Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wat doen als nieuwe baan niet bevalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:13

Het is echt absurd dat we zo makkelijk accepteren dat werkgevers de wet ontduiken hoor! Wat zijn afspraken en wetten dan nog waard?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:42

Ik vind het vrij normaal dat je er wat eerder bent en dat je soms ook niet klokslag 17.30 de deur uit kan lopen maar het moet wel binnen normale proporties blijven. Meer dan 20 minuten van mijn eigen tijd per dag op het werk ga ik wel rekenen als overwerk.

Het klinkt gewoon alsof je op een transportbedrijf op kantoor zit, daar wordt daar toch anders tegenaan gekeken. Da's ook wel inherent aan de sector.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:16

Anne_GTI schreef:
Ik vind het vrij normaal dat je er wat eerder bent en dat je soms ook niet klokslag 17.30 de deur uit kan lopen maar het moet wel binnen normale proporties blijven.

Een paar minuutjes, prima. Maar structureel een kwartier? Nee, waarom? Dan spreek je dat toch gewoon af? Het probleem is niet dat ik die tijd niet zou willen investeren, maar dat al die vage halve afspraken de boel zo onoverzichtelijk maken. Maar ook oneerlijk trouwens: je spreekt samen een overeenkomst af (zoveel werk voor zoveel loon) en dan schuift de balans ineens zomaar structureel op naar de werkgever.

Citaat:
Het klinkt gewoon alsof je op een transportbedrijf op kantoor zit, daar wordt daar toch anders tegenaan gekeken. Da's ook wel inherent aan de sector.

Inherent aan de sfeer in de sector. Met de sector zelf heeft dat niet te maken: goeie afspraken zijn altijd te maken als men dat wil.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:00

Vjestagirl schreef:
In principe mag je gewoon binnenkomen om 8.15 en weggaan om 17.15, als je je overuren niet betaald krijgt hoef je ze ook niet te werken. Een keer een uurtje langer blijven kan altijd, maar niet standaard natuurlijk.

Dit dacht ik dus ook.
Hun kunnen je toch niet verplichten om langer te blijven?
Als jouw werktijden tot 17.15 gaan, dan mag je gewoon gaan imo.

Als ik niet betaald krijg voor mijn overuren, dan ga ik dat ook écht niet werken.

Dat van de pauzes doet mij zelf ook weinig, ik werk in de horeca en ben gewend geen pauze te krijgen (ja, wanneer het rustig is staan we even stil := maar we gaan er niet voor zitten oid). Maar als jij behoefte hebt aan een pauze, heb je daar gewoon recht op!

En waarom teken je een contract wat zegt dat je je overuren niet uitbetaald krijgt en dat je minimaal 40 uur werkt enzo??

Succes TS! Hopelijk wordt het beter voor je!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:47

LiNdA1986 schreef:
Rare titel misschien, het antwoord is nieuw werk zoeken, i know, maar zo makkelijk is dat niet.

Sinds gisteren begonnen bij een nieuwe baan. Ik werkte eerst 50 kilometer van mijn huis en dat werd gewoon teveel en deze baan leek mij erg leuk en het is nu 8 kilometer van mijn huis.
Gisteren van mijn eerste dag en het was echt vreselijk. Toen ik weg ging kon ik alleen maar huilen en nu nog steeds. Mijn contract is voor 40 uur per week, maar er staat bij minimaal. Dat vond ik sowieso al raar. De werktijden zijn van 8.15 tot 17.15 met een half uur pauze, maar in dat half uur wordt gewoon doorgewerkt, dit is heel normaal zeiden ze. Er wordt ook verwacht dat je 8.00 aanwezig bent, op zich nog niet heel erg, maar je gaat niet 17.15 weg, maar gisteren was het dus 17.40 dat ik weg ging. Ze zeiden dat het vaak voorkwam dat het 18.00 of 18.30 werd. En overwerkt wordt niet betaald en je krijgt er ook niets voor terug, staat in het contract. Nu was er ook helemaal niet gezegd dat ik zo lang zou blijven door werken. De meeste schijnen pas 18.00 weg te gaan, dan heb je de hele dag geen pauze gehad...
Ik werk dus veel meer dan die 40 uur. En ik ben nog later thuis dan als ik die 50 kilometer had gereden. Ik ben al 3 jaar op zoek naar een leuke en goede baan en dit leek ook allemaal erg mooi, maar nu zit ik er dus mee.

Het is ook extreem schoon en netjes. Een stapel papier moet helemaal strak liggen, mag geen millimeter uitsteken, je mag de deuren alleen aan de handvaten beetpakken, als je op staat moet je je stoel aanschuiven, ook al loop je even naar de printer. En zo zijn er allemaal van dat soort dingen. Het lijkt of ze daar smetvrees hebben, zo erg.
Je mag onder werktijd geen telefoons of internet gebruiken (dit is natuurlijk wel normaal), maar de directie zit wel de halve dag te internetten en de krant te lezen.

Ik ben normaal iemand die zich makkelijk aanpast, maar ik ben hier echt van geschrokken.
Het schijnt echt normaal te zijn zo, maar in me sollicitatie is hier helemaal niet over gesproken.
Ik wil het best aankaarten, maar dan zeggen ze waarschijnlijk toch dat het nou eenmaal zo is en voor mijn weer iemand anders. Had al een aantal dingen geprobeerd om te vragen, maar het werd gelijk afgekapt met zo gaat dat hier.

Ik baal echt enorm en ben echt aan het kijken om zo snel mogelijk wat anders te gaan zoeken. Ik hoop natuurlijk dat komende week wat beter wordt. Het werk moet ook allemaal nog uitgelegd en gisteren werd alles op mijn bureau gelegd met een handleiding en zoek maar uit, maar het is heel ander werk dan ik deed, dus moest constant vragen stellen en dan werd ik vaak gewoon genegeerd.

En ik krijg 24 vakantiedagen, waarvan er 2 weken verplicht vrij zijn in de zomer en ze kunnen ook nog 5 dagen verplicht inplannen.

Denk dat je als directie iets meer te vertellen hebt daarover ;)
Ik klaag ook niet als ik het kopje van m'n baas in de vaatwasser moet zetten, hij is nou eenmaal de baas!

Ik had het in het begin ook niet naar m'n zin, heb het de tijd gegeven en na 2 maanden had ik m'n draai gevonden!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:55

Pfff wat een fijne welkom zeg.

Dat zegt voldoende, toch.

Ik zou maar ondertussen weer opzoek gaan naar een ander baan.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:56

Ja bazen maken ook wel eens misbruik helaas van hun positie in mijn ogen. Je bent werknemer, geen slaaf.

Overigens TS: Nog even aankijken. Hou je aan wat er in je contract staat zoals Shad0w al zei. Ook vraag ik me af, je bent al eens op het bedrijf wezen kijken neem ik aan, je hebt zelf je krabbel onder het contract gezet, waarom heb je dit gedaan dan?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:34

Dit is niet meer van deze tijd. Er zijn veel wetten waar een werkgever zich aan moet houden. Iedere sector heeft een cao dus dit bedrijf ook, je moet gewoon om zo'n boekje vragen. Zulke werkdagen mogen helemaal niet zonder pauze. Je hebt ALTIJD recht op een uur pauze per dag, twee keer 15 minuten koffie en thee en 30 minuten middagpauze. In jouw geval (zonder pauze) werk je dus minimaal 9 uur per dag, dus 45 uur per week, als je dan ook nog iedere dag langer moet, gaan ze erg buiten hun boekje.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 07:55

pillow schreef:
Iedere sector heeft een cao dus dit bedrijf ook, je moet gewoon om zo'n boekje vragen.

Dit is niet waar :n ik heb nog nooit onder CAO gewerkt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 07:56

pillow schreef:
Iedere sector heeft een cao dus dit bedrijf ook, je moet gewoon om zo'n boekje vragen.

Dit is niet waar :n ik heb nog nooit onder CAO gewerkt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:12

Inderdaad een cao is er niet bij iedere sector. :n vaak wel maar het hoeft geen cao te hebben.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:27

Is het overwerk omdat het werk niet af is of is het omdat niemand als eerste de deur uit wil lopen? In sommige bedrijven moet je gewoon even iets afmaken voor je de deur uit loopt.
Anders zou ik op tijd beginnen met afronden en om 17:15 jas aan en weg. Pauze? Inplannen en nemen. Het is super ongezond om tussendoor te eten ipv er even voor te gaan zitten. Het is echt niet zo dat ik van pauzes in elkaar hang maar ik weet dat ik me maximaal inzet bij een bedrijf.
Echter is het wel zo: boter bij de vis.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:50

Ik verbaas me over veel zeer stellige reactie hier over rechten van werknemers. In veel CAOs zijn zaken zeer goed geregeld, maar werk je in een branche zonder CAO dan lopen zaken toch vaak wat anders. En rechten houden ook alleen zolang de werksituatie het toelaat. Denk jij dat een arts op de eerste hulp altijd netjes aan zijn pauzes toekomt?
Ook in de branche waar ik werk zal je gemiddeld écht wel wat meer uurtjes draaien per week dan je in je contract hebt staan. In het contract staat ook dat over uren niet in te wisselen zijn voor geld of uren, maar dat deze bij het werk horen... Daar tegen over staat wel dat de uren meer flexibel zijn in te delen, dus je hoeft niet klokslag 08:00 uur op kantoor te zijn. Dat scheelt wel enorm.

Als je echt je draai niet gaat vinden zou ik zeker geen ontslag nemen voor je een andere baan hebt gevonden. Niet alleen heb je dan geen inkomen, maar vooral ook omdat dit niet fraai staat op je CV en je wellicht een boel hebt uit te leggen bij een volgend gesprek voor een leuke baan. Dus als het echt niet bevalt eerst op zoek naar een andere baan (evt. een dag vrij nemen voor een gesprek) en dan pas opzeggen. Gooi geen oude schoenen weg eer je nieuwe hebt. Zeker niet in de huidige tijd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:43

ik zou het in eerste instantie eerst eens even aankijken , dus gewoon vol gas er tegen aan en zien of het je wel of niet ligt...
sommige branches is het idd heel normaal om wat meer uren te draaien dan je op contract hebt en hier niet extra voor betaald te worden...vaak staat hier wel een goed basisloon tegenover en/of hele goede secundaire voorwaarden.
ligt dit je gewoon echt niet, is het misschien niet de branche voor jou

buiten dat kun je absoluut wel een gesprek aan gaan met je baas als je tegen bepaalde zaken aan loopt, misschien is er wel een weg in te vinden in overleg.

mocht het je echt niet liggen en is er geen weg te vinden in overleg zul je gewoon moeten kijken wat wijsheid is , zelf opstappen in je proeftijd of? dat is iets wat je voor jezelf moet bedenken, eventueel in overleg met de werkgever, maar ik denk dat als de werkgever merkt dat jij liever niet die extra uren draait etc. al snel zal vinden dat het misschien beter is dat je ergens anders gaat werken ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:24

Sprintje schreef:
Denk jij dat een arts op de eerste hulp altijd netjes aan zijn pauzes toekomt?

CAO's zijn juist vaak om af te wijken van wetteljke bepalingen als de omstandigheden zich daar niet toe lenen.

Citaat:
Ook in de branche waar ik werk zal je gemiddeld écht wel wat meer uurtjes draaien per week dan je in je contract hebt staan.

Heel simpel? Da's diefstal. Je werkgever krijgt meer dan 'ie betaalt. Waarom accepteren we dat zo makkelijk en praten we dat goed? Andersom pikt de werkgever dat toch ook niet, dat je ineens voor hetzelfde salaris voortaan elke dag een kwartier eerder naar huis gaat? Gewoon, omdat je dat zelf wel goed uitkomt?

Je maakt afspraken met de werkgever over werk en tijd en het salaris dat daar tegenover staat. Er is geen enkele reden om die afspraken vervolgens weer op te rekken. Dat gebrek aan duidelijkheid staat me tegen. Een beetje geven en nemen is niet verkeerd - maar het moet wel in balans blijven en het moet bij incidentele gebeurtenissen blijven. Structureel meer moeten werken dan is overeengekomen moeten we niet aanvaarden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:16

Helemaal eens met Sprintje, en ik vraag me ook af wat voor baan de TS heeft. Als het een administratief baantje, zonder echte verantwoordelijkheden is, dan snap ik dat je je strikt aan je tijden wil houden. Maar er zijn ook banen waar het werk gewoon gedaan moet worden, en daar passen beter mensen bij die niet zo strikt naar de klok kijken.

Ik werk zelf bv als projectmanager in complexe projecten. Ik ben eigenlijk altijd bereikbaar voor vragen. Ook 's avonds of weekend. Tja, het is niet anders, soms zijn er dingen die niet kunnen wachten. En ik heb ook gewoon een contract voor 40 uur. Maar als ik me daar strikt aan ga houden, dan sta ik snel op straat...

Het hangt dus helemaal van je werk en je eigen instelling af.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 04-03-13 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:21

Michelle_ schreef:
Ik werk in een winkel maar ook ik ben 30-45 min onbetaald aan het werk.
ik neem het maar zoals het is in deze tijd heb je niet veel keus.

Vaak zijn deze verwerkt in doorbetaalde pauzes.
Anders ben je niet verplicht ze te werken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:24

Tjah, geef het een kans zou je zeggen..

Maar mijn ervaring is wel dat je eerste indruk/gevoel wel klopt.
In jou schoenen, ik zou verder kijken naar een andere baan en in de tussentijd hoe vervelend het ook is soms, je toch inzetten voor deze baan en kijken wat je ervan kan maken :).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:09

Anoeska schreef:
Ik werk zelf bv als projectmanager in complexe projecten. Ik ben eigenlijk altijd bereikbaar voor vragen.

Bij verantwoordelijke functies is het inderdaad al iets anders, en incidenteel overwerk is zeker dan niet te vermijden. Maar zelfs dan nog: men kan ook gewoon goede planningen maken, die gewoon kloppen, en waarin je je overwerk bv gewoon kunt compenseren.

Dat betekent helemaal niet dat je stipt om 17:00 alles uit je handen moet laten vallen, maar wel dat er gewoon realistisch gekeken wordt naar de tijden die bv voor taken en functies staan. Laten we eerlijk zijn: zo ontzettend veel functies zijn er ook weer niet waarin zaken niet gewoon kunnen wachten. De paniek is vaak zelfgecreeerd (door de hele situatie, niet perse door de persoon), bv door structureel te weinig mensen te hebben voor een taak, en de zaken veel te lang laten liggen. Dan breekt er inderdaad paniek uit.

Daardoor ontstaat een rare tweedeling: als je werkt heb je te veel werk (wat ten koste gaat van je priveleven, soms iemands gezondheid, de mogelijkheid om te mantelzorgen etc), en anderzijds verdwijnen er veel functies omdat de mensen die wel werken die taken er ook nog bij krijgen. Onwenselijk. Gewoon realistische afspraken maken zonder al dat schimmige gedoe, met heldere verwachtingen en heldere compensatie, veel beter.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:22

Sprintje schreef:
Ik verbaas me over veel zeer stellige reactie hier over rechten van werknemers. In veel CAOs zijn zaken zeer goed geregeld, maar werk je in een branche zonder CAO dan lopen zaken toch vaak wat anders. En rechten houden ook alleen zolang de werksituatie het toelaat. Denk jij dat een arts op de eerste hulp altijd netjes aan zijn pauzes toekomt?
Ook in de branche waar ik werk zal je gemiddeld écht wel wat meer uurtjes draaien per week dan je in je contract hebt staan. In het contract staat ook dat over uren niet in te wisselen zijn voor geld of uren, maar dat deze bij het werk horen... Daar tegen over staat wel dat de uren meer flexibel zijn in te delen, dus je hoeft niet klokslag 08:00 uur op kantoor te zijn. Dat scheelt wel enorm.

Als je echt je draai niet gaat vinden zou ik zeker geen ontslag nemen voor je een andere baan hebt gevonden. Niet alleen heb je dan geen inkomen, maar vooral ook omdat dit niet fraai staat op je CV en je wellicht een boel hebt uit te leggen bij een volgend gesprek voor een leuke baan. Dus als het echt niet bevalt eerst op zoek naar een andere baan (evt. een dag vrij nemen voor een gesprek) en dan pas opzeggen. Gooi geen oude schoenen weg eer je nieuwe hebt. Zeker niet in de huidige tijd.

Helaas moet de wet gehanteerd worden, zaken die dus in een AOK staan die door beide partijen ondertekend zijn maar van de wet afwijkt (en dat doet het want overuren moeten of betaald worden of er moet tijd voor tijd gegeven worden) is dus niet rechtsgeldig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:31

@Somebitch
Er staan geen vaste uren in haar contract en ze heeft een vast maandloon.
Er zijn veel meer beroepen waarbij je geen overuren betaald krijgt, dat zit dan ''bij het salaris'' in.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:37

Brainless schreef:
Michelle_ schreef:
Ik werk in een winkel maar ook ik ben 30-45 min onbetaald aan het werk.
ik neem het maar zoals het is in deze tijd heb je niet veel keus.

Vaak zijn deze verwerkt in doorbetaalde pauzes.
Anders ben je niet verplicht ze te werken.

De doorbetaalde pauzes zijn deel van de CAO. Je hebt recht op 2x een doorbetaalde koffie/thee pauze van 15 minuten en 30 minuten onbetaalde lunchpauze.

Ik had dat ook toen ik nog bij het kruidvat werkte: verplicht 15 minuten eerder aanwezig, na sluitingstijd altijd minimaal 15 minuten langer aanwezig, maar wel onbetaald.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:42

Vjestagirl schreef:
De doorbetaalde pauzes zijn deel van de CAO. Je hebt recht op 2x een doorbetaalde koffie/thee pauze van 15 minuten en 30 minuten onbetaalde lunchpauze.

Ik had dat ook toen ik nog bij het kruidvat werkte: verplicht 15 minuten eerder aanwezig, na sluitingstijd altijd minimaal 15 minuten langer aanwezig, maar wel onbetaald.

Dus eigenlijk probeerde het Kruidvat alsnog onder de afgesproken CAO uit te komen? Naast niet netjes naar de werknemers is dat natuurlijk ook nog eens concurrentievervalsing.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:30

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:

Dus eigenlijk probeerde het Kruidvat alsnog onder de afgesproken CAO uit te komen? Naast niet netjes naar de werknemers is dat natuurlijk ook nog eens concurrentievervalsing.

Jup. Het was een schitterend probleem: iedere maand weer kreeg de filiaal leidster te weinig uren en te hoge targets. Omdat ze dus al te weinig uren kreeg kon ze het ook niet zo roosteren dat je die tijd wel betaald kreeg. Maar als je om 8.45 op het rooster stond (winkel om 9.00 open) werd je geacht er om 8.30 te zijn zodat de kassalades geteld konden worden. En dan werkte je tot 17.00, maar daarna moesten de kassalades er nog uit, de kluis ging pas 10 minuten na die tijd open, er moest nog ff opgeruimd en schoongemaakt worden etc. Dus vaak kon je pas om 17.15 of 17.25 weg. En dat kreeg je ook niet betaald.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:53

LiNdA1986 schreef:
Er is ook geen CAO

Dat wist je niet voor je je contract doorgelezen hebt? Sowieso lees ik hier dingen waarvan ik denk: heb je uberhaupt wel iets gevraagd voor je ging tekenen?

Wel balen dat het je niet bevalt, maar je werkt er pas een dag. Geef het nog een kans :)