Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammyoo schreef:Om de reden die jij noemt moeten er aanpassingen komen, breng het bijzondere onderwijs naar het reguliere. In de rest van je leven kom je misschien ook in contact met mensen die 'anders' zijn. Op bijzonder onderwijs krijgen kinderen een stempel voor de rest van hun leven. Vanwege de afstanden van de scholen wordt het nog moeilijker om vriendschappen te sluiten en te onderhouden.
Ieder kind heeft recht op een gelukkige jeugd, helaas is dit voor pubers op bijzonder onderwijs bijzonder ingewikkeld.
Sammyoo schreef:Om de reden die jij noemt moeten er aanpassingen komen, breng het bijzondere onderwijs naar het reguliere. In de rest van je leven kom je misschien ook in contact met mensen die 'anders' zijn. Op bijzonder onderwijs krijgen kinderen een stempel voor de rest van hun leven. Vanwege de afstanden van de scholen wordt het nog moeilijker om vriendschappen te sluiten en te onderhouden.
Ieder kind heeft recht op een gelukkige jeugd, helaas is dit voor pubers op bijzonder onderwijs bijzonder ingewikkeld.
AnnemiekvM schreef:Sammyoo schreef:Om de reden die jij noemt moeten er aanpassingen komen, breng het bijzondere onderwijs naar het reguliere. In de rest van je leven kom je misschien ook in contact met mensen die 'anders' zijn. Op bijzonder onderwijs krijgen kinderen een stempel voor de rest van hun leven. Vanwege de afstanden van de scholen wordt het nog moeilijker om vriendschappen te sluiten en te onderhouden.
Zou heel mooi zijn, maar ook haalbaar?
Ik sta zelf voor de klas met een groep van 31 kinderen. En daartussen zitten ook kinderen met een uitdaging. Een dag is heel intensief en je wilt elk kind aandacht geven.
Dus dan zouden de groepen een heel stuk kleiner moeten, extra opleiding voor leerkrachten plaatsvinden en dat kost waarschijnlijk te veel geld.
Maartje1990 schreef:Omscholing hoeft denk ik niet persé, ik denk dat leraren zich er wel gewoon een stuk meer in mogen verdiepenof dat het wat meer aandacht verdient op de opleiding
Waarom minder banen die er speciaal voor opgeleid zijn? Ik denk dat bijv. een docent die hier 'speciaal' voor opgeleid is juist eerder 'aan de bak' komt op zo'n reguliere school met 'veel' leerlingen met een beperken, dan een andere docent die dat niet heeft.
Sammyoo schreef:Urielle, ik ken de percentages niet, maar er zullen echt geen hele grote aantallen kinderen die 'anders' zijn in de klassen bij komen. En door overheveling van de budgetten is het wellicht mogelijk om de klassen kleiner te maken, wat voor iedereen prettig is.
Ik redeneer natuurlijk wel vanuit het welzijn en belang van de kinderen en niet vanuit het werkplezier van de docent.Ook voor kinderen in regulier onderwijs is het goed om in een klas te zitten die een afspiegeling is van de maatschappij en waar geen groepen worden uitgesloten.
En wat betreft de rust.......... ga eens langs op een cluster 4 school. Ik denk dat het in een gemiddelde klas op een reguliere school stiller en prikkelarmer is.
Sammyoo schreef: