HBO Schoolboeken bestellen maar waar te beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

milatje

Re: HBO Schoolboeken bestellen maar waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:16

Als ik je een tip mag geven... koop nog helemaal niks en kijk in de lessen wat er nodig is. Tegenwoordig heb je een boek binnen een dag binnen als je 'm besteld via bol.com oid.
Meestal staan er op de boekenlijst meer boeken (ook ''verplichte'' boeken) dan dat je daadwerkelijk in de praktijk gebruikt. Dat scheelt een hoooop geld.

Daarnaast kan je nog kijken op marktplaats oid voor boeken. En soms is het zelfs goedkoper om de hoofdstukken die je nodig hebt te kopiëren. Maar koop alsjeblieft niet alle ''verplichte'' boeken van je boekenlijst. Zonde van je geld. :)

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:34

Ik moet ook mijn boeken zelf betalen en het is inderdaad zo duuuur. Ik heb nu een deel, maar moet er dus nog steeds 15. Ik ga pedagogiek studeren en volgens studystore zou ik inderdaad ook 1000 kwijt zijn. Nu moet ik wel nog een aantal boeken, maar heb tot nu toe alles tweedehands.

Maar hoe kan je er achter komen welke boeken je nodig hebt in de eerste periode? Ik ben wel beetje controlfreak en ik wil het dus wel goed doen haahah.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:35

Bol.com!

Mijn totale boekenlijst was 1000 euro, en ik heb het op bol.com voor 250 gekocht.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:15

xSlvna schreef:
Zeg dat, en leerplichtambtenaar zei maar 'Och dan gaat ze na school toch fijn werken voor haar bus en treinkaart', ja joh, en wanneer ga ik leren? Mag ik ook nog wat tijd hebben om te slapen? 8)7
Leuk bedoeld die leerplicht, maar vergoed het dan ook.

Ik zou niet weten waarom "wij" met zijn allen jou studie moeten betalen

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:18

xWildrose schreef:
Ik moet ook mijn boeken zelf betalen en het is inderdaad zo duuuur. Ik heb nu een deel, maar moet er dus nog steeds 15. Ik ga pedagogiek studeren en volgens studystore zou ik inderdaad ook 1000 kwijt zijn. Nu moet ik wel nog een aantal boeken, maar heb tot nu toe alles tweedehands.

Maar hoe kan je er achter komen welke boeken je nodig hebt in de eerste periode? Ik ben wel beetje controlfreak en ik wil het dus wel goed doen haahah.

Nou dan heb ik nog wel een kast boeken voor je staan waarvan ik 3/4de nooit met een vinger aan heb geraakt..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:38

pillow schreef:
xSlvna schreef:
Zeg dat, en leerplichtambtenaar zei maar 'Och dan gaat ze na school toch fijn werken voor haar bus en treinkaart', ja joh, en wanneer ga ik leren? Mag ik ook nog wat tijd hebben om te slapen? 8)7

Zij verplichten het me, betalen ze het maar, lijkt mij, als het daadwerkelijk €1800 zou zijn aan boeken.
Ik kan niet onder het studeren uit, op geen enkele manier, of wel soms? Ik ben trouwens 16 en heb geen andere keuze. ;)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 06:42

xWildrose schreef:

Dat wordt in de colleges wel gezegd :) en je moet zelf even kijken wat ze echt gebruiken.
Ik had helemaal niks gekocht tot ik door had welke boeken er gebruikt werden. Scheelde me toch de helft van de boekenlijst.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 07:03

Alleen de verplichte boeken aanschaffen.

De rest kun je altijd zo bij kopen als je ze nodig hebt.
En vraag een eerste jaars student eens welke boeken je echt nodig hebt ;) je hebt ze meestal nooit allemaal nodig!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 07:40

Mediatheek/bibliotheek kan ook uitkomst bieden. Koop als eerste jaars nooit al je boeken, wat als je over 3 weken stopt met je opleiding? En die kans is echt aanwezig :)

Koop boeken per kwartaal, bekijk studiehandleidingen om te zien hoeveel je het boek nodig hebt, en er is veel 2e hands te koop.

Kosten verschillen sterk per opleiding. Bij ons is het ongeveer 500 euro voor jaar 1. Dan schaf je wel boeken Aan die je nog 4 jaar gebruikt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:43

pillow schreef:
xSlvna schreef:

Als ze het niet willen betalen moeten ze het ook niet verplichten..

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:34

Zoals Marieke_K niet alles in 1 keer kopen.. en kijk het een beetje aan.. heb nu 1 jaar HBO gedaan en er liggen nog 5 boeken netjes in het plastic thuis.. nooit gebruikt en toch snel 30 eu. per stuk..

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:44

Niet nu al kopen ik heb die stomme fout begaan en nu zit ik met een stapel boeken die ik nooit heb gebruikt en ook niet meer ga gebruiken.
De aanbevolen boeken sowieso niet kopen sommige medestudenten hadden die wel allemaal gekocht en de docent zelf had nog nooit van die boeken gehoord...

Tijdens de eerste colleges zeggen ze wel welke boeken je nodig hebt ;)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:45

ik koop alle boeken per periode, de eerste week van een nieuwe periode kijk ik welke echt nodig zijn en welke niet, de boeken die ik bv voor een tentamen moet leren haal ik, de rest niet.
wat ook een paar mensen doen is dat ze gaan lenen uit de mediatheek, scheelt ze ook een hoop

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:48

xWildrose schreef:

wat is je boekenlijst? ik ga nu mn 3e jaar in en heb evt nog boeken voor je

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:48

love_wiepke schreef:
Zoals Marieke_K niet alles in 1 keer kopen.. en kijk het een beetje aan.. heb nu 1 jaar HBO gedaan en er liggen nog 5 boeken netjes in het plastic thuis.. nooit gebruikt en toch snel 30 eu. per stuk..

Dat is nog een geluk dan, mijn boeken zijn tussen de €250 en €290 per stuk (!!!!).

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:49

1. Kijk in de les wat je echt echt echt nodig hebt, heb meerdere jaren geen boeken aangeschaft en de boeken die je echt nodig had heb ik dan later aangekocht.
2. Via medestudent/marktplaats/bol.com. Scheelt je al de helft aan kosten.
3. Kijk of het boek via google books beschikbaar is. Heb je toch het boek bij de hand al is het op internet maar scheelt je weer enorme kosten.

Vaak zijn er boeken die aangeraden worden en boeken die echt gebruikt gaan worden of ter ondersteuning van de behandelde lesstof. Dit word allemaal vast behandeld als je op school start.

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:07

Ik koop alleen boeken die ik echt nodig heb en dan het liefst tweedehands via bol.com.
ook studeer ik veel in de bibliotheek waar ik dan gewoon de boeken leen en ze voor mezelf samenvat. Ik doe echter universiteit en heb maar weinig contacturen en veel zelfstudie, dus voor mij is dit haalbaar, maar ik weet natuurlijk niet of dit voor jou ook zo is. Voor mij werkt dit in ieder geval ontzettend goed, en bespaar er heel veel geld mee.
de boeken voor mijn afstudeer richting koop ik wel allemaal, een aantal tweedehands via bol.com, de handboeken koop ik wel nieuw, aangezien ik die later ook nog best wel zou gebruiken

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:21

Hoeveel schoolboeken ik wel niet thuis heb die ik nog nooit gebruikt heb.. Had mij wel een paar honderd euro bespaard als ik die niet had aangeschaft. Daarom koop ik pas boeken in de eerste of tweede week van de periode. Het is mij iets te veel voorgekomen dat er boeken op de verplichte lijst stonden waar je dan in totaal maar 10 blz van leest.. Zonde van je geld en ook niet zo nodig. Heb het idee dat sommige docenten maar voor de lol wat boeken op de lijst pleuren.

En nog een tip, bestel geen boeken bij studystore. Is niet goedkoper dan de rest en heeft onwijs lange levertijd (5 werkdagen). En als een boek toch niet leverbaar is krijg je dat pas na die 5 dagen te horen (je weet toch meteen of oets leverbaar is of niet?!). Moet ook nog steeds geld van hun krijgen. Onwijs gedoe allemaal. Het is wel duidelijk dat ik geen fan van studystore ben denk ik ;). Ik bestel nu bijna altijd bij selexyz (heeft nu andere naam geloof ik?), die leveren de dag na bestelling al en nog geen gedoe hiermee gehad. Tweedehands kan natuurlijk ook. Maar ben ik zelf niet zo fan van, wil graag nieuwe boeken zonder gearceerde dingen ect.

En bestel je studieboeken per minimaal 2 stuks, dan krijg je 5% korting. Geld het hele jaar door (bij alle winkels geloof ik) Dit scheelt ook weer iets.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:21

Ik koop de meeste boeken tweedehands van marktplaats. Een aantal boeken die van dit jaar zijn of niet tweedehands aangeboden worden koop ik nieuw via bol.com
Ik studeer Pedagogiek :)