Help! Leren lukt niet..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xCathy

Re: Help! Leren lukt niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:20

De inhoudstafel? Wat bedoel je daar precies mee?

Ja, dat schop onder de kont moet ik echt doen. Maar het probleem is vooral dat na ongeveer een kwartier mijn concentratie/motivatie tot het nulpunt is gedaald en ik m'n hoofd er echt niet meer bij kan houden. Heb daar eerder nooit last van gehad.. Daardoor is het "er aan beginnen" ook een stuk moeilijker geworden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:27

Oei ik weet niet hoe jullie het in Nederland noemen, de inhoudstabel? Zo dat overzichtje vooraan of achteraan in je boek. Daar zie je van elk hoofdstuk de titel en dan ondertitels enzo. Dat is vaak een mooie samenvatting van de dingen die je moet kennen! (zij het ni zo gedetailleerd...)

Het is compleet normaal dat je in een wat mindere periode zit hoor, wat die concentratie betreft. Probeer anders eens om eerst een half uur te studeren, en dan 10 minuten pauze (of een kwartier...) en dan nog eens een half uurtje, en zo verder. Dat is al beter dan niets :) En tijdens zo'n pauze lekker ontspannen! De buitenlucht in is idéaal.

En zo kan je gaan uitbreiden naar 40 tot 50 tot 60 minuten (wat je nodig hebt)

Enneuh.. opgeven is geen optie! ;)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:30

Waar ik benieuwd naar ben is: wat maakt dat je je motivatie kwijt bent en dat je deze niet terug kunt vinden? Mogelijk ligt daar de oorzaak, en dus ook de oplossing.
Verder lijkt het mij logisch dat je concentratievermogen niet 100% is als je zo weinig slaapt (ik ken dat...). Dan helpt een prikkelarme omgeving niet zo heel veel, terwijl dat anders een prima optie is voor mensen die moeite met concentreren hebben.
Een powernap van een kwartiertje zou kunnen helpen om over je vermoeidheid heen te komen. Wat je niet moet doen is lang slapen. Wat bij concentratieproblemen ook nog kan helpen: niet te lang achter elkaar leren en vaker pauzes nemen. In die pauzes even iets anders doen.
Succes!

Inhoudstafel = inhoudsopgave?

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:42

Robin_S schreef:
Oei ik weet niet hoe jullie het in Nederland noemen, de inhoudstabel? Zo dat overzichtje vooraan of achteraan in je boek. Daar zie je van elk hoofdstuk de titel en dan ondertitels enzo. Dat is vaak een mooie samenvatting van de dingen die je moet kennen! (zij het ni zo gedetailleerd...)

Het is compleet normaal dat je in een wat mindere periode zit hoor, wat die concentratie betreft. Probeer anders eens om eerst een half uur te studeren, en dan 10 minuten pauze (of een kwartier...) en dan nog eens een half uurtje, en zo verder. Dat is al beter dan niets :) En tijdens zo'n pauze lekker ontspannen! De buitenlucht in is idéaal.

En zo kan je gaan uitbreiden naar 40 tot 50 tot 60 minuten (wat je nodig hebt)

Enneuh.. opgeven is geen optie! ;)

Oh op die manier! Dat is een handige tip, ben namelijk heel slecht in samenvattingen maken, en zo heb ik in ieder geval een beetje grote lijnen :)

Tina1965 schreef:
Waar ik benieuwd naar ben is: wat maakt dat je je motivatie kwijt bent en dat je deze niet terug kunt vinden? Mogelijk ligt daar de oorzaak, en dus ook de oplossing.
Verder lijkt het mij logisch dat je concentratievermogen niet 100% is als je zo weinig slaapt (ik ken dat...). Dan helpt een prikkelarme omgeving niet zo heel veel, terwijl dat anders een prima optie is voor mensen die moeite met concentreren hebben.
Een powernap van een kwartiertje zou kunnen helpen om over je vermoeidheid heen te komen. Wat je niet moet doen is lang slapen. Wat bij concentratieproblemen ook nog kan helpen: niet te lang achter elkaar leren en vaker pauzes nemen. In die pauzes even iets anders doen.
Succes!

Inhoudstafel = inhoudsopgave?

Omdat het leren echt niet lukt, kan ik mezelf er niet zo goed toezetten. En daarbij komt dan ook nog dat mijn ouders aan het verbouwen zijn en ik een nieuwe kamer krijg, daar ben ik in mn hoofd veel meer mee bezig, maar ik kan dat niet "uit" zetten.
Powernapjes werken niet voor mij, omdat ik als ik wil slapen ik niet kán slapen. Als ik 's middags wil slapen dan moet ik 1,2 mg melatonine nemen maar dan wordt ik niet binnen een kwartier weer wakker van een wekker..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:14

Oh, ik dacht dat het met een economieboek in je hand misschien wel zou lukken om eventjes te slapen. Melatonine overdag zou ik ook niet doen.
Nieuwe kamer = leuker dan leren?
Hoe dan ook lijkt het mij heel belangrijk dat je op de een of andere manier leert om rust in je hoofd te creëren. Dat leer je helaas niet van vandaag op morgen, dus voor de aankomende proefwerken heb je er niet zoveel aan. Er zijn wel mogelijkheden voor, m.b.v. mindfulness bijvoorbeeld.

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:32

Helaas werkt het zo niet.. :P dan val ik heel eventjes op m'n boek in slaap maar wordt heel snel (binnen een paar minuten) weer wakker en als ik dan in bed ga liggen kan ik niet slapen.. Ik ben altijd al een hele slechte slaper geweest, al heel erg snel geen middagdutjes meer, relatief laat naar bed en rond half zes zat ik alweer te spelen. Dat is gewoon iets wat bij me hoort denk ik.

Dat mindfullnes klinkt als een goed idee! Heb daar eigenlijk nooit echt aan gedacht, maar ben wel altijd bezig met van alles en nog wat in m'n gedachten, als ik dat zou kunnen ordenen zou het misschien wel makkelijker gaan!

Ja, m'n nieuwe kamer staat zegmaar hoog op 't lijstje in m'n hoofd dus als ik bijvoorbeeld iets wil lezen dan dwalen m'n gedachten heel snel af naar dingen zoals bv. nieuwe kamer

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:39

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:43

Jeetje, even gegoogled op mindfulness-trainingen maar dat is duur zeg! :wow:

Ehm, ja.. Normaal sport ik veel en doe saxofoon spelen, maar vanaf afgelopen maandag tot komende dinsdag heb ik alles afgezegd behalve m'n ochtendtraining van morgenvroeg..
Afgelopen week heb ik wel vaak gitaar gespeeld, dus dt is wel ontspanning!
Bedankt voor de links

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:54

Voor mij helpt yoga behoorlijk goed tegen de stress en op www.yogaonline.nl zijn er ook wel lessen te vinden... Yoga Nidra voor ontspanning kan je makkelijk doen zonder yoga ervaring.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:58

Ohh, klinkt zo bekend! Heb zelf ook enorme moeite met me concentreren! De vakken die in leuk vind (en waar ik goed in ben dus) gaan nog wel maar de rest is echt een ramp. Heb inderdaad ook last van stress en slecht slapen (I love middagdutjes) waardoor het leren alleen nog maar slechter gaat. Ik woon ook in Haarlem en zit nu in 4gym op het stedelijk.

Wat voor mij goed werkt:
ga in de coffeestar in de bieb zitten! Hier zitten vaak meer studenten en is het ech stil. Je moet dus wel leren. En het is ook wel fijn want vaak zitten er nog wel wat mensen van je school waar je dan ook even mee kan praten of overleggen (dat is bij mij in ieder geval zo)
Voordat je gaat slapen opschrijven wat je nog moet doen. Op het moment dat je opschrijft moet het dan ook weg zijn uit je hoofd. Klaar. (totdat je de volgende morgen dat boekje open slaat :') )
Maak een planning, snap dat je er nu heel laat mee bent maar probeer de volgende keer gewoon een planning te maken die 2 weken vantevoren begint. Iedere dag een uur wat doen geeft ook een heleboel minder stress.
Maak eerst zelf een Sammenvatting maar lees ook die van andere. Die hebben er net een andere kijk op waardoor je misschien Weer net een paar puntjes meer oppikt (in mijn laatste toetsweek had ik van de meeste vakken er wel 4 :P )

En over mensen die 8ten halen zonder wat te doen, dat is meestal niet waar. Alleen het komt natuurlijk een stuk cooler over om te zeggen dat je het zo doet dan dat je elke dag 2 uur zit te blokken. bij mij op school zijn de meeste mensen heel slim maar ken er maar 1 die echt niets hoeft te doen (en mezelf maar mijn cijfers zijn dan ook zeker niet top, en doe dit jaar ook echt meer omdat ik niet weer met de hakken over de sloot over wil zoals de afgelopen jaren)

Hoop dat je er wat aan hebt! Ik ga zelf ook lekker meelezen want er komen goede tips voorbij!

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:24

Mijn oppaskindje zit sinds dit jaar op 't stedelijk! :D toevallig! Ik zit op het Coornhert :D

Dat wat jij noemt van opschrijven en dan vergeten dat kan ik niet. Het blijft in m'n hoofd. Nouja, ik kan het niet is misschien niet de juiste bewoording maar ik weet niet hoe ik het dan uit m'n hoofd moet krijgen. En als ik zo iets doe dan lig ik daarna in bed "Oh shoot, ik ben dat nog vergeten op te schrijven!" en dan kan ik niet slapen voordat ik het erbij heb geschreven en vaak gebeurt dat meerdere keren of als ik slaap dat ik ineens wakker schrik :P dus dat is niet zo goed voor mn nachtrust..

Dankjulliewel voor de tips, ik haver zeker wat mee doen, misschien is het voor nu te laat maar in de toekomst zijn er nieuwe kansen! :D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:55

Blocnote naast je bed leggen en opschrijven zodat je er niet de hele nacht mee bezig hoeft te zijn.
Ik heb nog ergens een boek met cd van mindfulness liggen, zal straks even opzoeken hoe het heet. Was niet zo heel duur.