Werk, houd jij genoeg tijd over voor je paard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Re: Werk, houd jij genoeg tijd over voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:49

Ik werk in de horeca, dus voornamelijk avonduren. Over het algemeen werk ik tussen de 32 en 45 uur. Doordat ik 's avonds werk kan ik heerlijk overdag naar mijn paardje. Af en toe werk ik dagen van 11 tot sluit (circa 23.00 uur), als dit zo is ga ik 's morgens van half acht tot tien en dan rijd ik gewoon een dagje niet. Voor al te veel sociale gebeurtenissen en andere hobby's blijft er weinig tijd over, maar daar heb ik zelf geen enkel probleem mee. Voor vriendlief en het huishouden maak ik gewoon tijd, meestal na mijn werk. Zoals een boer ooit tegen mij zei: "Tijd kun je maken, een dag heeft 24 uur!". Natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat je je rust pakt, anders houd je het niet vol. Af en toe een dagje alleen poetsen en mesten, doet wonderen voor de tijd die je nodig hebt voor andere dingen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:50

Ik werk 40 pw maar in de praktijk vaak wat meer uren :o ik heb een koophuis en ben single.

Ik ga meestal direct vanuit mijn werk naar de paarden (ik heb er 2) en hoop dan tussen
20.00 en 21.00 weer thuis te zijn, als ik er 1 rij dan is het 19.00 uur thuis :) Dan ff douchen, omkleden, eten koken en daarna op de bank!
Ik probeer administratie, telefoontjes, boodschappen te doen in mijn middagpauze, huis poetsen en tuin in het weekend.
Mijn moeder komt 1 halve dag in de week te komen om de klusjes te doen waar ik niet aan toe kom en ze doet 1 x per week mijn was.
Ik probeer wel 1 of 2 avonden vrij te houden voor vrienden of een bezoekje aan mijn ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:59

Ik werk 38 uur per week met daarnaast nog 2 uur reistijd per dag.
Lange dagen :j Ik heb [***] full-pension staan, omdat ik geen tijd kwijt wil zijn aan alles er omheen.
Zo kan ik de tijd die ik heb in ieder geval helemaal aan hem besteden. Hij staat ook 24/7 buiten, wat ook scheelt in de tijd. Ik hoef niet iedere dag erheen, hjj wordt goed in de gaten gehouden. Daarnaast is hij pas 2,5 en doen we niet meer dan af en toe wandelen of poetsen.
Straks komt [***] naar mij terug, hij is 11 jaar en de verzorging voor hem deel ik met zijn andere baasje.

Ik heb wel een redelijk 'strak schema', dat vind ik zelf prettig. Is ongeveer zo straks:
Maandag: werken, 's avonds [***] rijden, [***] 'controleren' rond 21.00-22.00 thuis
Dinsdag: werken, 's avonds [***] controleren/wandelen rond 20.00 thuis
Woensdag: werken, 's avonds wat huishouden doen
Donderdag: werken, 's avonds [***] controleren/wandelen rond 20.00 thuis
Vrijdag: werken, 's avonds [***] beweging geven, [***] controleren rond 21.00 thuis
Zaterdag: 's ochtends huishouden, daarna [***] rijden, met Ko wandelen, boodschappen doen
Zondag: leuke dingen met lief doen dag

Na stal, zaterdagavond en zondag zijn de uren voor met mijn lief. woensdagavond soms sociale afspraken.

Vol, druk, maar zou niet zonder willen. Stal is voor mij de plek waar ik na werk en files tot rust kom en weer even kan opladen.

edit: zoals je ziet valt dat koken zowat weg.. meestal is het soep, boterham of even snel wat wokken na 20uur :')
en qua huishouden ben ik ook redelijk makkelijk.. en ik heb de luxe van een schoonmaakster op maandag :o

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:03

Ik werk 40 uur, geen kinderen, en als streven om om 21:30 in mijn nestje te liggen....gaat goed, tot nu toe :)

Zie mijn paard 2 tot 3 x per week, de rest is voor de verzorgsters (2 stuks)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:57

bellie

dat vind ik wel goed van je, dat je niet zomaar een dier aanschaft om het vervolgens weer te moeten verkopen
dat vind ik echt een goede inzet van je.
waren er maar meer mensen die zo dachten

en ja, idd nu kun je lekker gelijk aan tafel schuiven..
maar het is best vermoeiend.. ik zelf zou er geen energie voor hebben
( daarom heb ik al afgesproken met mn vriend dat hij kookt :P) ahah

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:03

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nu met de opstart bijzonder weinig tijd over hou.

Ik werk in het onderwijs en studeer daarnaast ook gewoon nog. Ik studeer 8 uur en werk 8 uur. Dat zijn dan echt de contacturen. Daarbij moet ik voor mijn studie een hoop onderzoek doen en een scriptie schrijven, voor mijn werk moet ik veel lessen voorbereiden. Ik zit op maandags tot 16.30 en dinsdag, woensdag en donderdag tot 15.15. Daarbij heb ik per dag ongeveer 3 á 4 uur voorbereidingswerk. Druk leven! :P

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:07

Mijn werk is bij de paarden, maar naast dit werk, een gezin en een opleiding houd ik niet veel tijd over om zelf te rijden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:22

Ik werk 40u/ week. (Heb daardoor wel elke maand 1 dag extra verlof naast mijn weekend.)
Heb 2 paarden die ik terug zou willen starten op wedstrijd, en dus nu volop aan het trainen ben.
Ik start met werken om 8u30 en heb gedaan om 17u30. Elke dag ga ik beide paarden rijden.
Ik ben thuis om 22u en moet dan nog eten.
Wel neem ik 1 dag per week dat ik niet naar de paarden ga.
Ik woon nog thuis, dus ik hoef niet zelf eten te maken.
Heb nog geen vriend. (Rara waarom, geen tijd)

Als ik oooit iemand vind waarmee ik een gezin ofzo wil starten zal ik mijn schema drastisch moeten herzien vrees ik...
Kan moeilijk verwachten dat mijn kinderen pas eten om 22u... En dan nog het huishouden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:30

Werken icm een paard vond ik persoonlijk een eitje :+ Vaste tijden, regelmaat & dus makkelijk plannen. Momenteel ga ik 20 uur per week naar school, daar ben ik thuis nog 10 a 15 uur per week mee bezig. Ik werk 1,5 of 2,5 dagen & probeer 2 a 3 keer per week naar de sportschool te gaan. Ik ga standaard na het avondeten naar stal, zo'n 5 dagen per week. Sociaal leven komt daarna, vanaf een uur of 9 dus.
Lange dagen, maar als je wil lukt het wel :)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:33

ik werk 36 uur in de week volg een deeltijd opleiding en ga minimaal 5 dagen in de week na men paardjes toe! het is passen en meten maar gaat met gemak

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:38

Ik werk 40 uur per week (gelukkig dichtbij huis) op kantoor, woon sinds 4,5 maand samen met mijn vriend die 's nachts werkt en mijn paard staat bij mijn ouders 7 kilometer verderop. Hier is het dus ook soms passen en meten, maar tot nu toe gaat het nog goed. ;) Ik rij mijn jonge paard zo ongeveer om de dag. Op de dagen dat ik niet rijdt ga ik vanuit het werk direct naar hem toe om te verzorgen en dan ben ik rond zes uur 's avonds thuis. Als ik wel rijdt ga ik meestal vanuit het werk eerst naar huis eten en vervolgens bij mijn ouders rijden. Dan ben ik al gauw 2 uurtjes kwijt en is het snel acht uur of half negen voordat ik weer thuis ben en heb ik nog het geluk dat mijn vriend 's middags thuis is en ook voor het eten zorgt. Ik hoef dus maar aan te schuiven en kan daarna snel gaan rijden. :o Het is zeker te doen, maar je moet wel goed plannen. Als je samenwoont is het wel leuk als je ook nog wat tijd samen hebt en daar zorgen we dan ook wel voor. :j Het huishouden, de tuin, boodschappen, de was etc. doen we trouwens voornamelijk in het weekend en af en toe in de avonduren. En sociale activiteiten plan ik er gewoon omheen, bijvoorbeeld op vrijdagavond, zaterdag of zondag. Maar eigenlijk is de week veel te kort.... :Y)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:44

Ik werk in 5 ploegendienst, heb een dochtertje van 4 jaar en 2 paarden.. 1 van 2,5 jaar die dag en nacht buiten staat, de ander rijd ik wel en staat overdag de hele tijd buiten..
Veel plannen, moe zijn neem ik op de koop toe :P Ik ga meestal elke dag, soms een dagje niet.
Ik sta dan ook om kwart over 6 's ochtends na mijn nachtdienst al op stal, omdat het anders niet te doen is.. Of bijv na een middagdienst om 22.15 :+ Gelukkig vind mijn stalhouder het niet erg dat ik om die rare tijden op stal kom haha.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:57

mijn vriend heeft een eigen bedrijf waar hij zo'n ehm... alle tijd die hij heeft zo ongeveer in steekt... ik werk partime (20-30 uur pw) bij een ander bedrijf en nog zo'n 15 uur pw voor mijn vriend... verder doe ik het huishouden zo goed als alleen en hebben we 2 paarden die ik alle2 op wedstrijd uitbreng :)

paarden doe ik meestal in de avonduren.... vriendlief vind het geweldig om op de manege aan de bar een beetje te ontspannen dus gaan meestal (lees altijd) mee.... sinds deze maand is het rustig op het werk (aflopende contracten en nieuwe mensen inwerken) dus werk ik af en toe maar tot 13 uur... dus heb nu nog een maandje veel tijd voor huishouden en de tuin weer een beetje toonbaar maken en de honden wat meer knuffelen.... (die overigens niks te kort komen want vriend werkt veel thuis en dan hupsen ze door het hele huis heen)

op woensdag eten we bij de moeder van mijn vriend.... en op donderdag bij mijn ouders... zien we ook weer iedereen meteen en scheelt weer met koken :)
kinderen hebben mijn vriend en ik niet en gaan er in de toekomst waarschijnlijk ook niet komen...

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:11

Keuzes maken en prioriteiten stellen ;)

Ik geef weinig om luxe, (heb een huurhuis, geen auto, goedkope vakanties) en daarom kan ik 28 uur werken en 2 (en in de winter 3) paarden onderhouden en heb ik ook nog tijd om erop te rijden. En er is nog tijd over voor andere leuke dingen.
Ik heb geen kinderen, dus kan doen en laten wat ik wil als ik vrij ben.
Ik kies hier bewust voor, vrije tijd en paarden zijn belangrijk voor me, en daarom accepteer ik gewoon dat ik dan maar geen auto kan betalen, mijn vakanties goedkoop zijn, en een koophuis ook geen optie is.

Ik vind het knap dat sommige mensen het volhouden fulltime te werken, en (bijna) elke avond naar hun paard gaan. Persoonlijk zou ik het hier erg benauwd van krijgen, zo een volgepland leven.

Maar ook dat is dus een optie. De vraag is, hoe wil je het hebben, en wat wil je ervoor doen, of juist ervoor opgeven.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:46

Ik werk bewust 28 uur ( en in de buitenschoolse opvang, waardoor mijn vroegste dag om 11.00 uur begint) , heb de keuze straks 33 te werken, maar ga naar 29. Heb met de koop van mijn paarden een bewuste keuze gemaakt en ik vind plezier en ontspanning in het leven vele malen belangrijker dan luxe.
Ik woon in een 2kamer woning, heb een auto, 2 paarden en een Shetlander en kan regelmatig iets leuks doen. Meer heb ik niet nodig en dus heb ik heerlijk de tijd voor mijn dieren

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:29

wow wat een reacties! :)

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:45

Ik heb nu dan nog geen werk. Maar ik ga dan na school naar het paard toe :').

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:30

Ik werk 38 uur per week (1 dag in de maand vrij) en heb een vriend waar ik mee samenwoon, een huishouden een konijn en een paard waar ik wedstrijden mee rij en sinds een tijdje een website die ik moet onderhouden dus ik ben aardig bezig elke dag. Wie het eerst thuis is die kookt maar meestal ben ik dat. Ik zou ook nog niet weten waar ik de tijd voor een eventuele spruit vandaan moet halen :+

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:16

Ik werk (stage) rond de 40 uur in de week. Daarnaast doe ik elke dag de paardjes. enkel met slecht weer rijd ik niet. Ik heb mijn eigen appartement, eigen weide (van mijn vader maar wel het werk eraan dus) en natuurlijk nog de studie.Het geluk wat ik nu heb is dat ik horeca tijden heb dus ik kan sochtends naar de paardjes en dan daarna tot in de avond stage.... wel heb ik voor mezelf besloten om na mijn studie (horeca opleiding) definitief de horeca uit te gaan. Ben niet goed met dienbladen en de tijden ben ik helemaal beu na 3,5 jaar ofzo

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:24

Ik werk 40 uur p.w. (zonder reistijd) heb een paard die niet meer aan huis staat en tijdelijk nog een bijrijdpaard (die niet bij elkaar op stal). Ik maak redelijk lange dagen... Kom om 17.00/17.15 uur thuis, ga wat eten en dan ben ik rond 18.00 uur bij mn eigen paard. Als ik niet hoef te rijden ga ik even verzorgen en dan naar bijrijdpaard. Heb ook nog een vriend waar ook tijd aan besteedt moet worden ;)

Gelukkig komt de eigenaresse van bijrijdpaard binnenkort weer terug in Nederland en neemt zij het weer over, gaat me weer een paar extra uur in de week schelen :)

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:33

Het is maar net waar je je prioriteiten legt en wilt leggen..

Ik werk gemiddeld 38u/wk en heb een drukke baan met 1,5 uur reistijd per dag en een eigen huis incl. het onderhoud daaraan met alle huishoudelijke dingen, boodschappen doen, eten koken, was e.d. Ben op dit moment naast het werk mijn 3e HBO studie aan het afronden. Heb daarnaast een eigen onderneming en rij mijn paard op M/Z niveau dressuur. Af en toe pak ik succesvol een wedstrijd mee.

Paard train ik zo'n 5 à 6 dagen intensief in de week. 1x per 3 weken ga ik naar les wat meestal een complete middag en avond kost door onder andere de reistijd, maar omdat dat ook ontzettend leuk en leerzaam is, maakt dat alles weer goed! Daarnaast heb ik in het weekend genoeg tijd over om aan vrienden en familie en aan andere hobby's te besteden.

Moet wel zeggen dat ik redelijk goed ben in plannen, maar dat is dan ook wel nodig ;-)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:39

Ik heb school, huiswerk, werk en een paard.. Tsja, je bent wel eens moe 's avonds maar het kan wel.
Het scheelt voor mij al een hoop dat ik nu vol pension sta en dus daar geen tijd aan kwijt ben, verder prioriteiten stellen. Ik ga
niet alle Frans opgaven maken :') maar ik ga ook niet vaak naar de stad of kijk tv ;)

En nog zoiets als een sociaal leven. Al zie ik het paard natuurlijk als een vorm van ontspanning.

Het kan echt, maar of je ook zulke drukte wil is natuurlijk een tweede vraag

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:51

Uh..Nee....
Maar het is een kwestie van keuzes maken en goed plannen. Mijn vriend en ik hebben een eigen zaak waar we 6 dagen per week mee bezig zijn, we hebben een eigen huis, dus boodschappen, huishouden, koken enz. Vriendlief en hond willen ook aandacht. Verder natuurlijk een sociaal leven en de meeste van mijn vrienden en familie wonen 100 km verderop. En dan nog een paard.
Heel druk dus, maar wel te doen. Ik heb me er in het begin wel bij neer moeten leggen dat ik niet alles perfect kan doen en dat ik keuzes moet maken. Ik kan niet mijn huis perfect in orde hebben EN elke dag vers en gezond koken EN mijn vrienden en familie elke week zien EN paardrijden EN vriend en hond....En ja, mijn huis is niet perfect schoon, de was ligt nog op eens stapel op de logeerkamer en we eten al een paar dagen 'diepvriesspullen en sommige vrienden heb ik al heel lang niet gezien, maar dat is dus keuzes maken.
Ik heb er dus voor gekozen om mijn paard op volpension te zetten, ze wordt daar uitstekend verzorgd, ook als ik een dagje niet kom. Ik rij 2 avonden in de week in de les en de overige dagen rij ik zelf en probeer ik meteen na het werk te gaan, zodat ik 's avonds thuis ben zodat ik nog wat met vriend kan gaan doen. Op zondag maak ik heel vroeg een buitenrit zodat ik de rest van de zondag vrij ben en voor de zaterdagen (en als ik het echt heel druk heb) heb ik een bijrijdster.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:13

iid keuzes maken... ik werk 6 (soms zelfs 6,5 dag) per week van 7 tot 6, wel het geluk dat mijn paardjes bij mijn werk staan en ik tussen het werk door kan voeren en buiten zetten. De rest van de verzorging doe ik wel buiten werktijd en dat betekent helaas dat ik niet veel tijd heb om te rijden, maar het scheelt dat mijn paardje niet meer piepjong is en de ander een shetlander en die 2 hebben als hobby vooral gras eten...

Andere zaken, zoals huishouden, sociaal zijn, koken etc. schieten er wel bij in dan... en dan heb ik wel het geluk een partner te hebben die dat allemaal prima vindt.

Maar ik denk als je gewoon fulltime werkt (5 dagen, 40 uur) het best te doen is, helemaal als je goed plant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:19

Werk 34 uur per week in 4 dagen, dus 3 dagen "vrij". Eigen huis wat ik ook zelf onderhoud. 1 rijpaard, 1 jaarling en 2 shetters. Jaarling hoeft nog niet gereden te worden dus dat scheelt. Heb de paarden thuis. Voorheen ging ik altijd 5 uur van bed om te rijden voor mijn werk, en dan als ik thuis kwam de rest van de verzorging. Als je lekker in je vel zit, prima te doen, maar heb 2 tropenjaren achter de rug dus het rijden staat op een heel laag pitje, gelukkig kunnen ze in de wei. Voor die tropenjaren (toen mijn vriend nog leefde) draaide ik mijn hand niet om voor nog eens 3x per week sporten, maar nu ff niet :-). Maar het is te doen, je moet tijd maken, net als je tijd moet maken voor familie en vrienden. En prioriteiten stellen, echte vrienden zuinig op zijn, net als op je familie. En ja, weinig TV kijken en lezen, dat is wel de consequentie, en niet teutebollen. Kinderen wilde ik nooit, een partner is het prima mee te combineren, maar die moet het wel een beetje leuk vinden of je paard een beetje leuk vinden.