Stagetijd, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stagetijd, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:06

Nee, dat kan helaas niet. En krijg er ook geen studiepunten voor :(

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:08

Kan je niet afspreken dat je ook avonden mee draait dus bij aantal dagen 12 tot 21.00 zodat je ook de avonden goed mee krijgt hoe dat gaat maar dat je wel netje binne de 9 uur op een dag blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:13

Bij ons was de regel: 1 melkmoment meemaken. Dus ofwel je bent om 06:00 of je begint later zodat je het avondmelken doet. 8 uur was ook de standaard. Bij veel meer zou de stagebegeleider even overleggen of je hoefde dan een dag minder.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:14

amoj schreef:
Dat vond ik zelf dus ook al. Ik snap ook dat deze tijden geen 9-5 kunnen zijn, maar vind het toch wel erg lang.
Pauze is ongeveer anderhalf uur over de dag verspreid.
Vergoeding heb ik nog niet over gehad.

In de regelementen staat ook max. 8 uur per dag.

Ik vind het wel lastig. Ik ben het enigste meisje in de klas en wil zegmaar niet als een zeur gaan overkomen op school, omdat ze mij al een beetje als 'anders' zien.

Dat snap ik :) maar je moet je ook niet op je kop laten zitten! Als je alleen maar ja en amen zegt wordt je juist een 'typisch' meisje, boeren hoor je ook genoeg zeuren hoor :j

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:17

Hier was de regel max 8u werken en 1u pauze dus 9u op je stageplaats aanwezig zijn.
En dat je 1 melkbeurt moest meemaken, of dat nu 's morgens of 's avonds was maakte niet uit.
Vind het wel hele langen dagen zo... Zou het toch even bespreken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:18

Ja dat is bij de nieuwe stagebieder ook de regel, 1x melken meemaken.
Ik heb er voor gekozen om later te beginnen en 's avonds te melken, omdat mijn ouders niet willen dat ik zo vroeg alleen langs de weg fiets.
Anders moest ik om 6:30 beginnen en mocht ik om 6 uur gaan.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:24

Pff.. ik vind dat ook behoorlijk lang hoor. Zo'n bedrijf moet toch aangesloten zijn bij Aequor? Kun je daar niet bij informeren? Vaak maken bedrijven een beetje misbruik van stagiaires, lekker goedkoop. Maar jij werkt je te pletter ondertussen..

En dat er ook veel tijd in gestoken wordt, in stagiaires.. dat valt naar mijn ervaring tegen..
Bij de bedrijven waar ik stage heb gelopen (dierverzorging) werd er wel wat uitgelegd af en toe maar waren ze geen uren met mij bezig hoor..
Hooguit de eerste week soms een paar minuutjes en daarna kan een stagiaire over het algemeen alles zelf..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:39

Moeilijke kwestie! Hoe oud ben je eigenlijk?
Heb je het er met de boer al over gehad? Zijn dit de tijden en anders mag je geen stage lopen bij hem/haar of kun je misschien toch afspraken daar over maken?
Ik zou op school aan je stagebegeleider vragen wat het maximale aantal uren per dag is dat je mag lopen. Je zou dan tegen de boer kunnen zeggen dat je anders over je maximale aantal uur heen gaat.

Maar langs de andere kant vind ik het ook weer niet raar dat je zoveel uur moet maken. Wij hebben zelf een akkerbouwbedrijf en werken ook veel uur. Zo gaat dat in deze branche, het is nu eenmaal hard en veel werken. De periode dat je daar stage loopt is relatief kort en zo maak je op dit bedrijf wel alles mee zoals het er dagelijks aan toe gaat.
Wij hebben wel eens een stageloper gehad en die draaide ook gewoon volle uren mee. Wij hebben toen de afspraak gemaakt dat hij voor zijn stage de 'kantooruren' draaide en de uren daarbuiten hebben we hem betaald. Hij blij, wij blij. Wie weet is dit bij jou ook een optie? Ik ga er trouwens even vanuit dat het een onbetaalde stage is ;)

EDIT: een groot gedeelte van de veehouderijstudenten zijn vaak boerenzonen/dochters of mensen die al in die branche gewerkt hebben. Die zijn vaak die lange dagen gewend. Ik denk dus dat veel boeren daar ook vanuit gaan en er niet echt bij stil staan dat het misschien wel lange dagen zijn.

Even puur uit interesse, waar zie jij je later werken? Welke richting wil je op en wat voor beroep zou je straks willen gaan uitoefenen?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-08-13 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:44

Veehouderij eh?

Ik liep van 9 tot 5. En moest ik melken was ik er van 12 tot half 9.

Wij hoorden minimaal 400 uren op een jaar te zitten. Ongeveer 6 a 8 uur op een dag.
Het mocht een keer uitlopen met uren, maar 12 uren op een dag is voor een schoolstage te veel.

Heeft je stage een eaquor nummer?
Ff met je school er over hebben. Want zoveel uren klopt namelijk niet.

Ik ga dit jaar op een varken houderij lopen.
Ook van 8 tot 5 maar omdat ik savonds moet werken ga ik van 8 tot 4 stage lopen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:01

In het begin heb je wat uitleg nodig en dan moeten ze je er mee helpen, maar vooral in he 3de en 4de was je voornamelijk zelfstandig aan het werk en had je dus weinig begeleiding. Men betaald je niks(over het algemeen niks) en dat is niet erg want je bent er om te proeven van het vak natuurlijk.

In de paardenhouderij en het lijkt mij hetzelfde voor de akkerbouw/veehouderij ook zo dat men vaak zelf ook al aan het werk is in deze sector(zelf paarden en/of ouders wellicht eigen akkerbow bedrijf) en dan heb je soms geen tijd om meer als 8 uur stage te lopen, Daarnaast heb je je vrienden en prive nog en er word vaak verwacht dat je na je stage thuis nog aan het werk gaat.

Ik blijf er dus bij je bent een gratis kracht en komt er om te leren, vaak genoeg gezien dat stagaires het gehele bedrijf runnen(en dan niet de 3 of 4 jarige) en dat kan naar mijn mening niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:34

@Martine_r, dat valt mij dus ook behoorlijk tegen. Idd de eerste week is het erinkomen, dit en dat dan doen en zus en zo werkt het. En daarom doen wij dit zus en zo. Enkel de eerste week. De weken erna kom je er gewoon om te werken en zien ze je eigenlijk gewoon als werknemer.
Mijn vorige stagebieder heeft zo veel tijd in mij gestoken tijdens de stage, dat ik nu in de vakantie elke keer naar hem toe moet om mijn stageverslag af te maken. Zo zie je maar weer.

Het gaat mij er niet om dat ik het niet vol kan houden, maar dat ik dit niet gewoon vind. Andere meiden op mijn school die bijv. bloem of dierenartsass. studeren, hebben echt niet zulke lange dagen!
Ik kan het wel volhouden, maar ik heb ook tijd nodig voor mijn bijbaan, huiswerk etc.

dejong_wever schreef:
Ik blijf er dus bij je bent een gratis kracht en komt er om te leren, vaak genoeg gezien dat stagaires het gehele bedrijf runnen(en dan niet de 3 of 4 jarige) en dat kan naar mijn mening niet.

Vorige boer ging rustig dagjes weg en ik kon het hele bedrijf die dag draaiende houden. En toen was ik nog maar eerstejaars.
Ook regelmatig dat boer op bed bleef liggen 's ochtends, ach ja de stageloper melkt wel. Prima hoor, maar overleg dat dan even de dag van te voor, weet ik ook waar ik aan toe ben.
Wel mooi als ze je zoveel toevertrouwen, maar aan de andere kant niet echt leuk, voelde me vaak onzeker. Want stel een koe moet kalven maar gaat niet goed. Ik heb nog niet de kunde om het kalf goed te leggen in de koe. Stel het word doodgeboren, voel ik me lekker schuldig.

Niet om negatief te praten ofzo, maar er word vaak gedacht dat ze ongelooflijk veel tijd in je steken en je uitstekende begeleiding krijgt. Is tot nu toe erg tegengevallen i.m.o.

@Delphi; Ik ben 17. Ik wil over een aantal jaar graag een eigen bedrijfje opzetten als klauwbekapper en ernaast melken bij een aantal boeren.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:45

Is het niet mogelijk om dan een dag minder stage te lopen? Je komt wel aan je uren als je zulke lange dagen draait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:50

Ik ben vandaag heen geweest en er over gehad, hij begreep het wel omdat ik naast dit ook nog mn eigen bijbaantje/pony heb. Ik mag nu van 9 tot half 8 komen :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:53

Dat vind ik nog wel pittig, maar het scheelt wel weer wat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:53

Vind ik nog veel te veel!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:05

Ik vind dat je de verkeerde opleiding heb gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:06

Want? Graag een onderbouwing..
Vind het nogal wat dat je dat zo zegt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:14

amoj schreef:
Want? Graag een onderbouwing..

omdat dat EN meer je leven gaat worden als je afgestudeerd bent, en als je het nu niet aankan dan ga je het straks helemaal niet aankunnen als je naast je werk ook nog eens je eigen gezin moet onderhouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:15

Waar staat dat ik het niet aan kan?
Wie zegt dat ik een gezin wil?
:')

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:18

in je openingspost staat dat je het niet aan kan want je vind het allemaal teveel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:18

Waar dan?
Misschien even beter lezen?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:21

amoj schreef:
Hallo bokkers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik doe de opleiding veehouderij en ga straks het 2e jaar in.
Ook hoort daar stage bij. Ik begin met een periode blokstage (betekent 4 dagen in de week stage, 1 dag school)
Op mijn nieuwe stageadres moet ik om 9 uur beginnen en ben ik om half 9 's avonds klaar.
Mijn ouders vinden dit te lang. Bij de vorige stage moest ik om 7 uur beginnen tot 5. Ook dit vonden ze eigenlijk al te lang.
Ik zelf vind het eigenlijk ook best lang, maar ik wil eigenlijk niet zeuren hierover tegen mijn stagebieder.

Wat vinden jullie?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:22

Volgens mij gaat het er vooral om dat het nú te veel is. Niet over haar toekomst, maar om het nu. Naast school en bijbaan wil je ook nog wat vrije tijd overhouden. Dat is gezond. Bovendien zijn het wettelijk teveel uren. Dus daar mag best wat van gezegd worden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:23

en dan de rest van je posts natuurlijk.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:23

amoj schreef:
Waar dan?
Misschien even beter lezen?

Pff, gewoon negeren.
Je weet zelf wel of je de opleiding/het werk leuk genoeg vindt.

Lange dagen hoor, maar fijn dat er een uurtje vanaf is!