management assistente,secretaresse,...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: management assistente,secretaresse,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:36

Doen jullie die cursussen op eigen initiatief of wordt er door je werkgever iets aan gesponserd?

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:37

Leuk topic, gezien ik me ook oriënteer op een opleinding in deze richting.
Ik heb een aantal jaar werkervaring, maar wil graag een hbo papier halen. Een 4 jarige hbo duurt me te lang, zo zag ik dat schoevers een associate degree aanbiedt. ( 2 jarig hbo) Lijkt me een geweldige opleiding, tot ik zag wat deze kost.. Wellicht ga ik nu toch kiezen voor diverse cursussen op hbo niveau, om zo uiteindelijk ook een diploma te halen. Iemand goede tips?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:40

ID college biedt volgens mij blokken aan, maar of dat iets is? Ik zat zelf te denken om daar een gedeelte juridische secretaresse vandaan te halen...

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:40

@kellyenxena: Klopt schoevers is duur, maar enorm goed en staat zeer goed aangeschreven bij bedrijven in heel nl :j

Overigens heb ik ook ervaring als secretaresse en volg momenteel een thuisstudie bij NTI om een papiertje binnen te halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:51

Cer schreef:
Anoniem schreef:
Enige is,dat ik niet exact het verschil begrijp tussen directiesecretaresse of managementassistente,dit zijn bij LOI wel 2 verschillende opleidingen..
de ene heeft NIMA A erbij, wat mij altijd mooi meegenomen lijkt..

Nou dat verschil weet niemand ook hoor..

want je hebt ook nog projectsecretaresse, office manager, teamsecretaresse en de moeilijkere termen zoals secretary to the board of executive secretary enzo.. T is maar net hoe ze de secretaresse binnen het bedrijf een plek willen geven en wat ze evoor willen betalen... :D

Check, check en check. In mijn laatste baan als secretaresse heette ik Executive Office Assistant :D. Dat was wel hoog in de boom trouwens, met veel contacten met invloedrijke figuren elders (bedrijfsleven, politiek en krijgsmacht).

Ce, ik heb ongeveer 10 jaar in de juridische sector gewerkt, zowel bij een top 5 kantoor als aan de klantenkant. (RvB niveau). In al die jaren heb ik nooit een cursus gedaan, het belangrijkste leer je nog steeds in de praktijk. Als je een beetje hersens hebt dan kom je er uiteindelijk wel uit :).

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:56

Ik ben met alle tips blij, ga eens kijken op de site van het id college. Punt is dat ik 32 uur werk en een gezin heb. Zoek dus echt een deeltijdstudie.

Schoevers blijkt inderdaad heel goed aangeschreven, maar het ad programma wat ik graag zou doen kost ongeveer 9500 per jaar. Ik heb recht op studiefinanciering, maar ook dan blijkt deze opleiding ver boven budget, helaas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:02

Lovely schreef:
Ce, ik heb ongeveer 10 jaar in de juridische sector gewerkt, zowel bij een top 5 kantoor als aan de klantenkant. (RvB niveau). In al die jaren heb ik nooit een cursus gedaan, het belangrijkste leer je nog steeds in de praktijk. Als je een beetje hersens hebt dan kom je er uiteindelijk wel uit :).

Lovely, ik ben het helemaal met je eens :j maar op een sollicitatie geloven ze het niet. Ik heb nog nooit ergens een opleiding mogen doen zelfs ( :( ) omdat mn leidinggevenden dat allemaal niet nodig vonden, maar ik loop daar nu wel tegenaan bij sollicitaties.

Ik heb op verschillende afdelingen gewerkt waaronder ook op een notariaat, maar omdat er geen diploma op mn cv staat telt t niet mee.. je leert het het beste in de praktijk en het is nog altijd geen rocketscience :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:14

Cer, dat is best balen inderdaad, ik wist niet dat het tegenwoordig zo belangrijk was om een diploma te hebben. Nu word ik ook wel een beetje nieuwsgierig wat er dan zoal behandeld wordt in de cursus Juridisch Secretaresse. Is er ook een module 'Omgaan met wespennesten'?

Erger nog, in mijn huidige baan neem ik ook wel eens mensen aan en daarbij kijk ik nooit naar opleidingen. Moet ik me nu gaan schamen? ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:19

De markt is ernaar... werkgevers kunnen hoge eisen stellen, dus hbo, werkervaring en betalen voor een startersfunctie.
Ze hebben dan liever een hbo-er met een beetje werkervaring die goedkoper is (maar misschien eerder overspannen?) dan een wat steviger dame die mid-carreer zit..

Je hoeft je niet te schamen, je moet in het westen mensen gaan aannemen hahaha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:20

Haha, ik zit iets te noordelijk voor jou ;).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:31

Ben benieuwd, nu er hier toch meer secretaresses zitten..

werken jullie al veel met ipad/paperless/in the cloud en heb je al te maken met het zgn nieuwe werken?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:33

Het nieuwe werken is hier wel ingevoerd, ik ben erg flex met mijn laptop en smartphone van de zaak :D

Binnenkort maak ik dus een carriereswitch, dus flexibele werktijden zitten er dan niet meer in :(:) en ik ben zo geen ochtendmens -O-
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 10-07-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:33

Nee helemaal niet, alles gaat hier nog redelijk ouderwets.
Veel papierwerk ook nog :=

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:34

Ik meld me ook :)

Ik heb het geluk gehad te mogen starten op mijn vorig bedrijf - zij hebben mij een kans gegeven aangezien ik een "vreselijk" diploma heb... Hierdoor ervaring opgedaan en nu werk ik aan de Overheid.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:37

Cer schreef:
werken jullie al veel met ipad/paperless/in the cloud en heb je al te maken met het zgn nieuwe werken?

Op mijn vorige job werkten we met een Ipad - dat was echt super modern allemaal (het was dan ook een evenementenbedrijf).

Nu op de overheid is het ouderwets :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:37

Ik heb trouwens geen secretaresseopleiding gedaan, ik ben er ingerold en door ervaring en inzet steeds hogerop gekomen :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:48

oh dan ben ik wel benieuwd naar hoe je dan met vergaderstukken omgaat met de ipad!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:01

*Ongeschoolde secretaresse meld zich* :D

Na mijn onafgemaakte studies Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en Diergezondheidszorg wist ik het niet meer. Ben aan de slag gegaan bij een farmaceut als Marketing Assistant en Customer Service medewerkster en toen die job eindigde ben ik via een UZB aan de slag gegaan als secretaresse. En inmiddels ben ik na allerlei korte en langere, leuke en minder leuke functies in dit 'vakgebied' (ik heb een aantal jaren gedetacheerd gewerkt) al een aantal jaren secretaresse van een wethouder in de op één na grootste stad van NL.

Nog nooit heeft een werk- of opdrachtgever een kritische vraag gesteld over mijn diploma's of scholing. Ik ben gewoon goed in mijn werk, straal dat blijkbaar uit en heb het waargemaakt in elke opdracht die ik heb aangepakt.

Cer schreef:

Ja, ik werk zelf met een normale pc en vanaf hier voorzie ik de wethouder van documentatie op zijn iPad. Werkt superdepuper en scheelt een boel bomen! Mijn mails en telefoontjes ontvang ik ook op mijn mobiele telefoon, waardoor ik niet persé altijd op kantoor aanwezig hoef te zijn. Toch merk ik dat de wethouder het wel erg fijn vind om gewoon iemand hier achter het bureautje te treffen ;)

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:10

Ik ben een 'geschoolde' secretaresse. Ik heb de opleiding directiesecretaresse gedaan bij Instituut Broers (ook particulier). Toen ik afgestudeerd was had ik helaas de pech dat de crisis net op gang kwam en er dus geen werk te vinden was, voor mij met mn 9 maanden stage ervaring. Alle bedrijven willen een jong persoon met wel een met 30 jaar werkervaring...

Op gegeven moment heb ik bij een bedrijf gesolliciteerd waar ze iemand zochten die vijf maanden zwangerschapsverlof kon overbruggen en daarvoor ben ik aangenomen, nog voordat de vijf maanden over waren kreeg ik al een vast contract aangeboden! Ik zit voornamelijk bij de receptie, ontvang dus klanten, zorg voor koffie/thee/lunch bij meetings. Ik beheer voor twee directeuren hun agenda, ondersteun nog een andere tak van ons bedrijf door veel presentatie's uit te printen en in te binden en plan voor die tak ook vaak afspraken in.
Een redelijk afwisselende baan, helaas met weinig doorgroeimogelijkheden. Ik ben van plan om hier nog te blijven om ervaring op te doen (ik werk hier nu een jaar en 2 maanden) en zodra de crisis een stuk minder is en er meer banen zijn wil ik opzoek naar iets wat minder reistijd voor me heeft en waar ik wel de mogelijkheid heb om door te groeien.
Overigens werk ik in de ICT sector, waar het nog steeds druk is en de zaken goed lopen (nu lekker rusig ivm vakantieperiode :))

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:00

Ik heb ook geen papieren voor dit werk, ik heb SPW (MBO) en Assurantiën (HBO niv.) gedaan, maar beide niet mijn ding.
Ik werk al jaren als secretaresse en alles wat erop lijkt, zonder papiertjes in deze richting.

Hiervoor heb ik een vreselijk leuke functie gehad als Management Assistente van een financieel directeur in een ziekenhuis, maar ivm de vele (late!) vergaderingen heb ik besloten er een punt achter te zetten na mijn zwangerschap (ondanks dat mijn manager zei dat ik het in mijn bloed had).

Momenteel werk ik als afdelingssecretaresse (voor 3 mensen, best saai), maar het is goed te combineren met het moederschap (om 17.00 uur trek ik de deur achter me dicht), binnenkort gaat het bedrijf fuseren en ga ik werken voor de directeur, dus wellicht dat er dan wat meer uitdaging in komt.

Mijn ambities zijn bijgedraaid toen ik mama werd :)

In de avonduren werk ik zeer regelmatig bij als nagelstyliste en ik zet hairextensions, mijn papieren hiervoor heb ik dit jaar gehaald :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:56

Klinkt toch allemaal best leuk....
Ookal is het nu moeilijk om een baan te vinden,maarja, wie niet waagt wie niet wint denk ik dan maar weer...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:16

Chubby, hoe gebruik je de iPad dan??

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:18

Heb nog boeken liggen.
Geen werk kunnen vinden als medisch secretaresse.
Administratief bezig en dat bevalt ook heel goed!

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:38

Hier nog een secretaresse maar dan op een basisschool.

Super leuke afwisselende baan (directiesecretaresse, telefoniste, receptioniste, koffiejuf, conciërgetaken, deels financiële administratie, pleisterplakker, magazijnbeheer enz. enz.)

Werk nu tijdelijk deels voor het bovenschools bestuur. (assistente P&O)

Heb MBO directiesecretaresse gedaan en ben nu bezig met afronden van HBO officemanager (1 jaar) bij het NCOI.
Leuke opleiding maar pfff gaat veel tijd in zitten.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:56

Cer schreef:
Lizzy, ben jij gelijk al juridisch secretaresse geworden? ik zie daar namelijk best wel veel banen voor staan, maar ik heb geen juridische opleiding en ik zit te denken om me bij te scholen...

Overigens vind ik de functies richting PA zelf veel leuker, dan ben je echt rechterhand van iemand en kan je alles voor ze regelen..
waar ik nu zit ben ik heel denigrerend slechts de secretaresse en dat is heel flauw werken.. :n

Nee, ik heb eerst op een accountantskantoor gewerkt (blijven hangen na m'n stage), vervolgens een notariskantoor en nu op de afdeling juristen van een accountantskantoor. Ik heb alleen een secretaresse opleiding, maar heb bij de notaris ontzettend veel kennis opgedaan. Daardoor kon ik heel makkelijk bij deze functie beginnen.

Ik zie hier diverse opleidingen voorbij komen. Zelf heb ik op het ROC gezeten. Voor de mensen die nog aan een opleiding willen beginnen: ROC is naar mijn mening absoluut geen aanrader. Sluit zeer slecht aan met de praktijk. Je zou ook kunnen denken aan werken en leren. Bij ons werkt een secretaresse die vanuit het kappersvak komt en 1 dag in de week naar school gaat en 4 dagen werkt. Kwam dus ook met 0,0 ervaring. Ik denk alleen dat er nog maar weinig bedrijven zijn die dat tegenwoordig nog doen maar ze zijn er dus nog wel!