Gestopt met mijn studie, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:05

VogeltjeM schreef:
Toen ik was gestopt met mn studie heb ik ook ieder baantje aangegrepen om te verdienen, maar ik werd echt DIEP ongelukkig van mijn baantje(s)... Ik zat fulltime achter de kassa (en werkte 9 uur per dag, waarvan 1 uur pauze en verder zat ik dus letterlijk 8 uur lang achter die kassa) en in het weekend werkte ik in een bejaardentehuis. Bij beide baantjes had ik ook niet zo'n goede aansluiting met collega's, die waren ook met heel andere dingen bezig dan ik. Ik wist dat het maar voor een jaartje was, daarom hield ik het ook vol, maar leuk was het niet.

Duss :D ik snap TS heel goed hoor, je moet ook iets doen dat je enigszins leuk vindt. Anders ga je een heel ongelukkig jaar tegemoet. Misschien is http://www.activityinternational.nl iets voor je?

Dat zou ik dus ook hebben. Ik ben niet heel erg sociaal aangelegd, een beetje verlegen.. En dan ben ik bang om iets fout te doen en dan loop ik de hele tijd op mijn tenen.. Ik word dan ook ongelukkig. Ik denk ook wel dat ik het een half jaar vol zou houden, maar als er andere opties zijn..
Dankje voor de site, ziet er leuk uit! Ga me er straks eens wat in verdiepen! :)

RianneH schreef:
Ook ik vind het nogal arrogant over komen. Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind niet het opleidingsniveau van iemand, maar de instelling van degene iets zegt. En jouw instelling, pff lekker is dat.
Handen uit de mouwen steken en echt werken, daar wordt je hard van, leer je van én zorgt voor werkervaring. Hoe moet jij je ooit gaan inleven als psycholoog als je al jezelf boven anderen plaatst.

Ik werk al 2 jaar super tevreden bij een zeker fastfoodrestaurant, waar ik de benen uit mn lijf ren en mij erger aan de collega's die zich te goed vinden voor bepaalde klusjes omdat ze studeren. Als ik later groter ben en afgestuurd met een fatsoenlijk salaris, dan vergeet ik in elk geval niet hoe het is om hard te werken voor weinig geld, met collega's uit verschillende sociale kringen en die allemaal super gezellig zijn en waar ik meer dan genoeg goede vrienden aan over houdt.

Maar om terug te komen op jouw vraag. Waar liggen je interesses? Je wilt in het buitenland werken? Dan zit je toch al niet meer met huur die je moet betalen als uitwonende?

Daar heb ik ook echt heel erg veel respect voor! :) Ik wil ook echt wel werken, maar gewoon graag iets waar ik me op gemak voel en ook een beetje mezelf durf te zijn.. (Daarnaast wil ik trouwens ook geen psycholoog worden, maar onderzoek doen qua brein en cognitie).
Ik denk trouwens dat ik mezelf helemaal niet boven anderen plaats. Juist niet. Ik ben juist heel onzeker en verlegen qua sociale omgang, en daarin moet ik gewoon heel erg groeien.
En het leven is nu een beetje hard voor mij, alleen in de grote wereld. Vind ik moeilijk.

Mijn interesses weet ik eigenlijk niet zo goed denk ik. :o Paarden natuurlijk, en voor de rest ook creatief bezig zijn.. Maar vooral uitdaging. Ik ben niet zo sociaal vaardig, en dat is bijvoorbeeld in een supermarkt ook niet zo handig. Horeca en dergelijke vind ik wel weer leuk, maar daar heb je vaak weer ervaring voor nodig..

Horsii_mine schreef:
Ik vind het ook wel erg eh hard aankomen..

Ik heb straks na januari ook een half jaar vrij omdat ik dan mijn opleiding heb afgerond en mijn vervolgopleiding pas in augustus weer begint. Heb nu (naast mijn stage overigens) nog een bijbaantje in een supermarkt als vakkenvuller maar NO WAY dat ik dat een half jaar lang fulltime ga doen! Ik moet wel een fulltime baantje zoeken gezien ik op kamers zit en dat ga ik ook zeker doen, maar je mag toch wel uitkijken naar een leuk baantje voor dat half jaar?

Ts. Misschien is in een winkel als verkoopster werken wel iets voor je? :) En inderdaad uitzendbureau's! Daar begin ik straks ook mee :)

In een winkel verkopen lijkt me ook leuk! Alleen ben ik dus best een beetje verlegen.. :o

vuurneon schreef:
Kun je niet psychologie in een andere stad volgen?

Werken in de thuiszorg doe je goede ervaringen op, ik heb geleerd met heel veel mensen om te gaan! En dat is voor de studie zeer waardevol

In een andere stad kan niet, alles begint in september. :)
Heb je voor de thuiszorg werkervaring nodig? Lijkt me inderdaad wel gezellig! En voor mij misschien ook wel goed. :j

Bedankt voor de reacties trouwens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:07

mayniac_val schreef:
Hitime schreef:
Ik had eerst in mijn opening staan dat ik liever niet fulltime achter de kassa werk oid. omdat ik nu universiteit doe.
Maar daarmee bedoel ik alleen maar aan te geven dat het nogal een overgang is.. Niet dat er iets mis mee is..
Zucht. :)

Daar dus.

Maar vind je me daarin arrogant dan? Want zo bedoel ik het echt niet.
Ik bedoel gewoon meer dat fulltime studeren heel iets anders is dan fulltime werken. En dat ik dat moeilijk vind. En niet dat ik mezelf daar te goed voor voel..
Ik vind mezelf écht niet beter dan anderen.. Echt niet.

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:09

Join the club! :)

Ik ben sinds een maandje gestopt met mijn HBO studie, na 3 jaar..
Wat ik eerst heb gedaan is alles geregeld, dus op je school, maar ook bij de IB, etc. etc.
Daarna heb ik lekker een paar dagen (lees 2 weken) helemaal NIKS gedaan, ja klinkt verwend he? Nou ik had het nodig en heb het gedaan. }:0

Nu ben ik volle bak aan het solliciteren MAAR wel met een filter.
Ben gister bijvoorbeeld nog gebeld door een zorgverzekering (via uitzendbureau) of ik voor 40 uur i/d week pakjes wilde komen bestickeren. Nou, ik heb vriendelijk bedankt voor de functie! Ook kon ik 2 dagen in de week gaan poetsen, ook voor bedankt omdat ik weet dat ik dat nog geen maand vol hou met plezier.

Nu ben ik aan het solliciteren in kledingwinkels in de buurt. Gister mee begonnen en vandaag al de eerste positieve reactie.
Ook kan ik nog 1,5 dag bij paps op kantoor komen werken (administratieve ondersteuning) en heb ik een bijbaantje voor 3 dagen in de week achter de bar bij mijn manege.
Kortom, wat heb ik? Een gevarieerde baan met afwisseling omdat ik bij 3 verschillende werkgevers werk.

Ik zou zeggen, meid, neem rustig de tijd om te solliciteren naar wat je leuk lijkt. :(:)
Is dat in het buitenland als au pair, nou dan is dat toch?
In ieder geval genieten van de vrijheid die je straks 8 maanden hebt, want als je eenmaal weer gaat studeren en straks een fulltime baan hebt, is die mogelijkheid er niet meer!
Laatst bijgewerkt door A_J op 29-11-11 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:10

Je aangepaste OP is al een stuk minder arrogant, naar aanleiding daarvan gok ik dat je het gewoon ongelukkig geformuleerd had :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:14

Maar begrijp je dat de manier waarop je het bracht wel zo over kwam?

Ik was direct na mijn vwo ook erg verlegen, twijfelachtig, spannend zo naar een andere stad, uit huis, mensen niet kennen enz enz. Wat je vooral moet doen is gewoon DOEN! Kijk eens goed om je heen op zoek naar een baantje. Ik heb voor mijn 18de nooit gewerkt (te druk met school en paarden). En daarna diverse baantjes gehad, fulltime in een winkel gewerkt, in een bejaardentehuis gewerkt (erg leuk!), een jaar lang intern gewoond en met paarden gewerkt, en werk nu in een fastfoodrestaurant.
Maak voor jezelf een lijstje met wat je wilt en wat je leuk vind en probeer daar vanuit iets te vinden. Plus, soms leer je juist dingen door iets te doen wat je normaal niet zou durven of niet leuk zou vinden, dus soms even door de zure appel heen bijten. Maar reken er vooral niet op om rijk te worden. En als je in het buitenland gaat werken, zoiets is vooral een investering, zeker de eerste periode.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:15

Je zegt dat half jaar naar het buitenland je ook wel wat lijkt. Als je dat wilt dan is dit een heel mooi moment, als je er tenminste de middelen ervoor hebt. Ik ben ook gestopt met mijn studie, half jaar naar Australie gegaan en studeer ondertussen alweer twee jaartjes. Het was heerlijk! Echt genoten en heel veel van mezelf geleerd! Als je niet de middelen hebt raad ik je aan om te gaan werken. En op het moment heb je niet veel keuze in een baan en mag je blij zijn als je er een kunt vinden! Dus ik zal zeggen pakken wat je pakken kan. Als het niks is, dan is het maar voor een paar maanden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:17

Ik had mij opgegeven voor de schoonmaak en kwam daardoor ook bij mensen thuis. Poetsen kan iedereen haha, maar het sociale aspect is veel belangrijker daar. Jij bent hun aanspreekpunt op dat moment, hun dagonderbreking. Van hele levensverhalen tot praktische dingen, je krijgt veel voor de kiezen.
De ene is wat dement, de ander verbitterd door het leven, weer een ander is als een lief omatje voor je. Je komt zoveel tegen! Ik werk al bijna 10 jaar in de zorg als bijbaan. Echt veel van geleerd, ook met andere mensen omgaan. Ik ben momenteel 1 van de hoogst opgeleide die daar loopt, maar in het uniform ben ik gelijk :)
Juist leuk om de dynamiek te zien van onderaf, kan ik mooi meenemen voor de toekomst!
Het werk an sich is verstand op 0 zetten natuurlijk... je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te kunnen schoonmaken. Wel moet je van aanpakken weten :) Al heb ik tegenwoordig ook wat leukere klusjes erbij zitten.

Maar als je de mogelijkheid hebt om naar het buitenland te gaan, zou ik daar absoluut voor gaan! Voor je CV ook enorm interessant namelijk :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:18

Let er wel op TS dat de kant waar jij op wilt er nauwelijks aanbod is van banen. Ik kan het weten want mijn vriend doet wat jij wilt gaan doen. Hij is nu PhD maar hij is wel gekozen uit 28 kandidaten, en waarschijnlijk wordt dat in de toekomst alleen nog maar erger. Je moet gewoon heel veel geluk hebben om gekozen te worden en dan moet je ook niet raar opkijken als dat aan de andere kant van het land is. Zo is een collega van hem aangenomen als PhD, maar wel in Amsterdam terwijl ze zelf in Nijmegen woont. Dus je moet wel bereid zijn om er veel concessies voor te doen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:26

[/quote]
Daar dus.[/quote]
Maar vind je me daarin arrogant dan? Want zo bedoel ik het echt niet.
Ik bedoel gewoon meer dat fulltime studeren heel iets anders is dan fulltime werken. En dat ik dat moeilijk vind. En niet dat ik mezelf daar te goed voor voel..
Ik vind mezelf écht niet beter dan anderen.. Echt niet.[/quote]

Fulltime werken is ook heel iets anders dan fulltime studeren, en dat is ook een heel moeilijke overschakeling. Maar dat heeft helemaal NIKS met je niveau van studeren te maken. Anyways, kijk eens naar banen op bijv Aruba of Curacao als je dat zo leuk lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:33

Bedankt voor alle ideeën en adviezen! Ik heb nu in ieder geval al meer inspiratie. :)
Denk dat ik eerst maar eens ga kijken hoe het zit met thuiszorg ed.
Buitenland lijkt me ook leuk, maar ik ben natuurlijk nog wel een beetje jong, en ook dat is weer een grote stap.. Misschien iets te veel van het goede voor mij nu, hoe wel het me wel super gaaf lijkt..

dorientjuh schreef:
Let er wel op TS dat de kant waar jij op wilt er nauwelijks aanbod is van banen. Ik kan het weten want mijn vriend doet wat jij wilt gaan doen. Hij is nu PhD maar hij is wel gekozen uit 28 kandidaten, en waarschijnlijk wordt dat in de toekomst alleen nog maar erger. Je moet gewoon heel veel geluk hebben om gekozen te worden en dan moet je ook niet raar opkijken als dat aan de andere kant van het land is. Zo is een collega van hem aangenomen als PhD, maar wel in Amsterdam terwijl ze zelf in Nijmegen woont. Dus je moet wel bereid zijn om er veel concessies voor te doen.

Ja, weet ik. Vorig jaar heb ik psychologie niet gekozen om die reden en ben ik nu deze studie gaan doen, maar omdat dit toch niet alles is wat ik wil.. Ik weet op het moment helemaal niet zo wat ik wel wil en wat niet, maar psychologie vind ik gewoon heel tof. En ik wil toch graag doen wat ik leuk vind, dus ik heb besloten om het toch te gaan studeren. En als je echt iets wil, kom je er wel. Toch? :P
Ik wil nu gewoon gelukkig zijn, en doen wat ík leuk vind.

Sundral schreef:
Fulltime werken is ook heel iets anders dan fulltime studeren, en dat is ook een heel moeilijke overschakeling. Maar dat heeft helemaal NIKS met je niveau van studeren te maken. Anyways, kijk eens naar banen op bijv Aruba of Curacao als je dat zo leuk lijkt.

Weet ik, en dat is ook meer wat ik bedoelde! Ik bedoelde niet van 'oh ik doe universiteit', dus ik moet nu een 'goede' baan. Maar meer die overgang, dat ik dus wel iets afwisselends wil waar ik gewoon m'n 'ei' kwijt kan.. :j
Sorry als het anders over kwam, dat is echt niet wat ik bedoelde!

Nynke1

Re: Gestopt met mijn studie, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:36

@ Hitime. Ik begreep wel dat je het niet zo bedoelde, maar sommige mensen zien dat misschien niet en die kun jij dus enorm kwetsen. Denk daar de volgende keer dus om. In welke sector zou je aan het werk willen?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:00

Je zegt niet sociaal vaardig te zijn en daarom niet in een supermarkt wil werken maar ik denk dat juist een baantje waar je met klanten werkt je goed kan helpen om dat te ontwikkelen. Hoeft niet persé in een supermarkt natuurlijk, je kan bijvoorbeeld ook in een winkel gaan werken. :) Ik heb in verschillende winkels gewerkt en vond het best afwisselend. :j
Maar zoals hier boven stond, de banen zijn niet voor het oprapen tegenwoordig dus je moet ook weer niet té kieskeurig zijn imo.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:06

Oh als je toch een half jaar 'niks' hebt zeg ik: GAAAAAAN met die banaan. Nu heb je tijd om eens lekker wat geks te doen. Hup naar het buitenland jij, als je dat leuk lijkt. Snowsportlerares, bij een stal werken, anything. Wat betreft het werken op de berg kan je ik je het eea wel vertellen, verder is het gewoon je lef bij elkaar sprokkelen en wat gaan regelen.
Succes!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:26

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:36

Verlegen, niet heel erg sociaal aangelegd? Dan zeg ik juist: doen! zoek iets waarbij je die uitdaging wel aan moet gaan. Dat is de manier om er vanaf te komen (spreek uit ervaring).
Ik heb bij een callcenter gewerkt (onderzoeken en op locatie), klus momenteel wat bij als instructrice en werk bij de huishoudelijke dienst in een verzorgingshuis (naast de minimaal 40 uur die ik aan stage besteed). Heeft me echt flink geholpen moet ik zeggen!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:25

Serieus pak je kans om naar het buitenland te gaan nu het kan! Te jong is geen excuus, ik ben net (met 17 jaar) bijna 4 weken met de trein door Europa gereisd met 3 bijna onbekenden. Vervolgens 2 maanden in mijn eentje naar Guatemala gegaan om te reizen en Spaans te studeren en ga nu (ik word deze week 18) 4 maanden naar Oostenrijk om te werken. Allemaal zonder organisatie, dus helemaal zelf geregeld.
Zulke dingen wil je toch niet missen? [BEU] [FOTO] Guatemala, onbekende droombestemming!
Er zijn ontzettend veel opties, dus bekijk gewoon even wat je leuk lijkt, regel het en ga! Als je wil kan ik je er ook bij helpen als je door de bomen het bos niet meer ziet. :)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:17

Ik zou ook naar het buitenland gaan ts! Dat wil ik zelf ook heel graag. Ik zit alleen een beetje omhoog met mijn kamertje. Maar ga zeker proberen nog een paar maanden weg te gaan voor mijn volgende studie. Gewoon lekker in mijn eentje naar ik weet nog niet waar. Je moet niks laten omdat je "niet durft" want juist dan leer je er erg veel van!
Ik ben eigenlijk ook best verlegen, maar geef mezelf zo af en toe een rottrap om iets gewoon te doen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:25

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:42

Ik zeg.. een paar maanden super hard werken, een rugzak inpakken en op naar Azië, in je remy.
Mocht je dat heel eng vinden, lees het boek "hoe reis ik solo?" van Irene Herbers maar eens.
Voordeel van eerst werken en dan reizen, is dat je ergens voor aan het werken bent, en ergens naartoe leeft. Als je aan het werken bent om het vervolgens alleen maar te spenderen aan uitgaan en kleding, wordt het alleen maar erger.
Ik ben dit jaar voor de 2e keer gestopt met mijn studie (olé), en heb vorig jaar het bovenstaande gedaan. Ik kom ook van de universiteit af en snap je probleempje wel hoor.
Ik had echter wel een heeel leuk baantje (verkoopmedewerker bij de men@work), en heb nu ook heel leuk werk (bij de post :) ) maar ik zou beide ook niet trekken zonder 'doel' hoor haha.