Ontslag in de ziektewet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:33

*Contract eindigt van rechtswege
*Werkgever moet jou ziek uit dienst melden bij UWV op je laatste dag van je contract
*UWV neemt de betalingsverplichting over, mits werkgever en werknemer voldoende reïntegratieinspanningen verricht hebben. Zijn alle benodigde acties vanuit de Wet Verbetering Poortwachter uitgevoerd? Dus Probleemanalyse door bedrijfsarts uiterlijk week 6 van ziekte, Plan van Aanpak en regelmatig bijstellingen vanaf week 8?

Kijk ook even op de site van UWV bij de werkNEMERsinformatie, die is heel duidelijk per situatie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:48

hanny_jelke schreef:
moyra schreef:
Ligt er ook aan wie je treft.
Ik had een hele vriendelijke man en 7 maanden lang geen klagen gehad

heb je geluk gehad, ik met 1,5 maand

Het blijkt soms juist beter om wél bij het arbeidsproces betrokken te blijven door een paar uur te werken wanneer je een burnout/depressie hebt, dat verklaart misschien waarom de een wel aan het werk moest en de ander niet :)

Nikka

Re: Ontslag in de ziektewet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:50

Werken geeft een betere prognose in dit soort gevallen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:16

Daar hebben jullie helemaal gelijk in maar het ligt er wel aan in wat voor tempo dit opgevoerd word.
Ik heb 8 maanden lang enkel strijd gehad met mijn werkgever want ik moest binnen 5 weken weer op mijn volledige uren zitten wat niet ging. Het ging alleen maar verder achteruit ipv voorruit waardoor het UWV besloten had dat ik eerst maar eens rust moest krijgen !
Inmiddels werk ik weer op therapeutische basis.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:20

Sonja schreef:
*Werkgever moet jou ziek uit dienst melden bij UWV op je laatste dag van je contract
*UWV neemt de betalingsverplichting over, mits werkgever en werknemer voldoende reïntegratieinspanningen verricht hebben. Zijn alle benodigde acties vanuit de Wet Verbetering Poortwachter uitgevoerd? Dus Probleemanalyse door bedrijfsarts uiterlijk week 6 van ziekte, Plan van Aanpak en regelmatig bijstellingen vanaf week 8?

Kijk ook even op de site van UWV bij de werkNEMERsinformatie, die is heel duidelijk per situatie.

Ts, weet je nu al meer? Wat Sonja zegt is helemaal correct. Mocht jou werkgever de hiervoor genoemde acties niet hebben uitgevoerd dan kan hij een boete krijgen. Uiteindelijk zal aan het einde van het contract het UWV de loonbetalingsverplichting overnemen. Je had het eerder over een aanvulling, dit gebeurd niet direct. Je zult een toeslag moeten aanvragen. De toeslagenwet vereist wel dat je zelf probeert om zoveel mogelijk geld op andere partijen te verhalen. Denk hierbij aan zorgtoeslag, huurtoeslag en andere belasting kortingen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:57

Rytir schreef:
Sonja schreef:

Ts, weet je nu al meer? Wat Sonja zegt is helemaal correct. Mocht jou werkgever de hiervoor genoemde acties niet hebben uitgevoerd dan kan hij een boete krijgen. Uiteindelijk zal aan het einde van het contract het UWV de loonbetalingsverplichting overnemen. Je had het eerder over een aanvulling, dit gebeurd niet direct. Je zult een toeslag moeten aanvragen. De toeslagenwet vereist wel dat je zelf probeert om zoveel mogelijk geld op andere partijen te verhalen. Denk hierbij aan zorgtoeslag, huurtoeslag en andere belasting kortingen.

Ja weet wel dat het werk mij ziek meld en zij zetten de procedure in.

Heeft iemand een idee op welke basis die 70% geld? Het werk meent dat ik 70% van mijn brutoloon krijg. Maar lijkt mij eerder dat ik 70% van mijn huidige loon krijg ( wat nu 75% is van mijn normale loon)

Iemand een idee daarvan?