Meer bokkers die Spaans (proberen te) leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:41

Ik ben eindelijk klaar met Spaans. Heb vorige week mijn mondeling voldoende afgesloten dus heb nu niveau A2.
Ik studeer Toerisme, dus een vreemde taal was verplicht (Duits, Frans, Italiaans of Spaans). Ik heb voor Spaans gekozen omdat die taal in veel meer landen wordt gesproken dan de andere talen.
Ik vind vooral het luisteren en de grammatica moeilijk (ook omdat zij grammatica hebben die in de Nederlandse taal gewoon niet bestaan).

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:42

:Y) Tsja, 't zal ook wel echt iets van mij zijn hoor, dat ik andere mensen dan niet meer hoor. Soort hyperfocus idee, beetje ADD-eigen :o Dus dat voorkom ik liever.

Ga ik niet speciaal een nieuwe voor kopen. Ik verzin wel een andere manier :) Ik heb hier gewoon Spaanse lesboeken liggen enzo, daar kan ik ook echt prima meer overweg! Ik vind het altijd echt leuk om te doen trouwens als ik eenmaal bezig ben xD maar me er toe zetten is drama, haha.

Welk niveau taalbeheersing streven jullie na?

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:42

Hee wat leuk zeg! Ik studeer sinds een jaar Spaans(e taal en cultuur) aan de UvA en heb net m'n propedeuse binnen *\o/*

Grappig om te lezen dat bijna iedereen tegen hetzelfde aan loopt, ook hier heel herkenbaar :') Welk Europees niveau zitten jullie inmiddels? Enig idee?

@ Iolanthe: Wat leuk, welke uni denk je aan?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:44

Voor school hoeven wij maar A1 af te ronden/examen in doen. Dus dat valt gelukkig nog wel mee haha is nog te doen voor mij (ben zo slecht in talen)
Sara, gefeliciteerd met je P!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:45

Ik heb ook drie jaar spaans gehad op de middelbare school en een jaar nog op het HBO. Ging er fluitend doorheen en kan me nu, vijf jaar later ook nog steeds prima redden in het spaans! Ben nu mijn vriend Spaans aan het leren, op het moment lezen we samen Game of Thrones (stripboek) in het spaans. Kom er daarbij toch wel achter dat ik wel wat meer woordjes moet gaan leren weer :D Werkwoorden etc gaan allemaal prima :+

Basis heb ik ook met Caminos geleerd, en op het HBO kregen we modules.

Misschien dat ik nog wel een LOI cursus wil bestellen :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:47

Wat leuk, SaraJoyce! Ik heb Engelse Taal en Cultuur gestudeerd, hoe gaat het met Spaans in z'n werk? Wat voor vakken enzo heb je allemaal gehad? Ben ik wel benieuwd naar!

Ik moet zeggen dat ik tegen andere problemen aan schijn te lopen dan de meeste mensen. Mijn vader heeft nu al ruim 4 jaar Spaanse les en ik leg hem nog steeds grammatica uit :') Ook als ik die zelf nog nooit geleerd heb. Ben daar gewoon erg goed in. Woordjes leren en onthouden daarentegen...drama!

Ah ik snap, Queelens :) Maar je volgt Spaans dus alleen omdat het 'moet' voor je school? Of heb je zelf ook echt eigen motivatie om het te leren?

Ah klinkt tof, Jans. Ik vind het nog steeds zo godsgruwelijk jammer dat het bij ons gewoon niet aangeboden werd op de middelbare! Echt heel zonde.... naja dan had ik ook wel heel veel talen gehad :') maar had 't toch erg graag gewild.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:48

Ik heb 2 cursussen gedaan op de unie en ben daarna een half jaar in Madrid gaan studeren. Daar is mijn Spaans snel beter geworden, want je moet wel. Wel merkte ik dat ze in Madrid 5x zo snel praten als in andere steden van Spanje, wat de andere steden wel makkelijker maakten. In de zomer ben ik op vakantie geweest naar Mexico, dat was relaxed. Daar praat iedereen zo langzaam (ook tegen elkaar) dat het goed te verstaan is.
Helaas heb ik er daarna weinig aan gedaan en nu is het eigenlijk wel weer weggezakt. Ik zou het wel weer op moeten pakken, maar pff.
Ik zat trouwens op B1/B2 niveau.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:49

Dat is knap Jans als je dat boek al kunt lezen! Ik vind het al heel wat als ik zo'n boek in het Engels lees. :=

Aleeeneh, gelukkig heb ik er wel voldoende motivatie voor. Vorige maand nog seminar in Salamanca (Spanje) gevolgd om mn Spaans wt op te krikken en ik hoop van de zomer nog ff naar Spanje te gaan. Dat werkt voor mij nog maar het beste. Gewoon naar dat land gaan, dan moet ik wel!

Rachel, dat vond ik nou ook. In Madrid op vliegveld praatte zo zoveel sneller dan in Salamanca..

Jizzie

Re: Meer bokkers die Spaans (proberen te) leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:50

Haha wat interessant, ik zit er sinds kort steeds meer aan te denken, en heb besloten volgend jaar een minor spaans mee te pakken op de uni, kan het combineren met mn eigen opleiding dus zeker de moeite waard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:50

Ik heb vier "vreemde" talen gedaan op de middelbare school, Frans, Duits, Engels en Spaans :D had er graag nog wat bij gedaan, ik vind Roemeens ook een mooie taal, lijkt erg op het spaans. :+

Ik heb redelijk wat boeken al gelezen in het spaans, vaak kom je met context wel een eind. Was drie weken terug in Spanje, vind het toch altijd heerlijk hoor. Ik ga op ten duur dan ook spaans denken. :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:53

Haha erg is dat he. Had ik ook last van in Spanje en toen ik terug was in Nederland weer ff omschakelen en gewoon in het Nederlands denken en spreken _O-

Roemens, heb je daar iets aan? Kan me niet voorstellen dat je dat veel tegen komt.

Ik vind zelf engels, duits, italiaans, spaans, nederlands meer dan voldoende haha hoeft niks meer bij voor mij :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:57

Haha nee je hebt er eigenlijk niks aan :+ vind het gewoon mooi :D

Italiaans vind ik dan weer niks, dan zou ik eerder Portugees erbij pakken denk ik, dat wordt in zuid amerika nog wel veel gesproken :D

Het spaans vorig jaar in Cuba was wel wezenlijk anders dan het gewone spaans. En valenciaans is ook alweer anders :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 11:59

Italiaans is ook niet gek veel aan inderdaad. Heb vorig jaar minor (voor n deel) gevolgd. Opzich een makkelijke taal (makkelijker dan Spaans) vond ik maar je hebt er niet veel aan. Had toen de minor gevolgd omdat de kans kreeg en die zomer naar Italie ging om te rondreizen dus leek me wel handig.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:00

Ik heb Spaans op mijn opleiding.. Vandaag gehoord dat ik mijn grammaticale toets heb gehaald :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:01

http://nl.wikipedia.org/wiki/Talen_in_Spanje

Best interessant al die talen.

Ik spreek in ieder geval Castellano, maar Catalán begrijp ik ook :j

Zo heb je rondom Valencia allemaal Urbanizacións, wat in het Catelán Urbanitzaciones zijn :+ en de Urb. die in het Castellano "Puerta Cielo" heet, heet in het Catelán: Porta Coelie

:+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:02

Hihi ja ik had Nederlands, Engels, Duits, Frans, Latijn en Grieks op de middelbare :') Dus met Spaans erbij was het vast wel erg veel geworden.

Wel tof Queelens dat je ook zelf lekker naar Spanje bent geweest ervoor!

Nog een 8 daagjes en dan sta ik ook op het vliegveld om naar Spanje te gaan :D

Gefeliciteerd Justico!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:05

Ooh lekker, waar ga je naartoe in Spanje?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:05

Extremadura :) Ga ik met mijn ouders zoeken naar een huis voor hen :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:17

Leuk dat er zoveel mensen Spaans interessant vinden! :D

Ik heb op de middelbare school twee jaar Spaans gehad, we gebruikten net als Lous de boeken van Caminos.
Na mijn middelbare school ben ik naar Argentinië gegaan en heb ik een jaar in een gastgezin gewoond. Ik spreek nu vloeiend Spaans met een Argentijns dialect.
Ondertussen studeer ik ook voor lerares Spaans aan de HU :D Op de HU gebruiken ze de boeken van Aula.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:19

Volgend jaar ga ik een dappere poging wagen :j
Heb tot nu toe (jkas 1 tm/3) 0 moeite gehad met talen dus ik dacht: Waarom niet Spaans erbij? :D
Edit: Oja, ik heb al een mini cursusje gehad in groep 7.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:44

@ Queelens: Dankjewel :D

Ohja ik vergat te melden dat ik ook Spaans al gehad heb op de middelbare school, dat was wel heel fijn starten aan deze studie!

Aleeneh schreef:
Wat leuk, SaraJoyce! Ik heb Engelse Taal en Cultuur gestudeerd, hoe gaat het met Spaans in z'n werk? Wat voor vakken enzo heb je allemaal gehad? Ben ik wel benieuwd naar!

Ohh wat leuk zeg! Dan moet je toch redelijk wat vakken hetzelfde gehad hebben denk ik, iig in het eerste jaar omdat daar behoorlijk wat algemene vakken ook in zitten? Zoals taalwetenschap en literatuurwetenschap. En we hebben daarnaast de Spaanse versie: taalkunde Spaans en literatuurkunde Spaans (en Spaans-Amerikaans). Waarom het één kunde genoemd wordt en het ander wetenschap is me alleen nooit helemaal duidelijk geworden :') Maar waren eigenlijk vakken met redelijk dezelfde inhoud, maar dan dus algemeen en specifiek. Had jij dat ook? Verder een hoop taalvaardigheid en cultuurkunde hedendaags en historisch. Hoe was jouw eerste jaar ingedeeld? Ben ook wel heel benieuwd, leuk zeg!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:52

SaraJoyce schreef:
@ Iolanthe: Wat leuk, welke uni denk je aan?

Antwerpen :) De enige plek waar je één taal kunt combineren met theater-, film- en literatuurwetenschappen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 23:19

SaraJoyce schreef:
@ Queelens: Dankjewel :D

Ohja ik vergat te melden dat ik ook Spaans al gehad heb op de middelbare school, dat was wel heel fijn starten aan deze studie!

Aleeneh schreef:

Ohh wat leuk zeg! Dan moet je toch redelijk wat vakken hetzelfde gehad hebben denk ik, iig in het eerste jaar omdat daar behoorlijk wat algemene vakken ook in zitten? Zoals taalwetenschap en literatuurwetenschap. En we hebben daarnaast de Spaanse versie: taalkunde Spaans en literatuurkunde Spaans (en Spaans-Amerikaans). Waarom het één kunde genoemd wordt en het ander wetenschap is me alleen nooit helemaal duidelijk geworden :') Maar waren eigenlijk vakken met redelijk dezelfde inhoud, maar dan dus algemeen en specifiek. Had jij dat ook? Verder een hoop taalvaardigheid en cultuurkunde hedendaags en historisch. Hoe was jouw eerste jaar ingedeeld? Ben ook wel heel benieuwd, leuk zeg!

Yup, ik heb idd taal/literatuurwetenschap gehad. Dodelijk saai.

Ons eerste jaar was zo ingedeeld:
Periode 1: Written English & Academic reading; WE was een introductiecursus om het taalniveau te verhogen en te leren hoe je correcte essays moest schrijven qua opzet enzo, AR was een cursus die de basisbeginselen bijbracht van hoe je literaire teksten en gedichten moest lezen en ontleden.
Periode 2: Spoken English & Introduction to Old and Middle English; SE was een vervolg op WE, waarin meer nadruk werd gelegd op het spreken van de taal en presentaties geven. Intro to Old&Middle English ging over de geschiedenis van Engeland en het ontstaan en de ontwikkeling van de Engelse taal.
Periode 3: Accurate English & Algemene Taalwetenschap: AE was de laatste cursus in de taalverwervingsvakken, deze moest je per se halen om door te mogen met de studie. Was een combi en verdieping van de vorige twee. ATW was uiteraard wat jij er ook van weet.
Periode 4: Algemene Literatuurwetenschap & [Vrije keus]; ALW spreekt dus weer voor zich, en het laatste vak van het jaar mocht je zelf kiezen.

Spaans lijkt me wel echt een machtig gave taal om te leren spreken. Jij hebt al ervaring met het leren van de beginselen van het Spaans, dus, ook op universitair niveau. Heb je aan de hand daarvan tips voor iemand die het zelfstandig probeert te leren? Welke dingen zijn nou belangrijk om de nadruk op te leggen? Waar moet je eerst misschien juist maar niet te veel tijd aan besteden? Hoe pakken ze het op de uni aan om je de taal te leren?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 07:36

Hier nog spaans lerend persoon.
Ik heb een half jaar prive les gehad , elke week drie uur ongeveer en leer nu via ceedees van Marcus Santamaria , dat is eigenlijk alleen spreken .
Verder doe ik hier veel praktijkervaring op ;)
Wat voor mij een nadeel is dat er veel zijn die graag engels met mij willen spreken en er word hier catalaans gesproken zodat mijn spaans inmiddels half om half is haha .

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:25

Wij gebruiken ook de boeken van Aula Internacional.
Voor school zijn we nog een weekje naar Valencia geweest, en daar iedere dag naar een talenschool geweest. We sliepen daar bij een gastgezien die enkel Spaans praatte tegen je, en iedere dag nog 4 uur Spaanse les achter elkaar.
Ik had na een week al dat ik bijna in het Spaans dacht. Ik denk dat als ik voor langere tijd naar een Spaanstalig land zou gaan ik vloeiend sprekend terug zou komen.