Meer mensen die binnenkort op kamers gaan wonen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Re: Meer mensen die binnenkort op kamersgaan wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:08

Ik heb 2 jr op kamers gezeten in den bosch, op de rand van het centrum
Ik betaalde 350 euro voor 18 m2 (mijn kamer bestond eigenlijk uit 2 kamers, ik had dus echt een slaap en woongedeelte), verder zat er in dit huis geen gezamelijke leefruimte, alleen een keuken en badkamer met toilet.
De keuken was nog wel eens ranzig als huisgenoten hun afwas niet direct opruimden, verder viel t wel mee

Ik vond het jammer genoeg verschrikkelijk, ik ben geen type om op kamers te zitten en keuken en badkamer te moeten delen...
Heb nu dus ook al bijna 3 jr een appartementje (al heb ik daar in het begin krom voor moeten liggen omdat ik nog studeerde)

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:15

Ik ga in september studeren in Emmen en heb hier inmiddels ook een kamer gevonden. 15 vierkante meter en ik ga 250 euro per maand betalen. Gewoon gedeelde keuken/woonkamer/badkamer/toilet enz. Ik ben al helemaal bezig met bedenken hoe ik het in ga richten en spulletjes kopen enzo. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:33

Ik ga studeren in Wageningen (nouja, moet eerst nog even slagen, detail :P ), en wil ook zo snel mogelijk een kamer.. Sta nu ingeschreven bij de vereniging. Maar ik vind 't allemaal best wel spannend, 't is allemaal zo regelen en wennen! Wij wonen thuis met 8, en straks woon ik 'alleen'.. Best vreemd. :)

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:30

Ik woon op kamers in Nijmegen, 10 min fietsen van de uni/hogeschool en 10 min van het centrum. Betaal 250 euro per maand voor 8m2, maar ik heb er wel een heel fijn huis met leuke huisgenootjes bij gekregen ;) We delen alles met zijn vijven, er wordt goed schoongemaakt en het is ook gewoon heel gezellig. Ik moest op kamers omdat ik begon met mijn coschappen en daarom niet meer kón reizen. Dit is een tussenoplossing, ik ga of op zoek naar een grotere kamer per 1 sept of ik blijf hier tot ik volgend jaar ga samenwonen. Heb eigenlijk geen idee wat ik kwijt ben aan boodschappen, hou dat heel slecht bij :$

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:09

Ik ga volgend jaar ook op kamers. :) In Wageningen. Ben heel erg benieuwd. Ook ik sta ingeschreven, maar vind het wel spannend of ik uiteindelijk wel terecht kan daar. Anders heb ik wel wat noodoplossingen, want op en neer reizen is voor mij echt niet te doen. Het is met de auto helemaal niet ver, maar met het openbaar vervoer duurt het 3x zo lang helaas. Dan zou ik 4,5 uur per dag onderweg zijn en dat vind ik zonde van mijn tijd :)

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:08

Ik wil ook op kamers, ga in Groningen wonen! Ik ben ook op zoek naar iets van minstens 14m² en mijn vriend verklaart me voor gek. Maar als ik dat uitdenk, dan is het eigenlijk ook nog best klein en de prijs die je er voor betaald best hoog. Daar schrik ik soms wel van.

Ik wil eerst proberen iets te vinden onder mijn stufi. Ik moet alles zelf betalen, dus als ik al bij moet leggen van mijn bijbaantje, dan hou ik steeds minder geld over voor voedsel en uitgaan (komop, studentje).

Ik vind het ook wel moeilijk om te bepalen of ik nou een goede prijs betaal of niet. Locatie enzo telt ook allemaal mee in de prijs. En bovendien ben ik benieuwd of ik überhaupt iets kan vinden voordat het collegejaar begint.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:17

Hier is een kamer van 14 a 15 m2 die voor 290 euro aangeboden wordt. Op nog geen 5 minuten fietsen van het zernike complex (hanze hogeschool) daarentegen wel weer zo'n 10m minuten van de stad. Het hangt er maar net vanaf wat je wil..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:43

Ik heb nu op 3 kamers gezeten in Nijmegen.
12m2: €210 per maand. Alles gedeeld.
16m2: €270 per maand. Wel eigen douche ^^
11m2: €200 per maand. Alles gedeeld.

Ja, het is vaak smerig. Vooral de keuken en de benedenwc zijn een drama bij ons, maar dat is omdat iedereen denkt dat alles maar een afvalplek is. De wc wordt gebruikt als asbak, op het aanrecht staan vaak stapels met afwas van weken!! Maargoed, het is maar net hoe je alles afspreekt :) Er zijn genoeg nette plekken, waar alles schoon is en blijft.
Wij zitten met z'n 5-en in een soort herenhuis. Hebben dus ook een eigen tuin en een kelder zo groot als het huis zelf :D Als die er niet was, had ik wel een probleem gehad met m'n spullen hoor. 11m2 is nou eenmaal niet zoveel (hij oogt groter, door een plafond van 2.70 en omdat hij in een L-vorm loopt).

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:19

Ik ga volgend jaar ook op kamers (op kot heet dat in BE :p ).
Heb al wel wat leuke kamers gevonden, gaan binnenkort kijken!

JENNx schreef:
Ik vind het ook wel moeilijk om te bepalen of ik nou een goede prijs betaal of niet. Locatie enzo telt ook allemaal mee in de prijs. En bovendien ben ik benieuwd of ik überhaupt iets kan vinden voordat het collegejaar begint.

Was een probleem waar ik ook tegenaan liep. Ik heb inmiddels wel een gemiddeld bedrag gevonden dat hier betaald wordt maar soms zijn kamers ineens duurder op goedkoper en dan vraag ik mij af of daar een reden voor is!

I.v.m. delen van douches: hoe doen jullie dat? Stel je voor dat je met z'n 8'en 1 douche moet delen, is dat dan niet vreselijk druk? Ik vind het zelf namelijk lekker om bv 's avonds een korte douche te nemen en 's morgen ook nog even snel, maar ik kan mij voorstellen dat als je met z'n 8'en bent dat dat niet kan? Dat je ook moet aanschuiven enzo. Hoe doen jullie dat? :Y)

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:24

ik ken eigenlijk alleen huizen zodra je boven de 5 komt dat je al minstens 2 douches hebt en vaak bij 8 dat je er 3 hebt. Maar goed, dat is hier in de buurt.
Ik deel met 3 anderen alles. Geen problemen. Eten doen we vaak samen. En ja het komt wel eens voor dat iemand onder de douche staat als jij ook wil...maar ja dat is thuis ook wel.

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:26

Ik meld me ook!
Ik ga naar Nijmegen, volgende week donderdag kijkavond....ben benieuwd!

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:30

Ik ga volgend jaar ook naar Nijmegen op kamers!
Een kamer vinden valt niet mee vind ik, ik heb nu 20 motivatiebrieven gestuurd en nog geen 1 antwoord teruggekregen.
En dan ben ik nog niet op de kijkavond gekomen :')

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:32

voor de nijmegenaren: schrijf je ook in bij de sshn en er is zo'n studentenmakelaar...moet je even googlen. weet zelf de naam niet meer, maar die hebben heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel kamers

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:40

LauEef schreef:
Ik ga volgend jaar ook op kamers (op kot heet dat in BE :p ).
Heb al wel wat leuke kamers gevonden, gaan binnenkort kijken!

JENNx schreef:

Was een probleem waar ik ook tegenaan liep. Ik heb inmiddels wel een gemiddeld bedrag gevonden dat hier betaald wordt maar soms zijn kamers ineens duurder op goedkoper en dan vraag ik mij af of daar een reden voor is!

I.v.m. delen van douches: hoe doen jullie dat? Stel je voor dat je met z'n 8'en 1 douche moet delen, is dat dan niet vreselijk druk? Ik vind het zelf namelijk lekker om bv 's avonds een korte douche te nemen en 's morgen ook nog even snel, maar ik kan mij voorstellen dat als je met z'n 8'en bent dat dat niet kan? Dat je ook moet aanschuiven enzo. Hoe doen jullie dat? :Y)

De prijs kan door allerlei zaken bepaald worden, locatie en grootte van de kamer zeggen niet alles. Hebben jullie in België ook een puntensysteem of iets dergelijks om de maximale huurprijs te bepalen? Dingen die bijvoorbeeld meetellen: internet/tv/radio, zit het bij de prijs in en is het snel internet? Onderhoudsstaat, dubbelglas of enkelglas, goede sloten, cv, ligt er een fatsoenlijke vloer en zijn de muren netjes of moet je alles nog zelf doen? Hoe groot zijn gemeenschappelijke ruimtes? Is er een tuin of balkon en zo ja, hoe groot? Apparatuur, zitten bijvoorbeeld de wasmachine en koelkast bij de prijs in? Is er een fietsenberging? Je kunt vast nog wel meer dingen bedenken die het prijsverschil kunnen bepalen. Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan de verhuurder: het kan een niet-commerciële stichting zijn, maar ook huisjesmelker. Dat verklaart ook het prijsverschil. :P

Wij hebben 2 douches met z'n vijven, ik hoef eigenlijk nooit te wachten. Ik heb wel eens geslapen bij een vriendin waar ze een douche moesten delen met 9 man. Daar stond na 2 minuten al iemand aan de deur of ik op wilde schieten, heel vervelend... Maar dat was geen dagelijkse kost gelukkig.

PineApple schreef:
voor de nijmegenaren: schrijf je ook in bij de sshn en er is zo'n studentenmakelaar...moet je even googlen. weet zelf de naam niet meer, maar die hebben heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel kamers

Sshn zeker doen, ik woon zelf ook in een sshn pand. :j Volgens mij heeft vrijwel elke studentenstad zo'n stichting, zo vroeg mogelijk inschrijven is wel verstandig. Het nadeel van makelaars is dat je altijd bemiddelingskosten moet betalen en die kunnen best hoog zijn.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:43

Heeft misschien iemand ook een voorbeeld van een goede motivatiebrief?
Of misschien wat tips?
Ik weet nooit goed wat ik moet schrijven...

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:46

Heb je gelijk in MonaLieske, maar die makelaar die ik bedoel vraagt 27.50 inschrijfkosten en verder niets...tenminste dat was 2 jaar terug. policy kan inmiddels ook veranderd zijn natuurlijk

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:51

Bedoel je misschien Wibeco? Die werken inderdaad heel anders, namelijk met een huurlening. Ze hebben wel een aantal erg mooie panden. :j

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:57

ja die..was alleen vergeten dat je idd alles vooraf betaald. Dat is wel onhandig...
je hebt ook nog kamerbeheerservice. Die bedoelde ik eigenlijk...tenminste, heb ze door elkaar gehaald. want bij kbs betaal je wel bemiddelingskosten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:59

Ik zit ook op kamers (in wageningen) heb 17m2 en zit met twee andere in een huis. hier is het altijd wel redelijk netjes maar et zijn drieën maak je ook niet zo gauw heel veel zooi natuurlijk, en iedereen ruimt gewoon een beetje zijn eigen troep op.

Ik zit trouwens wel gewoon bij een woningstichting en raad dat ook van harte aan. Mijn zussen zitten beide particulier en hebben allebei nogal pech gehad met hun huisbaas. (Over constructie fouten, reparaties die niet snel worden uitgevoerd, wie reparaties moet betalen, onredelijke prijsverhogingen etc.). Bij onze woning stichting worden de meeste reparaties binnen 1 week uitgevoerd en ik heb echt nog nooit problemen gehad met afrekeningen oid.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:07

PineApple schreef:
ja die..was alleen vergeten dat je idd alles vooraf betaald. Dat is wel onhandig...
je hebt ook nog kamerbeheerservice. Die bedoelde ik eigenlijk...tenminste, heb ze door elkaar gehaald. want bij kbs betaal je wel bemiddelingskosten.

Klopt, KBS werkt gewoon als een makelaar.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:07

ja, was beetje fout gegaan in mijn hoofd :D

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:30

PineApple schreef:

Ja bij SSHN sta ik al ingeschreven, alleen dat gaat nog wel even duren denk ik....zit in urgentiecategorie 2.

Ik heb ook iets van 20 reacties de deur uitgegooid. Uiteindelijk maar iets van 6 reacties teruggehad (kamernet).
Volgende week donderdag dus mijn eerste hospiteeravondje. :+ Bah, hoor alleen maar horrorverhalen over haha.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:31

Ik ga op kamers in Velp (gld.) paardlief gaat ook mee :D (staat aan m'n kamer)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:02

MonaLieske schreef:
De prijs kan door allerlei zaken bepaald worden, locatie en grootte van de kamer zeggen niet alles. Hebben jullie in België ook een puntensysteem of iets dergelijks om de maximale huurprijs te bepalen? Dingen die bijvoorbeeld meetellen: internet/tv/radio, zit het bij de prijs in en is het snel internet? Onderhoudsstaat, dubbelglas of enkelglas, goede sloten, cv, ligt er een fatsoenlijke vloer en zijn de muren netjes of moet je alles nog zelf doen? Hoe groot zijn gemeenschappelijke ruimtes? Is er een tuin of balkon en zo ja, hoe groot? Apparatuur, zitten bijvoorbeeld de wasmachine en koelkast bij de prijs in? Is er een fietsenberging? Je kunt vast nog wel meer dingen bedenken die het prijsverschil kunnen bepalen. Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan de verhuurder: het kan een niet-commerciële stichting zijn, maar ook huisjesmelker. Dat verklaart ook het prijsverschil. :P

Wij hebben 2 douches met z'n vijven, ik hoef eigenlijk nooit te wachten. Ik heb wel eens geslapen bij een vriendin waar ze een douche moesten delen met 9 man. Daar stond na 2 minuten al iemand aan de deur of ik op wilde schieten, heel vervelend... Maar dat was geen dagelijkse kost gelukkig.

Ik heb eigenlijk geen idee of er zo'n puntensysteem is. Ik weet wel dat het verplicht is om een lavabo te hebben met koud én warm water en dat de kamer een minimale oppervlakte moet hebben, maar dat is het volgens mij ook...
Ik heb gezocht via de site van een hoge school, ik veronderstel dat die een selectie hebben gemaakt van 'geschikte' koten. Het geen dat ik iig ben tegen gekomen is nog redelijk.
De prijzen zijn hier ook beste wel raar, soms is brandverzekering, internet, verwarming en dergelijk inbegrepen en soms wordt dat nog is extra berekend en ga zo maar door.
Ik heb nu iig 3 kamers uitgezocht (waarvan eentje echt perfect zou zijn) en die willen we graag gaan bezoeken.

Hebben jullie misschien tips voor dingen waar we zeker op moeten letten?

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:33

Ik ben nu net een paar dagen bezig met echt zoeken naar een kamer (in Wageningen) en kan er nu al 1 krijgen :D
Stond al wel ingeschreven natuurlijk, maar had niet verwacht dat ik nu al een kamer zou kunnen hebben :')