School... ik word er helemaal gek van.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:26

herkenbaar :j

Bokt kan geen diagnoses stellen, maar dit vind ik toch wel erg 'ADD ' klinken. En dat zeg ik niet snel omdat ik denk dat die diagnose vééls te snel gesteld wordt tegenwoordig. Echter is het stickertje inderdaad niet zaligmakend, maar het zou de moeite waard kunnen zijn om te testen.
Ik heb een diagnose op mijn 17e gekregen, en heb er weinig aan gehad.. Het heeft me wel zelfkennis gegeven, en hoewel ik ook geen 'grote' voorstander ben van medicatie (en al helemaal niet op structurele basis).... Kan in het in noodzakelijke situaties (als er weer eens een stoflaag op je brein ligt, en je hebt toevallig net tentamenweek. bijvoorbeeld.) wel ondersteuning bieden. Het heeft mij wel geholpen, maar sociaal emotioneel had het ook wel erg veel nadelen voor mij :P Maargoed, dat is op de zaken vooruit lopen. Maar in principe liep ik tegen precies het zelfde aan als jij..

Ik ben uiteindelijk van school gestuurd. Heb een half jaar niets gedaan, en toen ben ik met driedubbele motivatie aan de havo begonnen, op een nieuwe school. Wat ook hielp was dat ik eindelijk de vakken kon volgen die ik leuk vond en die me lagen, doordat je eindelijk een profiel kan kiezen. De 4e en 5e heb ik om die reden echt als vééél makkelijker ervaren als de jaren daarvoor, dus als je nog naar de 4e moet gaan... Zal dat mss een opluchting voor je zijn :P . Het tweede wat bij mij ook wel hielp was dat mijn docenten echt wel respect voor me hadden (dat gevoel had ik niet op mijn eerste school ) ondanks dat mijn afwezigheidspercentage, uuuh, iets hoger lag dan gemiddeld O:) ... Daar hebben ze zich alitjd bij neergelegd, en op die manier kon ik dus onder school uit komen als mijn hoofd echt te vol zat, en zodoende weer een beetje opladen, en mijn energie op nuttige dingen richten. Mss iets om met je docenten te bespreken :P Want ík moest me daarvoor af en toe echt de dag door slepen. Dat was vre-se-lijk en totaal niet nuttig! Dus ja, het kon soms wel helpen om even lekker uit te slapen, me fit te voelen en dan naar school te gaan :D .
En het derde wat helpt, is alles concreet maken. :D Helpt echt. Schrijf op waardóór je telkens afgeleid bent, wat je er tegen kan doen. Maak to-do lijstjes, planningen. Gewoon álles opschrijven wat er in je opkomt en wat relevant kan zijn. Op papier kun je je gedachtes heel makkelijk structueren zodat je het in je hoofd ook kunt structueren. Helpt echt! Vergt wat zelfdiscipline... Maar je komt er wel mee vooruit. :)
Succes! Ik ben na een dramatische eerste 5 jaar op de middelbare (en dan bedoel ik echt heel dramatisch!), uiteindelijk geslaagd met vijf 8'en en twee 7's voor mijn centrale examens..... Dus er is altijd hoop :P :D ...

Anoniem

Re: School... ik word er helemaal gek van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:04

Nou,zometeen mijn eerste lesuurtjes.
Gisteren al kennismakingsdag gehad,waarbij we een heel formulier in moesten vullen met werkhouding,gezondheid,thuissituatie,hobby's,werk,e.d. Daar heb ik maar meteen opgezet dat ik erg snel afgeleid ben en moeite heb met concentreren. Als ik mijn mentor weer zie ga ik eens verder overleggen over huiswerkbegeleiding o.i.d. Ik heb dit rooster 2 leercentrumuren,dus als dat bevalt wil ik er meer in gaan plannen als dat mogelijk is :)

Bedankt voor de tips Menino,ik ga ze zeker proberen! :)

Nado

Re: School... ik word er helemaal gek van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:15

Succes met je eerste lesuurtjes!
Compliment over je zelfkennis, als je erkent dat je een probleem hebt, dan kan je er ook iets aan gaan doen. Ik heb goede ervaringen met huiswerkbegeleiding, niet alleen als plek om rustig te werken waar de anderen om je heen ook met werken bezig zijn, maar ook omdat ze je heel goed kunnen helpen met plannen en de hoeveelheid voor je in brokjes kunnen verdelen. Als dat op school ook kan, zou ik daar zeker hulp bij vragen, want juist de hoeveelheid van en gebrek aan overzicht over het werk kan dit soort uitstelgedrag veroorzaken.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:52

Tieneke schreef:
Via google kan je een hoop tips vinden tegen uitstelgedrag. Ik herken je verhaal wel, lichtjes anders bij mij wel, maar ook ik stelde alles uit en toch was ik erg faalangstig. Klinkt raar, maar dat is niet zelfdzaam.

Heb je iemand op school die je kan begeleiden?

Ver van zeldzaam, de ene groep met faalangst kun je niet van hun werk aftrekken, de andere groep met faalangst die houdt er spontaan mee op als ze zien wat ze wel niet allemaal moeten doen, omdat ze daarvan in de stress schieten. En er zijn zelfs een boel mensen (waaronder ik) die een combi van die twee hebben.

TS, ik herken je hele verhaal, ik ben in de 5e blijven zitten op mijn uitstelgedrag. Doelen stellen, ach, dan kom ik onder mijn eigen doelen uit. Het enige dat werkt hiertegen is jezelf een flinke schop onder de kont te geven, de enige die last heeft van jouw uitstelgedrag ben jij, dus als jij die leraar lief aankijkt heb je hem er niet mee, maar jezelf. Vraag jezelf eens goed af wie dat diploma wil halen, want volgens mij ben jij dat nog altijd. Zoek een manier waarop jij je goed kunt afsluiten van de buitenwereld, en simpel gezegd, voor heel veel mensen zijn dit gewoon oordoppen. En als jij je maar goed genoeg voorbereid voor een toets, dan zal het je ook niet kunnen schelen dat dat liedje in je kop zit.
Ik werk zelf op de toetsen na áltijd met muziek op, dat zet me in mijn eigen wereldje, en zorgt ervoor dat ik niet zo snel mezelf van mijn werk ga houden.

Over het laten testen op ADHD, dan krijg je rare medicijnen, en dan wat? Uiteindelijk ben jij nog altijd degene die het waar moet maken. Er is me zo vaak gevraagd of ik geen ADHD heb, ik heb me gewoon niet laten testen, en mensen kunnen het me nog zo vaak vragen, maar ik ga het ook niet laten doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:17

xJitskee schreef:
Nou,zometeen mijn eerste lesuurtjes.
Gisteren al kennismakingsdag gehad,waarbij we een heel formulier in moesten vullen met werkhouding,gezondheid,thuissituatie,hobby's,werk,e.d. Daar heb ik maar meteen opgezet dat ik erg snel afgeleid ben en moeite heb met concentreren. Als ik mijn mentor weer zie ga ik eens verder overleggen over huiswerkbegeleiding o.i.d. Ik heb dit rooster 2 leercentrumuren,dus als dat bevalt wil ik er meer in gaan plannen als dat mogelijk is :)

Bedankt voor de tips Menino,ik ga ze zeker proberen! :)

Kijk dat is al een mooie eerste stap: Direct hulp inroepen. +:)+