overspannen, zwanger en contract niet verlengd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:24

Weet niet of het hier al gezegd is maar ik geloof, en ik begin nu een beetje te twijfelen..
Maar wanneer je zwanger bent mag je niet ontslagen worden ook al is het niet zichtbaar. Dus stel jij bent 4 weken zwanger en je word ontslagen en je kunt aantonen dat je al 4 weken zwanger bent dan is het ontslag nietig.

Nu dacht ik, en nu komt de twijfel dus, dat die regel dus ook geld bij het aflopen van een contract.. Dat zou dus betekenen dat je contract gewoon zou worden verlengt. Maar zoals ik al zei weet ik het niet 100% zeker en kan het moeilijk vragen aan mijn docent zo in de vakantie dus ik zal als ik jou was even het juridisch loket bellen! :j

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:29

lovey_ou schreef:
Weet niet of het hier al gezegd is maar ik geloof, en ik begin nu een beetje te twijfelen..
Maar wanneer je zwanger bent mag je niet ontslagen worden ook al is het niet zichtbaar. Dus stel jij bent 4 weken zwanger en je word ontslagen en je kunt aantonen dat je al 4 weken zwanger bent dan is het ontslag nietig.

Nu dacht ik, en nu komt de twijfel dus, dat die regel dus ook geld bij het aflopen van een contract.. Dat zou dus betekenen dat je contract gewoon zou worden verlengt. Maar zoals ik al zei weet ik het niet 100% zeker en kan het moeilijk vragen aan mijn docent zo in de vakantie dus ik zal als ik jou was even het juridisch loket bellen! :j

Allemaal niet waar.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:33

Los van je rechten en alle regels; je bent overspannen geraakt van dit werk, dat is niet niks na een vrij korte periode van werken. Hoe kan dat zo? Nu wordt je contract even niet verlengd, maar moet je dat dan wel willen?

Mijati

Re: overspannen, zwanger en contract niet verlengd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:48

UWV-ziektewet neem waarschijnlijk al deze week of volgende week contact met je op (binnen 2 weken na ziek uit dienst), ze vragen naar wat je hebt en wat de vooruitzichten zijn. Gezien je aantoonbare lage belastbaarheid is de kans dat je uiteindelijk een stukje arbeidsongeschikt gaat worden. Maar dat zal dan pas over een 2 jaar zijn. Je ww gaat pas lopen en kan je ook pas aanvragen als je ziektewet stop gezet gaat worden. Tijdens je ziektewet, hoef je niet te solliciteren. Ook zwangerschapsverlof valt onder UWV-ziektewet.
Voorlopig hoef je je helemaal niet druk daarover te maken, overspannenheid gaat niet weg binnen een paar maanden en vanaf 34 weken zwangerschap, ga je met zwangerschapsverlof.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:48

celano schreef:
lovey_ou schreef:

Allemaal niet waar.

Dat eerste volgens mij wel hoor :Y) Neem aan dat ze me niet onzin leren op school ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:54

Of jij hebt niet goed opgelet. :)

zwangerschap mag je niet ontslagen worden tussentijds of bij een vast dienstverband. Bij einde contract wel, je hebt namelijk aan het begin van je dienstverband zélf getekend voor deze einddatum. En om welke reden dan ook mag je werkgever er voor kiezen om dit niet te verlengen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:00

Rytir schreef:
Ts, heb je voor dit werk nooit gewerkt?

Goede vraag, als je tijdens je studie een bijbaan hebt gehad dan kan dat ook tellen voor de opbouw van WW. Je moet dan een minimaal aantal dagen hebben gewerkt waar je al vlug aan komt als je het hele jaar door een of twee dagen in de week werkt. Ik heb vanaf mijn 15e ieder jaar voldoende gewerkt om over bijna ieder jaar WW op te bouwen. Ik heb tijdens mijn studie maar 1 jaar niet de minimum norm gehaald.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:02

Dat zeg ik toch ook? Ik zeg dat je niet ontslagen mag worden in het eerste gedeelte in het 2de gedeelte geef ik aan dat ik niet zeker weet of dit ook bij een tijdelijk dienstverband geld. Nu word er beweerd dat alles niet waar wat dus niet klopt. Je zegt namelijk nu zelf dat het eerste gedeelte klopt of zie ik dat verkeerd? ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:03

lovey_ou schreef:
Dat zeg ik toch ook? Ik zeg dat je niet ontslagen mag worden in het eerste gedeelte in het 2de gedeelte geef ik aan dat ik niet zeker weet of dit ook bij een tijdelijk dienstverband geld. Nu word er beweerd dat alles niet waar wat dus niet klopt. Je zegt namelijk nu zelf dat het eerste gedeelte klopt of zie ik dat verkeerd? ;)

Het eerste gedeelte kan kloppen hoeft niet. CAO kan hierin namelijk afwijken en de CAO staat boven de wet. Maar puur wettelijk gezien is het stukje rechtsgeldig. :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:06

Lijkt me de discussie niet waard.

Ik zou gewoon braaf je sollicitaties schrijven zogauw je in de WW zit en daarna genieten van je baby en verder zien. Betrek de vader gewoon bij het geheel en wees niet te eigenwijs/koppig dat je het zelf wilt doen. Samen een kindje is samen verantwoordelijk, direct gezien ligt het niet verlengen vh contract bij je zwangerschap en is indirect de vader medeverantwoordelijk :D

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:07

Gelukkig maar, ik heb regelmatig lopen slapen maar wist zeker dat ik bij dit 'hoofdstuk' wakker was. Goed dat je het zegt van de CAO daar had ik persoonlijk niet meer aan gedacht! :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:14

Als jij ziek was voor de eerste werkeloosheidsdag, dan betaalt het UWV je ziektegeld.
Vanaf de datum dat je hersteld bent, ontvang je ww als je aan de voorwaarden voor WW voldoet. Je kunt het best bij het UWV informeren naar de duur van de ww.

Werd je ziek terwijl je al recht had op WW, dan loopt de WW eerst 13 weken door voordat je eventueel ziektegeld ontvangt.

Als je vermoedelijke bevallingsdatum ligt binnen 10 weken na het einde van de ww uitkering of de ziektewetuitkering, dan heb je toch recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof ondanks dat je geen uitkering meer ontvangt. Is die periode langer, dan heb je geen recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Je hebt nog heel wat weken te gaan tot de bevalling en je financiele situatie is dus behoorlijk onzeker. Er wordt hierboven wel geschreven dat je gerust kunt zijn vanwege het sociale zekerheidsstelsel in ons land, maar verkijk je daar niet op. Als je hersteld bent en je recht op WW is verbruikt, dan is daar de bijstandsuitkering als je daar recht op hebt.

Neem zsm contact op met het UWV als je dat nog niet hebt gedaan, om je situatie te melden en om alle info die je hier krijgt te verifiëren.

Ik wens je een gezonde zwangerschap zonder zorgen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:31

je zegt dat je het trouwens met 12 weken moet vertellen, maar dat is dus onzin, je hoeft niks te zeggen, pas echt op het einde ben je het verplicht, maar je mag je baas "foppen"

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:59

TS, ik vond deze tekst. Ben je lid van een bond of heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan is het misschien handig om wat juridisch advies in te winnen.

Tijdelijk contract

Als de werkgever je in een eerder stadium - schriftelijk of mondeling -een contractverlenging heeft toegezegd, dan mag hij daar niet zo maar op terugkomen. Gebeurt dat toch, dan kun je altijd de bond inschakelen voor juridisch advies.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:01

Yinnar schreef:
TS, ik vond deze tekst. Ben je lid van een bond of heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan is het misschien handig om wat juridisch advies in te winnen.

Tijdelijk contract

Als de werkgever je in een eerder stadium - schriftelijk of mondeling -een contractverlenging heeft toegezegd, dan mag hij daar niet zo maar op terugkomen. Gebeurt dat toch, dan kun je altijd de bond inschakelen voor juridisch advies.

Een mondelinge toezegging is inderdaad geldig. Het vervelende is echter dat dit moeilijk aan te tonen is.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:20

Maar het toch toch helemaal niet om haar vermeende rechten? het gaat er om dat ze overspannen werd van haar werk, nog niet lang een relatie heeft en zanger raakte, dat lijkt me veel relevanter voor je toekomst, TS.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:11

Wat lastig maar ik vraag me iets af. Hoe ben je overspannen geraakt? Is het kindje welkom bij zowel jou als de papa? Ik bedoel...je kan wel een kind op de wereld zetten maar ja.... Is het verantwoordelijk om nu een kind te krijgen?

Snap dat je het niet altijd voor het kiezen hebt maar ja...wees verstandig.

Wat betreft contract. Voor bepaalde tijd. Al zullen ze haar wel een nieuw contract geven, er is altijd wel een reden te vinden waarom niet.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:12

Lynn_Nikita schreef:
je zegt dat je het trouwens met 12 weken moet vertellen, maar dat is dus onzin, je hoeft niks te zeggen, pas echt op het einde ben je het verplicht, maar je mag je baas "foppen"

Pas met 20 weken ben je verplicht, dacht ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:45

Uiterlijk drie weken voor de beoogde ingangsdatum van het zwangerschapsverlof.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:54

Trouwens, is er niet een arbo-arts die in de gaten houdt wanneer je weer kan gaan werken en hoeveel.
Of is dat alleen als je daadwerkelijk een baan hebt?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:10

Dat is ook in de Ziektewet.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 14:29

Even een update, iedereen bedankt!

Man wat ben ik ziek. Niets aan, kan echt niets doen. Het zal de combinatie zwanger/overspannen zijn. Hopen dat dit snel weer wat beter wordt.

Ik ben overspannen geraakt omdat ik langdurig over mijn grenzen heen ben gegaan. Ik heb te veel gewerkt en icm met veranderingen in mijn priveleven is me dit uiteindelijk te veel geworden. Dit is wel een kernprobleem want mijn belastbaarheid is dus laag. Dit is niet de eerste, wel de ergste, keer dat ik overspannen ben. Overbelasting gebeurt bijna elk jaar. Vervolgens ga ik puinruimen en herstellen en begin met frisse moed na een paar maanden overnieuw. Om vervolgens een tijd later weer onderuit te gaan. Ik zie mijzelf inmiddels wel als gedeeltelijk arbeidsongeschikt ja, helaas.

Gister mijn eerste gesprek met een therapeute gehad en zij gaf aan dat ik niet meer mijn grenzen zo moet opzoeken. Het lastige hiervan is, dat mijn grenzen laag zijn. Ik moest wel 24 uur werken om genoeg te kunnen verdienen (dat was dan 900/1000) minder ging echt niet. Maar daar wordt ik dus wel ziek van is inmiddels na al die jaren (vanaf de middelbare school speelt dit) wel mijn conclusie. Zij was het hier mee eens.

Het is ook niet zo dat ik niets kan, misschien zou ik 16 uur redden. Van 20 uur werd ik ook ziek. En ik ben best goed in mijn werk en vindt het ook leuk, zo lang ik me niet overbelast voel. Maar met een kind ga ik het helemaal niet redden om te werken denk ik. Misschien een paar uurtjes, maar nooit genoeg om van rond te kunnen komen. Het is niet zo dat ik het niet wil, ik kan het gewoon niet zonder na een tijdje (paar weken, maanden, misschien een jaar afhankelijk van de drukte) ziek te worden. Ziek als in overspannen. En dat vind ik best klote en ik maak me er zorgen over.

De therapeute adviseerde om mijn voldoening niet uit mijn werk te halen maar uit mijn aanstaande moederschap. Om mijn vriend, indien hij dat zag zitten, kostwinner te laten zijn. Ik denk dat ik 1 kind net aan moet kunnen en ik kijk er ook wel naar uit, het is iets wat ik altijd heb gewild. Maar ik ben wel bang. Bang dat mijn relatie stuk loopt en ik het alleen moet doen. Daarnaast wil ik absoluut mijn eigen keuzes kunnen maken en wil ik het liefst gewoon onafhankelijk zijn en mijn eigen geld verdienen. Maar dat kan ik dus niet blijkt maar weer. En ik kan het me niet permitteren om steeds overbelast te raken als ik straks een kindje heb. Dat wil ik ook niet, ik wil een goede moeder zijn. Maar ik wil ook geen "parasiet" zijn voor mijn vriend, ik voel me er niet goed bij als hij het krapper heeft door mij en hij alles moet betalen. Maar een andere optie is er niet echt ben ik bang.
Laatst bijgewerkt door Molzebeer op 02-08-13 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:34

paardje1983 schreef:
zolang je in het ziektewet zit kunnen ze je toch niet ontslaan.

Volgens mij is dit ook zo, je bent juist beschermd als je ziek bent zolang het contract nog loopt en zeker als ze al een toezegging hebben gedaan mogen ze je niet zomaar ontslaan.
Als de donder naar rechtbijstand om dit uit te zoeken, al was het alleen maar een belletje naar een rechtswinkel. Ik ben via mijn partner verzekerd en dat heeft me al bij een aantal nare situaties goed geholpen. Heel veel sterkte, dit zijn geen leuke dingen om je te overkomen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:36

Petpa schreef:
Yinnar schreef:

Tijdelijk contract

Een mondelinge toezegging is inderdaad geldig. Het vervelende is echter dat dit moeilijk aan te tonen is.

Ziekte mag geen reden zijn om niet te verlengen! Dus idd rechtsbijstand zoeken zodat je langer een betere positie hebt!

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 14:41

Ze mogen om elke reden niet verlengen, dus ook ivm ziekte. Ik heb het inmiddels allemaal uitgezocht. Bedankt! Het risico is voor de werkgever te groot. Dat ze het al hadden toegezegd is banketstaaf maar ik heb er niets aan.