Autisme en regulier onderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Autisme en regulier onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:03

Om de reden die jij noemt moeten er aanpassingen komen, breng het bijzondere onderwijs naar het reguliere. In de rest van je leven kom je misschien ook in contact met mensen die 'anders' zijn. Op bijzonder onderwijs krijgen kinderen een stempel voor de rest van hun leven. Vanwege de afstanden van de scholen wordt het nog moeilijker om vriendschappen te sluiten en te onderhouden.
Ieder kind heeft recht op een gelukkige jeugd, helaas is dit voor pubers op bijzonder onderwijs bijzonder ingewikkeld.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:50

Sammyoo schreef:
Om de reden die jij noemt moeten er aanpassingen komen, breng het bijzondere onderwijs naar het reguliere. In de rest van je leven kom je misschien ook in contact met mensen die 'anders' zijn. Op bijzonder onderwijs krijgen kinderen een stempel voor de rest van hun leven. Vanwege de afstanden van de scholen wordt het nog moeilijker om vriendschappen te sluiten en te onderhouden.
Ieder kind heeft recht op een gelukkige jeugd, helaas is dit voor pubers op bijzonder onderwijs bijzonder ingewikkeld.

Zou heel mooi zijn, maar ook haalbaar?
Ik sta zelf voor de klas met een groep van 31 kinderen. En daartussen zitten ook kinderen met een uitdaging. Een dag is heel intensief en je wilt elk kind aandacht geven.
Dus dan zouden de groepen een heel stuk kleiner moeten, extra opleiding voor leerkrachten plaatsvinden en dat kost waarschijnlijk te veel geld.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:21

Sammyoo schreef:

Voor bijzondere kinderen op regulier onderwijs is een gelukkig jeugd vaak helemaal niet te realiseren. Dan kunnen ze beter met een stempel tussen andere bijzondere kinderen zitten en gelukkig zijn, dan ongelukkig een beetje proberen " normaal" te zijn. Ze weten dat ze anders zijn en dat kan op regulier onderwijs heel veel negatieve impact hebben. Het is mooi dat er veel autisten wel op regulier onderwijs goed functioneren. Maar het is ook heel fijn dat er speciaal onderwijs is voor de kinderen die daar niet gelukkig kunnen zijn.
Daarnaast leren ze op school en van de ouders echt wel dat er meer is dan alleen autisme. Natuurlijk proberen " wij" (ouders van kinderen op speciaal onderwijs) ze te leren goed te functioneren in de " normale" maatschappij. Maar alles op zijn tijd, dus in het tempo van wat het kind aan kan.
Op regulier onderwijs was mijn zoon diep ongelukkig en depressief. Natuurlijk had ik hem graag daar gehouden, maar niet ten koste van zijn geluk. Nu ben ik blij met de keuze die we toendertijd gemaakt hebben. En trots op mijn zoon die enorm gegroeid is op alle vlakken.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:30

Mijn schoonzusje werkt in het speciaal onderwijs. Sommige van haar leerlingen raken compleet van slag als zij een dag een bril draagt ipv lenzen, of als er een inval-leerkracht is of er een les uitvalt.als een leerling hier zoveel last van heeft kunnen ze denk ik zeker niet in het regulier onderwijs. Ik denk dat het per geval verschilt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 22:33

AnnemiekvM schreef:
Sammyoo schreef:

Zou heel mooi zijn, maar ook haalbaar?
Ik sta zelf voor de klas met een groep van 31 kinderen. En daartussen zitten ook kinderen met een uitdaging. Een dag is heel intensief en je wilt elk kind aandacht geven.
Dus dan zouden de groepen een heel stuk kleiner moeten, extra opleiding voor leerkrachten plaatsvinden en dat kost waarschijnlijk te veel geld.

Kennelijk lukt dat in veel andere Europese landen wel. Een paar maanden geleden heb ik naar een betoog van een hoogleraar geluisterd die er voor pleit dit systeem ook in Nederland in te voeren. Ik vond dat hij een goed punt had. Uiteraard kan het niet zomaar, en moeten budgetten overgeheveld worden. Ik heb me niet echt in deze materie verdiept, maar ik weet wel dat pubers op het bijzonder onderwijs erg ongelukkig kunnen zijn om eerder genoemde redenen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 00:34

Ik werk in een klinisch centrum en daar krijg ik mensen met autistische stoornis binnen die heel erg overvraagd zijn. Jaren lang gepushed door ouders, leraren enz. Omdat ze zich normaal moesten gedragen en dingen moesten doen. Terwijl die groep dat helemaal niet aan kon.

Mijn afdeling doet op een dag post rond brengen, planten water geven en vegen. En dan zit hun hoofd al weer helemaal vol van alle prikkels die ze hierbij krijgen.

Natuurlijk is niet elk persoon met autisme zo. En zijn er zat die goed mee kunnen komen op regulier onderwijs met een beetje hulp.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 00:47

Maartje1990 schreef:
Omscholing hoeft denk ik niet persé, ik denk dat leraren zich er wel gewoon een stuk meer in mogen verdiepen :j of dat het wat meer aandacht verdient op de opleiding :j

Waarom minder banen die er speciaal voor opgeleid zijn? Ik denk dat bijv. een docent die hier 'speciaal' voor opgeleid is juist eerder 'aan de bak' komt op zo'n reguliere school met 'veel' leerlingen met een beperken, dan een andere docent die dat niet heeft.

Mogen verdiepen? Ik had 32 VMBO leeringen in mijn klas, 12 verschillende klassen en als mentor genoeg zorgtaken. In theorie weet elke docent hoe het moet, maar de praktijk geeft daar geen ruimte voor :) .

Een leraar is geen hulpverlener, ik snap die verschuiving niet... We moeten opvoeden, hulp verlenen ze sociaal vaardig maken en kennis overdragen.... Ik deed dat, en zat overspannen thuis. Nu werk ik in de gehandicapten zorg, daar zorg tenminste mijn werk, ipv iets wat je oppakt zonder dat er uren voor zijn :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 07:41

Quera, ik zie zoveel ouders die hun kinderen pushen, dat heeft niets met een 'stoornis' te maken. En in alle gevallen is het niet goed dat het gebeurd. Overigens hebben lang niet alle kinderen met ASS een lage intelligentie, een beetje jammer als zij door een slechte start nog minder kansen hebben op een normaal maatschappelijk leven.

Ruitje, een leraar is zeker geen hulpverlener, maar ik hoop een professional met liefde voor kinderen. Alle kinderen hebben het recht en de plicht op onderwijs, en dat is het vak van een leraar. Uiteraard zal er wel het een en ander eerst moeten veranderen voor 'bijzondere' kinderen regulier onderwijs kunnen volgen. En vreselijk dat je er overspannen door bent geraakt, maar top dat jij kennelijk een betrokken leraar was, dat is helaas niet vanzelfsprekend.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:59

Bij deze mensen dus wel. Die moeten zich normaal gedragen en mochten dan niet uit hun stekker gaan. Er werd totaal geen rekening gehouden. Er waren zelfs ouders die zeiden: mijn kind heeft geen stoornis het is gewoon een lastig kind dat opgevoed moet worden..

In en in triest vind ik dat.

En daarom zei ik ook sommige mensen kunnen prima mee komen :) dat moet dus per geval bekeken worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:28

Praktisch is het ook lastig met alle verschillende handelingsplannen.
Bert is sociaal onhandig en moet vooraan omdat hij anders niet aan kan geven dat hij het niet snapt, Carla heeft ADHD en moet middenvoor omdat ze aan de zijkanten en achterin haar aandacht niet kan richten op het bord, Ahmed beheerst de Nederlandse taal niet volledig en moet vooraan zodat je kunt controleren of hij globaal wel correcte aantekeningen maakt, Dennis moet vooraan omdat hij zichtmoeilijkheden heeft maar kun je niet enigszins in de buurt van Ahmed zetten als er lesgegeven moet worden, Kristel is autistisch en moet een tafel zoveel mogelijk apart ivm overprikkeling, Saskia heeft Gilles de la Tourette en moet een tafel apart om spanningen te vermijden. In diezelfde klas met 32 leerlingen heb je Nienke die je inhet zicht wil houden omdat ze in het geniep de les verstoort, Timo die je wat extra in het oog wil houden omdat hij thuis problemen heeft, Leila die niet bij Carla, niet bij Saskia en niet bij Dennis in de buurt kan zitten maar het beste samenwerkt met Bert :roll:

In sommige klassen heb je op de 30 leerlingen er 20 die een plaats vooraan moeten hebben, 8 die een tafel apart moeten hebben en 2 leerlingen die je gewoon gemakkelijk overal kunt zetten. Dan moet je nog rekening houden met alle leerlingen die je al dan niet bij elkaar in de buurt kunt zetten om de rust zoveel mogelijk te bewaren... veel plezier ermee als docent hoor!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:09

Hier kun je geen eenduidig antwoord op geven. Dit moet je echt specifiek per kind bekijken.
Ik begeleid bijvoorbeeld een jochie met autisme, zijn grootste prikkel op school is andere kinderen met autisme.
Nu heb ik nog nooit begrepen waarom je meerdere kinderen met autisme in 1 klas zet. De tics van persoon A zijn een prikkel voor persoon B, waardoor B gaat fladderen, die daarmee persoon C overprikkeld en ga zo maar door..
Nu woon ik in Friesland, gemiddeld zullen de klassen hier toch wat kleiner zijn denk ik waardoor iemand met autisme makkelijk in het regulier onderwijs zou kunnen meedraaien.

Voordeel aan het speciaal onderwijs is dat je toch meer kennis in huis hebt, groot nadeel vind ik dat als er een uitbarsting is de rest van de klas moeilijker kan relativeren en niet kan denken: Oh hij heeft even last van zn autisme, laat maar even gaan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:20

Urielle, ik ken de percentages niet, maar er zullen echt geen hele grote aantallen kinderen die 'anders' zijn in de klassen bij komen. En door overheveling van de budgetten is het wellicht mogelijk om de klassen kleiner te maken, wat voor iedereen prettig is.
Ik redeneer natuurlijk wel vanuit het welzijn en belang van de kinderen en niet vanuit het werkplezier van de docent. ;) Ook voor kinderen in regulier onderwijs is het goed om in een klas te zitten die een afspiegeling is van de maatschappij en waar geen groepen worden uitgesloten.
En wat betreft de rust.......... ga eens langs op een cluster 4 school. Ik denk dat het in een gemiddelde klas op een reguliere school stiller en prikkelarmer is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:25

Urielle heeft wel een punt. Er zijn meerdere zaken waarmee je rekening moet houden en je wilt elk kind aandacht geven en een veilige leeromgeving bieden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:30

Samyooo, juist het werkplezier van de docent is heel erg belangrijk! Als een docent half tegen zijn/haar wil staat les te geven, omdat de klas zo vol en zo druk is, dat het niet meer leuk is, zal de docent veel minder goed les geven.
Verder vind ik dat Urielle een heel goed punt heeft. Ik heb in veel verschillende klassen gezeten, en er zijn (ook al zijn alle kinderen 'regulier') toch altijd dingen. Die kan niet met die, een ander is langzaam, weer een ander is snel, als je die twee samen zet gaat 't fout (te gezellig oid), die heeft moeite met dit, die met dat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:50

Sammyoo schreef:
Urielle, ik ken de percentages niet, maar er zullen echt geen hele grote aantallen kinderen die 'anders' zijn in de klassen bij komen. En door overheveling van de budgetten is het wellicht mogelijk om de klassen kleiner te maken, wat voor iedereen prettig is.
Ik redeneer natuurlijk wel vanuit het welzijn en belang van de kinderen en niet vanuit het werkplezier van de docent. ;) Ook voor kinderen in regulier onderwijs is het goed om in een klas te zitten die een afspiegeling is van de maatschappij en waar geen groepen worden uitgesloten.
En wat betreft de rust.......... ga eens langs op een cluster 4 school. Ik denk dat het in een gemiddelde klas op een reguliere school stiller en prikkelarmer is.

Ik gaf ooit les aan klassen met leer-en gedragsstoornissen dus ik weet echt wel hoe een klas eruit ziet regulier en 'speciaal'. :)
En zoals anderen al noemen: je wilt als docent voor ieder kind het beste, maar het is praktisch bijna niet meer uit te voeren, tenzij je dus (zoals in speciaal onderwijs, maar dat krijg je regulier echt niet voor elkaar) met hele kleine groepen mag gaan werken.
Heeft niks te maken met werkplezier voor de docent (da's ook belangrijk hoor! Overspannen docent voor de klas is voor niemand fijn werken, ook voor de leerlingen niet) maar alles met veiligheid, plezier, stabiele leeromgeving, stimulans, structuur kunnen brengen voor alle leerlingen in je groep. Heb je een grote groep dan komt het individu al snel in de verdrukking helaas, want het belang van de groep als geheel mag nooit lijden onder de noden van een individu.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 19:12

Laatst bijgewerkt door Sammyoo op 31-05-13 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:15

Omdat het onderwijs volledig anders is opgebouwd :).
Niet per sé beter, niet per sé slechter. Onderwijs op internationaal niveau vergelijken is erg lastig.
Welke landen weet je van dat het alles door elkaar zit?
Volgens mij (maar goed, ik weet ook niet iedereen op school), zitten hier heel weinig kinderen met autisme/add/adhd. In mijn klassen in elk geval. En dit wordt beschouwt als het beste onderwijs van in elk geval heel Europa.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 19:19

LoveBodin, ik ben niet deskundig op dit gebied, maar google maar eens. Ik denk dat het systeem van Nederland eerder uitzondering dan regel is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 19:22

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:04

Ik heb PDD-Nos/ADHD en heb gewoon regulier onderwijs gevolgd.

Ik heb het overleefd :') maar daar is alles ook wel mee gezegd. Als kind vond ik dat ik heel veel gepest werd op school. Nu kijk ik op een basisschool tijd terug waar in ik zelf de hele wereld niet snapte :P

Ik heb het dus 'gehaald' ik heb daarna ook gewoon VMBO gedaan wat stukken beter is gegaan. maar toch heb ik al mijn school jaren best wel 'gevochten' tegen de rest van de wereld en heeft mijn doorzettingskracht het gewonnen.

Mijn zusje (ADHD) is in groep 4 naar SBO gegaan. Daar heeft zij een onwijs leuke tijd gehad! op geven moment wou ze zelfs niet meer naar de terugkomdagen van de Basisschool omdat ze het daar geen moer aan vond.

Ik denk dus dat je per kind moet kijken of ze naar de speciaal onderwijs moeten of gewoon op de regulier. omdat sommigen het wel kunnen hendelen op het regulier onderwijs, maar je moet ze wel extra begeleiden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:23

Er komen steeds meer kinderen die een diagnose krijgen "iets" te hebben. Imo was dit vroeger niet anders, maar kwam er toen gewoon minder snel een label (er zijn nu ook veel meer soorten labels als vroeger). Ik zie niet in waarom een kind met een label niet naar regulier onderwijs zou mogen. In de meeste gevallen zal al snel blijken of het kind binnen het reguliere onderwijs op z'n plek is, of dat speciaal onderwijs toch beter is voor het kind zijn/haar ontwikkeling.

Op speciaal onderwijs is meer voor handen om de juiste begeleiding te geven. Ik denk echter dat er vele kinderen zijn met een diagnose (bijvoorbeeld autisme) die prima functioneren binnen de rest van de wereld, dus ook binnen het reguliere onderwijs.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:32

Een vriendin/klasgenoot heeft asperger en zij kan prima functioneren in het HBO.
Duidelijkheid en regelmaat is voor haar wel belangrijk, anders wordt het chaos in haar hoofd. Verder heb je totaal geen last van haar.

Ik denk dat als reguliere scholen ook meer "autistenproof" onderwijs hebben, dat de "gewone" leerlingen daar ook baat bij hebben. Een beetje logisch rooster en dat de inleverdata van opdrachten/werkstukken enz en wat er precies in het werkstuk o.i.d. moet staan, zou iedereen wel handig vinden denk ik.
Op mijn HBO is het soms zo'n chaos qua opdrachten, dat brengt een hoop onnodige stress met zich mee.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:35

Op de vraag 'horen 'autisten' op het regulier onderwijs' is geen antwoord te geven, de ene autist is de andere niet.

Ik bijv. ben jarenlang kapotgegaan op het regulier onderwijs, zo erg dat het thuis problemen opleverde die bijna resulteerden in uit huis plaatsing, en meer dingen die ik liever voor mezelf hou.

Terwijl een vriendin van me die ook autisme heeft zich prima red op het regulier onderwijs, en ook niemand heeft 'last' van dr.

Op deze vraag is dus simpelweg geen feitelijk antwoord te geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:38

Sammyoo schreef:
Waarom kan het in het buitenland dan wel?

http://www.marant.nl/frappant.php?q=463

Ik heb geen idee hoe het in Zweden eraan toe gaat maar het lijkt me gewoon een beetje rooskleurig beeld wat ze schetsen. Docenten in Zweden zijn ook gewoon mensen en ik neem aan dat Zweedse pubers net zo hard tegen je gevoelige plekken kunnen schoppen als de Nederlandse pubers, dus ook Zweedse docenten zullen vast wel eens onzeker zijn of vaste tropenuurtjes in hun rooster hebben, net zoals er hele positieve zelfverzekerde Nederlandse docenten zijn die hun leerlingen veel structuur kunnen bieden en erg motiverend werken.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:50

Ik heb regelmatig leerlingen in de klas met een aan autisme verwante stoornis. Met de meeste kinderen gaat het goed in de klas. Je moet als leerkracht soms net even anders denken en reageren, maar het is zeker te doen. Ik merk dat veel autistische kinderen erg leerbaar zijn en je met de juiste begeleiding een kind met autisme best wat sociale handvatten kan meegeven!

Ik denk zelf dat de andere kinderen in de groep meer last hebben van een pester (hoewel daar vaak ook problematiek achter zit) of een 'brutale aap' (idem dito) dan van een autist.

Ik vind het wel sterk afhankelijk van de mate van autisme. Ik heb ook wel eens kinderen gezien die compleet vastlopen, waarbij autisme echt een (sociale) handicap is. Dan moet je in gesprek en zoeken naar een passende oplossing.