Statistiek: het noodzakelijke kwaad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:04

Ik heb 6 statistiek/wiskunde vakken in mijn bachelor (psychologie) Een groot feest, vorig jaar 1 van die vakken niet gehaald, gisteren de 1e kans van dit jaar.. net niet gehaald.. Morgen testtheorie en volgende week dinsdag weer een statistiek vak. Bah.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:23

Ik zou nooit gedacht hebben dat er zoveel wiskunde bij psychologie kwam kijken :? Toch knap dat je er 5 van de 6 hebt gehaald :) Veel succes voor de vakken die nog moeten komen!

Dobby91

Re: Statistiek: het noodzakelijke kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:53

Heb er nog geen 5 gehaald hoor, pas 2 :p Heb deze week nog 1 tentamen, die week erna nog een en nog een her en het laatste vak wordt gegeven volgend jaar. Ja komt helaas achterlijk veel statistiek bij kijken :P

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 22:05

Aaah, ik dacht dat je er al 5 had gehaald :P Maar waarom heb je daar zoveel statistiek bij nodig? Tenzij je onderzoeker wil worden natuurlijk, dan kan ik het nog begrijpen :)

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:11

hier ook iemand die statistiek heeft. Ik doe biowetenschappen landbouwkunde (industrieel ingenieur landbouwkunde). heb er ook 2 schooljaren over gedaan om er door te geraken (geen herexamen meegedaan). bij ons is het statistische programma een apart vak en daar ben ik nog mee bezig (ook voor de 2de keer).
Veel oefeningen maken helpt echt. Bijles ook !

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:14

Heey, orthopedagogiek én statistiek hier! Heb gelukkig de vakken al binnen, maar bij mijn scriptie/masterproject ga ik er ook nog gebruik van maken (jeeej :+ ).

@Diva92: Voor het doen van onderzoek zal je veel met statistiek bezig zijn, ook in sociale studies :)

Kreeg trouwens laatst een tip voor een boek: Andy Field heeft een boek geschreven voor het gebruik van SPSS. Weet trouwens niet of dit speciaal voor sociale studies is geschreven, maar zijn website zag er in ieder geval erg grappig uit :=

http://www.statisticshell.com/

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 22:31

Bedankt voor de tip Smartiej! Ik weet dat onderzoek en statistiek onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn maar ben niet van plan om een job als onderzoeker te starten :P Ik heb het meer voor de wereld van media en politiek ;) Nu natuurlijk even door statistiek komen :D

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:41

Diva92 schreef:
NoekAa_ schreef:
Ik had in het tweede blok van dit jaar statistiek, was aan de hand van SPSS gaan toetsen etc.
Maar wat een hel zeg. Wel met een 6.7 gehaald, dus dat scheelt. Laatst voor een assignment weer verbanden & significantie aan het testen geweest. Daar gelukkig wel een goed cijfer voor gehaald, maar ook écht alles gecheckt met m'n statistiek stappenplannen er naast :P. Heb niet echt het idee dat ik ook wéét wat ik doe.

Of je het nu doet met een stappenplan of niet, je bent er door en dat is het belangrijkste :j Wat bedoel je trouwens met een stappenplan? Wij hebben een formularium maar die zegt niks van welke stappen je moet nemen alleen de formules die we moeten kennen en de tabellen die we gebruiken.

Het waren vooral checklists, eerst kiezen, dan uitrekenen, dan controleren en dan concluderen. Voornamelijk wat je wel/niet mag doen met een variabele van een bepaald meetniveau.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 11:36

Zo'n checklist is natuurlijk wel handig vooral als je daar een tijdje mee oefent je het achteraf vanzelf gaat doen zelf zonder lijst :) Wij krijgen een formularium maar daar zit geen structuur in in de vorm van dit eerst, dan dat, het is meer van trek je plan ermee :P
Kan je die checklist op internet vinden? :)

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 11:43

Ik heb de chi-kwadraat berekeningen onder de knie sinds de bijles vorige week en daar ben ik zeer tevreden over vooral met het examen dat steeds dichterbij komt :P Hypothese toetsing lukt me ook en betrouwbaarheidsintervallen ook maar het zou nog wel iets vlotter kunnen. Nog 16 dagen om de statistiek voor dit examen goed in de vingers te krijgen ;)

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:52

Ik studeer pedagogische wetenschappen en heb dus ook statistiek... Eerste statistiek vak ging erg goed, snapte het en vond het zowaar leuk... had dan ook een 8 op mn tentamen...
Nu statistiek 2 en snap er echt HELEMAAL niks van... heb binnenkort mn hertentamen... maar zie dat echt niet zitten.. Door ziekte bijna alle colleges moeten missen en ik heb echt geen flauw idee hoe ik het wel moet gaan halen...

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:31

Ik heb mn statistiek vak van vandaag gehaald en die van vorige week (door een aanpassing vd norm) ook. *\o/* Nu nog 1tje herkansen en volgend jaar dan m'n allerlaatste statistiek vak! Heb er nu 4 gehaald van de 6 gelukkig!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:24

Gefeliciteerd!
Pfoe ben blij dat ik maar 2 statistiek vakken had. De ene heb ik gehaald met 28,5 punt waar er 28 nodig waren en de andere met 29 waar er 28 nodig waren voor een voldoende :=
Eerder in dit topic zei ik dat ik modules had voor statistiek met SPSS. Het is wel echt statistiek voor dummies, maar dat had ik echt nodig :) geef maar een gil als je interesse hebt. Denk dat het niet geschikt is voor een opleiding als psychologie, waar 'andere' statistiek wordt behandeld, denk dat dit echt voor bijvoorbeeld communicatie of algemene cultuurwetenschappen van toepassing is.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 21:37

@ Olympus: Bedankt! Die modules lijken mij echt wel interessant hoor, en dat het een voor dummies niveau is maakt me zeker niet uit integendeel, die leggen het vaak makkelijker uit dan die proffen :P Communicatiewetenschappen doen dezelfde statistiek als ons (politieke en sociale wetenschappen) dus ik heb zeker interesse! :j

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:03

SAS, STATA..allemaal geen probleem (bij SPSS kun je mooi hokjes aanvinken) bij SAS, STATA moet jezelf je programma's schrijven...ow wee als er een typfoutje insluipt...dan runt je programma niet.

(ben overigens in een hele erg statistiek richting afgestudeerd................)

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:06

Vandaag mijn examen statistiek gehad en wat ben ik blij dat het achter de rug is! :D Maar ik hoop dat het goed is gegaan: het is de 1e keer in ieder geval dat ik geen enkele vraag blanco heb gelaten en dat ik niet 1 vraag had waarbij ik als een freak moest gaan zoeken naar wat ik daar moest gaan doen :P Dus in dat opzicht kan het alleen maar beter zijn dan de voorgaande examens denk ik dan ;) Dus ik denk wel dat bijles helpt om een beter inzicht te krijgen in de leerstof, heb 6x 2u bijles gehad en dat is niet altijd een pretje zo 2u aan een stuk intensief statistiek maar blijkbaar helpt het toch.

Ik hoop in ieder geval op een goed resultaat :)

Aan al degenen die nog examen moeten doen voor statistiek: heel erg veel succes!! :j

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:38

Ik studeer Facility Management en moest voor mijn propedeuse Statistiek en SPSS behalen. Heb ze beide 4 keer over moeten doen maar die 4e keer haald eik een 9 :')

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:04

Toevallig toch niet in je 1e bach pol & soc aan de KUL ? (of het zou héééél toevallig moeten zijn dat je op net dezelfde periode als mij je SPSS taak aan het maken was en ook verleden week vrijdag statistiek had).
Ik had in januari een 16/20 (tegen m'n verwachtingen in, kwam echt depri thuis!). Maar deze keer vond ik het ook moeilijk maar ach, moet al m'n best hebben gedaan om in't totaal te buizen :D

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 21:53

Cassia schreef:
Toevallig toch niet in je 1e bach pol & soc aan de KUL ? (of het zou héééél toevallig moeten zijn dat je op net dezelfde periode als mij je SPSS taak aan het maken was en ook verleden week vrijdag statistiek had).
Ik had in januari een 16/20 (tegen m'n verwachtingen in, kwam echt depri thuis!). Maar deze keer vond ik het ook moeilijk maar ach, moet al m'n best hebben gedaan om in't totaal te buizen :D

Ja, daar kom ik ook uit :P Hahaha, dat is toevallig! :D Amai, dat is echt wel een mooi cijfer! Tegenover dat van mij al helemaal :P Ik vond het deze keer beter te doen, maar de bijles zal wel geholpen hebben ;)