Zelf ben ik net afgestudeerd als niveau 4 Fotograaf zijnde. De markt zelf is al slecht, en dit gaat alleen maar minder worden en binnen 10 jaar bestaat 't vak waarschijnlijk niet meer. Dit is mede te danken aan de technologie, camera's, de prijzen van de DSLR op het moment en de vooruitgang in de beeldbewerking software.
Wat denk je te leren op zo'n dergelijke opleiding? Je gaat niet leren fotograferen, enkel de basis dingen worden je uitgelegd, maar voor de rest is het puur je eigen inzicht. Als ik kijk naar wat ik in die 3 jaar 'allemaal' opgestoken heb, is het enigste waar ik echt veel wijzer ben van geworden mijn enorm gave stage, waar ik zelf keihard voor heb moeten knokken zonder maar enige hulp van school uit. De Fotovakschool en Academie zijn inderdaad enorm prijzig, en persoonlijk hoor ik veel verschillende verhalen over deze scholen.
Ik lees dat het je 'geweldig' lijkt vakfotograaf te worden. Wat verwacht je van het beroep? 99% van de mensen die ik namelijk hoor over 'fotograaf worden' hebben zo'n enorm verkeerde kijk op het beroep zelf. Vakfotograaf is iemand die z'n brood verdient met fotografie. In deze economie is dat sowieso al bijna niet haalbaar, tenzij je of een enorm unieke stijl hebt, of echt de juiste connecties.
Hierboven word aangegeven dat je ook leert hoe je een bedrijf opzet. Als je enkel daarvoor zo'n opleiding wil gaan volgen dan raad ik het al helemaal af

Mensen willen tegenwoordig massaal ineens fotograaf worden. Beroepsfotografen hebben geen werk meer omdat amateurs met PS overweg kunnen en tja, als je buurmeisje voor 15 euro 'leuke' foto's kan maken en je bij een beroepsfotograaf 150 euro kwijt bent, snap je zelf wel wat er gebeurt

Mede door het feit dat de markt zo naar de knoppen gegaan is, en andere redenen ook wel, ga ik lekker doorstuderen. Ik heb mijn MBO 4 diploma binnen, ik heb een basis waaruit ik enorm veel connecties gehaald heb (op eigen houtje, niet dankzij de opleiding) en ik ga mooi door naar HBO. Iedereen wil tegenwoordig een 'digitale' studie (Grafisch Vormgeven, Fotografie, ICT) maar het is allemaal lang niet zo mooi als dat het lijkt