dispuut vorig jaar.

Maakt nogal een verschil over welke vereniging je het hebt dus.. :)*

Haha ja inderdaad ;)

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:29

Bij ons in Maastricht heb je drie grote verenigingen, waarvan de mijne er 1 van is. De andere twee zijn wel traditioneel en dus ook soms kak, jasjedasje en ontgroening enzo.
Bij ons heb je helemaal geen verplichtingen, behalve je contributie betalen ;) Het is alleen wel zo dat je het leuker voor jezelf maakt als je wat actiever bent, maar dat kan alleen met een jaarclub of meteen ook commissie of dispuut er bij, wat je zelf allemaal wilt. Ik zit zelf momenteel bij twee commissies (1 is bijna klaar en de ander begint bijna) en een dispuut en ik vind het fantastisch allemaal, maar hou ook ruim voldoende tijd over voor mn studie, en als ik dus ook een avond niet naar mn commissie of dispuut ga omdat ik moet leren is dat ook allemaal prima hier :)

xHanne, leuk, is een zustervereniging van ons (KoKo) :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:30

Ik ben drie jaar lid geweest van een studentenvereniging. De reden dat ik erbij ging was om nieuwe mensen te leren kennen. Achteraf was dat niet echt nodig, want met m'n klas- of huisgenoten trok ik ook redelijk veel op.
Helaas had ik het idee dat ik een beetje 'raar' was -in verenigingskleding- (dat vonden klasgenoten) en viel daardoor een beetje buiten de boot bij hun.

Groot nadeel is dat ik heb ervaren dat het er vooral om het aantal leden en het geld ging. Echte vriendschappen maakte ik niet.. Gezelligheid was er overigens genoeg, maar daarvoor hoef je niet per ce bij een vereniging ;)

Ik heb er achteraf behoorlijk spijt van, want het heeft me veel tijd en geld gekost... :\

Ontgroening vind ik er wel bij horen trouwens.. Maar het hoeft niet zo heftig (vind ik).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:56

miss_lizje schreef:
Tja, ik ben gewoon te nuchter voor die bullshit. Ik snapte mijn kennis(schoonzusje) ook totaal niet toen ik die verhalen hoorde. Daarnaast woon ik ook nog thuis, meer dan een uur reizen. Maar ik zit nou eenmaal liever bij mijn vriend en paard dan van die kak figuren. Maar als semi-rotterdamse zoals ik genoemd word pas ik ook bijvoorbeeld totaal niet tussen de figuren van Leiden.

Het is niet nodig om dingen die je voor jezelf niet wil, dan maar meteen zo neer te halen. Ik geef ook al aan dat iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelen, dus om mij dan af te schilderen als een kakfiguur is een beetje flauw. Ik ben ook super nuchter, en echt niet iemand die zich door jan en allemaal laat vernederen of kleineren in een groentijd. Het moet bij je passen, en dat deed het bij mij. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:32

Bij ons zitten een aantal ex-Virgilianen, volgens hen mag je tegen alles 'nee' zeggen. Alleen niemand doet het. Tja.. :)

Niemand dwingt iemand om bij een vereniging te gaan hoor, enneh... zo erg zal het allemaal niet zijn, als het Corps en Virgiel hier (de twee meest traditionele verenigingen) allebei rond de 2000 leden zitten.

@Anoeska, volgens mij moet je er gewoon een beetje de lol van inzien, en niet vergeten dat je niet wordt gekleineerd als persoon maar als feut. En dan valt het allemaal wel mee. (Denk ik.)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:41

Anoeska schreef:
miss_lizje schreef:

Het is niet nodig om dingen die je voor jezelf niet wil, dan maar meteen zo neer te halen. Ik geef ook al aan dat iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelen, dus om mij dan af te schilderen als een kakfiguur is een beetje flauw. Ik ben ook super nuchter, en echt niet iemand die zich door jan en allemaal laat vernederen of kleineren in een groentijd. Het moet bij je passen, en dat deed het bij mij. :D

Ik vertel alleen mijn ervaring. Hier in Leiden zijn ze nogal van de statusen in mijn gebouw. Hier veranderen bijna alle mensen in kakkers als ze bij een vereniging zijn aangesloten. Misschien ligt het aan de opleiding, maar het is hier behoorlijk extreem.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:24

miss_lizje schreef:
Ik vertel alleen mijn ervaring. Hier in Leiden zijn ze nogal van de statusen in mijn gebouw. Hier veranderen bijna alle mensen in kakkers als ze bij een vereniging zijn aangesloten. Misschien ligt het aan de opleiding, maar het is hier behoorlijk extreem.
Op Geesteswetenschappen valt het juist heel erg mee. Ik weet dat Geschiedenis een redelijk aantal Minervanen heeft, maar ook die pik je er eigenlijk niet heel gemakkelijk uit. De mensen die lid zijn van Catena zijn makkelijker te identificeren. :')
Als er iets is wat ik geleerd heb van lid worden bij een vereniging, is het dat je het allemaal ook niet al te serieus moet nemen. Onze opleiding is best een "elitair" clubje met mensen die elkaar allemaal goed kennen (mede dankzij het dispuut) en ons vakdispuut is ook best hiërarchisch. Op vergaderingen is het taalgebruik heel formeel en wordt het ook erg gewaardeerd als je er netjes uitziet, waardoor het voor een buitenstaander (i.e. de hospitanten) echt een onwijs strakke, corporale bedoening lijkt, terwijl het juist heel gezellig en toegankelijk is. Dat zijn dingen waar je je gewoon aan over moet geven en in mee moet gaan als je van zoiets lid wordt, zonder er al te zwaar aan te tillen. :)

Ik ben lid van een zeilvereniging, waar ik dit jaar wat actiever ga worden op het gebied van zeilen. Feestjes en borrels hoef ik niet heen, want ik heb genoeg te doen binnen de studievereniging en het vakdispuut van mijn opleiding, naast m'n studieverplichtingen en wat-niet-meer. :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:42

_Summerly_ schreef:
miss_lizje schreef:
Op Geesteswetenschappen valt het juist heel erg mee. Ik weet dat Geschiedenis een redelijk aantal Minervanen heeft, maar ook die pik je er eigenlijk niet heel gemakkelijk uit. De mensen die lid zijn van Catena zijn makkelijker te identificeren. :')
Als er iets is wat ik geleerd heb van lid worden bij een vereniging, is het dat je het allemaal ook niet al te serieus moet nemen. Onze opleiding is best een "elitair" clubje met mensen die elkaar allemaal goed kennen (mede dankzij het dispuut) en ons vakdispuut is ook best hiërarchisch. Op vergaderingen is het taalgebruik heel formeel en wordt het ook erg gewaardeerd als je er netjes uitziet, waardoor het voor een buitenstaander (i.e. de hospitanten) echt een onwijs strakke, corporale bedoening lijkt, terwijl het juist heel gezellig en toegankelijk is. Dat zijn dingen waar je je gewoon aan over moet geven en in mee moet gaan als je van zoiets lid wordt, zonder er al te zwaar aan te tillen. :)

Ik ben lid van een zeilvereniging, waar ik dit jaar wat actiever ga worden op het gebied van zeilen. Feestjes en borrels hoef ik niet heen, want ik heb genoeg te doen binnen de studievereniging en het vakdispuut van mijn opleiding, naast m'n studieverplichtingen en wat-niet-meer. :))

Problemen mee, wil je vechten? :')

Er zijn een aantal studies die zowel in Delft als Leiden dingen doen, en er zijn ook veel Koornbeursers die dat doen lid bij Catena. En andersom :j Catena is een beetje de Leidse Koornbeurs, maar dan met 10x meer meisjes en nog wat dingen natuurlijk. Het is een beetje onze zustervereniging aan het worden.