SPH, wie heeft ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: SPH, wie heeft ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:41

Uiteindelijk kan dat wel maar niet meteen :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:56

En de vraag is ook voor hoe lang nog :) Op een gegeven moment worden er toch diploma's gevraagd door oa zorgverzekeraars, zie je steeds meer.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:06

MoonChloe schreef:
Uiteindelijk kan dat wel maar niet meteen :)

Dat klopt, er zijn een aantal DVC-ers die net klaar zijn met een HBO opleiding, die zijn stuk voor stuk aan het kloten met de functie omdat ze gewoonweg nog veels te groen in het werken zijn.
Dus ook hier geldt weer dat je met je werkervaring vanuit je MBO-opleiding ook deze functie kunt gaan aanvaarden en dan wel uit de voeten kunt omdat je je rugzak met ervaring al meeneemt.
tot nu toe heb ik nog geen DVC-er gezien die de functie goed uit kan voeren die groen van de (HBO) opleiding af komt, diegene die de functie aanvaard met de nodige jaren ervaring al dan niet HBO of MBO opgeleid komt veel beter uit de verf.
vlak die bult werkervaring dus niet uit.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:54

Maar wat Heino zegt is wel waar. Er gaat waarschijnlijk een kwaliteitsregister voor hulpverleners komen (zoals je deze ook voor fysiotherapeuten hebt). Dan kan je dus echt niet meer zo maar met je MBO diploma in elke functie terecht. Bovendien is de kans aanwezig dat je wel in je eigen organisatie door kunt groeien naar een andere functie, maar dat het lastiger is wanneer je in een andere organisatie wilt werken.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat je eerst ervaring moet hebben in lagere functies, voordat je in hogere terecht kunt..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:28

Het is idd zo dat je met MBO en aantoonbare werkervaring een DVC functie uit kunt voeren ( bij ons heet dat trouwens EVB'er, eerst verantwoordelijk begeleidster) maar in de praktijk zie ik vooral dat deze functie wordt ingevuld door mensen met een HBO opleiding zoals SPH of vergelijkbaar. Dat heeft er vooral mee te maken dat je op het HBO een stuk verdieping in de theorie krijgt en daarnaast veel aan zelfreflectie werkt. En dat is nou net wat imo de meerwaarde van een HBO opleiding is. Er zijn MBO opgeleiden die dit goed kunnen en die door werkervaring geleerd hebben oog te hebben voor bijv. beleidsmatige ontwikkelingen, verdieping in achtergronden van ziektebeelden en begeleidingsstijlen etc maar die zijn dun gezaaid. Dat bedoel ik verder niet negatief want in een team heb je mensen nodig die heel praktisch zijn ingesteld, maar ook mensen die meer met de theorie bezig zijn en een vertaalslag kunnen maken.

Ik zie dus wel duidelijk een meerwaarde in een HBO opleiding tov een MBO opleiding. Als je het qua niveau aan kan zou ik zeker voor een HBO opleiding kiezen. De praktijkervaring doe je makkelijk op tijdens stages, en als je zoals ik ervoor kiest om eerst veel flexwerk na je opleiding te doen pak je ook die bult ervaring mee, waardoor je later een functie met meer verantwoordelijkheden uit kan voeren. Toen ik net van de opleiding af kwam vond ik het wel frustrerend dat ik niet gelijk aan de bak kwam, maar achteraf gezien is dit juist voor mijn ontwikkeling heel goed geweest en heb ik daardoor een brede basis gekregen.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:53

ik ben 2e jaars student SPH, bevalt me heel goed, vakken zijn veelal leuk, en bij ons (AVANS) zeker wel praktijkgericht.
1e jaar 112 uur stage, dit jaar 120 uur stage en een praktijk project wat ook echt in het werkveld wordt uitgevoerd, 3e jaar 10 maanden stage.

bij ons wordt er ook vrij veel waarde gehecht aan creativiteit en dat maakt de opleiding erg leuk.
ik zou wel aanraden om in het 1e jaar te beginnen en niet de verkorte route te pakken, ik zie veel mensen bij mij op de opleiding daar zichzelf teveel tegen komen dat het mij slimmer lijkt om van voor af aan mee te beginnen :)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 14:55

Super, hier kom ik echt verder mee!

Laat ik voorop stellen dat ik ook nog steeds open sta voor andere studies. Er is zo zoveel, dat zeker de helft nog niet heb bekeken. Zo heb ik ook al enkele suggesties gehad via de PB wbt studies en mijn lijstje groeit en groeit! Ik wil zo goed mogelijk voorbereidt naar de open dagen gaan!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:54

Ik zie dat je MWD ook overweegt, dus dan kom ik als derdejaars MWD-er ook even om de hoek kijken :)
Bij zowel SPH als MWD krijg je het diploma "bachelor of social work", dus in principe "hetzelfde" diploma, maar met een andere uitstroom. Echter, met een "MWD-diploma" kan je gemakkelijk ook SPH werk doen, maar met een "SPH-diploma" is het knap lastig om een MWD-functie te krijgen. Reden hiervan is dat je in MWD ook een stuk groepswerk krijgt en in SPH maar heel weinig kennis/praktijk op het gebied van individuele hulpverlening.
Mocht je MWD serieus overwegen, dan is bovenstaande wel iets om mee te nemen, denk ik :)

Ik ben zelf trouwens ook zij-instromer, ben in het tweede jaar van MWD ingestroomd vanuit de universiteit (pedagogische wetenschappen en onderwijskunde) Voor mij persoonlijk was dit geen probleem, maar ik merk dat de MBO'ers er aanzienlijk meer moeite mee hadden...

Succes met je studiekeuze!