17 en (nog) geen bijbaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:14

xXsaffierXx schreef:
ik heb zelf ook nooit een echt bijbaantje gehad en ben nu 18. Wou wel altijd een bijbaantje maar op zaterdag of zondag had ik vaak wedstrijd en hielp ik mijn vader met de paarden buiten zetten/stallen mesten. Nu zet ik alleen de paarden samen met mijn zusje buiten in het weekend en de stallen worden door andere gemest. En daarnaast heb ik nog huiswerk en de pony's dus had ik nooit echt tijd. Want doordeweeks had ik naast school ook de pony's en was ik pas klaar rond 10 uur.
Nu ben ik ook op zoek naar een bijbaantje. Weet alleen niet echt wat ik wil doen en ben ook een beetje bang dat ze liever iemand willen hebben met meer ervaring.

Dat hangt er vanaf wat je wilt doen. In de horeca heb je best kans, bij een supermarkt niet echt meer.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:16

Ik zou je er niet druk over maken.
Er zijn volgens mij een hoop jongeren die geen/weinig bijbaantjes hebben gehad (in begië toch)
Ik ben nu 18 en heb deze zomer wel vakantiewerk gedaan, maar doorheen het jaar werk ik helemaal niet.
Mijn school is prioritair, ik wil eerst mijn diploma's halen, werken is voor later.
En de paarden nemen natuurlijk ook veel tijd in beslag.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:18

Vind wel dat je de context moet bekijken, eerlijk moet zijn waarom je nog nooit een bijbaantje hebt gehad. Maar ook duidelijk moet zijn waar je wel ervaring mee hebt. Een vol cv zegt misschien wel dat je wilt werken, maar in sommige gevallen kan het ook wat dubbel zijn. Waarom heeft diegene regelmatig van baan gewisseld?
Maar ook vrijwilligerswerk en cursussen zijn dingen die je erop moet zetten, waardoor het beeld van jou ook weer anders kan worden.
Ik denk dat het belangrijker is om te laten merken dat je wel graag wilt werken, dan dat je ladingen ervaring hebt. Maar soms is die wil moeilijk over te brengen en dan is het hebben van een degelijke cv wel prettig ;)

_Tara_

Re: 17 en (nog) geen bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:22

@ Vjestagirl: Ik weet dat zelfs de AH mij hier nog wel wilde hebben, ondanks dat ik nooit een vaste bijbaan heb gehad. Zou het niet zijn dat als een winkel echt hoog zit, dat ze je dan echt wel aannemen als je gemotiveerd over komt?

@ _Azar_: Dat zeggen mijn ouders ook altijd :j Eerst je studie, vaste baan komt later wel. Natuurlijk motiveren ze me wel om vakantiewerk te doen.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:23

Ik ben 16 en ik werk ook niet hoor, veel leeftijdsgenootjes dus wel. Dat is omdat ik op het gymnasium zit en dat kost tijd, en de paarden nemen natuurlijk ook veel tijd in beslag. Ik maak en verkoop nu wel sieraden, dat zet ik anders wel gewoon op mijn CV voor later haha! Als je gewoon uitlegt waarom je dat niet hebt gedaan, dan zou ik me er niet druk om maken. De meeste jongeren werken voor uitgaan/sigaretten/merkkleding etc, nouja, jij doet je best voor school en je neemt je verantwoordelijkheid met je paard, lijkt me niet dat het dan zo erg is dat je geen bijbaantje hebt gehad ;)

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:33

Ik ben nu 18, en heb dinsdag me 2e gesprek bij de AH over hoe en wat dus bij een supermarkt kunnen ze je echt wel aannemen! :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:40

_Tara_ schreef:
@ Vjestagirl: Ik weet dat zelfs de AH mij hier nog wel wilde hebben, ondanks dat ik nooit een vaste bijbaan heb gehad. Zou het niet zijn dat als een winkel echt hoog zit, dat ze je dan echt wel aannemen als je gemotiveerd over komt?

@ _Azar_: Dat zeggen mijn ouders ook altijd :j Eerst je studie, vaste baan komt later wel. Natuurlijk motiveren ze me wel om vakantiewerk te doen.

ik denk dat er vooral bedoeld wordt dat je in de horeca meer kans maakt omdat je daar als 17/18 jarige niet 'te oud' bent.
In de supermarkt is het vooral: hoe jonger hoe goedkoper. dus nemen ze liever een 16 jarige dan een 18 jarige aan.
En die 16 jarige schuppen ze soms op 18 jarige leeftijd (of 20 jarige leeftijd oid) weer de deur uit om vervolgens weer een jonge goedkope kracht in dienst te nemen.
Er zijn natuurlijk wel supermarkten die je nog wel aannemen als je 18 bent maar ik weet dat bovenstaande gewoon vaak gebeurd.

En stel dat ik ooit in de positie kom dat ik mensen moet aannemen voor een functie.
en ik heb bijv 10 sollicitatie briven + cv's liggen en ik kan er 5 uitnodigen voor een gesprek.
dan vallen degenen die nog nooit een (bij)baan hebben gehad en degenen die heel vaak gewisseld hebben af.

edit: ik was trouwens ook pas 19 toen ik mn huidige bijbaantje kreeg.
Daarvoor wel gewerkt bij mc donalds en in een restaurant maar bij beide baantjes heb ik het nog geen jaar volgehouden.
Inmiddels werk ik alweer 3 jaar bij mn huidige weekend baantje. Al denk ik dat ze mij gekozen hebben (ipv een van de anderen) omdat ik aangaf dat het baantje in de sector van mijn studie ligt (zorg).
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 15-01-11 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:42

Ik heb ook nog nooit een echt baantje gehad. Ja 1 dag McDonalds, maar daar ben ik gillend weg gegaan. :P
Toevallig woensdag een sollicitatiegesprek voor mn eerste echte bijbaantje. Ben 17 trouwens.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:24

Ik ben 19 en heb ook geen bijbaantje ook nog nooit gehad :) reden is dat ik toen ik vmbo examen had gedaan (jaar of 16) nog niet zo veel zin in alleen een vakantiebaantje had (wel schoongemaakt maar zwart dus kan je ook niet op je cv zetten ?) op de havo had ik het veel te druk. Nu zit ik in het eerstje jaar van het hbo en ga ik waarschijnlijk weer schoonmaken.
Ik verleen trouwens wel zorgen (mantelzorg) waar ik zeker 12 uur per week mee bezig was en ben maar dat is vrijwillig.
maar goed ik zal zeker 1 van de enige zijn dus nu maar hopen dat ze me dat niet gaan afrekenen later.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:42

_Azar_ schreef:
Ik zou je er niet druk over maken.
Er zijn volgens mij een hoop jongeren die geen/weinig bijbaantjes hebben gehad (in begië toch)Ik ben nu 18 en heb deze zomer wel vakantiewerk gedaan, maar doorheen het jaar werk ik helemaal niet.
Mijn school is prioritair, ik wil eerst mijn diploma's halen, werken is voor later.
En de paarden nemen natuurlijk ook veel tijd in beslag.

In België zijn er dan ook véél minder jongeren die werken (http://www.steunpuntwse.be/view/nl/3963528) :5,3% in Belgie tov 45,8% in Nederland. (Mede door ons betaalbaar onderwijssysteem, maar volgens mij ook omdat het in in Vlaanderen normaal is dat je dagelijks van 9 tot 5 op school zit als leerling).

Ik heb ook altijd enkel maar tijdens de vakantiemaanden (juli/augustus) gewerkt. Mijn school is inderdaad altijd prioriteit geweest, en met hetgeen ik verdien tijdens de vakantiemaand dat ik werk kan ik doorheen het jaar best wel wat fijne dingen doen :+. Verder moest ik gewoon ook elke dag op 7uur thuis vertrekken, om pas thuis te zijn rond half 6. Tel daar een uur eten, een uur paard en een uur studeren bij, en veel heb je nietmeer over..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:52

Ik had ook alleen maar vakantiebaantjes gehad, maar toch had ik op mijn 19e totaal geen moeite om een bijbaantje te vinden (en nog een leuke ook, trouwens, zelfs meerdere tegelijkertijd, ook in een supermarkt). Nu ben ik 20 en onlangs begonnen in de thuiszorg (als bijbaan). Ik heb zelf dus niet echt het idee dat je op je 17e te oud bent :P Dan ben je nog spotgoedkoop joh..

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:01

ik ben 18 en heb nog nooit eigenlijk een baan gehad. Werk alleen in het weekend en de zomervakanties en feestdagen etc bij me vader.
Heb eigenlijk niet echt tijd voor een baan. Ik moet eerst al bijna half uur fietsen voordat je uberhaupt ergens komt vanaf me huis dus dat motiveert ook niet heel erg veel eerlijk gezegd. En thuis vind ik het wel lekker werken eerlijk gezegd. 'Alles' weet je al etc.
En met mijn paarden ben ik ook al minimaal 4 á 5 uurtjes per dag bezig na school en stage en dan ben ik blij als het weekend is..

Als ik dit jaar me diploma heb gehaald en dus klaar ben met school ga ik trouwens wel een baan zoeken ;)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:46

Ik had tot mijn 17e ook nog geen baantje gehad. Ben begonnen met post bezorgen tijdens mijn examenjaar, omdat ik daarbij zelf mijn werktijden kon bepalen (in ieder geval op donderdag en/of vrijdag, maar de tijden mocht ik zelf bepalen).
Nu ben ik 18 en werk ik bij de Jumbo achter de kassa, maar heb geen rare opmerkingen gehad oid over mijn kleine CV :P Ook niet bij de stage die ik nu loop voor mijn opleiding.

Dus ik denk dat het niet zoveel uit maakt, maar het ligt er een beetje aan wat je dus gaat doen :P

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:39

Air schreef:
Ik heb trouwens rond mijn 18e ook gesolliciteerd bij supermarkten, maar daar hoor je nooit wat van. Dan ben je vast te oud.

Dat hoeft niet zo te zijn hoor.. Hier willen juist veel supermarkten wat oudere mensen hebben. Er werken bij mij al veel jongeren van 15 jaar enzo en ze willen juist wat meer mensen die tot later kunnen werken en die wat serieuzer zijn.
Je kan het altijd proberen! Ik heb ervaren dat bij een supermarkt werken fijn is omdat je gewoon elke maand een vast salaris krijgt en je elke week gewoon rond dezelfde tijd werkt. (Dat had ik hiervoor nog niet gehad met baantjes in de horeca en oppassen)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:39

Wat hebben er veel mensen nog geen bijbaantjes gehad! :oo
Ik werk al vanaf mijn 12de en ben nu 18. Ik ben zo opgevoed dat je vroeg moet beginnen met werken.
En geen tijd naast je school? Dat is eigenlijk gewoon een excuus. Ik had ook 5 dagen in de week school, 2 paarden en een
berg huiswerk. Toch heb ik iedere zaterdag kunnen werken. Gewoon goed plannen, dan lukt het wel.
In het geval van de TS is het moeilijker omdat je niet op zaterdag kan werken, zondag is misschien een optie?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:43

Ik heb een krantenwijk, kan voor je school want daar ben je om 7 uur mee klaar!
Mij bevalt het prima, heb ook vaak lang school en op zaterdag ook geen tijd.
Verdient ook goed :).

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:00

ik had op mijn 12e al een bijbaantje, en nu heb ik het erg druk met die baantje.. maar verdien dan ook wel erg veel hoor :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:11

Je kan als je slaagt kijken voor een bijbaantje en ondertussen doorzoeken naar wat je wil. Dat staat ook actief. Een baas zal het heus wel begrijpen als je niet hebt gewerkt. Ik had er wel heel wat, maar ze vragen er nooit meer naar. ;)

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:18

Maar jullie hebben het te druk met school en paarden, maar wie betaalt jullie (verzorg)paarden dan? Puur niewschierigheid.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:35

Ik word in mei 17 en heb ook nooit een bijbaantje gehad.. Heb altijd een beetje 't idee dat ze me nergens willen hebben :') Of ik solliciteer gewoon te weinig.. Ik geef inmiddels wel bijles (wiskunde) aan een aantal leerlingen uit lagere klassen, zou dat ook tellen? Het is dan wel geen 'echte' bijbaan, maar het heeft wel meer te maken met mijn toekomstige vervolgopleiding dan caissière zijn ofzo :=

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 07:36

Gina schreef:
Maar jullie hebben het te druk met school en paarden, maar wie betaalt jullie (verzorg)paarden dan? Puur niewschierigheid.

Mijn vader betaal alles voor de paarden :)
maar over een paar jaar moet ik natuurlijk wel alles zelf betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:29

Gina schreef:

Mijn ouders betalen mijn school en paarden.

Nogmaals bedankt voor de reacties :) valt me echt mee dat er nog zo veel mensen zijn die nog geen (echt) baantje hebben gehad. Ik zat zelf te denken aan de Bijenkorf oid, alleen ben ik bang dat je dan wel echt ervaring moet hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:30

Lien_ schreef:
Ik word in mei 17 en heb ook nooit een bijbaantje gehad.. Heb altijd een beetje 't idee dat ze me nergens willen hebben :') Of ik solliciteer gewoon te weinig.. Ik geef inmiddels wel bijles (wiskunde) aan een aantal leerlingen uit lagere klassen, zou dat ook tellen? Het is dan wel geen 'echte' bijbaan, maar het heeft wel meer te maken met mijn toekomstige vervolgopleiding dan caissière zijn ofzo :=

Mag je dat op je cv vermelden :)?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:30

Mijn ouders hebben mijn pony/paard altijd betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:31

Diablo schreef:
Gewoon nieuwsgierigheid hoor, maar waarom moet je de hele week zo verschrikkelijk lang naar school voor de havo?

Particuliere school ;) Meer individuele aandacht, meeste huiswerk maak je op school, etc.