Ik moet gaan lenen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:04

Inderdaad, misschien nog een klein baantje erbij zoeken voor de zaterdag of misschien de zondag? Is er geen supermarkt open op zondag of kan je niet op de koopavond in een winkel werken ofzo?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:08

Ik heb ook periodes waarin ik leen. Liever niet natuurlijk, maar ik ga niet stoppen met de dingen die ik graag doe (paardje) voor wat miezerige rotcenten. Ik werk best veel, maar soms is het gewoon niet genoeg. Ik heb gewoon heel veel vaste kosten. Ik heb straks als het goed is een goede baan en dan betaal ik het wel terug. Mijn opleiding duurt 6 jaar en ik vertik het om 6 jaar in de stress te zitten over geld en geen dingen kan doen die ik leuk vind omdat ik geen geld heb.
Maar ik leen niet meer dan strikt noodzakelijk.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:12

Zo ongeveer iedereen die ik ken leent bij, ik snap niet waarom mensen dat zo'n ongelofelijk probleem vinden. Ik doe het zelf ook, wil ook nog een beetje kunnen genieten, en op dit moment werk ik amper doordat ik er simpelweg geen tijd voor heb. IBG/DUO heeft hele fatsoenlijke voorwaarden, een schappelijke terugbetalingsregeling etc. Ik zie het als een investering in je toekomst, studeren, en als je dan afgestudeert bent dan ga je het gewoon langzaam aan terugbetalen. Enige moment waarop ik er van baal, is als ik de stand van zaken brief van de IBG krijg :')

Lenen voor een auto ofzo zou ik nooit doen, maar dit vind ik heel wat anders..

heidiLOVER

Re: Ik moet gaan lenen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:15

Tsja dan idd lekker bijlenen, het is niet iets om je voor te schamen, als je het nou idd om een auto deed vind ik toch wat anders. En snap ook wel dat je je paard liever niet opgeeft.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:18

Als ik paard heb verkocht (is niet mijn paard) stop ik ook met met paardrijden. :) Ik kan het gewoon niet opbrengen om én te studeren en paard te rijden en te werken daarnaast.

Ik zit te denken om gewoon het schoolgeld als lening aan te vragen (uiteraard is dit wel in overleg gegaan met mijn moeder) en tijdens vakantieperiodes de lening stopt te zetten en gewerkt geld aan de kant te zetten. (Ook gedaan maar dan komen er weer vaste lasten bij zoals startgeld, een nieuw rijjasje, startkaart, verenigingsgeld enz.)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:20

Evtueel zou je heel veel kosten kunnen drukken door (tijdelijk) geen of minder wedstrijden te rijden. Eventueel zou je op die dagen dan wel een paar uur kunnen werken. Een wedstrijd kost gewoon veel meer tijd dan voor jezelf een uurtje trainen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:20

Snap ik het goed? Moet jij een paard voor iemand anders verkopen en daar kosten voor maken om het dier op wedstrijden uit te brengen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:22

eilleen333 schreef:
Evtueel zou je heel veel kosten kunnen drukken door (tijdelijk) geen of minder wedstrijden te rijden. Eventueel zou je op die dagen dan wel een paar uur kunnen werken. Een wedstrijd kost gewoon veel meer tijd dan voor jezelf een uurtje trainen.

Ik rijd al amper wedstrijden. 1 keer in de 2 maanden als t niet minder is :')

jiehaaa schreef:
Snap ik het goed? Moet jij een paard voor iemand anders verkopen en daar kosten voor maken om het dier op wedstrijden uit te brengen?

Mwaaah.. niet zoiets.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:24

Maar je gaat sowieso stoppen met rijden? Dan zou ik niet gaan lenen om nu de kosten voor het paard (en de activiteiten daaromheen) te kunnen betalen.

Hoe zit het precies met dat paard?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:25

Maar je schrijft dat jij het paard moet verkopen. En dat je kosten maakt aan startkaart, verenigingsgeld enz.
Dus zo komt het wel over.

Maakt mij niet uit hoor, maar zo klinkt het alsof de eigenaar jou handig gebruikt. Is hopelijk niet zo.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:26

Als je de gehele dag bezig bent met huiswerk, en niet eens één paard er naast kan rijden, heb je dan niet te hoog gegrepen met je studie? Ik rijd studeer ook en rij twee paarden ernaast en werk daar ook naast en dat past allemaal prima. Denk niet dat het realistisch is al je de hele dag aan je huiswerk kwijt bent.

Ik zou zeker een baantje erbij zoeken. Bijvoorbeeld een ochtendkrant gaan bezorgen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:27

Haha! Nee paarden e.d. betalen mijn ouders allemaal. Maar wedstrijden betaal ik (en over het algemeen, als ik een wedstrijd rijd betaal ik alleen het startgeld en kom met prijzengeld thuis) dus genoeg over het paard. Die komt momenteele in mijn kostenplaatsje niet voor :=

"I-j kunt better een pet op hebben dan het geld" komt zojuist langs op fb :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:28

Maar je betaalt je ouders kostgeld omdat ze anders geen geld hebben toch? Dus indirect betaal jij die paarden gewoon, of niet?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:29

Yessy schreef:
Maar je betaalt je ouders kostgeld omdat ze anders geen geld hebben toch? Dus indirect betaal jij die paarden gewoon, of niet?

Neheee. Ik betaal voor het eten. Zelf toen ik geen paard had betaalde ik kostgeld. Sinds mijn 18e.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:31

En je ouders vinden het niet raar dat jij moet lenen om hen kostgeld te kunnen betalen? Anders zou ik eens met hen rond de tafel gaan namelijk :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:32

Yessy schreef:
En je ouders vinden het niet raar dat jij moet lenen om hen kostgeld te kunnen betalen? Anders zou ik eens met hen rond de tafel gaan namelijk :)

Nee vinden ze niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:36

Ik vind dat je onduidelijk bent. Het is niet jouw paard maar je moet t wel verkopen? en je zet hier weer neer: toen ik geen paard had.???

Jij hebt geen paard toch? dan zijn de problemen gewoon voor de eigenaar, klaar.

Je gaat je in de schulden steken omdat je andermans paard doet en betaald??? vind ik ook raar. Want het is niet van jou??

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:39

Lenen bij DUO is de minst vervelende optie. Als je zeker weet dat je het gewoon kunt gaan halen en een baan kunt zoeken, is het terugbetalen wel te doen.

Andere optie:
Ik heb een baantje in de avonden, als avondreceptioniste.

Vrij rustig werk, je hebt een pc voor je neus en hoeft enkel koffie/thee te regelen en crisisoplossingen te bedenken af en toe.
Ik doe het nu al 5 jaar naast een drukke (biomedische) studie, ook gewoon naast stages van +40 uur in de week.
Juist omdat het niet heel veeleisend werk is en je best wat kunt studeren / schrijven etc. is het goed te doen.
Ook op zaterdag werk ik er wel eens want we zijn naast avondploeg ook weekendploeg.

Misschien moet je op zoek naar zo'n dergelijk baantje, wat goed met studie is te combineren.

En zoals al eerder gezegd, als je echt al je vrije tijd met studie bezig bent, is het misschien tijd voor een andere aanpak.
Denk eens aan zaken als snellezen, leerstrategieën aanpassen of mindmappen. Kan je veel (studie)tijd schelen! :(:)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:42

Ik heb ook mijn paard weg gedaan omdat ik dat niet ging kunnen betalen, het is balen maar niet anders.
Ik begrijp niet dat je wel je eigen eten moet betalen, maar niet je paard? Kan je niet met je ouders overeen komen dat je hen later terug betaalt? Als ouder moet je toch niet willen dat je kind leent als je het zelf kan betalen :?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:44

Het gaat totaal oftopic en ik heb ge-temt.

"Ons huis is geen hotel" of te wel, je betaalt maar een kleine bijdrage aldus mijn ouders En daar kan ik best inkomen.

Op dat paardgezeur ga ik niet in.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:44

Feria: Het is haar paard helemaal niet maar van een ander. dus ik snap het niet zo goed............... Beetje vaag.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:45

eenitraM schreef:
Het gaat totaal oftopic en ik heb ge-temt.

"Ons huis is geen hotel" of te wel, je betaalt maar een kleine bijdrage aldus mijn ouders En daar kan ik best inkomen.

Op dat paardgezeur ga ik niet in.

Dan moet je ook niet gaan klagen en miepen hier over dat je te kort komt. Over dat "paardengezeur".

Wij proberen met je mee te denken en te helpen.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:46

Ik weet niet wat voor studie je doet, maar misschien kan je je studie van voltijd naar duaal omzetten. Dan wordt je school betaald en krijg je een salaris. Daar naast zou je eens goed naar je zorgverzekering kunnen kijken misschien kan je een goedkopere nemen in januari scheelt soms toch weer 20 euro.

Maak een goed overzicht voor je zelf wat je inkomsten en uitgaven zijn. Daar naast vind ik 35 euro voor een telefoon abonnement best ve als je weinig geld hebt. Kijk eens naar een simonly met een belplafon.

Ik heb zelf ook geleend tijdens mijn hbo, maar ik woonde op mezelf werkte er 24 bij en had een paard. Ik leende toen 100 euro extra.

Succes met je keuze

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:47

dit kun je toch bij de belasting opgeven allemaal uiteindelijk.. maar ik zou eerst gaan kijken voor verder opties lenen is niet zomaar iets.. en je bent nog zo jong ... en anders hoe hard het ook is ik zou nooit voor een paard gaan lenen, dan zal hij helaas verkocht moeten gaan worden of leasen. of goedkoper gaan staan.

mag ik vragen of het is al genoemd wat je verder uitgaven zijn en inkomsten en wat je nog meer doet qua inkomen.
inderdaad mischien bbl ipv bol opleiding

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:48

Als het nodig is, gewoon lenen hoor!

Mijn ouders hebben het alles behalve breed,
en ik krijg ook volledig stufi.
Hiernaast werk ik wel (op het moment door stage 47 uur in de week, heb al jaren ook een baan bij de TNT)
En ik leen elke maand ook een bedrag bij om rekeningen voor school te betalen, maar ook mijn zorgverzekering, paard en alles voor mijn paard, kleding, en inderdaad ook kostgeld te kunnen betalen, zonder dat ik in de knoop zou kunnen komen, mochten er onverwachtse kosten opduiken.
Ik moet alles zelf bekostigen en ik heb een hekel aan lenen, maar als je gewoon een bedrag maandelijks leent wat je nodig hebt..

Ik doe het zo, ik leen 100 in de maand.
Ik betaal elke maand mijn rekeningen.
Ik spaar een deel van het geld dat ik over heb.
En het andere deel geef ik aan mijn stiefpa, zodat ik met het terugbetalen dat alvast kan storten. :)
En stel dat paardje ziek word, kan ik dat geld alsnog heel makkelijk gebruiken.