vakantiewerk: medische controle voor horeca? raar verhaal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:51

klinkt als een viezerik...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:08

Dat lijkt mij wel heel raar, ik kan mij niet voorstellen dat dat uberhaubt mag eigenlijk. Je mag een werknemer toch alleen op gezondheid keuren als hij/zij een functie uit gaat voeren waarbij er bepaalde fysieke eisen worden gesteld en dan mag die keuring alleen daarop gericht zijn. Bijvoorbeeld een piloot moet een fysieke keuring ondergaan, maar dat slaat dan alleen op aandoeningen die ook relevant zijn zoals slecht zicht of epelipsie/hartklachten je mag dan (bij wijze van) niet ook controleren of hij geen kalknagels heeft want dat is niet relevant.

Als het gaat om een baan in de horeca is er imo geen sprake van bijzondere eisen, en als het gaat om mogelijk overdraagbare bloedziektes dan zou je dat toch alleen via een bloedtest kunnen bewijzen en dat kan alleen in een lab?

Zoolgangster

Re: vakantiewerk: medische controle voor horeca? raar verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:16

Een raar verhaal, en ik zou mijn dochter niet naar zo'n rare kwibus toe laten gaan. Het klopt gewoon niet. Een horeca-eigenaar die even voor dokter/keuringsarts gaat spelen, dat klinkt verdacht.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:26

Niet op ingaan en eventueel melden bij de politie! :j

In Nederland is het namelijk helemaal niet toegestaan om gezondheidskeuringen te doen tenzij daar inderdaad fysieke eisen aan worden gesteld. Mochten er fysieke eisen aan worden gesteld dan moet eerst de sollicitatieprocedure worden afgerond. Dus stel der reageren 20 mensen op een vacature waaraan fysieke eisen worden gesteld en dus een medische keuring voor is. Dan gaat het net zoals bij een normale sollicitatie procedure zo dat er 1 word uitgekozen. Alleen op die persoon mag je een medische keuring uitvoeren :j De andere 19 mensen die overblijven worden dus niet gecontroleerd.

In jou verhaal kan ik opmaken dat iedereen zoon keuring krijgt dus dat is sowieso al geen zuivere koffie :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:27

In belgie kan je id een medische keuring moeten onder gaan als jobstudent.Maar wel door een arts.Als broekemans 22 is kan hij nooit afgestudeerd zijn als arts :-).

Dus ik zou hier verder geen tijd aan verspillen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:33

Bianca41 schreef:
In belgie kan je id een medische keuring moeten onder gaan als jobstudent.Maar wel door een arts.Als broekemans 22 is kan hij nooit afgestudeerd zijn als arts :-).

Dus ik zou hier verder geen tijd aan verspillen.

Oh ja, hij is nog maar 22 jaar... alleen de opleiding voor basis-arts kost al 3 jaar voor het bachelor gedeelte en 3 jaar voor master... en dan ben je nog maar basis-arts. Die knul zou wel een super vroege leerling zijn geweest. Foute boel dus.
Toch maar even de politie melden... en mocht de vacature via bijvoorbeeld werk.nl zijn gevonden, zou ik die ook waarschuwen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:41

Los van dat ik het maar een raar idee vind en ik niet voor iemand die dit zou zeggen willen werken, is het voor zover mijn kennis verboden.
Een medische keuring moet voor zover ik weet altijd door een onafhankelijke arboarts gedaan worden.
En.... mocht hij het eisen dan laat het lekker op zijn kosten gebeuren hij wil die keuring jij niet ;)

Tevens zijn medische keuringen tegenwoordig niet zo heel vreemd, tegenwoordig vragen ze het zelfs van zzpers :+

@ lovey_ou ik heb anders mee gemaakt om andere redenen.
Evt per pb wil ik je wel wat meer info verschaffen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 09:30

Ik kan wel begrijpen dat een medische keuring gewenst is als je werkt met voedsel enz.
Maar ten eerste zou het enkel afruimen en afwassen zijn, dus het voedsel komt hierbij in de vuilbak terecht en niet bij de klanten.
Voor zwaar fysiek werk zou ik ook begrijpen dat je moet kunnen bewijzen dat je 100% gezond bent.
Voor zover ik wist (en zoals de meesten hier ook zeggen) moet deze keuring ook door een erkende arts gebeuren of een attest moet je bij je huisarts halen.
En wat hij zegt over de HACCP- norm: deze gaat toch over ongedierte enz? Dat heeft toch niks met hygiene van de werknemers te maken?
En als laatste vind ik het ook raar dat hij een 'opleiding' heeft gevolgd om dit onderzoek te mogen uitvoeren. Een EHBO- cursus kan wel zijn, maar daar mag je niemand mee onderzoeken. dat mag alleen een arts.
Ik vind het ook raar dat ze ademhaling en hartslag en polsslag gaan onderzoeken. Dat heeft toch niks met hygiëne te maken?
Dan zouden ze inderdaad een bloedtest of iets dergelijke moeten doen.

Ik vind het allemaal een heel raar verhaal.
Ik heb terug gestuurd dat ik nog niet weet of ik het zal doen, gezien de afstand
en ik vroeg ook waar dan die keuring en sollicitatie werd gedaan.
Hij zei dat kan op een afgesproken plaats naar keuze. En dan zei hij 'als je wilt kan dit ook bij je thuis. Woon je alleen?'
Oke, dit ging dus echt te ver. ik stuurde terug 'nee ik woon nog thuis'

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:39

Dan is het idd vreemd!
Ik had twee jaar geleden iemand van het PWN (waterbedrijf) die de meterstanden kwam opnemen en die stelde ook allerlei vreemde vragen. Ik heb toen het bedrijf gebeld dat ik daar niet van gediend was en die hebben hem er toen op aangesproken (heb hier ook nog kort verslag van gehad, erg netjes afgehandeld dus :) )

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:53

Ik heb ook een HACCP certificaat, maar heb nooit een medische keuring gehad. HACCP gaat voornamelijk over hoe je met produkten omgaat. Het bewaren daarvan en op welke temperatuur je produkten moet presenteren en bewaren. Menselijke hygiene is natuurlijk wel belangrijk. Je moet je haar opsteken, piercings verwijderen, geen nagellak, sieraden af e.d.

Dus.... ik zou er niet op ingaan. Ik denk dat die jongen op "avontuur" wil. Medische keuring doe ik zelf haha
Kun je dat restauant niet bellen? Waarschijnlijk werkt hij daar niet eens en "gebruikt" hij de naam van dat restaurant.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 09:57

Negeren vanaf nu, en zeker NIET heengaan. Restaurant bellen en "afzeggen" voor de job lijkt me een goede. Dan weet je gelijk of het valide is of niet. Maar dan alsnog NIET er gaan werken, het stinkt aan alle kanten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:02

"Woon je alleen?" >;)

Heel relevant voor een keuring :D
Ts, negeren die man en zijn job.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:02

iK vind renates opmerking een hele goede. Bel het restaurant eens en vraag naar deze gozer, misschien kennen ze hem helemaal niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:06

Ik.zal wel wantrouwend zijn, maar dit klinkt als iemand die wil doktertje spelen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:06

M.i. gewoon een perverse knaap die onder t mom van een medische keuring aan meiden wil zitten. Zou het zeker melden.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:08

Toch maar even de politie verwittigen, jij bent snel en mondig genoeg maar er zijn vast meisjes bij wie het lukt!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:14

Hier nog iemand die er geen fluit van geloofd :+ . Ja tuurlijk hoor, iemand medisch keuren kun je wel als je even een opleiding van een paar maanden gaat volgen, die dokter durven dat gewoon niet zeggen omdat ze geld willen verdienen :+ . Zeker die "woon je alleen"....

De tip van het restaurant zelf eens bellen zou ik ook doen :j . En anders als je toch niet 100% zeker bent zeg dat je wel wil komen maar dat je je beide ouders mee neemt die altijd bij je blijven. Als hij een smoes verzint dat dat niet mag of kan dan weet je wel heel zeker dat dit niet koosjer is (moest je nog twijfelen : ). Politie een belletje doen meid, er gaan inderdaad meisjes rondlopen die heel wat minder verstand als jij hebben!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:15

Vooral na zijn vraag of je alleen woont zou ik direct melding bij de politie gaan doen, niet elk meisje is zo slim als jij bent. Straks bied hij iemand eerst iets te drinken aan, beetje ghb erin en je bent de klos, melden dus deze gozer met alle info die je nog hebt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:16

Restaurant bellen zou ik zeker doen! Daarna zou ik ook de politie inlichten over deze rare manier van doen. De reden spreekt voor zich..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:20

+1

HACCP gaat idd ook over persoonlijke hygiene, maar dat gaat normaal gesproken op medisch gebied niet verder dan dat je het moet melden wanneer je een overdraagbare ziekte hebt. Ik werk als kwaliteitsadviseur en heb nog nooit gehoord van medische keuringen voor Horeca personeel, dat doen ze nog niet eens bij levensmiddelenbedrijven. Een medische keuring is er in de eerste plaats om te kijken of het niet schadelijk is voor de medewerker om de betreffende functie uit te oefenen (denk aan duikers) en niet andersom.

En van een "opleiding" om medewerkers te mogen keuren heb ik al helemaal nog nooit gehoord, ja de opleiding tot arts :+

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:38

Ik ben het helemaal met jullie eens!
Ik denk dat ik dinsdag misschien eens naar dat restaurant ga bellen.

Ik heb deze man even opgezocht op facebook.
Daar staat dat hij in een restaurant werkt, maar het is niet het restaurant die hij mij vertelde.
Het restaurant bestaat wel echt. Dat heb ik opgezocht (maar dat wil natuurlijk niks zeggen).

En over die HACCP standaard: ik dacht ook dat dat over de hygiëne en voedselveiligheid enzo ging. Maar vooral over bv de keuken, dat die hygienisch enzo is.
Ik ga eens google'en en kijken of ik iets kan vinden :p

Als blijkt dat deze persoon door het restaurant niet gekend is, ga ik ook even naar de politie bellen denk ik.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:12

Ik heb net een tijdje op google opgezocht.
Als ik zoek naar de eigenaar van het restaurant, krijg ik een andere naam dan deze persoon is.
(op de meeste websites kan ik de eigenaar niet vinden. ik vond het eigenlijk maar op 1 website)

Verder vond ik het volgende over de medische keuring:
Elk personeelslid (ook de ondernemer) dat betrokken is bij de transformatie van voedingsmiddelen, moet in regel zijn met de geldende reglementering aangaande medische keuring en voedingshygiëne.
Alle werknemers moeten kunnen aantonen aan de hand van een wettig attest dat niets hun tewerkstelling in de sector in de weg staat.
Tip
De vaste werknemers moeten reeds een attest hebben vanwege een bedrijfsgeneeskundige dienst. Zeg aan de anderen om bij een volgend doktersbezoek (aan hun huisarts) een attest te vragen.

Verder vond ik dus elke keer dat de medische keuring door de bedrijfsarts of een arbeidsgeneesheer moet uitgevoerd worden.
Of een bewijs van je eigen huisarts.
En over het feit dat hij zelf een opleiding zou gedaan hebben om deze medische keuring uit te mogen voeren, kon ik niks vinden...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:19

Kom je nu pas achter?:p even de politie inlichten is wel belangrijk!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:29

Kimbers schreef:
Kom je nu pas achter?:p even de politie inlichten is wel belangrijk!

Nee hoor :p
Maar ik was niet echt helemaal zeker.
Ik wist niet precies hoe het zat met medische controles enz.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:10

En, heb je dat restaurant nog gebeld?