Kunstacademie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:32

Ik heb even om het hoekje gekeken van de kunstacademie, nog toelating gedaan voor 2D animatie maar niet toegelaten. Achteraf gezien blij toe. :)

Op het moment heb ik mijn plek gevonden bij de Vakschool van Schoonhoven als student Goudsmid ondernemer. De school voor goudsmeden, zilversmeden, uurwerktechniek, juwelier en glas-in-lood.
Geen kunstacademie, maar wel degelijk een creatieve opleiding! Ik doe op het moment de opleiding voor goudsmid, oftewel het vervaardigen van sieraden in edelmetaal (goud, zilver etc)

Ik wil deze even melden, omdat ik nadat ik niet was toegelaten voor de kunstacademie, al gauw dacht dat er geen creatieve opleiding voor mij zou zijn zoals ik graag wilde; ontwerpen, uitvoeren, gericht werken. Dat is op mijn school dus wel. Er is heel veel praktijk (veel goudsmeden) maar ook tekenen, ruimtelijke vormgeving, extra vak zilversmeden, graveren. Oftewel erg creatief, en het is zeker aanpoten.

Ik zit met mijn HAVO diploma dus op een MBO school, en ik vind zeker niet dat ik mijn eigen niveau 'omlaag heb gehaald' omdat ik nu een mbo opleiding doe. :) de Vakschool heeft een lange geschiedenis, voordat het moest fuseren met zadkine. :)

Dus even een meldertje voor mensen die een creatieve opleiding zoeken, maar misschien iets praktischer willen doen :) dan is de Vakschool geweldig voor.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:32

@bitje: verhalen hoor je vaak, vooroordelen nóg vaker ;)

Een baan vinden is misschien moeilijker dan met, ik noem maar wat, Pabo of rechten of een economische studie, maar dat betekent niet dat er geen werk te vinden is. Als je doet wat je leuk vindt, waar je goed in bent en beschikt over doorzettingsvermogen zijn er genoeg mogelijkheden. Je moet alleen niet direct verwachten dat je boven modaal gaat verdienen op het moment dat je afgestudeerd bent :Y)

De mogelijkheden zijn gigantisch, de richtingen alleen al verschillen zo enorm! Grafisch ontwerpen, mode, 3D-ontwerp, game design, industrieel ontwerp, fotografie, lerarenopleiding, theater.... allemaal kunstacademie, maar bijna niet met elkaar te vergelijken.

Natuurlijk mag je je eigen stijl ontwikkelen, dat is juist de bedoeling! Het is alleen zo dat ze willen dat je openstaat voor experiment, kritiek en nieuwe dingen proberen. Juist door ook dingen te doen die in eerste instantie misschien niet bij je lijken te passen leer je dingen zo te benaderen dat je er tóch je eigen werk van kunt maken.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:34

Leuk zeg! Grafisch lijkt me nou wel ingewikkeld. :j
Ik wil eigenlijk 100% zeker autonoom doen.

@Roane: Edelsmid lijkt me ook echt leuk werk! Ik heb Schoonhoven ook overwogen, maar mijn hart ligt toch echt bij het schilderen en tekenen.
Mijn baas is ook edelsmid, dus ik krijg wel wat dingetjes mee. Interessant is het wel. :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:35

Leuk een kunstacademie topic :)

Ik zit zelf nu in het 2e jaar op de WDKA in de richting Illustratie. Heb het er erg naar mn zin, bij vlagen is het druk en zwaar, maar je ik merk dat ik me er echt ontzettend ontwikkel. Iets wat ik op eigen houtje niet in deze mate, of in elk geval niet op deze snelheid, zou kunnen doen.

Ook ik vraag me uiteraard nog regelmatig af of ik straks goed op mn pootjes terecht ga komen. Maarja dat is iets waar je in moet groeien en waar je zelf ook heel veel over te zeggen hebt uiteindelijk. Hoe graag wil je het? Het is onzin dat er geen geld mee is te verdienen, maar je moet het wel zélf doen!! Niemand gaat jouw geld verdienen, en voor jou 10 anderen.

Het is lastig om te zeggen welke academie of zelfs welke studierichting het best is. Het gaat erom wat het best bij jou past, en dat is voor iedereen weer anders. Ik voelde me direct thuis op de WDKA. Ben ook op andere academies geweest en daar had ik die 'klik' absoluut niet. Kwestie van gevoel, kwestie van manier van lesgeven.

Je moet JUIST je eigen stijl ontwikkelen. Wat heb je op een kunstacademie te zoeken als je geen eigen stijl hebt en de 13e in het dozijn bent?? Dan ben je binnen een jaar weg hoor, dan red je het niet. Als er ergens op gehamerd wordt is het wel om jezelf te ontwikkelen en anders te zijn dan de rest ;)

Waar je heen gaat na de kunstacademie? Dat ligt helemaal aan jezelf. Welke richting je hebt gedaan en waar je goed in bent. Ik wil als Illustrator aan de slag kunnen. Dat zal voor mij in gaan houden dat ik zelfstandig in opdracht werk. Dus opdrachten bij bedrijven aanneem, maar niet in vaste dienst bent wat bijv. als Grafisch Vormgever wel veel gebeurt. Doe je autonoom, of mode of advertising, tja dan is het weer een heel ander verhaal!

Hopelijk hebben jullie iets aan deze antwoorden! Enne Red_Savage, laat je niet ontmoedigen door 1 afwijzing! Gewoon weer voor de volle 100% ervoor gaan en je best blijven doen

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:38

Dankje Eliine! Ik blijf fijn doorzetten :D

Maar wel fijn om te horen dat jij echt zegt dat je jezelf ontwikkelt! Want soms dan denk ik wel een bij mezelf van...heb je die academie echt nodig om een goede kunstenaar te worden?

Ik merk wel dat ik veel meer inzicht heb gekregen in kunst sinds ik de vooropleiding doen, dus dat is al een goed voorteken! :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:33

Ik denk niet dat je persé op de academie gezeten moet hebben om een goede kunstenaar te worden. Maar wat het absoluut wel doet is je helpen in je zelfontwikkeling en je kijk op dingen. Doordat je 4 jaar lang zo intensief ermee bezig bent, verandert je hele kijk op dingen en leer je weer zoveel bij. Het is niet voor iedereen nodig of geschikt. Maar voor mij duidelijk wel, ik ben zeer blij dat ik toentertijd toch de stap heb durven zetten :j En hierna ben je natuurlijk niet meteen volleerd 'kunstenaar' of beeldmaker. Het begint dan pas! Maar dan heb je in elk geval een stevige basis onder je voeten waar je een hoop mee kunt.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:41

Hier nog een illustrator. :D Ik zit nou in het 3e jaar van Minerva te Groningen.. Het is idd bij vlagen enorm zwaar, maar die druk heb ik echt nodig anders voer ik niks uit (ben vrij lui aangelegd namelijk. :x )

Ondanks dat ik veel meer autonoom ben ingesteld heb ik hier bewust niet voor gekozen omdat ik dat ook kan doen voor mezelf als ik wel een richting heb gekozen. Dan heb ik toch "dat papier voor illustrator" zeg maar. Ik heb er vooral in het eerste jaar ontzettend veel geleerd, je wordt dan echt gedrild.. Er vallen er dan ook ontzettend veel af. Dat gebeurd sowieso doorlopend, er zijn zó ontzettend veel mensen die de druk niet aan kunnen!

Ik wens je veel succes met je zoektocht! Ik begrijp dat Groningen een béétje uit de richting is voor jou. :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:43

Klinkt allemaal bekend Marloez :j Zeker wat dat afvallen betreft. We begonnen met 23 vorig jaar, zijn er nu nog 14 van over.. in 1,5 jaar tijd. Overigens niet alleen mensen die de druk niet aan konden, maar wel het grote deel :j

Marloez

Re: Kunstacademie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:45

Dat is een flink aantal idd. Ik wist dat dit algemeen bekend was op kunstacademies, maar zoveel had ik niet verwacht! :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:47

Aan het begin van het 1e jaar vertelde onze mentor dat er aan het eind van het jaar gem. zo'n 3 tot 4 studenten afvallen,. Toen keek iedereen elkaar aan met zo'n blik van, nou dat ben ik toch hopelijk zeker niet!! Na 2 maanden waren er al 3 weg. Na het eerste semester nummer 4 ook. Aan het eind van het jaar waren er al 6 minder. En nu in het 2e jaar weer 3 mensen eraf of van richting gewisseld.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:29

Klinkt inderdaad bekend Marloesz.
Van de iets van 25 waar wij mee begonnen in het eerste jaar hebben er een stuk of 7 de opleiding in vier jaar voltooid. Wil niet zeggen dat de rest allemaal af is gevallen, maar veel hebben profijt bij een extra jaar of zijn naar een andere richting over gestapt.
Vergeet ook niet dat de academie vroeger 6 jaar was. Nu, door bezuinigingen, moet hetzelfde studieprogramma ineens in vier jaar worden afgelegd. Dat is zwaar, en soms is het dan een betere keuze om een jaar over te doen voor je eigen ontwikkeling.

Zelf heb ik altijd getwijfeld tussen grafisch en illustratie. Veel overeenkomsten, maar toch ook veel verschillen... ik heb uiteindelijk gekozen voor grafisch, maar liep soms wel tegen mijn 'illustratieve kant' op tijdens de opleiding.
Nu ik afgestudeerd ben kan ik het gewoon lekker combineren, wat mij enorm goed bevalt!

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:33

hee leuk topic!
Zit in m'n eerste jaar op de abkm in Maastricht.. Het eerste jaar is bij ons een algemeen jaar waarbij de laatste 2 periode ruimte is gemaakt voor projecten van de afdelingen waar je eventueel in kunt door stromen. Ik verwacht zelf door te stromen naar mode en textiel. Ben vorig jaar niet toegelaten in Arnhem, omdat ik 'te jong was' kortom niet getalenteerd genoeg denk ik.. maar in Maastricht wel toegelaten en zit er helemaal op m'n plek. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me er wel vertild in heb.. het is uiteindelijk veel zwaarder dan wat ik had verwacht, maar omdat het echt is wat ik wil doen, en het echt mijn passie is vind ik gewoon iedere avond weer de drive om tot half 12 huiswerk te maken ofzo. En ga écht met plezier naar school en als ik terug kijk wat ik in deze (korte) periode heb geleerd.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:42

Een zware studie lijkt het me! Illustrator lijkt me ook wel leuk omdat je wat meer zekerheid hebt dan. Maargoed, mijn passie ligt toch bij autonoom. :)

Pff, zo ontmoedigend om te horen dat het zoveel leerlingen mee stoppen! Op de Städelschule heb je serieus in totaal (studie van 5 jaar) 130 leerlingen op de hele school. Ik word nu al misselijk van de zenuwen. :=

Ingemuis, jij zit dus op Maastricht? Echt fin om te horen! Want maastricht is mijn plan C zegmaar. :D Het bevalt je dus goed. Dat is positief :D

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:46

Ik doe dan wel niet echt een kunstacedemie, maar wel een beetje in dezelfde hoek en ik verwacht ook wel dat de school structuur e.d. een beetje hetzelfde is. Ik zit namelijk op amfi (amsterdam fashion institute).
Heb wel gekeken voor kunstacedemies en denk ook dat het qua intakes niet heel veel anders gaat dan op mijn school. Hoor ook van veel mensen dat het eerste jaar het zwaarst is en je inderdaad echt gedrild word.
Ook bij mij zijn er trouwens al ontzettend veel mensen afgevallen, nu al zo'n 6 mensen alleen al uit mijn klas en we zijn nog maar halverwege.

Ik zou als ik jou was niet afgaan op een grote naam, maar meer bij de wijze van lesgeven die bij je past. De ene school is heel strikt en de andere juist heel vrij en los (dat heb ik wel gemerkt op het HKU). Ik denk dat je dan meer plezier hebt in je opleiding en meer slagingskans hebt.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:51

Mode dus? Klinkt ook erg leuk.

Het gaat me ook niet alleen om de grote naam van de Städelschule hoor. Sterker nog, ik kwam pas heeeel laat tot het besef dat deze school, ehm, lichtelijk hoog was. :=
Toen had ik mijn portfolio al ingeleverd en had ik ze al bezocht. Ik wet niet wat het is, toen ik er rondliep had ik echt het gevoel van 'hier hoor ik.'
Misschien maak ik het mezelf ook maar wijs, maar ik heb er echt een sterk gevoel bij.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:54

Wat een leuk topic.. hoop dat ik mensen kan helpen met mijn ervaringen..

Ik heb niet echt een kunst academie gedaan omdat ik zelf echt een 'vak' wilde leren.
Dus ben naar het SintLucas geweest (MBO+) wat ontzettend leerzaam is om je creatief te vormen
toen naar Engeland geweest, School for art and design op de Lincoln University waar ik door in het laatste jaar in te stromen in 1 jaar mijn HBO haalde in Graphic Design. Toen wist ik het even niet meer.. werken of leren?!

Ik wilde wel een master maar wist niet welke.. op het allerlaatste moment bij het sint joost in geschreven..
niet aangenomen, mede dank zij de het 'even snel aanmelden op het laatste moment', uiteindelijk maar goed ook want de school past denk ik niet zo goed bij mij.

Toen gaan werken als verpakkingen ontwerper voor 1 jaar. Wilde toch nog steeds een master gaan volgen!
Daarom aangemeld voor master bij Design Academie Eindhoven. Een school waar ik eigenlijk nooit heen wilde, door de sfeer en stijl van de school, maar omdat hij op 20 min. van mijn ouderlijk huis ligt toch maar eens proberen. Aangenomen!!

maar wat is dit pittig zeg! Helemaal als grafisch vormgever op een school die toch echt meer 3d is ingesteld.
heb het eerste semester achter de rug nu, nog 1,5 jaar te gaan. Het is ontzettend leerzaam en heel internationaal. Ben samen met nog 1 ander meisje als enige Nederlander van een groep van 35!! (de 2 richtingen samen) Ben heel benieuwd wat dit me gaat brengen! :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:55

Zo, een hele kunstzinnige geschiedenis heb je al. Wat een ervaring.
Maar je doet het duidelijk wel goed.
Maar grafisch zal wel ontzettend ingewikkeld zijn, denk ik zo? Ik vind het wel heel knap dat je het kan! :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:03

Hahah ja lijkt al heel wat he! En ik voel me nog steeds echt beginner! zeker nu met de nieuwe opleiding.

Grafisch is echt niet ingewikkeld! Sommige dingen kunnen er moeilijk uit zien.. dat is denk ik met ieder vak!
Maar daar zijn opleidingen voor! En dan kom je stapje voor stapje er vanzelf. Dus laat je door je keuze niet afschrikken door moeilijk of niet.... als 300% gemotiveerd bent komt het goed! Uit eigen ervaring werkt het het beste als je geen plan B hebt en er echt helemaal voor gaat! maarja weet niet of dat nou beste advies is ;)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:07

Ik ben zo iemand die maar een doel voor ogen heeft, en daar ook echt voor gaat, MAAR daar staat tegenover dat ik dan ook direct de l.ul ben als dat plan niet doorgaat! :Y)

Dus nu heb ik wat extra opties gemaakt, maar stiekem heb ik die in mijn achterhoofd onder de categorie ' is wel eens over nagedacht maar word totaal niet nagestreeft' :=

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:48

Red_Savage schreef:
Ik ben zo iemand die maar een doel voor ogen heeft, en daar ook echt voor gaat, MAAR daar staat tegenover dat ik dan ook direct de l.ul ben als dat plan niet doorgaat! :Y)

Dus nu heb ik wat extra opties gemaakt, maar stiekem heb ik die in mijn achterhoofd onder de categorie ' is wel eens over nagedacht maar word totaal niet nagestreeft' :=

Had ik ook hoor. Ik wilde alleen maar naar de WDKA, iedereen vroeg ook aan me wat ik ging doen als ik niet werd toegelaten. "Heel hard huilen :Y) " riep ik steeds. Maar serieus ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Gelukkig ben ik in 1 keer toegelaten en zit ik er nog steeds super op mn plek :)

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:51

Leuk leuk leuk :):)
Vorig jaar heb ik 2 toelatingen gedaan, fotografie op de HKU & KABK.
Bij de HKU was ik zonder uitleg afgewezen.
De KABK zag wel wat in mij, maar vond me nog niet klaar voor de echte opleiding en hebben mij aangeboden om het voorbereidend jaar te doen.
Dus dat doe ik nu. :D Was in het begin wel enorm wennen, alle disciplines zitten in dat jaar en ik kom aan als noob die niks van tekenen, kunst, etc weet. :=
Maar uiteindelijk gaat het toch om je eigen ontwikkeling. :)
Ik merk wel dat het mij ontzettend helpt dat ik de kunstacademie doet, want het is niet alleen ontwikkeling van techniek, kunst, maar ook in je denkwijze, moed.
Dus of je er nou verder mee gaat of niet, je heb er de rest van je leven wel wat aan. ;)

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:53

Eliine schreef:
Had ik ook hoor. Ik wilde alleen maar naar de WDKA, iedereen vroeg ook aan me wat ik ging doen als ik niet werd toegelaten. "Heel hard huilen :Y) " riep ik steeds. Maar serieus ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Gelukkig ben ik in 1 keer toegelaten en zit ik er nog steeds super op mn plek :)

hahah ja dat zei ik ook.
Of ik zei, ja dan ga ik ergens weg rotten. ;(
Of ergens rondtrekken met nomaden. :')

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:27

Cyn_ schreef:
Of ergens rondtrekken met nomaden. :')

Was ook leuk geweest lijkt me :Y)

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:03

Vond het wel een goed alternatief. :')