Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Miepie77 schreef:ik geef alleen aan dat omdat je bij die andere opleidingen in een paar weken soms een paar dagen al klaar bent en dit echt een serieuze opleiding is, maar je dan ook professioneel aan de slag kunt en ook het recht hebt verdient om je een professional te noemen, iemand die bv een week-opleiding heeft zou ik niet aan mn paard willen hebben
Miepie77 schreef:voor je eigen paarden kan het idd een heel fijne aanvulling zijn
. (Ik ben dan weer niet bekend met al hun cursussen
)SpikyBlue schreef:http://www.moravitahealthcentre.com/ind ... =opleiding
Hier denk ik. Gewoon even door de site heen bladeren.
Moet zeggen dat ik het er erg leuk uit vind zien!
Miepie77 schreef:ik geef alleen aan dat omdat je bij die andere opleidingen in een paar weken soms een paar dagen al klaar bent en dit echt een serieuze opleiding is, maar je dan ook professioneel aan de slag kunt en ook het recht hebt verdient om je een professional te noemen, iemand die bv een week-opleiding heeft zou ik niet aan mn paard willen hebben
fliam schreef:Miepie77 schreef:ik geef alleen aan dat omdat je bij die andere opleidingen in een paar weken soms een paar dagen al klaar bent en dit echt een serieuze opleiding is, maar je dan ook professioneel aan de slag kunt en ook het recht hebt verdient om je een professional te noemen, iemand die bv een week-opleiding heeft zou ik niet aan mn paard willen hebben
Sluit ik me geheel bij aan.
Sportmasseur voor paarden is een vrij beroep, hierdoor mogen mensen die een zoveel daagse cursus hebben gedaan, zich ook sportmasseur noemen. Terwijl dit soort cursussen niet is te vergelijken met een gedegen opleiding zoals bij happy athlete, of die aangeboden wordt door cursuscentrum te Barneveld (waarbij je dus een DIPLOMA krijgt) Deze laatste eist voor je examen dat je een theorie toets aflegt, en een praktijk toets olv. dierfysiotherapeut en een vee arts.
Gelukkig zijn er ontwikkelingen bezig om dit aan banden te gaan leggen: er komt w.s. een beroepsgroep voor sportpaarden masseurs met gedegen eisen. Ik ontvang dit initatief met open armen, ik volg nu niet voor niets een opleiding die me a. veel geld kost, b. veel tijd kost en c. een heel eind uit mijn buurt gegeven wordt.
Siempje schreef:Hallo Suzanne,
Wil hier graag even op reageren. Ik ben Simone Bruys van Bruysend paardensportmassage. Ik heb verschillende opleidingen gevolgd. Ben begonnen bij Massage Hippique, toen heb ik Equissage gedaan.
De Americaanse grondlegger van de sportmassage bij paarden. Equissage wordt gerunt door Mary Schreiber zij heeft in het begin samen met Jack Meager opleidingen gegeven maar die 2 zijn uit elkaar gegaan. Het verschil in aanpak was hier de reden toe. JM geeft meer druk en "eist" reactie van het paard terwijl MS meer vanuit ontspanning werkt en wacht op een reactie. Verder zijn de handgrepen en drukpunten te vergelijken. Vandaar dat er dus 2 stromingen zijn. De beide opleiders in nl geven hier een certificaat voor uit. De eisen om te kunnen beginnen zijn verschillend en de uitvoer dus ook.
Daarnaast heb je sinds een aantal jaar nog 2 grote opleiders Barneveld en Bascule. Deze geven een examen en diploma uit. Barneveld heb ik zelf gevolgt en weet dat zij meer theorie en informatie geven dan Massage Hippique.
Grofweg kun je zeggen MH -> meer praktijk en leren masseren Barneveld -> meer theorie en minder de nadruk op masseren.
Bascule ken ik alleen via klanten van mij. Is volgens mij een mix van theorie en praktijk voor zover als ik het kan inschatten.
Het klopt dat het een vrij beroep is en dat er dus geen erkenning is vanuit de overheid. Vandaar dat iedereen zich sportmasseur kan/mag noemen. Dat houd ook in dat certificaten of diploma's geen erkenning en controle hebben. Iedere opleider mag dus uitreiken wat hij wil. Bij alle mij bekende opleidingen doe je examen in theorie en praktijk en volgt hierna de uitreiking van certificaat of diploma.
Het klopt dat we bezig zijn om hier meer structuur in te krijgen. We zijn achter de schermen heel druk met het opzetten van een beroepsvereniging. Rond het einde van het jaar wordt hier meer bekend over gemaakt.
Hoop dat ik je zo voldoende heb kunnen informeren.
Begrijp dat het een erg ingewikkelde materie, zowel voor klant als cursist is het onduidelijk.
Wie het meeste effect heeft hangt helemaal af van masseur en paard. Voor de ene werkt die methode en voor de andere die. Dat is een kwestie van proberen en uitzoeken.
Veel succes met het maken van een keuze en je loopbaan in dit mooie en dankbare beroep.
Heb je nog vragen stel ze gerust.
Groetjes,
Simone
russel schreef:Ik persoonlijk vind als je geen humaan sportmasseur bent, je te weinig weet over het spiercorset, anatomie en fysiologie van de mens, laat staan van het paard dat erg veel overeenkomt met de mens...als je dan in vogelvlucht van het paard behandeld, zonder dat je een medische of para medische achtergrond hebt, dan weet je net niet genoeg om probleem oplossend te werk te kunnen.
Een fijne onspanningsmassage kan je natuurlijk wel geven, net als voor mensen kan je binnen een paar weekenden ontspanningsmassage aanleren, maar als je over spieren gaat praten met problemen, dan wordt het toch een ander probleem omdat je de samenhang in beweging niet kent, niet weet welke spieren welke gewrichten bedienen en hoe de spiervezels lopen.
). Een eigenaar/ruiter is inderdaad verantwoordelijk, maar wanneer weet een ruiter dat hij een ander instructeur moet zoeken omdat hij iets fout doet?