Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
DaniBanani schreef:Ik vind het best schokkend dat zelfs de paarden-poetsvolgorde uitgelegd wordt bij zo'n opleiding. Een beetje alsof je de opleiding 'profvoetballer' (niet dat die bestaat, maar goed) gaat doen en dat je dan de buitenspelregel uitgelegd krijgt. Zonde eigenlijk, want ik kan me wel voorstellen dat bedrijven die opleiding dan ook niet al te serieus nemen. Terwijl het leren runnen van een grootschalig bedrijf, wat een stoeterij/manege toch wel is, ook vreselijk nuttig kan zijn. Zo'n opleiding zou dan zóveel beter kunnen..
Hoe is de voorlichting bij die opleidingen eigenlijk, zijn ze eerlijk over de kans op passend werk?
DaniBanani schreef:Tagger: maar hij heeft die baan dus niet aan een officiële opleiding te danken? Of begrijp ik je nu verkeerd?
En ook zonde dat ze 't dan maar helemaal afschaffen. Tenslotte zijn die studies wél populair, en zijn er hier op Bokt ook vaak meiden die zeggen niks anders te weten wat ze willen doen. Ik zou dan veel liever inzetten op verbeteren van de opleiding en strengere selectiecriteria dan helemaal afschaffen. Zorgen dat het kwaliteitsopleidingen worden. Ik vind het te triest voor woorden dat iemand een paardenopleiding kan doen zonder zelfs te weten welke borstels er zijn. Ik ga toch ook niet Engels studeren als ik drie woorden Engels spreek, of architectuur als ik helemaal niet kan tekenen?

Urielle schreef:Ik heb een opleiding gedaan die juist enorm gepromoot wordt door de overheid: Leraar!
Onder meer gekozen vanwege de goede werkgelegenheid.
Was wel fijn geweest als ze er even bij gezegd hadden dat het maar voor een beperkt aantal vakken geldt, want in mijn vak zijn zoveel docenten dat ze die aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.
Ik ben net niet afgestudeerd, scriptie, onderzoek en minor moeten nog. Maar de motivatie ontbreekt compleet om het nog af te maken, ik denk dat ik wat te gevoelig ben om leraar te zijn en ik moet les gaan geven in een ander vak dan mijn opleiding.
Nu ben ik aan het overwegen om een universitaire studie aan te vatten, maar wat? Ik denk aan psychologie maar die opleiding schijnt heel hard tegen te vallen. Ik wil niet weer een mislukking. En ook daar hoor ik wel eens dat de werkgelegenheid beroerd is.
VogeltjeM schreef:Ik studeer psychologie aan de universiteit. Ik zou het niet echt omschrijven als een pretstudie, maar de werkgelegenheid is wel zeer dramatisch. Dit wist ik van tevoren, maar ik heb toch mijn hart gevolgd. Ik wilde altijd al psychologie studeren, dat was echt een droom. Ik ben benieuwd waar ik uiteindelijk terecht kom

Cowgirl schreef:Ik heb in 1994 mijn school afgerond met opleiding dierverzorging. Het was toen of Barneveld of Alkmaar ergens anders kon je geen dierverzorging doen wel veehouderij.
Paarden was Deurne of Orun.
tagger schreef:Ik heb mijn kinderen voorgehouden dat ze moesten kiezen voor hun passie.
Wat heb je aan een opleiding met "baangarantie" als je er niet gelukkig van wordt?
Mijn jongste zoon verdient al meer dan 10 jaar een keurige boterham als springruiter. Hij ziet z'n werk niet alleen als bron van inkomsten en een manier om de hypotheek te betalen, maar maakt optimaal gebruik van z'n talent. Hij is nu misschien nog meer bevlogen dan vroeger. Ik vind het prachtig om hem zo gelukkig te zien met wat hij doet en heb nog nooit een moment spijt gehad van mijn advies destijds.
DaniBanani schreef:Tagger: maar hij heeft die baan dus niet aan een officiële opleiding te danken? Of begrijp ik je nu verkeerd?
En ook zonde dat ze 't dan maar helemaal afschaffen. Tenslotte zijn die studies wél populair, en zijn er hier op Bokt ook vaak meiden die zeggen niks anders te weten wat ze willen doen. Ik zou dan veel liever inzetten op verbeteren van de opleiding en strengere selectiecriteria dan helemaal afschaffen. Zorgen dat het kwaliteitsopleidingen worden. Ik vind het te triest voor woorden dat iemand een paardenopleiding kan doen zonder zelfs te weten welke borstels er zijn. Ik ga toch ook niet Engels studeren als ik drie woorden Engels spreek, of architectuur als ik helemaal niet kan tekenen?
dan beginnen ze over de eerstegraders, met de vergrijzing stappen ze binnenkort allemaal op! Ja, dat zeiden ze in 2003 ook al, en die mensen zitten nog steeds op hun post of zijn intern vervangen 
Urielle schreef:Cowgirl, heb je het nu over mijn lerarenopleiding of over dierenopleidingen, want dat is me even onduidelijk.
De voorlichting van mijn opleiding was in... ff terugtellen... 2003.
Maar het wordt nog steeds gepromoot, zie de lerarenbeurs die je kunt krijgen.
En als je je dan hardop afvraagt waarom er dan 0,01 vacature ontstaat per jaar waar gelijk 600 mensen op af vliegendan beginnen ze over de eerstegraders, met de vergrijzing stappen ze binnenkort allemaal op! Ja, dat zeiden ze in 2003 ook al, en die mensen zitten nog steeds op hun post of zijn intern vervangen
Dus nu heb ik echt geen idee wat te doen, ben 34 jaar en heb nog geen fatsoenlijk diploma. Met universitaire studies vind ik het zo vaag wat je er precies mee kunt. Ik wil een leuke studie op mijn niveau maar ook vooruitzicht op een leuke baan waar dan ook nog werk in is.
En is dat middelbaar onderwijs of basisschool?
Vjestagirl schreef:Ik doe vrijetijdsmanagement en dat is een boel, maar geen pretopleiding. Wij krijgen ook gewoon serieuze vakken, kunnen een fatsoenlijke boekhouding bijhouden, snappen hoe een gemeente werkt t.a.v. vergunningen, kunnen bedrijfsplannen schrijven etc. De opleiding is veel breder dan wat veel mensen denken 'een beetje feestjes organiseren'.
xMercury schreef:Welk vak heb je gestudeerd als ik vragen mag?En is dat middelbaar onderwijs of basisschool?
DaniBanani schreef:Vjestagirl, ik gebruik de term echt alleen maar omdat de minister 'm zo uitgekozen heeft en omdat iedereen gelijk snapt waar ik het over heb. Ik heb dit topic juist geopend omdat ik benieuwd ben naar de motivatie voor zo'n opleiding en hoe het er in de praktijk dan uit ziet. Vind het juist leuk om te horen dat jouw opleiding in jouw ogen dus foutief onder dat kopje is geschaard. En ik ben benieuwd wat voor werk je hoopt te gaan doen en kan gaan doen, want ik kan er zelf zo snel niks bij bedenken (en ook dat bedoel ik beslist niet negatief maar ik ken die hele banenmarkt gewoon niet).