Hoe leren jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:40

Als je wat je moet leren nou eens probeert uit te leggen aan een ander nadat je het geleerd hebt, dan moet je met voorbeelden komen waarom iets is en vaak kom je er dan achter of je het echt snapt en kent?

En ik leer door het door te lezen met een markeerstift en dan puntsgewijs een samenvatting te maken.
Die leer ik en de dingen van die samenvatting die ik vergeet schrijf ik op een "spiekbriefje" ik maak een briefje met de dingen die ik niet goed onthou echt heel kort bij elkaar. Daar kan je dan op terugvallen als je tijdens het leren ergens niet meer op komt en VOOR je toets ook nog even door kijken.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:40

NAIWHL schreef:
Samenvatten werkte bij mij overigens helemaal niet. Dit omdat ik dacht dat samenvatten moest om het te kunnen leren, maar ik maakte de samenvatting niet bewust. Ik schreef alleen op wat ik dacht dat ik dan wel over zou moeten schrijven.

Het kan ook goed helpen (vandaar mijn bruggetjes) om het niet samen te vatten, maar het allemaal in je eigen bewoordingen op te schrijven en aan jezelf te vertellen. Neem een deel van het te leren vak. Lees het globaal door en vertel aan jezelf wat je gelezen hebt. Daar waar je twijfelt zoek je de feiten nog eens op.

Voor mij moest het gewoon heel praktisch blijven :)

Edit:

Ik leerde ook wel op melodie met stampen.

En probeer de logica achter dingen te begrijpen. Dan kom je vaak ook al een heel eind...

Vind ik een goeie & ga ik zeker proberen!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:44

Je kan ook kaartjes maken. Op de ene kant een vraag en op de achterkant het antwoord. Lekker door elkaar schudden. En dan de vragen beantwoorden. Heb je hem goed, dan leg je hem aan de kant. Bij fout gaat hij terug in de stapel. Net zo lang tot je het goed hebt.

Dan leer je door samen te vatten met vragen maken en de antwoorden te formuleren. En door middel van herhaling.

Je moet even uit zien te vissen wat voor jou handig is.

Ben je juist meer van het stampen of het logische?

Oftewel zoals het bij mij was. Geschiedenis was een ramp, maar wiskunde etc was ik goed in. Da kon ik snappen. Geschiedenis zaten geen logische regels achter...

Er zijn zoveel wegen naar Rome. Hoop dat je een voor jou goede manier van leren vind :))
Laatst bijgewerkt door NAIWHL op 03-04-13 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:45

Wat bij ons altijd bij vakken zoals biologie aangeraden wordt (ik weet niet of dat er een beetje op lijkt) is een schema maken waarin je alle dingen die met elkaar te maken hebben verbindt. (een mindmap). Klinkt heel stom, maar je hersenen werken zo.

Wat ook belangrijk is met samenvattingen is dat je het zowel leest, als met de hand schrijft, hardop voorleest én dat iemand je overhoort. Dan heb je namelijk in principe op alle manieren die voor leren kunnen je hersensen gestimuleerd en veel verschillende "verbindingen" gelegd, waardoor je het op je toets makkelijk kan "opvragen" aan je hersenen.

En veel opdrachten maken! Zorgen dat als je iets leest, je terugdenkt aan wat je daar nog meer over weet. Zo leg je linken tussen dingen, en zoals ik al zei, je hersenen werken met linken leggen! Hoe vaker je het aan iets linkt, hoe beter je het onthoudt!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:46

Een samenvatting maken heb ik heel vaak gedaan of gewoon echt zin voor zin uit mijn hoofd leren := .
Dat ik de hele bladzijde precies na moest zeggen (of de belangrijke dingen ervan) anders moest ik weer opnieuw beginnen en bij élk foutje opnieuw beginnen.
Nee hoor .. ben niet dwangmatig.. :')

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:49

Belangrijkste: op tijd beginnen.

Ik ga eerst een uitgebreide samenvatting maken, dit doe ik met de hand. Zo neem ik al een boel op.

Daarna lees ik eerst alles een keer door. Dan maak een samenvatting van de samenvatting waar de écht belangrijke dingen in komen te staan. De hoofdzaken zeg maar en/of de dingen die ik niet kan onthouden. Als het tentamen nadert lees ik de samenvatting nog een aantal keer door en laat ik m'n vriend de samenvatting van de samenvatting overhoren. :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:53

Sowieso een tijd ritme volgen.

Elke dag om dezelfde bepaalde tijd studeren, zal jou leer methodes sneller omhoog gaan.
Door de ritme gaat je lichaam/hersenen al voorbereiden op het leren.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:59

kensha schreef:
Sowieso een tijd ritme volgen.

Elke dag om dezelfde bepaalde tijd studeren, zal jou leer methodes sneller omhoog gaan.
Door de ritme gaat je lichaam/hersenen al voorbereiden op het leren.

Wauw nooit zo over nagedacht. Dat ga ik ook maar eens proberen!

Mijn tip: herhaal en vertaal in je eigen woorden. Ik lees bijvoorbeeld een blz en daarna vraag ik mezelf af wat ik heb gelezen. Daardoor onthoud ik het beter

Legoblokje

Re: Hoe leren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 09:10

Wat een tips allemaal! Dank jullie wel!
Ik zal vanavond de tips opschrijven en 1 voor 1 uitproberen!

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:27

Begin je altijd op tijd met leren? Als je op tijd begint kan je het namelijk nog eens (of vaker natuurlijk) herhalen, want: 'Herhaling is de kracht van het onderwijs' :P
Wat ik ook wel eens heb gedaan is een samenvatting van de samenvatting van de samenvatting gemaakt. :P Uiteindelijk bleef echt alleen de kern over, maar je hebt wel alles een aantal keer gezien/gelezen.
Verder, hoe intensief ben je in de periode voorafgaande aan de toets met de stof bezig? Heb je opdrachten die je kan maken, dat helpt voor mij ook altijd erg.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:31

Ik leer niet, ik luister naar de uitleg van de leraar en dan snap ik het. Snap ik het niet --> vragen stellen. Zodra je iets begrijpt hoef je niet te leren, zo maak je de stof 'eigen' en is het net alsof je het altijd hebt geweten.

Ik doe toevallig een medische opleiding: waar loop je tegenaan bij anatomie?

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:32

verschilt per vak :)

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:17

Ik leer het beste door samenvattingen te maken van elk hoofdstuk, die samenvattingen ga ik leren samen met de eventuele PowerPoint-presentaties van de docent.
Bij vakken als wiskunde is het een kwestie van maken, maken, maken, ik probeer altijd zoveel mogelijk de colleges bij te wonen en op tijd beginnen is ook een must..

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:28

phormicola schreef:
Ik leer niet, ik luister naar de uitleg van de leraar en dan snap ik het. Snap ik het niet --> vragen stellen. Zodra je iets begrijpt hoef je niet te leren, zo maak je de stof 'eigen' en is het net alsof je het altijd hebt geweten.
Hier hetzelfde. Echter als het om erg veel belangrijke stof gaat maak ik aantekeningen en lees ik de meest genoemde (of 'belangrijk' gemarkeerde) dingen nog eens over.

Bij het leren van teksten lees ik de tekst door en markeer ik belangrijke dingen. Zo maak ik tegelijk een samenvatting eigenlijk. Die gemarkeerde dingen lees ik daarna nog eens.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:31

phormicola schreef:

Ik doe toevallig een medische opleiding: waar loop je tegenaan bij anatomie?

Hmm ik denk niet dat dit bij elk vak werkt.. Of je hebt een erg goed geheugen.
Er zijn vaak toch bepaalde dingen, begrippen oid die je gewoon uit je hoofd moet leren? Of onthoud je dat ook na 1 keer horen? (zo ja, ben ik erg jaloers! zou me veel tijd schelen :)) )

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:32

Lezen, lezen en nog eens lezen. Constant herhalen!
Samenvattingen zijn ook heel handig, maar die moet je echt op je eigen manier maken. Dan heb je er wat aan is mijn ervaring. ;)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:03

Wat bij mij altijd helpt is afspreken met een ander, die hetzelfde vak volgt, en samen gaan leren. Op den duur ook praten, maar dan over de stof. Zo ben ik wat actiever bezig en alles wat ik niet snap kan ik direct met iemand overleggen.

Als ik alleen moet leren, dan ga ik gewoon op tijd de bieb in :j + ik let redelijk goed op in colleges. Mochten er powerpoints online staan wil ik die ook wel eens uitprinten. Dan schrijf ik de powerpoints aan elkaar. Helpt voor mij ook :)

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:03

Ik maakte vroeger altijd hele lange samenvattingen enzo en leerde echt heel hard. Maar ik onthield het dan gewoon niet. De laatste tijd lees ik de teksten de avond van te voren gewoon echt goed door en herhaal de belangrijke dingen in mijn hoofd en dan zit het erin. Werkt voor mij heel goed en ik ben ook nog eens binnen een half uurtje klaar met leren (ik zit in VWO 3). Maar ik snap wel dat dit niet voor iedereen werkt natuurlijk, zou mijn manier ook niet echt aanraden haha. Ik zou als ik jou was de belangrijke dingen (eventueel meerdere keren) opschrijven en net zolang herhalen tot je het kent, en misschien iemand je laten overhoren?

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 21:07

@NAIWHL: ik probeer het er in te stampen -O-
@kensha: hmm.. Ik ga het proberen..
_JY_: ik maak inderdaad alle opdrachten die er in staan!
Phormicola: vooral bij de dingen die zoveel op elkaar lijken. Het zijn van die a, b, c vragen..

Pff, ik zie echt tegen die toetsen op!

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:09

En nakijken, (hoe) doe je dat? :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:10

Leren blijft lastig..
Wat ook nog wel eens wil helpen is een soort tekeningetjes maken van wat je moet leren..
Dat je dus in een tekeningetje uitlegt wat er in de tekst staat..
Daarbij schrijf je in je eigen woorden wat je getekend hebt..

En idd hetgeen je moet leren in je eigen woorden zetten helpt vaak.. Dan kan je namelijk zelf beredeneren wat je nou eigenlijk moet leren.

Succes !

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:12

woordspin? helpt mij ook goed :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:12

Ik lees het meestal en vertel het dan aan mezelf.
Op die manier vertel je het in je eigen woorden, die zijn vaak makkelijker te onthouden (natuurlijk wel de begrippen kennen die je moet leren.)
Verder inderdaad tekeningetjes maken en schema's. Al zijn het maar harkenpoppetjes met tekstballontjes die iets zeggen, bij mij helpt het!

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 21:13

_JY_ schreef:
En nakijken, (hoe) doe je dat? :)

Krijgen we gewoon een antwoorden blad als het klaar is :roll:

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:14