Bokt-ondernemers; Wat voor administratiepakket gebruik je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:38

Nouks schreef:
Vooralsnog alleen iPhone geloof ik...
kon de website met een Nokia E90 wel probleemloos bedienen...weleens voor de grap gefactureerd vanuit bed _O-

en idd Nouks, voor sommige ondernemers is dat geen probleem. Zat er de afgelopen maanden niet eens heel ver boven eigenlijk, iets van 16 facturen in het 2e kwartaal.

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers; Wat voor administratiepakket gebruik je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:40

En t is natuurlijk een mooie manier om te proberen of het wat voor je is ja of nee :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:53

Idd. heb het een tijdje gebruikt, vind het toch niet helemaal lekker op de een of andere manier. Kan ook niet uitleggen waarom eigenlijk.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:15

Nouks schreef:
11AFotograaf schreef:
Is dat telefonisch facturen uitschrijven met moneybird alleen voor de Iphone, of kan het ook op Anroid??

Vooralsnog alleen iPhone geloof ik...

Jammer, zat er een Android mogelijkheid bij had ik het wel uitgeprobeerd!

Nouks schreef:
HLPhoto schreef:
gratis alleen bij max. 3 facturen per maand...

Hoeft voor sommige ZZP'ers/freelancers geen bezwaar te zijn :P Bijv. mensen die op projectbasis ergens werken redden het prima met 3 facturen per maand. Toen ik bij Sanoma werkte, ontvingen zij van mij iedere maand een factuur.

Als ze dan qua bedrag hoger zitten als 10 facturen per maand is het niet erg natuurlijk! Hoewel ik zelf als ik op projectbasis werk, liever werk met facturen per 2 weken, anders duurt het wel heel lang voordat je geld binnen is (mijn opdrachtgever betaalde pas na 1 maand, niet erg, maar dan worden je uren van het begin van de maand dus pas na 2 maanden ongeveer betaald!)

Nouks schreef:
En t is natuurlijk een mooie manier om te proberen of het wat voor je is ja of nee :j

Klopt! Die probeer mogelijkheden zijn sowieso pluspunten voor programma's!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:28

Ons bedrijf zal een uitzondering zijn bij die van jullie.
Wij hebben een melkveebedrijf en zitten in de landbouwregeling, en hoeven daardoor dus geen BTW boekhouding te voeren.
Onze accountant is de Gibo, eerder deden zij de gehele boekhouding.
Nu het bedrijf is overgenomen willen wij gebruik gaan maken van hun managementpakket.
http://www.gibogroep.nl/Diensten/Online ... fault.aspx

Voordeel hiervan is dat je zelf direct overal inzicht in hebt en het je boekhouder een hoop werk scheelt waardoor je weer kosten kunt besparen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:31

Ik heb even snel gekeken (ben aan het koken :o ) annastasia, maar spreekt me wel aan.
Is niet alleen voor de agrarische sector toch?
Zal straks eens uitgebreid een kijkje gaan nemen op hun site :j

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:33

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:00

Exact

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 22:51

Exact -> Online?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:57

Ik heb hem vorig jaar inderdaad op proef gewoon online gehad :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 23:03

Exact maakt overigens heel veel meer pakketten dan 1, en ook heel veel meer dan alleen puur financiële software. Ik heb er gewerkt en had niet heel veel met financiële software te maken ;)

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:01

Ik ben net begonnen maar begin gewoon met excel. Factuurtje maken in excel, printen in pdf en mailen.
Werkt opzich denk ik prima, zonder dat je kosten heb aan een duur administratief programma.
Wat is de reden voor jullie om wel met een bepaald pakket te werken?
Dus waarom heb je daarvoor gekozen? (Wellicht er ook handig bij te zeggen wat voor bedrijf)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:12

ik werk met eigen administratiesoftware die ik even geleden mede ivm tijdgebrek voorlopig teruggetrokken heb uit de markt. heb een behoorlijk aantal jaar ervaring in software (enterprise resource management bij kleine en middelgrote bedrijven, tot zo'n 500 medewerkers). heb een tijd software van een werkgever gebruikt voor mijn administratie, kon dat na mijn vertrek bij werkgever in kwestie niet blijven gebruiken (ivm kosten - een simpele licentie gaat al gauw richting 10.000 euro en onderhoud voor 1 gebruiker richting 1000 per jaar).
kon eigenlijk niet echt een pakket vinden dat aansloot op mijn wensen dus heb ik er zelf maar 1 gebouwd en deels vermarkt.

wat betreft m'n bedrijf: ik doe wat handel, verder voornamelijk videoproductie. zo nu en dan eens een foto-opdracht en heel af en toe nog een softwareklantje.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:23

Leetje schreef:
Ik ben net begonnen maar begin gewoon met excel. Factuurtje maken in excel, printen in pdf en mailen.
Werkt opzich denk ik prima, zonder dat je kosten heb aan een duur administratief programma.
Wat is de reden voor jullie om wel met een bepaald pakket te werken?
Dus waarom heb je daarvoor gekozen? (Wellicht er ook handig bij te zeggen wat voor bedrijf)

Om accountantskosten te sparen :))

Facturen maak ik ook gewoon met Excel hoor, gaat prima!
Maar voor de gehele boekhouding heb ik toch echt een administratieprogramma nodig. Als ik tijd zat zou hebben, zou ik het ook wel via Excel ofzo doen, maar dat is echt veel te veel werk helaas. Lever nu mijn jaarrekening en winst- en verliesrekening af bij de accountant en klaar. Zou me anders een € 800,- kosten als hij het moest doen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:23

Leetje schreef:

Zo doe ik het ook. Vind het alleen wel lastig dat je je faktuur eerst moet uitprinten, scannen naar pdf en dan pas per mail kunt verzenden.
Als ik aangeef dat mijn excelbestand moet worden opgeslagen als pdf, dan wordt het weggeschreven naar een wordbestand? Hoe dat nou kan en hoe ik dat kan veranderen is me nog steeds niet duidelijk.
Misschien dat iemand hier weet hoe ik dat kan oplossen? Werk met windows 7.

Wij hebben een klein bedrijf. Alleen mijn man en ik. Tot nu toe heb ik nog niet het idee dat we toe
zijn aan een echt administratieprogramma.
Ik maak voor de boekhouder een overzicht in Excel. Dat gaat samen met een kopie van de fakturen en bankafschriften naar hem toe en hij verwerkt het verder.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 12:33

@ manex probeer Bullzip PDF Printer eens. Dan heb je een soort extra printer die opslaat naar PDF.

Overigens zou Excel vanaf v2007 gewoon rechtstreeks naar PDF moeten kunnen opslaan.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:40

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 12:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:57

Lijkt idd wel een beetje op Moneybird, maar geloof dat Moneybird vooral in rapportages etc uitgebreider is :j

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:09

Mijn vader heeft zelf een administratiekantoor. Wij gebruiken iMuis voor de boekhouding van de klanten. Vroeger toen het bedrijf nog wat kleiner was, werd het gedaan met Snelstart. Er is toen de tijd gekozen voor iMuis, omdat iMuis veel handiger inspeelt op de dingen die wij nodig hadden.

Onze klanten (dus zzp'ers enz.) leveren meestal zelf hun kasboek aan via excel, en wij verwerken dat dan weer in iMuis. Er is een enkele klant bij die zijn boekhouding levert via Snelstart. (wij hebben nog steeds wel de snelstart software, wegens archievering(?))

iMuis is voor administratiekantoren wel aan te raden, voor zzp'ers zou ik zelf zeggen van niet, aangezien de aanschafkosten van de software van iMuis. Voor administratiekantoren kan je administratiesoftware boeken als inkoop, en voor zzp'ers is het een soort van 'extra'.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:45

iMuis is inderdaad belachelijk duur voor een ZZP-er en veel te uitgebreid. Ik denk dat 95% niet eens weet wat hij/zij er mee aan moet.
Wij hebben toen ook via de vorige accountant iMuis "aangeschaft". Kon je online gewoon inloggen en dan hadden zij dat ook meteen bij hun ook zo staan. Aanschafkosten waren behoorlijk en daarbij betaal je ieder jaar ook weer voor updates, helpdesk, abonnement etc......geen idee waar het allemaal precies voor was, maar kostte wel aardig wat :D

Wel een heel fijn programma, daar niet van!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:39

HLPhoto schreef:
Naar aanleiding van het al bestaande Bokt-ondernemers topic ben ik erg benieuwd wat voor administratiesoftware er onder de bokkende ondernemers het meest voorkomt.
Ik ga hierbij uit van een aantal feiten:
- Bokkende ondernemers hebben meestal eenmanszaken;
- Bokkende ondernemers hebben in veel gevallen een boekhouder die de ingewikkelde taken voor z'n rekening neemt;
- Bokkende ondernemers maken waarschijnlijk wel zelf hun facturen en registreren zelf hun kosten.

Even in een apart topic, om onnodig spam in de oorsprong te voorkomen.

Ik voldoe niet helemaal aan bovenstaand plaatje (BV en mijn accountant doet enkel jaarverslag opmaken) maar wellicht zijn er meer ondernemende bokkers zoals ik dus daarom mijn "bijdrage" ;).
Ik gebruik Accountview module Solo, is redelijk professioneel pakket en kan met modules worden uitgebreid. Bevalt redelijk goed. Facturen maak ik echter nog wel in Excel en indien de klant het per mail wilt hebben converteer ik naar pdf.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:52

HLPhoto schreef:
@ manex probeer Bullzip PDF Printer eens. Dan heb je een soort extra printer die opslaat naar PDF.

Overigens zou Excel vanaf v2007 gewoon rechtstreeks naar PDF moeten kunnen opslaan.

Bedankt. Ja, dat dacht ik dus ook dat dat rechtstreeks kon.Bij mij werkt het dus niet.
Ik zal eens met dan Bullzip gaan stoeien.

@mauvestraat, hoe converteer jij je excel naar pdf? Zelf moet ik het eerst printen, scannen en dan opslaan als pdf. Redelijk
omslachtig vind ik.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:00

Door een gratis pdf writer te installeren komt deze in de lijst van beschikbare printers te staan. Dan via Excel printopdracht geven, kiezen voor de pdf writer en deze wordt dan geconverteerd naar pdf. Dit werkt dan ook vanuit elke office applicatie.
De professionele, betaalde, versie van acrobat kan het ook. Dit is een handig programma waarmee je ook pdf makkelijk kan samenvoegen, splitsen etc maar niet iedereen heeft zin om hier geld aan uit te geven.

Overigens doe ik het ook op de door jouw beschreven omslachtige methode als ik het op ons briefpapier wil hebben :+.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:54

mauvestraat schreef:
Overigens doe ik het ook op de door jouw beschreven omslachtige methode als ik het op ons briefpapier wil hebben :+.
Hmm.. is een sjabloontje aanmaken op basis van het briefpapier niet eenvoudiger? :D

Als er hier trouwens mensen zijn met hele specifieke en dringende ICT-problemen.. ik heb momenteel best wat tijd over om dingen aan te pakken. Consultant die kennis heeft van alles tussen ERP-software, relationele databases (ook conversies enz.) en Windows/licht systeembeheer wil nog weleens van pas komen ;)