PraktijkDiploma Boekhouden (PDB)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Re: PraktijkDiploma Boekhouden (PDB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:19

Zijn er hier nog mensen die bepaalde boeken voor PDB nodig hebben? :)
Ik ben namelijk afgestudeerd, en heb ze dus niet meer nodig.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 23:28

Je schijnt je voor 8 nov al moeten aanmelden voor het examen? Wij doen nu 2 onderdelen t/m december; periodeafsluiting en bedrijfseconomie. Dat gaat hem echt niet worden in januari (2 examens!) en dan in januari gelijk beginnen met die andere 2 modules.

Ik ben al 10 uur per week bezig met het normale huiswerk en het proberen te snappen?! Heb toch HAVO gehad, maar het valt me zwaar tegen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:37

Misschien kan ik je ergens vooruit helpen mocht je het echt niet begrijpen :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 23:44

Dat is aardig, dankje. Vraag me gewoon af hoe jullie dit doen in combinatie met werk en paarden. Bij BKB en BKC kon ik alles in het weekend proppen en had ik nog gewoon weekend zeg maar.

Maar ik ben nu alleen nog maar bezig met die studie, 0,0 vrije tijd! Ja ik weet drie paarden = ook hobby, maar dat is ook iedere dag een moeten. Daarnaast een fulltime baan van 40 u, die gaat ook gewoon door.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:26

Ik doe dan wel niet de DPD, maar ik werk ook fulltime heb een paard een hond en een vriend.

En zal vanaf +/- April volgend jaar een dinsdag avond in de week naar school gaan, weet zelf ook nog niet helemaal hoe ik het moet gaan daan maar dat zien we dan wel :Y)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:47

Fifteen ik denk dat het makkelijker vol te houden is als je een avond in de week naar school toe gaat dan dat je compleet zelfstudie moet doen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:17

Dat klopt, daarom heb ik ook voor een avond in de week gekozen en niet voor volledige thuis studie.
Je hebt dan wel een stok achter de deur.

Maar van de andere kant is het wel zo dat je die dinsdag moet en niet kan zeggen van ik schuif het een dag verder !

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:23

Ik meld me hier ook even, ben pas gestart met PDB van het NTI

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:30

Mijn man volgde de cursus pdb bij het roc. Is hem goed bevallen.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:15

Ik meld me ook even.
Ik heb in 2009 bkb en bkc gedaan.
en vanaf 2010 ben ik met de overige vakken bezig.
elk half jaar doe ik 1 examen. tot nu toe heb ik alles gehaald.
In januari ga ik voor het laatste onderdeel. ik heb gekozen voor periodeafsluiting als laatste.
Heb alles met zelfstudie gedaan van NHA.

WAT zal ik blij zijn als PDB binnen is....
daarna maar direct door voor MBA, al weet ik nog niet waar ik de moed vandaan moet halen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 23:45

Oh ja dat had ik ook moeten doen, gewoon 1 module/"vak" per half jaar. Twee is echt niet te doen! Maar dat is dus standaard bij Davinci :? Hmm heb er net eens een mail uitgestuurd of er niet andere opties zijn, want ik maak mezelf helemaal gek zo en ben alleen nog maar aan het leren en 'snel de paarden doen'.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:40

ja er gaat erg veel tijd in zitten in deze cursus. Terwijl je van te voren denkt, het is maar een cursus op mbo niveau en moet dus te doen zijn... Het valt mij naast een fulltime baan, 2 paarden, huishouding en partner toch wel tegen hoor... maar goed. Des te blijer en trotser mag ik straks zijn als het is afgerond....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:43

naam schreef:
Ik meld me ook even.
Ik heb in 2009 bkb en bkc gedaan.
en vanaf 2010 ben ik met de overige vakken bezig.
elk half jaar doe ik 1 examen. tot nu toe heb ik alles gehaald.
In januari ga ik voor het laatste onderdeel. ik heb gekozen voor periodeafsluiting als laatste.
Heb alles met zelfstudie gedaan van NHA.

WAT zal ik blij zijn als PDB binnen is....
daarna maar direct door voor MBA, al weet ik nog niet waar ik de moed vandaan moet halen.

Haha, dat laatste zei mijn man ook telkens. Maar hij haalde in juni zijn pdb-diploma en is in september gestart met MBA. Hij puft en steunt, maar zet toch door. Succes voor jou!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:45

Coentjuh schreef:
Oh ja dat had ik ook moeten doen, gewoon 1 module/"vak" per half jaar. Twee is echt niet te doen! Maar dat is dus standaard bij Davinci :? Hmm heb er net eens een mail uitgestuurd of er niet andere opties zijn, want ik maak mezelf helemaal gek zo en ben alleen nog maar aan het leren en 'snel de paarden doen'.

Mijn man is gestart met 2 modules tegelijk. Dat heeft hij gehaald, maar vervolgens is hij snel overgestapt op 1 module. Dat vindt hij meer dan genoeg, het moet leuk blijven.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:13

Nou inderdaad, dan is het ook veel beter te overzien en heb je ook nog een beetje 'leven' naast je werk+studie. Zit er trouwens veel verschil in MBA en PDB? Het gekke is dat ik met mijn HAVO gelijk naar MBA kon gaan, maar niet PDB kon doen zonder BKB en BKC gehaald te hebben.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:32

MBA is HBO niveau PDB is dit niet ....
Al we het tenminsten over dezelfde MBA hebben :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:49

Je hebt Master of Business Administration, dat is HBO. Moderne Bedrijfsadministratie is MBO.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:49

Dat bedoelde ik ook :) heb namelijk een tijdje getwijfeld om de MBA op HBo te gaan doen maar de studieduur was me te lang.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:40

Maar wat is het inhoudelijke verschil tussen Master of Business Administatie op HBO niveau, en de Moderne bedrijfsadministratie op MBO+ niveau? weet iemand dat?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:47

Mba mbo is totaal van bkc bkb pdb, master ba is merr controlerend en veel bestuurlijke informarie voorziening. Volgens mij gaan ze ook nog een stuk verder in op belastingen en rechten.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:10

Ik denk het niet hoor Fifteen, het totaal van BKC BKB en PDB is gewoon PDB

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:20

Ik heb een paar jaar terug mijn PDB gehaald. Dat was 1 avond in de week naar school en thuis leren.
Dat vond ik best pittig naast mn werk, paard en huishouden.

Het waren toen 3 examens; handels- en wetskennis / boekhouden / nog iets met kostprijsberekeningen en indexcijfers of zo (heb ik verdrongen denk :') )
Daarna ging het examen systeem veranderen geloof ik. Vooral het boekhoud examen vond ik best pittig (7 uur)
Heel die balans uitschrijven en zo..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:22

Coentjuh schreef:
Nou inderdaad, dan is het ook veel beter te overzien en heb je ook nog een beetje 'leven' naast je werk+studie. Zit er trouwens veel verschil in MBA en PDB? Het gekke is dat ik met mijn HAVO gelijk naar MBA kon gaan, maar niet PDB kon doen zonder BKB en BKC gehaald te hebben.

Of er veel verschil zit tussen MBA en PDB weet ik niet. Zal het mijn man vragen als hij thuis is.
Mijn man heeft een buitenlands diploma business administration. Hier officieel gewaardeerd als hbo bedrijfskunde. Ook hij moest eerst bkb en bkc doen. Zijn lerares was het daar niet mee eens en heeft ontheffing gevraagd. Maar nee.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:24

Ik denk het ook niet fifteen.
Anders zou mijn man wel gek zijn dat hij nu met mba bezig is, nadat hij geslaagd is voor pdb (inclusief bkb en bkc) :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:30

Volgens mij is MBA net weer ff een stap verder dan PDB...