Autisme als excuus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autisme als excuus?

Ja, het is een handicap
24 (19%)
Ja, tot het schelden, slaan schoppen krassen gedeelte
46 (37%)
Nee, dit slaat de hele tijd al nergens op.
54 (43%)

Totaal aantal stemmen: 124

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:12

Sammyoo schreef:
Wees maar blij dat je niet in de schoenen staat van dat meisje. Ik denk niet dat zij erg gelukkig is.

Nou dat is dus het rare het ene moment hebben we de slappe lach halve minuut later flipt ze hem, :\

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:13

Hoi ...

Ik heb zo even wat van de reacties gelezen... en wat je inbrengt is best heftig.
Autisme is zeker een handicap. Maar geen excuus om je niet aan de regels te houden.
Goed om het bij de leraren en mentor neer te leggen het is een roep om hulp van jullie
Maar ook van jullie overprikkelde klasgenoot...
Hoop dat er gauw voor jullie allemaal een goed plan c.q. oplossing komt.
Laatst bijgewerkt door nobje op 21-05-13 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:18

Poess91 schreef:
Sammyoo schreef:
Wees maar blij dat je niet in de schoenen staat van dat meisje. Ik denk niet dat zij erg gelukkig is.

Dat denk ik ook, volgens mij weet 9 van 10 niet eens wat autisme inhoudt ofzo...
Ik denk dat goede begeleiding bij een jonger persoon meer dan de helft zal schelen voor haar gedrag.
Jammer dat ze niet op speciaal onderwijs zit als ze er zoveel moeite mee heeft...

Ja inderdaad.
Mijn zusje heeft het ook, gelukkig krijgt ze er wel begeleiding bij op haar school.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:18

nobje schreef:
Hoi ...

Ik heb zo even wat van de reacties gelezen... en wat je inbrengt is best heftig.
Autisme is zeker een handicap. Maar geen excuus om je niet aan de regels te houden.
Als iemand zo uit de band spat in een groep of les situatie, klopt de situatie dus niet.
Je zou je zelfs kunnen afvragen of iedereen er beter van word om zo samen verder te moeten.
Er is niet voor niets speciaal onderwijs, waar gedrags groepen zijn, en groepen met regels, en speciale regels etc. Aaangepaste les methoden waardoor mensen die zo prikkel gevoelig zijn toch kunnen leren omgaan met alles in de maatschappij.
Het lijkt me een moeilijke situatie voor jou en de mensen die er nog meer bij betrokken zijn.
Ik hoop dat er een goed vooruitzicht komt.

Ik hoop ook dat ze nu straf krijgt voor haar daden, en niet weer gelijk krijgt door haar excuus met autisme , het lijkt mij ook beter als ze naar speciaal onderwijs gaat :)

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:19

Skyliner schreef:
Sammyoo schreef:

Nou dat is dus het rare het ene moment hebben we de slappe lach halve minuut later flipt ze hem, :\

Dat is bij ons ook, maar daar kan zij zelf niks aan doen

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:20

Ik heb het ook, maar het is zeker geen reden om mij voor te trekken. Heeft ze vrienden? Hebben jullie al eens geprobeerd met haar te praten? Dat kan al een hoop schelen, toen ik gepest werd heb ik eens met een kookpan voor iemand gestaan. Ik wilde het niet maar werd zo boos dat ik zwart zag. Ik ben toen zelf de klas uit gegaan om te kalmeren. Mischien dat jullie met mentor kunnen overleggen dat als ze het voelt opkomen om de klas even te verlaten?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:23

Ook ik heb 2 kids met een autistische beperking. Ze zitten nog op de basisschool maar ojee ik hou mijn hart vast strakjes. Ik weet natuurlijk niet van d opvoeding van P , maar mijn kids moeten zich verantwoorden voor hun daden , zelfs voor hun niet daden ;) Never nooit dat mijn kids dus hun zin door kunnen drijven of dat ze bepalen wat en hoe. Maar ook tuurlijk zijn het individuutjes die kunnen reageren zoals ik ze dus NIET geleerd heb... en dat is vaker zo met kids met autisme. Een grapje kan verkeerd vallen een opdracht kan tegen het zere been zijn.. een compliment kan als een aanval gezien worden. Er kan zoveel mis gaan met communicatie met een autist. Dat zelfs ik als ouder van een mannetje van 8 en een dame van 10 soms tegen hun moet zeggen dat mensen niet beter weten en hun niet begrijpen. Terwijl ik zoo graag zou willen zeggen.. lieverd, ze maakte een grapje.Maar dat snappen ze niet. Het is geen excuus nooit! en mensen die het wel als zodanig gebruiken .. laat ze in hun sop gaar koken!

Poess91

Re: Autisme als excuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:24

Ik weet eigenlijk ook niet of je het moet zien dat zij het echt als excuus gebruikt?
Is het in jullie (ts o.a.) ogen niet meer een excuus en voor haar dat ze niet beter weet?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:26

Autisme is niet altijd een vrijbrief nee, en al helemaal niet om zo tekeer te gaan.
Mensen met autisme moeten juist die regels hebben, die structuur en weten waar ze aan toe zijn. Alles goed vinden maakt het juist erger.

Wanneer ze te ver gaan neem je ze apart en bespreek je wat er fout ging. Laat haar zelf eens nadenken, waarom werd ze boos en is die reactie dan gepast?
Mensen met autisme zijn zich wanneer ze op hun gedrag worden gewezen vaak heel goed bewust van hun eigen fouten.

Ze in een groep aanspreken op hun gedrag heeft geen enkele zin. Het gevoel van veiligheid is dan weg. Ontbreken aan veiligheid = in verweer gaan en dus wederom, maak je het alleen maar erger.

Lijkt me een klusje voor school om eens goed na te denken over wat ze hiermee willen. Gaan ze haar de hulp bieden die ze hierin nodig heeft of kan ze beter naar een andere school.
Daar kunnen jullie ook zelf aan meehelpen. Ga er niet teveel op in als ze zo kwaad wordt, wacht tot ze kalm is en neem haar apart om te bespreken. Waarom werd ze boos? Geef aan dat het jullie pijn doet als ze slaat, dat je daar bijv. bang van wordt. Uitleggen, uitleggen, uitleggen.. die omgang, het meedraaien in de maatschappij moeten ze leren.

Ik heb zelf een lichte vorm van autisme en dat is heftig. Ik heb er mee om leren gaan omdat ik de hulp kreeg die ik nodig had: een moeder die mij door dik en dun steunde, voor mij op kwam wanneer ik dat nodig had maar mij ook op mijn plek zette wanneer ik te ver ging.

Het in een seconde flippen hoort er bij mij ook bij. Hoe je je dan voelt valt niet te beschrijven.
Je wordt compleet beheerst door die boosheid, kan je gevoelens niet kwijt en zou alles wel kort en klein willen slaan.

Ik heb met veel van die dingen om leren gaan maar die boosheid die blijft. Neem maar van mij aan dat die mensen zich vreselijk vaak diep ongelukkig voelen zonder zelf te weten waarom.
Niet zo gek dat je op sommige momenten de wereld wel aan stukken wil scheuren.

Bij autisme hoort vaak ook het niet begrijpen van andermans emoties/het niet in kunnen schatten van wat je wel en niet kan zeggen, het gevoel dat andere mensen je niet moeten omdat je anders bent en het gevoel om continu belachelijk te worden gemaakt.

Het is nog steeds geen reden om zo te keer te gaan. Maar wat hoop ik dat zei de juiste begeleiding gaat krijgen, want geloof me, als je je zo gedraagt dan zit je echt met jezelf in de knoop.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 21-05-13 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:27

Samblabla schreef:
Ik heb het ook, maar het is zeker geen reden om mij voor te trekken. Heeft ze vrienden? Hebben jullie al eens geprobeerd met haar te praten? Dat kan al een hoop schelen, toen ik gepest werd heb ik eens met een kookpan voor iemand gestaan. Ik wilde het niet maar werd zo boos dat ik zwart zag. Ik ben toen zelf de klas uit gegaan om te kalmeren. Mischien dat jullie met mentor kunnen overleggen dat als ze het voelt opkomen om de klas even te verlaten?

Praten levert ruzie - naar Mentor - Autisme verhaaltje - niks bereikt Levert dus weinig op :+

Ze had veel vriendinnen, tot dat ze bij alles flipte maar ze voelt het ook niet aan komen en als ze dan boos is helpt niets meer van praten krijg je het geweld en van weggaan krijg je dat ze zich buiten gesloten voelt gaat naar de mentor en dan kunnen wij weer na de lessen komen bij de mentor, :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:31

Herkenbaar , ik heb het ook die buien en kan er niks aan doen.. Voel het lichtelijk aankomen maar kan in een seconde ongecontroleerd boos zijn om niks... , dan moet je me laten anders sla ik al probeer ik me meestal in te houden en mijn eigen plekkie op te zoeken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:32

Carlijn, ik vind dat je het goed hebt uitgelegd +:)+

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:41

Bedankt :)

Ik heb ontzettend veel gehad aan mijn opleiding als pw'er. Ik leerde er over autisme bij kinderen, maar vooral over mezelf.
Als ik anderen een beetje kan informeren en mijn ervaringen kan delen dan doe ik dat graag.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:50

Je kunt het niet als excuus gebruiken voor dat soort gedrag. Denk dat ze enorm met zichzelf in de knoop zit, eerder krijg ik ook niet van dat soort uitspattingen.
Misschien zit ze ook wel helemaal niet op de goede plek in het regulier onderwijs. Autisme of niet, dat een ander met de problemen komt de zitten klopt niet.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 06:47

Carliijn schreef:
Ze in een groep aanspreken op hun gedrag heeft geen enkele zin. Het gevoel van veiligheid is dan weg. Ontbreken aan veiligheid = in verweer gaan en dus wederom, maak je het alleen maar erger.

Dit herken ik onztzettend als ze alleen met iemand praatgaat het goed maar als wij er dan bij komen flipt ze hem weer direct :\

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:50

Skyliner, heb je de reacties goed gelezen van de Bokkers die ervaring hebben met autisme? Dat zou je meer begrip kunnen geven voor je klasgenoot. Ik vind je reacties nogal ongenuanceerd, terwijl je kan lezen dat de problematiek erg gecompliceerd en ingrijpend is.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:36

Update

Vandaag is ze weer geflipt en heeft iemand in elkaar geslagen ( blauwe plekken etc. ) Ze heeft iedereen weer medelijden opgewekt door te zeggen ik heb zelfmoord gedachtes en ik kan er niets aan doen

waarschijnlijk moet ik me weer gaan aanpassen maar no way dat ik dat doe,

Sammyoo Ja ik snap het maar ik heb haar 9 maanden al telkens weer vergeven en nou is het genoeg, als ze elke dag iemand met bloed/blauwe plekken naar huis word gestuurd vind ik dat ze maar naar een speciale school moet

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:40

Skyliner schreef:
Celiien schreef:
God, ik heb geen ervaring met autistische kinderen. maar autisme of niet, dit is niet normaal en die had ik allang op haar plaats gezet. Vooral als je 'aangevallen' wordt, jammer dan autistisch of niet die had ik terug geslagen :n

Een ander iemand nam het voor me op want ik heb op dit moment mijn arm gebroken -O-

Met gips kun je heel hard slaan :=
Ik vind inderdaad ook dat het tegenwoordig veel te veel als excuus gebruikt wordt. deze mensen hebben een andere benadering nodig, maar ik vind dat ze zich wel gewoon aan de regels moeten houden. Lekker makkelijk om iemand altijd zijn ziin te geven want anders... |o

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:41

pluisje88 schreef:
Met gips kun je heel hard slaan :=

Hmm. ik weet niet of mij arm daar blij van wordt :=

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:44

Pfff.. jammer voor het meisje maar iemand op een school die een bedreiging is voor de andere klasgenoten en dus zijn of haar veiligheid in gevaar brengt hoort niet thuis op een normale school en moet snel geschorst worden! Zo gaat alle aandacht naar dit ene kind want niet hoort.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:56

Je snapt het gewoon echt niet he?

Iemand moet voor haar opkomen zodat ze de begeleiding krijgt die ze nodig heeft. Nodig.

Ja ze moet zich zich aan de regels houden maar daar kan ze als ik jouw verhaal zo lees niks aan doen. Ze wordt niet begrepen of benaderd zoals zij dat nodig heeft.

Dus haar zin krijgen? Ze krijgt haar zin niet, denk je werkelijk dat ze zich goed voelt als ze zo reageert? Dat dit is wat ze wil?

Ik begrijp dat jullie nu in een vervelende positie worden geplaatst maar denk nou eens vanuit de andere hoek.
Ben je buiten de ruzies om al eens naar de decaan oid geweest om uit te leggen hoe het in de klas gaat? Dat ze jullie hindert en dat dit voor haar ook niet prettig is?

En waar willen we iemand met autisme voor schorsen dan, voor een school met een laks beleid omtrent kinderen met een handicap?

Sorry hoor maar dit maakt me zo kwaad en verdrietig. Als ze de nodige hulp en ondersteuning zou krijgen zou het nooit zo ver zijn gekomen.

Ik hoop dat hier snel een passende oplossing voor komt die zowel de rust in jullie klas, als voor haar oplevert.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:57

Skyliner schreef:
Update

Vandaag is ze weer geflipt en heeft iemand in elkaar geslagen ( blauwe plekken etc. ) Ze heeft iedereen weer medelijden opgewekt door te zeggen ik heb zelfmoord gedachtes en ik kan er niets aan doen

waarschijnlijk moet ik me weer gaan aanpassen maar no way dat ik dat doe,

Sorry hoor, maar hoor je nu wat je zegt? :n Dit meisje laat door alles blijken hoe zwaar en moeilijk ze het heeft, en de reactie die jij hierop geeft is: 'Ze zegt dit zodat iedereen haar zielig vindt, wat een aansteller'... En waarschijnlijk laat je dit ook in je gedrag naar haar zien --> het cirkeltje is weer rond..
Zèker deze opmerking (zelfmoord) zou ik doorspelen naar jullie mentor!! (iig, ik zou dit als mentor graag willen weten!).
Verder moet je proberen om zo duidelijk mogelijk te zijn tegen haar. Dus als ze boos is: Dit was niet de bedoeling, je hebt het verkeerd begrepen. Wanneer je weer wat rustiger bent zal ik het aan je uitleggen..
Probeer je ook niet zo af te zetten tegen haar, maar zie het als je doel om haar te helpen. Dus wanneer ze boos wordt op bijv jouw vriendin (zoals je eerder beschreef) neem haar dan even apart mee en leg uit wat er nou precies gebeurt is. Waarschijnlijk was het voor jullie een heel normaal gesprek, maar het is duidelijk dat je klasgenoot delen van het gesprek gemist heeft (non-verbaal, sarcasme, emoties --> Dit zien de meeste mensen met autisme niet)

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:03

Carliijn schreef:
Je snapt het gewoon echt niet he?

Iemand moet voor haar opkomen zodat ze de begeleiding krijgt die ze nodig heeft. Nodig.

Ja ze moet zich zich aan de regels houden maar daar kan ze als ik jouw verhaal zo lees niks aan doen. Ze wordt niet begrepen of benaderd zoals zij dat nodig heeft.

Dus haar zin krijgen? Ze krijgt haar zin niet, denk je werkelijk dat ze zich goed voelt als ze zo reageert? Dat dit is wat ze wil?

Ik begrijp dat jullie nu in een vervelende positie worden geplaatst maar denk nou eens vanuit de andere hoek.
Ben je buiten de ruzies om al eens naar de decaan oid geweest om uit te leggen hoe het in de klas gaat? Dat ze jullie hindert en dat dit voor haar ook niet prettig is?

En waar willen we iemand met autisme voor schorsen dan, voor een school met een laks beleid omtrent kinderen met een handicap?

Sorry hoor maar dit maakt me zo kwaad en verdrietig. Als ze de nodige hulp en ondersteuning zou krijgen zou het nooit zo ver zijn gekomen.

Ik hoop dat hier snel een passende oplossing voor komt die zowel de rust in jullie klas, als voor haar oplevert.

_/-\o_

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:05

Ik snap echt niet hoe mensen dit als excuus kunnen gebruiken.. :n
Ik heb zelf autisme, maar heb dit verder nooit gedaan. Alleen aangeven dat ik het heb, das alles.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:09

xBerber schreef:
Ik snap echt niet hoe mensen dit als excuus kunnen gebruiken.. :n
Ik heb zelf autisme, maar heb dit verder nooit gedaan. Alleen aangeven dat ik het heb, das alles.

Omdat iedereen anders is. De een heeft het erger dan de andere. En bij sommige wordt het door medeleerlingen onbewust erger uitgelokt.