Moet ik er voor gaan of niet...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:13

Viennanova schreef:
Doen! Je krijgt er spijt van als je het niet probeert.

Ik ben zelf ook idd bang dat ik anders spijt krijg, maar voor hetzelfde geld gaat havo me beter af :)

verootjoo

Re: Moet ik er voor gaan of niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:03

ik zou het gewoon proberen, als het niet lukt kun je gewoon alsnog naar de havo ;)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 17:32

Ik heb vandaag gesprek gehad, ik sta overal wel voldoende voor, en afgerond een paar achten, zevens en ook een 9 maar ook een aantal zesjes.
Maar voor een paar A-vakken; nederlands, wiskunde en een paar talen moet ik wel wat beter staan.
M'n mentrix zegt dat ik alles in de 7 ongeveer moet hebben, want voor vwo moet ik er al een hele punt afhalen en dan sta ik voor sommige vakken zwakke zesjes of vijfjes :=

Ze zei ook dat in als er in de komende vier weken geen stijging is dat het advies niet wordt veranderd.
Ze zei ook dat ik best tegen het advies in kan gaan maar of dat slim is denkt zijn van niet ;)

Ik heb wel vandaag een 8,5 voor engels en een 8,6 voor geschiedenis gehaald :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:06

Ik kan me nog herinneren dat ik ooit voor een soortgelijk probleem heb gestaan. Toen heb ik de keuze gemaakt voor VWO omdat ik het idee had dat dat beter bij mij paste. Nu, jaren later, heb ik mijn universitaire studie alweer een aantal jaar geleden afgerond en heb ik een heel leuke fijne baan op niveau waar ik ook echt mijn ei in kwijt kan.
Ik ben heel blij dat ik toen tegen de adviezen van een aantal mensen in ben gegaan.
Het leuke is ook: hoe meer ik de kans kreeg om de dingen te doen wat mij lag, hoe makkelijker het allemaal ging. Het VWO heb ik destijds met allemaal zevens, achten en een negen gehaald. Mijn studie heb ik ook met soortgelijke cijfers afgerond.

Ik denk echt niet dat er van leerlingen van jouw leeftijd altijd al een goed beeld is van waar precies hun capaciteiten liggen en hoe groot deze zijn. Ook simpelweg omdat een gedeelte zich nog moet ontwikkelen.

Als jij een droom hebt, ga er dan voor. Stel dat VWO toch te hoog gegrepen is, dan kun je altijd makkelijk terug. Maar als je je verveelt op de HAVO kun je niet zo makkelijk meer overstappen naar het hogere niveau, dat kost je hoe dan ook minimaal een jaar.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:06

bedenk wel dat je dan ook wel vakken als natuurkunde, scheikunde en wiskunde moet doen op VWO niveau om ook daadwerkelijk diergeneeskunde te kunnen doen.
Zijn dat nu al lastige vakken, of haal je hiervoor goede cijfers?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:09

Klopt idd, anders is het sowieso kansloos...

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:15

dana schreef:
bedenk wel dat je dan ook wel vakken als natuurkunde, scheikunde en wiskunde moet doen op VWO niveau om ook daadwerkelijk diergeneeskunde te kunnen doen.
Zijn dat nu al lastige vakken, of haal je hiervoor goede cijfers?

Natuurkunde en scheikunde is bij ons samengevoegd, daar had ik wel vwo voor :j
In wiskunde ben ik helaas altijd al slecht in geweest, maar daar moet ik nog een cijfer van terugkrijgen dus ik ben benieuwd :)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:44

En toch zeg ik; Doen. Je weet zelf heel goed wat je wel of niet kunt. En met 6-jes haal je je VWo diploma ook.....

Anders zou je eerst na je Havo een propedeuse jaar aan de HAS kunnen doen. Een vroegeren studievriendin van mij heeft het ook zo gedaan, is toegelaten en inmiddels al aan het werk als dierenarts.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:54

Ik zou denk ik de havo doen en mocht je na het behalen van je havo diploma nog steeds dierenarts willen worden, dan kan je altijd nog vwo doen. Misschien denk je er over een paar jaar anders over.

Zelf zou ik liever zeker weten dat je de havo haalt en dan een jaarte extra om VWO te doen, dan dat je op VWO blijft zitten. Dat zou mij in ieder geval veel meer frustratie geven.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:50

Viennanova schreef:
Doen! Je krijgt er spijt van als je het niet probeert.

Nou, dat was bij mij precies andersom. :+ Ik had een redelijk hoge HAVO score op mijn cito, verder wel HAVO advies van school uit gekregen etc. Totdat de middelbare school belde met het bericht dat er te veel HAVO leerlingen waren en of ik dan niet VWO wilde gaan doen. Maar natuurlijk wilde ik dat, leek me een leuke uitdaging. Ik heb het vijf jaar weten vol te houden, de eerste 3 jaar was het probleem niet. Absoluut geen appeltje eitje. Ik heb er ENORM hard voor moeten werken en in het vijfde leerjaar ben ik compleet gestrand, het was echt ieder jaar hakken over de sloot, vakken waar ik gewoon standaard tekort voor stond(lees: nooit hoger dan een 5 halen). En dat lag echt niet aan mijn inzet, ik heb me helemaal kapot gewerkt daar. Maar van huis uit steeds weer gepushed worden om door te gaan, al dan niet dwingen, want ik stelde me aan en ik kon het wel maar was te lui. Zelfde reactie kreeg ik van enkele leraren van school. Uiteindelijk na een halfjaar lang vechten het voor elkaar gekregen om naar HAVO 5 af te mogen stromen en ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld.

Mag ik vragen welke vakken jij nu krijgt TS en wat je daarvoor staat, en in welk jaar je zit? Als je namelijk dierenarts wil gaan doen zal je een Natuur en gezondheid of Natuur en techniek profiel moeten gaan volgen en dat zijn écht hele pittige vakken als het hele beta je niet ligt, als je nu al aangeeft niet goed in wiskunde te zijn heb je een probleem. Je krijgt namelijk wiskunde B bij die profielen en dat is heeeeel pittig. Klas twee wiskunde zou je met een negen moeten halen. Scheikunde, natuurkunde en biologie zijn vakken waar zelfs goede VWO-ers enorm over struikelen, en je kunt het NIET vergelijken met de natuur/scheikunde die je nu krijgt. Dat is echt een wereld van verschil. Als jij echt achten en negens staat op al je vakken nu zou je het met dondersveel werken wel aankunnen. Maar het moet wel leuk blijven en dat is het vaak niet, hard leren en kleine zesjes halen is niet leuk kan ik je vertellen. Je haalt dan je diploma wel, maar echt voldoening geeft het niet.

Daarnaast zou ik eerst maar eens gaan kijken of je er met HAVO ook gaat komen, je kan altijd je propedeuse halen en dan doorstromen naar de universiteit. Voor hetzelfde geld wil je over twee jaar absoluut geen dierenarts meer worden(en nou niet zeggen: maar dat wilde ik altijd al). Want ik ben in de laatste paar jaar van mijn middelbare school elk halfjaar van beroep gewisseld, pas dan moet je er echt over na gaan denken en laat je opeens hetgeen wat je altijd al wilde worden achter je.

Ik zou er een gesprek op school over gaan houden en dan vooral natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde eens aankaarten. Want dat zijn de struikelvakken, en helaas daarmee ook de helft van je profiel. Denk hier alsjeblieft niet te licht over hoor, ik heb véél mensen enorm hard onderuit zien gaan. Dachten stuk voor stuk dat ze wel VWO aankonden, vaak leraren en ouders ook, maar gingen me toch een partij onderuit op het eindexamen en een deel moest zelfs vóór het eindexamen al afhaken.
Vraag ook eens wat de mogelijkheden zijn als je het toch niet redt. Bij mij op school was de overgang van VWO 5 naar HAVO 5 eigenlijk niet mogelijk. Het heeft dan ook heel wat voeten in de aarde gekost om daar te komen, samen met bloed, zweet en een hele hoop tranen. Dat was geen prettige periode, overal liep ik tegen een muur aan. Want 'nee, dat kan echt niet'. Stel jij gaat VWO doen en loopt in het vijfde jaar vast en op jouw school is er geen sprake van dat je dan terug mag naar HAVO heb je een probleem. Als je in de zesde vastloopt kan je het helemaal schudden want dan is er geen andere optie dan VAVO eigenlijk, of anders MBO, en ik denk niet dat dat is wat jij wil.
Hou alsjeblieft in je achterhoofd dat je de onderbouw(leerjaar 1, 2 én 3) absoluut niet kan vergelijken met de bovenbouw van zowel HAVO als VWO. Er gaat véél veranderen, vakken zijn absoluut niet meer te vergelijken. Daar moet je echt rekening mee houden, want dat je het nu allemaal haalt wil absoluut niet zeggen dat je ook een VWO Natuur en Gezondheid aan kan. Ik zou persoonlijk heel voorzichtig zijn met je keuze. Een HAVO diploma is absoluut geen straf en ook via die weg kom je wel waar je wilt.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:53

_Lois_ schreef:
Ik heb vandaag gesprek gehad, ik sta overal wel voldoende voor, en afgerond een paar achten, zevens en ook een 9 maar ook een aantal zesjes.
Maar voor een paar A-vakken; nederlands, wiskunde en een paar talen moet ik wel wat beter staan.
M'n mentrix zegt dat ik alles in de 7 ongeveer moet hebben, want voor vwo moet ik er al een hele punt afhalen en dan sta ik voor sommige vakken zwakke zesjes of vijfjes :=

Ze zei ook dat in als er in de komende vier weken geen stijging is dat het advies niet wordt veranderd.
Ze zei ook dat ik best tegen het advies in kan gaan maar of dat slim is denkt zijn van niet ;)

Ik heb wel vandaag een 8,5 voor engels en een 8,6 voor geschiedenis gehaald :D

Oh en om nog even hier op te reageren: Geschiedenis krijg je niet als je een N-profiel gaat doen en Engels is een kwestie van leren. Als ik jou was zou ik me gaan focussen op je beta vakken: wiskunde, scheikunde, biologie en natuurkunde. Want de rest is een kwestie van leren, leren en leren. Maar voor de beta vakken heb je een enorme bonk inzicht nodig. Heb je dat niet, gaat het ook niet lukken.
Verschil met HAVO en VWO is trouwens ook dat je op de HAVO gewoon moet leren wat er in het boek staat, ken je dat, dan haal je ok een net cijfer. Op VWO moet je nog een heeeele grote stap verder de stof in kunnen gaan, dieper kunnen gaan dan dat de stof aangeeft. Snap je? Verder redeneren. En dat hebben veel HAVO-ers niet in zich, ik ook niet want ik trok dat dus niet op VWO. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:05

Mango_ schreef:
Verschil met HAVO en VWO is trouwens ook dat je op de HAVO gewoon moet leren wat er in het boek staat, ken je dat, dan haal je ok een net cijfer. Op VWO moet je nog een heeeele grote stap verder de stof in kunnen gaan, dieper kunnen gaan dan dat de stof aangeeft. Snap je? Verder redeneren. En dat hebben veel HAVO-ers niet in zich, ik ook niet want ik trok dat dus niet op VWO. :)

Maar als je dat al niet redt op het VWO dan ga je het never nooit niet redden op de universiteit.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:07

Wendy schreef:
Mango_ schreef:

Maar als je dat al niet redt op het VWO dan ga je het never nooit niet redden op de universiteit.

Dat bedoel ik er ook mee, haha, dat als je die stap verder al niet op de middelbare school kan zetten, dat de universiteit dan helemaal een slecht plan is. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:07

Mango_ schreef:
Wendy schreef:

Dat bedoel ik er ook mee, haha, dat als je die stap verder al niet op de middelbare school kan zetten, dat de universiteit dan helemaal een slecht plan is. :)

Eens :j
En dat jaartje propadeuse HBO gaat dat echt niet veranderen...

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:54

Ik zou eerst dat gesprek op school afwachten. Als je mentrix zegt dat je vwo kan, dan moet je dat zeker gaan doen :j