Geld lenen bij duo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:23

Loes dat is wat je leent neem ik aan. Rider vroeg wat het maximale is per maand bij terugbetalen.

TinePine

Re: Geld lenen bij duo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:24

Ik heb 6 jaar gestudeerd en het niet af kunnen maken. Maximaal geleend en gewerkt om mijn huur te kunnen betalen. Ik ben nu al een paar jaar aan het aflossen en er staat nog ongeveer 30k open :(

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:25

Dat is een pittig bedrag :=

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:28

TinePine schreef:
Loes dat is wat je leent neem ik aan. Rider vroeg wat het maximale is per maand bij terugbetalen.

Oh, verkeerd gelezen :')

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:21

TinePine schreef:
Ik heb 6 jaar gestudeerd en het niet af kunnen maken. Maximaal geleend en gewerkt om mijn huur te kunnen betalen. Ik ben nu al een paar jaar aan het aflossen en er staat nog ongeveer 30k open :(

Jij zei dat je 300+ betaald toch?

Af en toe moet ik bijlenen maar ik heb ook een baantje bij een kennis
Mocht ik na afstuderen nou geen baan kunnen vinden dan kan ik dus wat meer dagen op m'n bijbaantje gaan werken.
Dan wil ik wel weten of ik daarmee de aflossing kan betalen, gewoon om te weten of ik een beetje 'safe' zit

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:53

volgens mij is er geen maximale wat je terug moet betalen per maand?
Ze kijken naar het inkomen, dus als je dik verdient, mag je dik terug betalen.
Maar tis nou ook weer niet zo dat je dan weinig over houd.

100 euro in de maand, tja tis 100 euro, maar is voor mij zeker te doen.
Overigens betaal ik niet naar draagkracht, ik betaal minder.
Ze hebben gewoon berekend wat ik moet betalen om het in 15 jaar af te lossen.
Als ik betaal naar draagkracht zou ik meer moeten betalen, dus vind het wel best zo :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:53

Zoals eerder gezegd, je aflossing is afhankelijk van je salaris.
Iemand die bijv. 15k verdient hoeft veel minder af te lossen dan iemand die 60k p.j. verdient bij dezelfde schuld.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:15

Dat ligt eraan. Ik heb ook gevraagd om minder te betalen dan wat ik nu doe. Dit is mogelijk als je niet samenwoont of als je je partners vermogen erbuiten laat.
Nadeel daarvan is dat je na die 15 jaar gewoon door moet blijven betalen. Het is een fabel dat de rest van je schuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:43

Ja en als je dus je maandbedrag laat verlagen duurt het dus langer om af te lossen en je betaald over al die tijd extra rente. Ook moet je dus goed in de gaten houden of jet bedrag wat je aflost niet lager is dan de rente anders loopt je schuld dus op!
Wat Mootje zegt klopt volgensmij niet helemaal. Als je minder afbetaald per maand wil niet zeggen dat je minder in totaal hoeft terug te betalen. Uiteindelijk zul je de hele schuld moeten afbetalen. (uitzonderingen daargelaten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:57

Ik sta er echt van te kijken dat er mensen zijn die lenen om een paard te kunnen houden... Een paard lijkt mij een luxe? Als student heb je vaak nu eenmaal geen luxe. Daar zou ik nooit een lening voor afsluiten. Ik ken er genoeg die veel moeite hebben met het afbetalen ervan. Zeker zo laag mogelijk houden die lening!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:06

Ik heb ook geleend van de DUO tijdens mn studie, maar nooit meer dan nodig.
Ik ben in juni 2013 afgestudeerd en ben begin dit jaar begonnen met afbetalen, ik betaald 45 euro per maand. Maar ik los wel elke maand meer af, zodat ik sneller van mn schuld af ben.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:35

Als je niet perce hoeft te lenen doe het dan alsjeblieft niet! Er komen zo verschrikkelijk veel mensen in de problemen later omdat je het toch altijd weer terug moet betalen. Onderschat ook niet wat je aan rente betaald, bij IB is het welliswaar laag maar als je een beetje zuinig leeft en een paar uurtjes meer werkt scheelt dat al een hoop.

Ik heb wel volledig geleend van de IB maar dit was om een schuld van een doorlopend krediet af te lossen, omdat de rente zoveel goedkoper was. Ik zit nu nog te wachten op een bericht van IB wat ik moet gaan terugbetalen per maand. In 1 keer boetevrij aflossen kan wel gewoon.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:02

Rekensommetje is vrij simpel te maken :) Je rekent gewoon uit hoeveel schuld je uiteindelijk hebt (dus hoeveel je nu hebt + hoeveel je van plan bent te lenen * zoveel maanden als dat je dat gaat lenen) en vervolgens deel je door 15 jaar * 12 maanden. Goed naar boven afronden om de rente mee te tellen en dan zit je op een bedrag per maand wat je moet gaan aflossen. Ik had die maandelijkse aflossing zelfs iets overschat :)

Het is natuurlijk nooit aan te raden om te gaan lenen, maar als je het goed overweegt, dan zou het (binnen normale bedragen natuurlijk) moeten kunnen.

Ik ben trouwens niet van plan eerder af te lossen. Blijf met mijn maandelijkse bedrag onder de 100 euro en dat is prima.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:42

Gaat dat hele plan van studifinanciering eruit al door dan eigenlijk ..?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:51

ik heb geen idee maar omdat ik al 3 jaar stufi heb gehad is dit mijn 4e en laatste jaar

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:03

Hier ook iemand met een studieschuld. De hoogte van het maandelijks terug te betalen bedrag hangt af van de rente en de hoogte van het geleende bedrag.

Ik lees dat sommige mensen meer aflossen dan ze moeten. Dit zou ik alleen doen als de rente bij DUO veel hoger is dan je krijgt op je spaarrekening.

Handig om te weten: mocht je arbeidsongeschikt raken of je komt te overlijden dan vervalt je studieschuld! Dan kun je beter het geld op je spaarrekening hebben staan.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:11

Dat ligt er wel een beetje aan wat de situatie is.

Als je het inkomen van je partner buiten beschouwing wilt laten plakken ze al die maanden aan de 15 jaar die je sowieso moet aflossen (en ben je dus langer bezig= meer rente betalen).

Neem je wel het gezamenlijke inkomen, dan is het in mijn geval (partner, en heeft eigen bedrijf) voordeliger om juist wel zsm af te lossen. Nu is in mijn geval de schuld hoog, en het maandbedrag dus ook. Ons inkomen is hiervoor voldoende volgens DUO (en momenteel kan het ook prima). De kosten die ik aan rente zou hebben kan ik echt niet uit mijn spaarrekeninghalen (tenzij ik daar net zoveel geld op zou hebben als ik studieschuld heb, maar helaas niet het geval :P)

Dus ja, bij een 'kleine' schuld, en net zoveel spaargeld loont het om even de rentes van beide te chekken idd. Is je schuld ruimschoots hoger dan het saldo van je spaarrekening dan kan het dus niet uit.

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:10

Hebben er nog meer mensen problemen met het aanvragen van de lening? Ik heb overal gekeken en me ingelogd maar ik snap het echt niet.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:42

Je moet je inloggen bij de DUO met je digiD. Eenmaal ingelogd ga je naar 'studiefinanciering aanvragen' en daar kan je naast de reguliere stufi ook je lening aanvragen. Even geduldig lezen en goed kijken.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:09

Ik zou ontzettend uitkijken met lenen bij DUO. Alles moet je weer terugbetalen, super frustrerend om elke maand een x bedrag aan DUO af te mogen lossen. Ik zou echt het minimale lenen, puur wat je nodig hebt om te kunnen studeren - niks voor extraatjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:16

Ik ben destijds enorm geschrokken hoe hoog de schuld geworden was door de rente (en dat heet dan nog laag %) ) Ik had gelukkig niet zo ontzettend veel totaal, maar ik ken een aantal mensen die tot hun 40e meerdere honderden euro's per maand afbetalen. Leuk als je na je study advocaat wordt misschien, maar als je dan eerst nog 5 jaar gaat promoveren voor een krappe 1500 euro per maand en daarna nog steeds krap modaal blijft verdienen is dat best een aanslag.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:40

Sizzle, mijn idee inderdaad.
Ik lees veel reacties op allerlei fora over luie studenten en net goed dat ze een hoop moeten terugbetalen.
Maar ik ken iemand die geen cent van zijn ouders kreeg en daardoor de maximum moest lenen ondanks herhaaldelijke bijbaantjes. Dat meisje heeft nu een schuld van 60.000 euro en verdient na het afronden van haar studie geen reet. Dan ben je wel de klos zeg. Als je een dik salaris verdient kan je het makkelijk terugbetalen maar veel universitair geschoolden verdienen nog niet eens een HBO salaris naar mijn idee. Als ze al een baan hebben op hun eigen niveau...

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:51

Wat als je na je studie kinderen krijgt en helemaal niet gaat werken, hoe moet je de lening dan terug betalen?
Ik krijg nu normale beurs + aanvullend (maximaal voor mij, omdat mijn ouders beiden werkloos zijn).
Moet je aanvullend altijd terug betalen later? Of is dat echt alleen voor je levensonderhoud?

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:09

ik lees even mee in dit topic, ben zelf ook studente (2e jaars) en leen ook veel tot maximaal, dit omdat ik mijn studie, kamer, eten etc zelf moet betalen... had liever ook zonder lening gedaan maar zonder is gewoon niet realistisch... ik zie idd ook wel een beetje op tegen het terugbetalen, maar ik denk dat dat wel goed komt :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:50

Jizzie, soms is het niet anders. Pas wel op dat je je studie keurig op tijd afmaakt. Je mag 6 jaar lenen en de meeste studies duren 4 jaar. 4 jaar de max lenen of 6, dat scheelt veel eurootjes...
Gucci: dan moet je niet trouwen of geregistreerd partnerschap aangaan. Anders telt het inkomen van je partner mee en betaal je wel degelijk je studieschuld af (je partner dan...)