Motivatie brief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:58

Geachte blabla,

Langs deze weg wil ik graag reageren op de door u geplaatste functie van blabla, welke ik tegenkwam in de krant van donderdag 26 september j.l.

Mijn naam is blabla, ik ben tig jaar oud en wonende te neverneverland.

En dan het riedeltje aan werkervaring en werkgevers.

Tot slot wat ik zoek in een functie, en de afsluiting, die ik overigens ook altijd erg moeilijk te formuleren vind. Tips daarvoor zijn dus ook welkom.

Ik gebruik momenteel:

Graag hoor ik van u of mijn profiel past binnen de geboden functie, waarna ik uiteraard bereid ben tot een nadere, persoonlijke kennismaking.

Met vriendelijke groet,

Blabla

Zo dus...maar door gebrek aan inspiratie, spreekt de hele opstelling mezelf al niet aan, laat staan een werkgever?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:11

Ja je moet jezelf verkopen. En dat komt misschien arrogant over, dat zal wel. Je moet ook kijken naar de toon van de vacature. Soms staat er al bij het functieprofiel dat de ideale kandidaat over bepaalde eigenschap beschikt waaronder humor. Daar kan je dan op inspelen in de brief.
Bijvoorbeeld afsluiten met: Ik ben in de veronderstelling dat ik tevens over een representatief uiterlijk beschik, maar dat laat ik graag aan uw eigen beoordeling over.

Het is belangrijk dat de toon van de brief klopt in zijn geheel. Je kan niet met de laatste opmerking aankomen na een saaie grijze brief.

Prijs jezelf aan! Zeg dat je naast je uitstekende huppeldepup vaardigheden ook uitblinkt in huppeldup.
Vertel waar je interesses naar uitgaan en waarom. Vertel je sterke kanten. Ik ben voor uw functie de ideale kandidaat want....

eponine

Re: Motivatie brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:20

Wow zoveel fantasie heb ik al niet eens geloof ik! Ik zou zoiets niet gauw in een brief zetten, omdat ik altijd dacht dat je dat niet zou kunnen maken..te brutaal. Maar blijkbaar wel dus! Kijk dat zijn al leuke voorbeelden, ik hoop dat er meer volgen! En misschien moet ik mijn volgende brief ook maar eens na laten kijken voor ik hem verstuur ;-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:46

Heb gePBt. :)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:50

En bedankt daarvoor!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:54

F_Orumster schreef:
Ik ben dan erg nieuwsgierig wat ouderwets is.

'Geachte' als aanhef is erg gedateerd. Net als bijvoorbeeld 'Hoogachtend' als afsluiting.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:55

Iris82 schreef:
'Geachte' als aanhef is erg gedateerd. Net als bijvoorbeeld 'Hoogachtend' als afsluiting.

Geachte is nog steeds heel geschikt als aanhef hoor. Altijd een teken van respect en beleefdheid. Ik adviseer altijd met Geachte te beginnen.

Hoe zou je dan willen beginnen?? Met Beste? Of Goedendag?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:56

Beste :j

Zekersteweten. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:57

Iris82 schreef:
Beste :j

Zekersteweten. :+

Misschien als je solliciteert als vakkenvuller bij de AH maar als je solliciteert op een managementfunctie is dit absoluut niet aan te raden. Kleine tip. :+

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:00

Ik zou ook niet gauw met " beste" beginnen in een sollicitatiebrief, ik vind het een beetje te "open". Ik vind geachte van iets meer respect getuigen, maar da's mijn persoonlijke mening.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:03

Oeh catfight! }>

Bij een gerenommeerd bureau voor zakelijke correspondentie denken ze daar toch anders over. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:06

Iris82 schreef:
Oeh catfight! }>

Waar???? :D

Nee zou mijn stijl niet zijn. Misschien op lager nivo maar niet bij een zwaardere functie. Staat onbeleefd vind ik.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:07

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:09

Grappig om te lezen, maar ook ik zou ook niet snel met Beste beginnen :n
Zelfs in correspondentie naar klanten (met soms niveau doperwt die zelf niet eens een mail beginnen met een aanhef, maar direct met hun verhaal zonder leestekens) begin ik altijd met Geachte.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:10

Iris82 schreef:
Ik heb m echt gruwelijk verbouwd.

De aanhef en afsluiting zou ik zo laten staan zoals ik ze in je brief gezet heb.
Dat is op dit moment de meest gebruikte aanhef/afsluiting. Die van jou zijn net iets te formeel en ouderwets.

:') gruwelijk verbouwd haha

Is het inmiddels gelukt allemaal?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:12

Suzanne F. schreef:
Iris82 schreef:

Geachte is nog steeds heel geschikt als aanhef hoor. Altijd een teken van respect en beleefdheid. Ik adviseer altijd met Geachte te beginnen.

Hoe zou je dan willen beginnen?? Met Beste? Of Goedendag?

Dan ben ik hopeloos ouderwets, ik vind geachte doodnormaal, begin er zelfs mail mee naar bedrijven waarmee ik het eerste contact leg.
Hoogachtend sluit ik niet mee af.

Suzanne, wat een leuke zin, die ga ik onthouden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:29

eponine schreef:
Tot slot wat ik zoek in een functie, en de afsluiting, die ik overigens ook altijd erg moeilijk te formuleren vind. Tips daarvoor zijn dus ook welkom.

Oh dat doe ik altijd wel wat assertiever geloof ik :P Maak er vaak iets als onderstaande van:

Voor meer informatie over mij en mijn ervaring verwijs ik u naar mijn bijgevoegde Curriculum Vitae. Ik zou mijn brief graag in een gesprek toelichten en zie uw uitnodiging daarom met plezier tegemoet.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:22

stille meelezer meld zich..
is er iemand bereid om mijn brief na te kijken of te "vebouwen" waar nodig?
ik solliciteer opnieuw naar een opleiding, eerder gesolliciteerd bij zelfde instelling,
alleen ging die opleiding niet door ivm bezuinigingen...

vooral mijn cv vindt ik een lastig puntje, wat wel te noemen, wat niet te noemen...