31 te oud als winkelmedewerker ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:49

Char_elle schreef:
chocobroodje schreef:
Maar een 17-jarige kan geen winkel opstarten /afsluiten voor een dag ;) Mag volgens de wet iig al niet en denk zomaar dat er heul weinig werkgevers zijn die zoiets zouden toevertrouwen aan een 17jarige.

Nee 17-jarige misschien niet, maar vanaf 18 jaar mag dat wel. Ik doe dat ook al vanaf mijn 19e. Of het verantwoord is is een ander verhaal, maar het mag wel.

En daarbij, er mag zoveel niet. In 'mijn' supermarkt gebeurde op het laatst ook van alles wat niet mocht hoor. Kinderen van nét 14 laten vakkenvullen terwijl ze z.g.n. waren aangenomen voor de schoonmaak (want dat mocht blijkbaar wel), 15-jarigen in de avond laten werken onder het mom van 'we schrijven op dat je van 3 tot 7 werkt en dan werk je gewoon van 6 tot 10'. Tsja...

pluisje88

Re: 31 te oud als winkelmedewerker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:51

Ja, ik was met mijn 24 al te oud en daardoor werd het contract niet meer verlengd. Het maakt ze ook geen bal uit of een jongere (lees 16) zijn werk goed doet, het gaat om het lage uurloon. Voor mijn uurloon konden ze net geen 3 16 jarigen in de winkel laten werken. Wat kies je dan als supermarkt? Tja.. Ik denk dat iedereen daar wel antwoord op kan geven. Zeker als kwaliteit je niet zo heel veel uitmaakt

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:52

Ach ik heb nachten tot 1/2 uur in de supermarkt vakken staan vullen. Dat mag natuurlijk ook niet. Heb ook wel eens van 9 tot 21 gewerkt, dat mag ook niet. Mensen die nog geen 18 zijn alvast af laten sluiten omdat ze het dan meteen kunnen als ze 18 zijn, dat kan ook niet. Er gebeurt zo veel dat niet mag

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:53

Hier in de winkel is altijd een volwassene die afsluit. Wij hebben dan ook zeker niet alleen maar 16-jarige werken. Vorige jaar had ik ons gemiddelde uitgerekend. Ik kwam op 39 jaar als gemiddeld. Niet slecht voor een supermarkt met 100 man in dienst...

Pluisje vaak word het 3de contract ook gewoon niet verlengd omdat men geen vast personeel wil. Dat wordt dan gewoon vanaf hogerhand bepaald.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:53

Ligt er misschien aan welke winkel
Maar bij de supermarkten ( bijv AH) maak je weinig kans.
Daar mag je al gaan als je 19 bent!
De jongelui daar krijgen driemaal een jaar contract en worden daarna weer vervangen voor de nieuwe lichting 15/16 jarigen voor de komende drie jaar.
Erg triest, maar in het voordeel van de ketens

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:56

Als dertiger kun je het hier in Belgie ook vergeten bij supermarkten en winkels als Kruidvat, Blokker, ...
Ofwel jeugdlonen, of wel studenten, ofwel de echt ouderen (premie van de overheid)

Ik was destijds ook op zoek naar een functie zonder verantwoordelijkheid omdat ik uit een functie kwam waar ik gek van de stress werd van het verantwoordelijkheidsgevoel wat het eiste, maar niks te vinden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:56

Char_elle schreef:
Ach ik heb nachten tot 1/2 uur in de supermarkt vakken staan vullen. Dat mag natuurlijk ook niet. Heb ook wel eens van 9 tot 21 gewerkt, dat mag ook niet. Mensen die nog geen 18 zijn alvast af laten sluiten omdat ze het dan meteen kunnen als ze 18 zijn, dat kan ook niet. Er gebeurt zo veel dat niet mag

Volgens mij mag je max 12 uur werken op een dag. Dus een dag van 9-21 mag. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:58

Olympia schreef:
Char_elle schreef:

Volgens mij mag je max 12 uur werken op een dag. Dus een dag van 9-21 mag. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

Dan heb ik niks gezegd :D Dacht echt dat dit aantal uren per dag lager lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:59

Maar, dat is alleen voor mensen van 18 en ouder, onder de 18 mag je geen dagen van 12 uur draaien.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:59

Olympia schreef:
Char_elle schreef:

Klopt heb ik vaak genoeg gedaan :j Wel behoor je het avond eten vergoed te krijgen tot een bepaald bedrag en heb je recht op (ik meen maar het is alweer even geleden :Y) ) 2 uur pauze door de dag heen verdeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:00

Nou, het vergoeden van avondeten is heel erg afhankelijk van de CAO / het bedrijf waar je werkt. Dat staat in ieder geval niet in de landelijke regels.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:01

Als ik van 7 tot 2030 werk heb ik altijd zoveel pauze.. Ik heb koffie pauze in de ochtend (15 min), ik heb 30 min al lunch, daarna weer 15 min koffie/thee pauze , dan 30 min etenspauze en daarna weer 15 min koffie/thee pauze :) (oftewel dat noem ik altijd mijn boodschappentijd :)) )
En wij krijgen altijd 5 euro etensgeld

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:04

Ja wij krijgen ook sochtends een kwartier, lunch een half uur, middagpauze een kwartier en avondpauze een half uur. Maaltijdvergoeding van 5,50. En als je savonds langer dan 4:15 uur werkt, heb je ook een kwartier pauze.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:04

Staat gewoon in de CAO hoor, en als je in een winkel werkt val je (bijna altijd) onder detailhandel. En ik heb het ook wel eens moeten eisen bij een werkgever.... Die dcht er wel onder uit te komen maar daar had ie mooi pech :P Als je er recht op hebt dan heb je er recht op :j

Jans schreef:
Nou, het vergoeden van avondeten is heel erg afhankelijk van de CAO / het bedrijf waar je werkt. Dat staat in ieder geval niet in de landelijke regels.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:07

Bij supermarkten zul je waarschijnlijk weinig kans maken en nu het vakantie is zijn er natuurlijk veel
jongeren op zoek naar een (vakantie)baantje en jongeren zijn nu eenmaal goedkoper. Ik werk zelf bij de
Makro (groothandel) en daar werken wel best wat oudere dames, die werken meestal doordeweeks
overdag en vrijwel nooit in het weekend.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:12

HindaFree schreef:
Ik wilde het ook heel graag. Echter bij ons in de buurt ben ik al te oud. ( Deen, kruitvat, etos enz enz) ik ben 22 :+

haha ja dat ken ik. Toen ik 22 was heb ik gesoliciteerd bij de scapino hier; te oud. Alle winkels hier in het dorp zoals kruitvat/trekpleister en de supermarkten hier hebben altijd bij hun vacature staan: 16 tot 21 jaar. Is al jaren zo hier. Kassa vaak 18 tot 22 jaar

Alleen de Lidl en Aldi hebben oudere kassamedewerkers, oh en de Blokker, maar de rest....allemaal beneden de 20. Daarboven maak je al eigenlijk geen kans meer. Tenminste; waar ik woon dan; Wolvega

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:27

In de CAO van de levensmiddelen staat max 10 uur per dag.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:39

Wss is dat met aftrek van pauze, en dan kom je dus weer op 12 uur uit ;) Heb je een linkje of citaat?
Ipsilonka schreef:
In de CAO van de levensmiddelen staat max 10 uur per dag.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:58

Ik zat nog te ruim!

Artikel 6.2. uit cao voor het levensmiddelenbedrijf
de normale arbeidsduur bedraagt:
a. gemiddeld 40 uur per week berekend per periode van vier aansluitende weken, waarbij deze perioden elkaar niet mogen overlappen.
B. ten hoogste negen uur per dag. Onder de normale arbeidsduur vallen niet de uren waarmee in enige week een arbeidstijd van 45 uur is overschreden.

Meer staat er niet over (of ik kan het zo gauw even niet vinden.)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:08

Ik heb het wel over CAO detailhandel, kan zijn dat daar verschil inzit :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:27

Maar heel veel ouderen, hebben nog een vast contract. Mijn tante is 60 en werkt al heel lang voor haar baas en heeft een vast contract. Ik geloof met 36/38 uren. De laatste jaren heeft niemand meer zo een contract gekregen daar. Meeste krijgen een contract van 6 tot 20 uren. Voor sommigen is dat ontzettend balen, want er kan best wel wat vanaf hangen zoals het kopen van een huis etc.

Ik geef toe dat ouderen ook niet altijd even prettig hun werk doen. Mijn moeder is 70 en laatst werden we door een ouder iemand van rond de 50 geholpen bij de kassa van AH. Die vrouw was ontzettend chagerijnig, dus ik zei er gewoon wat van. Kan me eigenlijk weinig schelen wat iemand voor reden heeft en ik vind het ronduit onbeschoft om mensen zo te helpen, of dat nou adviserend is of bij de kassa. En ja, wij hebben onder diverse, ook zeer moeilijke omstandigheden gewerkt en het NOOIT ten koste van onze klanten laten gaan. Maar goed, mijn moeder is van de oude stempel en ik heb het zo van haar geleerd.

Pauzes zijn echt per bedrijf verschillend, maar er zijn maar weinig mensen die zonder vast contract hun rechten op durven te eisen en dat is logisch.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 11:14

Zo ! Zoveel reacties had ik niet verwacht :-). Dank jullie wel ! Er is mij op dit moment wel een hoop duidelijk geworden. Ik blijf het wel proberen, dat wel. Ik wil alleen absoluut niet meer een kantoorbaan. Ik heb dat 10 jaar gedaan en door faillissement ben ik nu werkzoekende. En ik moet er persoonlijk niet meer aan denken om van 8 tot 5 achter een computer scherm te moeten zitten. Maar ja, het is wel erg moeilijk om te weten wat je nu moet gaan doen. Ik weet het echt niet hoor.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:16

Jij krijgt geen jeugdloon meer, dus ben je in verhouding duur, kleinere winkels nemen wel vaker oudere mensen aan, supermarkten haast niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:18

moos24 schreef:
Zo ! Zoveel reacties had ik niet verwacht :-). Dank jullie wel ! Er is mij op dit moment wel een hoop duidelijk geworden. Ik blijf het wel proberen, dat wel. Ik wil alleen absoluut niet meer een kantoorbaan. Ik heb dat 10 jaar gedaan en door faillissement ben ik nu werkzoekende. En ik moet er persoonlijk niet meer aan denken om van 8 tot 5 achter een computer scherm te moeten zitten. Maar ja, het is wel erg moeilijk om te weten wat je nu moet gaan doen. Ik weet het echt niet hoor.

Ik wil juist niet meer in een winkel staan en zit nu lekker op kantoor, geen zin meer om elke zondag en koopavond te moeten werken terwijl ik thuis een kindje heb zitten. Hoop dat je snel een leuke baan vindt

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:19

Ik werd ook al raar aan gekeken met mijn 22.. Ga nu een BBL opleiding starten, ook op kantoor!