Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Janine1990 schreef:Lianne86 schreef:Waarvoor moet je anders je stufi gebruiken? Voor je kosten toch? Studie etc. En alles wat je over hebt, maakt het iemand uit hoe je dat besteedt? Zou wat zijnIk had een uitwonende beurs, verdiende net "genoeg" zodat ik nog stufi kreeg, maar daarvan kon ik ook vrij luxe leven
En ja, ik kreeg meer dan dat er op ging aan mijn studie...
Lenen is sowieso dom als het niet nodig is
Als ik vooraf had geweten wat ik nu weet, had ik mijn hele studie maximaal geleend. Had ik alles op m'n spaarrekening gezet en de rente gebeurd. Na mijn studie had ik dan met flinke stappen afgelost.
Je maakt hier winst op, aangezien de rente van DUO minder dan 1% is. Wat het op dit moment is weet ik niet precies. Maar het is wel winstgevend in deze tijd.
Ik heb althans geen haken en ogen gevonden aan het lenen, waardoor bovenstaande niet mogelijk is. Het gaat je toch geen 10.000 euro per jaar opleveren, dus je stufi vervalt niet.
Ik ben nog niet klaar met mijn studie, maar mijn lening zet ik zolang nog gewoon door (heb een baan).
anders zou iedereen dat doen... Heb ik voor de gein toen ik nog stufi kreeg namelijk nog zitten kijken...
Dan zou dat dus gewoon praktisch zijn... Toen ik nog stufie kreeg was dat dus echt niet zo... zat het rond de 2%...
maarja... upendo schreef:Janine1990 schreef:Oooh nee hoor!!
Gewoon tegen TS, vind het zo'n belachelijk idee...
Ah, okee, ik dacht al.
(ik ook...)
Lianne86 schreef:Klopt dit wel? Is altijd net iets meer dan de rente bij de bankanders zou iedereen dat doen... Heb ik voor de gein toen ik nog stufi kreeg namelijk nog zitten kijken...
Zie nu dat het wel zo is.... Dat is mafDan zou dat dus gewoon praktisch zijn... Toen ik nog stufie kreeg was dat dus echt niet zo... zat het rond de 2%...
Als je het wel kunt laten staan, dan is het slim bekeken
eerlijk is eerlijk... Ik had hetzelfde gedaan als het een paar jaar geleden zo was.... (Blijf het alleen zo maf vinden
) upendo schreef:Nee, ik vind het raar dat je verwacht dat je zo makkelijk stufi kunt krijgen als je alleen G/L/W betaalt en boodschappen doet.. En dus niet echt uitwonend bent.
RoyceMack schreef:Je kunt altijd aangeven dat je uitwonend bent. Veel studenten zeggen dat ze uitwonend zijn en wonen gewoon nog thuis. Vaak komt DUO daar niet achter. Alleen zijn de controles momenteel strenger.
Als ze erachter komen moet je alle extra centen die je hebt gehad, terug betalen.
Lianne86 schreef:Mjah, maar dan scheelt dat op 1000 euro 10 euro... Dat is het voor mij gewoon niet waard om een lening te nemen en een schuld te hebben.... Toen ik begon was het dus anders, ging je er wel op achteruit... Maar stel je leent maximaal... dan levert het misschien 100 euro op per jaar? Makkelijk verdient natuurlijk, maarja... Ik ben bang dat 9 van de 10 studenten het dan niet kan laten staan en het toch opmaaktAls je het wel kunt laten staan, dan is het slim bekeken
eerlijk is eerlijk... Ik had hetzelfde gedaan als het een paar jaar geleden zo was.... (Blijf het alleen zo maf vinden
)

Lianne86 schreef:Mjah, maar dan scheelt dat op 1000 euro 10 euro... Dat is het voor mij gewoon niet waard om een lening te nemen en een schuld te hebben.... Toen ik begon was het dus anders, ging je er wel op achteruit... Maar stel je leent maximaal... dan levert het misschien 100 euro op per jaar? Makkelijk verdient natuurlijk, maarja... Ik ben bang dat 9 van de 10 studenten het dan niet kan laten staan en het toch opmaaktAls je het wel kunt laten staan, dan is het slim bekeken
)
Geen idee hoe het precies met het aflossen zit (en dus ook niet of het zo werkt met de rente... kan wel).. Als je dat over 10 jaar gaat uitspreiden, tis niet veel, maar het is wel lekker, en vooral als je er niets voor hoeft te doen...
)
Alleen in je achterhoofd houden dat niet niet van jou is :p En er echt afblijven...
Lianne86 schreef:Even over de berekening...
Snap hoe het werktGeen idee hoe het precies met het aflossen zit (en dus ook niet of het zo werkt met de rente... kan wel).. Als je dat over 10 jaar gaat uitspreiden, tis niet veel, maar het is wel lekker, en vooral als je er niets voor hoeft te doen...
Eerlijk is eerlijk, als het bij mij in de tijd niet 2,74 was geweest (en de bankrente 2%) dan had ik het ook gedaan en had ik mezelf er ook in verdiept...
Maar toch blijf ik het raar vinden, toen hebben we dat namelijk zitten opzoeken en kwamen we dus tot de (voor mij) logische conclusie dat het gewoon af te raden was om te lenen omdat het geld kost....
Maar: stel jij wilt een huis kopen... telt die schuld dan mee? (Want daar was ook discussie over :S)
Dit is trouwens wel heel offtopic... maar groot gelijk... (ik heb me er toen dus niet in verdiept, dus geen idee wat je max kunt lenen, dach altijd dat dat rond de 200 was ofzo)
Maar als je het kunt, zeker doenAlleen in je achterhoofd houden dat niet niet van jou is :p En er echt afblijven...
Waarom was dit in mijn tijd niet?![]()
Janine1990 schreef:Lianne86 schreef:Mjah, maar dan scheelt dat op 1000 euro 10 euro... Dat is het voor mij gewoon niet waard om een lening te nemen en een schuld te hebben.... Toen ik begon was het dus anders, ging je er wel op achteruit... Maar stel je leent maximaal... dan levert het misschien 100 euro op per jaar? Makkelijk verdient natuurlijk, maarja... Ik ben bang dat 9 van de 10 studenten het dan niet kan laten staan en het toch opmaaktAls je het wel kunt laten staan, dan is het slim bekeken
)
Even een rekensommetje dan...
Ik krijg 850 geloof ik, per maand...
Is dus 850 x 12 = 10.200
Was ik hier vanaf het begin mee begonnen kwam ik op 5,5 jaar = 56.100
Laat ik hier gemiddeld 1,8% rente per jaar op hebben gekregen (rente is alleen maar naar beneden gegaan in de afgelopen jaren) =
10.200 x 1,8% = €183,60
20.400 x 1,8% = €367,20
30.600 x 1,8% = €550,80
40.800 x 1,8% = €734,40
51.000 x 1,8% = €918,00
56.100 x 0,9% (half jaar) = €504,90
Totaal gebeurde rente: €3.258,90
Laat ik zeggen dat ik dit in 5 jaar ga aflossen, dat zijn 60 maanden en dat is dus 935 euro per maand. Omdat ik het aldoor op zij heb gezet, zet ik het op die manier ook meteen weer terug.
Ik betaal 5 jaar lang 0,6% rente over het nog af te lossen bedrag.
Jaar 1: 56.100 - 11.220 = 44.880 x 0,6% = 269,28
Jaar 2: 44.880 - 11.220 = 33.660 x 0,6% = 201,96
Jaar 3: 33.660 - 11.220 = 22.440 x 0,6% = 134,64
Jaar 4: 22.440 - 11.220 = 11.220 x 0,6% = 67,32
Rente betaal je aan het eind van het eerste jaar dat je niet meer studeert (als ik het goed heb, weet het niet uit m'n hoofd) en dan heb ik dus al geld afgelost. Ik betaal de rente over het resterende bedrag (toch?). Dus in jaar 5 heb ik aan het eind geen geld meer staan en betaal ik geen rente.
Dan heb ik in totaal €673,20 betaald aan rente en heb ik bijna 3000 euro verdiend in totaal 10,5 jaar tijd. Is niet veel, maar ik hoefde er ook niets voor te doen. Zie het als een obligatie.
DUO heeft geen clausules meer die zeggen dat je maximaal zoveel per maand mag aflossen, waardoor ze langer rente van je genieten. Dus wat dat betreft zou het volgens mij ook moeten kunnen.
FirebirdM schreef:Je moet toch ook belasting betalen over je 'teveel' aan spaargeld en vermogen (grens ligt rond de 20.000 euro dacht ik)? Plus dat de huidige spaarrentes allemaal ver, ver onder de inflatie liggen en dat het bedrag waar je mee begon, na die paar jaar beduidend minder waard is geworden dan wat je ervoor terug hebt gekregen in de vorm van rente. Tel daarbij op dat het BKR studieschuld wil laten meewegen in bijvoorbeeld hypotheekverstrekkingen, en ik vraag me af of het echt zo simpel geld verdienen is...
Birgit__ schreef:Ragdollcat schreef:Natuurlijk wil iedereen wel extra geld.
Maar als 20 jarige thuiswonende bij de ouders, heb je nog niet heel veel geld nodig. En je werkt ook.
Dus als je meer wilt ga je gewoon wat meer werken.
Niet heel veel geld nodig? Was dat maar zoIk betaal stalgeld voor mijn paard zelf, betaal zelf collegegeld en andere schoolspullen, huur (iig gas/water/licht) eigen boodschappen en ik heb (ja dat is luxe oke) een auto die veel kost, maar daarvoor ben ik aan het kijken of ik iets goedkopers/zuiniger kan krijgen.
Ik ben iemand die hard moet werken voor mijn eigen dingen en dat vind ik ook helemaal niet erg. Maar daarom wilde ik wel weten waar ik recht op heb en waarop niet. En extra werken gaat in mijn ogen bijna niet.