Bokt kan geen diagnoses stellen, maar dit vind ik toch wel erg 'ADD ' klinken. En dat zeg ik niet snel omdat ik denk dat die diagnose vééls te snel gesteld wordt tegenwoordig. Echter is het stickertje inderdaad niet zaligmakend, maar het zou de moeite waard kunnen zijn om te testen.
Ik heb een diagnose op mijn 17e gekregen, en heb er weinig aan gehad.. Het heeft me wel zelfkennis gegeven, en hoewel ik ook geen 'grote' voorstander ben van medicatie (en al helemaal niet op structurele basis).... Kan in het in noodzakelijke situaties (als er weer eens een stoflaag op je brein ligt, en je hebt toevallig net tentamenweek. bijvoorbeeld.) wel ondersteuning bieden. Het heeft mij wel geholpen, maar sociaal emotioneel had het ook wel erg veel nadelen voor mij
Maargoed, dat is op de zaken vooruit lopen. Maar in principe liep ik tegen precies het zelfde aan als jij..Ik ben uiteindelijk van school gestuurd. Heb een half jaar niets gedaan, en toen ben ik met driedubbele motivatie aan de havo begonnen, op een nieuwe school. Wat ook hielp was dat ik eindelijk de vakken kon volgen die ik leuk vond en die me lagen, doordat je eindelijk een profiel kan kiezen. De 4e en 5e heb ik om die reden echt als vééél makkelijker ervaren als de jaren daarvoor, dus als je nog naar de 4e moet gaan... Zal dat mss een opluchting voor je zijn
. Het tweede wat bij mij ook wel hielp was dat mijn docenten echt wel respect voor me hadden (dat gevoel had ik niet op mijn eerste school ) ondanks dat mijn afwezigheidspercentage, uuuh, iets hoger lag dan gemiddeld
... Daar hebben ze zich alitjd bij neergelegd, en op die manier kon ik dus onder school uit komen als mijn hoofd echt te vol zat, en zodoende weer een beetje opladen, en mijn energie op nuttige dingen richten. Mss iets om met je docenten te bespreken
Want ík moest me daarvoor af en toe echt de dag door slepen. Dat was vre-se-lijk en totaal niet nuttig! Dus ja, het kon soms wel helpen om even lekker uit te slapen, me fit te voelen en dan naar school te gaan
.En het derde wat helpt, is alles concreet maken.
Helpt echt. Schrijf op waardóór je telkens afgeleid bent, wat je er tegen kan doen. Maak to-do lijstjes, planningen. Gewoon álles opschrijven wat er in je opkomt en wat relevant kan zijn. Op papier kun je je gedachtes heel makkelijk structueren zodat je het in je hoofd ook kunt structueren. Helpt echt! Vergt wat zelfdiscipline... Maar je komt er wel mee vooruit.
Succes! Ik ben na een dramatische eerste 5 jaar op de middelbare (en dan bedoel ik echt heel dramatisch!), uiteindelijk geslaagd met vijf 8'en en twee 7's voor mijn centrale examens..... Dus er is altijd hoop
...