[ENQ] Hoe voedt jij je kinderen op? Hoe ben jij opgevoed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:04

Leeftijd: 14
Geslacht:vrouw
Provincie:gelderland
Leefomgeving: Stad / dorp / platteland

1. Zijn er bij jullie thuis veel regels waar je je aan moet houden? Ja / Nee.
Ik moet mij thuis wel / niet aan de regels houden, omdat…mijn ouders anders alles moeten doen :D . We hebben niet zo heel veel regels, maar de meeste zijn om het huis netjes te houden

2. Mag jij thuis meebeslissen over bepaalden dingen (zoals boodschappen, avondeten, bedtijd, sport en noem maar op),
op welke manier doe je dit? Ja, ik kook zelf ook, en dan moeten er wel goede dingen zijn. Voor bedtijd, als ik goed uitgeslapen wakker wordt, is die tijd goed.

3. Hoe reageren je ouders, wanneer je zegt dat je het ergens niet mee eens bent?
Dan gaan we overleggen

4. Wanneer je een keer niet goed luistert, worden je ouders dan snel boos en wat doen ze dan?Ja, ik luister nooit goed :P . Ik hoor het alleen vaag. Maar dat gebeurt zo vaak, dan worden mn ouders wel boos, als ze het meer dan 3x moeten vragen en dan geen reactie krijgen

5. Mag je thuis zelf bepalen wanneer je op het internet gaat en wat je daar doet? Ja / Nee, want anders zit ik ook de hele dag te internetten.

6. Wat is het eerste dat je doet wanneer je uit school komt?Even mail checken. En wat eten meestal

7. Wanneer je ergens mee zit, kan je hier dan altijd over praten met je ouders? Zo ja, hoe?Ja, gewon rustig., Aan tafel ofzo

8. Wat zou je later anders willen doen bij de opvoeding van je eigen kinderen?Eigenlijk niks.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:08

Opvoedvragen voor kinderen
Over de opvoeding van kinderen van 4 t/m 12 jaar.
Ben je al ouder? Denk dan even terug aan deze tijd.

Leeftijd:16
Geslacht:Vrouw
Provincie:Noord-Holland

Ik moet mij thuis wel / niet aan de regels houden, omdat… Ik wordt erg vrij opgevoed, echte strenge regels zijn er eigenlijk nooit geweest. Maar ik ben ook niet de persoon om extreem de regels te overschrijden.

2. Mag jij thuis meebeslissen over bepaalden dingen (zoals boodschappen, avondeten, bedtijd, sport en noem maar op),
op welke manier doe je dit? Ja, mijn moeder vraagt regelmatig aan mij wat we zullen gaan eten, maar uiteindelijk beslist zij omdat zij alles koopt. Als ik eens een keer kook dan beslis ik wel zelf wat we gaan eten, maar ik kies altijd iets wat iedereen lust. Sport wordt ook niet moeilijk over gedaan. En er zijn wel eens dagen dat mijn ouders zeggen: nu naar bed want het is laat en je moet morgen vroeg op. Maar ik blijf nooit later dan 12 uur op.

3. Hoe reageren je ouders, wanneer je zegt dat je het ergens niet mee eens bent? Dan overleggen we met elkaar, ik probeer dan uit te leggen waarom ik het zus en zo vind. Maar als mijn ouders ergens echt vast op staan, heb ik ook mijn mening niet meer te zeggen.

4. Wanneer je een keer niet goed luistert, worden je ouders dan snel boos en wat doen ze dan? mijn ouders geven ons ( ik en zusje die 3 jaar jonger is) heel veel kansen. Naar mijn mening te veel, waardoor we minder luisteren.

5. Mag je thuis zelf bepalen wanneer je op het internet gaat en wat je daar doet? Ja / Nee, want beide een beetje. Ik mag wel zelf bepalen hoelaat ik erop ga, als ik maar rond een uur of 10 eraf ben. We mogen dan ook beide maximaal 2 uur, maar vaak loopt dit uit.

6. Wat is het eerste dat je doet wanneer je uit school komt? Ik pak altijd wat te eten en te drinken. of ik ga achter de compuer, of even tv kijken.

7. Wanneer je ergens mee zit, kan je hier dan altijd over praten met je ouders? Zo ja, hoe? Ja, meer met mijn moeder dan met mijn vader. Maar ik houd ook veel dingen voor mezelf.

8. Wat zou je later anders willen doen bij de opvoeding van je eigen kinderen? Ik zou wat consequenter zijn en wat duidelijkere basisregels stellen. Verder zou ik iets zo weinig mogelijk proberen op te lossen met straffen omdat dat alleen maar averechts werkt, tenminste bij mij wel.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:01

.
Laatst bijgewerkt door sullebulle op 04-01-25 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:08

Leeftijd:15
Geslacht:vrouw
Provincie:groningen

Ik moet mij thuis wel / niet aan de regels houden, omdat… het vrij logisch is lijkt mij :)

op welke manier doe je dit? Ja, ik vertel aan papa wat hij mee moet nemen voor boodschappen want ik kook elke avond. Want dit vind ik leuk. Ik mag zelf ongeveer wel weten wanneer ik ongeveer naar bed ga. En ik mocht zelf ook mijn sport kiezen.

3. Hoe reageren je ouders, wanneer je zegt dat je het ergens niet mee eens bent?
Dan gaan we erover praten en komen we wel tot een oplossing ( of niet :+ )

4. Wanneer je een keer niet goed luistert, worden je ouders dan snel boos en wat doen ze dan?
Ze worden niet gelijk boos maar als ik door blijf zeuren wel. En dan mag ik niet meer uit etc.

5. Mag je thuis zelf bepalen wanneer je op het internet gaat en wat je daar doet? Ja / Nee, want
ja dit mag ik zelf weten :)

6. Wat is het eerste dat je doet wanneer je uit school komt?
Met de hond lopen

7. Wanneer je ergens mee zit, kan je hier dan altijd over praten met je ouders? Zo ja, hoe?
Ja, ik kan gewoon met mijn moeder goed praten

8. Wat zou je later anders willen doen bij de opvoeding van je eigen kinderen?
geen idee..

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:26

Leeftijd: 14,5
Geslacht: meisje
Provincie: Utrecht
Leefomgeving: dorp

1. Zijn er bij jullie thuis veel regels waar je je aan moet houden? Nee.
Er zijn niet veel regels bij ons thuis. De basisregels zijn er wel, zoals eten met mes en vork, handen wassen voor het eten, deuren achter je dichtdoen etc. Maar als je een keer iets vergeet krijg je geen 'straf'.

op welke manier doe je dit?
De boodschappen doen mijn ouders. Ik kan wel eens iets vragen, en vaak nemen ze wel iets mee, maar dat doe ik niet vaak. Bedtijd en sport bepaal ik nu zelf, mijn ouders weten dat ik vaak slaapproblemen heb, en sport is alleen maar paardrijden.

Goed, ze proberen dat we er dan samen overeen mee komen.

4. Wanneer je een keer niet goed luistert, worden je ouders dan snel boos en wat doen ze dan?
Soms worden ze wel eens chagerijnig, maar echt boos worden ze niet.

5. Mag je thuis zelf bepalen wanneer je op het internet gaat en wat je daar doet? Ja / Nee, want
Ja, want mijn ouders weten dat ik geen rare dingen op internet doe.

Beneden wat eten/drinken, daarna paardrijden.

7. Wanneer je ergens mee zit, kan je hier dan altijd over praten met je ouders? Zo ja, hoe?
Ja, vaak wacht ik wel even om te bepalen of het zo serieus is om het te bespreken, maar anders vertel ik het gewoon en proberen zij mij erbij te helpen

Niets eigenlijk, ik vind het zo prima.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:22

Offtopic verwijderd.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:11

Leeftijd: 19
Geslacht: Vrouw
Provincie: Groningen

Ik moet mij thuis wel / niet aan de regels houden, omdat er al zo weinig regels zijn, en deze er niet voor niks zijn. Vind het ook wel een stukje respect naar ouders toe

Ja wij mochten in veel dingen wel mee beslissen. Dit ging bij mij persoonlijk niet altijd in overleg, maar bij mijn broertje en zusje wel gewoon in overleg.

Goed, dat maakt ze niet uit, ligt er wel een beetje aan op welke manier je het brengt natuurlijk.

Ik heb behoorlijk wat straf gehad toen ik klein was, dus tja ze werden wel boos, wat opzich wel logisch is want ik werd zelf altijd nog
10 keer bozer op hun.

Vroeger toe ik klein was toen was internet nog niet zo vanzelf sprekend als nu, en ging dat ook via de telefoon enzo, dan praat ik toch wel echt over de leeftijd grens die hier aan gegeven is. Dus toen mocht ik niet weten wanneer ik op internet ging, wat ik daar deed was wel prima over het algemeen. Wat ik nu wel zie is dat mijn broertje van 12 gewoon zo veel op internet mag als hij zelf wil en dat er ook weinig toezicht is op welke pagina's hij bekijkt.

Toen ik zo jong was, dronk ik altijd eerst thee met me moeder. Die zit nu nog steeds elke dag klaar met de thee voor mijn broertje wanneer die uit school komt.

Uuhm, nee dat deed ik niet. Het kon wel, maar ik vind dat zelf niet echt fijn.

Dat stukje over praten zou ik graag bij mijn eigen kinderen anders willen zien, dat ze wel erg open zijn over alles en me ook alles durven en willen vertellen.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:21

Yvie_Juudje schreef:
De enquête voor ouders stuur ik via een pb, ivm de privacy.

Wil je als ouder je bijdragen leveren aan mijn onderzoek? Stuur mij dan even een pb, dan stuur ik de enquête toe.

Ik hoop op mooie reacties en toevoegingen voor mijn onderzoek.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Groetjes Yvonne

Is een zoontje van 2 te jong om als ouder mee te doen aan de enquete?
Zo niet, stuur maar!
Groetjes Marja

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:24

Leeftijd: 21
Geslacht: vrouw
Provincie: Friesland

Ik moet mij thuis wel / niet aan de regels houden, omdat… de regels die er waren, waren er niet voor niks en die moesten wij (leren) respecteren.

2. Mag jij thuis meebeslissen over bepaalden dingen (zoals boodschappen, avondeten, bedtijd, sport en noem maar op), op welke manier doe je dit?
Sport mocht ik natuurlijk zelf uitkiezen. Bedtijd bepaalden mijn ouders sowieso tot mijn 12e (logisch). Avondeten bepaalde mijn moeder, maar wij konden het wel aangeven als we graag iets wouden eten (daar hield mijn moeder dan ook rekening mee).

Hangt er vanaf op welke manier ik het zeg. Meestal was viel het wel te bepraten, soms werd één van beiden wel pissig.

Nee, ze worden niet snel boos, maar ze zetten me wel op mijn plek.

Vroeger mochten we een uur per week internetten, om te voorkomen dat we hele dagen achter de pc hingen ipv buiten te spelen. Nu mag ik het uiteraard wel zelf bepalen..

Ik kreeg altijd wat drinken en een koekje en ging dan richting pony. :D

Vroeger absoluut niet, omdat ik me daar helemaal voor af sloot.

Weinig. Alleen wat flexibeler zijn, maar dat hangt van de persoon af (moeder is niet erg flexibel ;) )[/quote]

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:34

Leeftijd: 17

Ik moet mij thuis wel / niet aan de regels houden, omdat… We geen regeltjes hebben.

op welke manier doe je dit? Avond eten als mams het eens was, verder eigenlijk niet.

Ligt aan de situatie, maar meestal gingen ze me uitleggen waar iets bijvoorbeeld niet mocht.

Als ik dingen deed die niet mocht, dan werden mijn ouders strenger waardoor ik beperkt werd in wat ik mocht, en ik had snel genoeg door dat als ik gewoon dingen vroeg en eerlijk was, ik veel meer mocht.

5. Mag je thuis zelf bepalen wanneer je op het internet gaat en wat je daar doet? Ja / Nee, want mijn ouders vertrouwen mij

Volgens mij ging ik meestal dan met vriendinnetjes spelen of tv kijken ofzo.

Ja, mijn ouders zijn heel open en behulpzaam.

Ik denk niets. :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:29

Leeftijd: 22
Geslacht: Vrouw

Ik moet mij thuis wel / niet aan de regels houden, omdat… zonder regels zou het een rommeltje geworden zijn. Ben blij dat ze er waren.

op welke manier doe je dit? Soms. Bedtijden stonden wel vast, maar over avondeten werd nog wel eens overlegd. Ook sportkeuze stond vrij.

3. Hoe reageren je ouders, wanneer je zegt dat je het ergens niet mee eens bent? Hangt er vanaf waar het over ging. Over het algemeen was er altijd wel ruimte voor discussie.

4. Wanneer je een keer niet goed luistert, worden je ouders dan snel boos en wat doen ze dan? Niet snel, maar ze konden wel flink boos worden af en toe. Meestal werd ik naar m'n kamer gestuurd.

5. Mag je thuis zelf bepalen wanneer je op het internet gaat en wat je daar doet? Ja / Nee, want ik zat pas vanaf een jaar of 15/16 op internet en toen was ik oud genoeg om dat zelf te bepalen.

6. Wat is het eerste dat je doet wanneer je uit school komt? Wat drinken/even tv kijken.

7. Wanneer je ergens mee zit, kan je hier dan altijd over praten met je ouders? Zo ja, hoe? Niet altijd, maar dat lag meer aan mezelf. Als er echt is was dan zouden ze er altijd voor me zijn.

8. Wat zou je later anders willen doen bij de opvoeding van je eigen kinderen? Niks.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:43

Leeftijd: 21
Provincie: Limburg
Leefomgeving: toen Stad (inmiddels dorp)

1. Zijn er bij jullie thuis veel regels waar je je aan moet houden? vond het wel meevallen
Ik moet mij thuis wel aan de regels houden, omdat regels er niet voor niets zijn natuurlijk :)

op welke manier doe je dit? ja, sportkeuze was sowieso vrij, bedtijd was standaard. verder weet ik even niet

Lag aan de situatie en het onderwerp. Er was vaak wel ruimte om het erover te hebben.

niet snel, maar als ze boos waren, moest ik naar m'n kamer

5. Mag je thuis zelf bepalen wanneer je op het internet gaat en wat je daar doet? Nee, want ze wilden niet dat ik de hele dag achter de pc zou hangen, dus meestal was er wel een tijd aan gebonden.

wat drinken, en verder lag het aan de dag, of ik naar klarinetles moest of paardrijden

in principe wel ja, maar voor mijn gevoel was/is dat anders, maar dat komt meer omdat ik zelf niet zo makkelijk praat als ik ergens mee zit en dat ligt dus niet aan hun.

8. Wat zou je later anders willen doen bij de opvoeding van je eigen kinderen? in principe niks, maar kan ik nu natuurlijk nog niet over oordelen, want heb ze nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:35

Leeftijd: 13
Geslacht: Vrouwelijk
Provincie: Gelderland

Ik moet mij thuis wel / niet aan de regels houden, omdat… Mijn ouders dat gewoon willen. xD
Nee
Kwaad
Snel boos, laptop afpakken ect.
Ik heb geen flauw idee
Huiswerk/leren
Een klein beetje
Minder moeilijk over internet enz.