Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
_Lot schreef:Verpaarding is het proces waarbij het aantal paarden en paardenfaciliteiten op het platteland snel toeneemt. Niet alleen worden de koeien verruild voor paarden, maar ook ruiterpaden worden aangelegd, bijna elke boerderij krijgt een eigen rijbak en veel grote weiland worden opgedeeld om er meerdere paarden apart in te kunnen huisvesten. Ook ziet men steeds vaker opvallende opjecten in het landschap, zoals stapmolens of verlichtingen om de stal en rijbak heen. Maar denk ook aan de toename van ruiters langs fietspaarden, paarden uitwerpselen op de openbare wegen, verkeerstoename op het platteland door aanleg manege ect.
Dit is het onderwerp van mijn profielwerkstuk, verpaarding. MBV deze enquete wil ik te weten komen wat paardenliefhebbers van de verpaarding vinden.
1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 25 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie gelderland
4. Ik bezit wel eigen paard (aan huis en/of pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij wel wedstrijden, ik rij niet wekelijks in de natuur (af en toe)
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? soms
7. Welke objecten vind je storend?
* Omheiningen (hout of linten?) Witte hekken/linten, meer netrale kleuren niet
* Rijbakken en stalgebouwen als ze niet in de omgeving passen, als ze wel passen niet
* Lampen
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen uitzondering in woonwijken
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? nee
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja, als er geen rekening wordt gehouden met het inpassen in het landschap, als er wel rekening mee wordt gehouden, juiste materiaalkeuze, netjes, eventueel met beplanting kan het een verrijking zijn
Alvast bedankt voor het invullen!
_Lot schreef:1. Ik ben een vrouw
2. Ik ben 33 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie Zuid-Holland
4. Ik bezit wel een eigen paard (pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel paard. Ik rij geen wedstrijden, ik rij wel wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? nee
nvt
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? tegen (dit omdat paardenmest heel snel uit zichzelf verdwijnt, vind het overdreven)
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? nee
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? nee
Citaat:1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben 16 jaar oud.
3. Ik woon in de provincie zuid- holland
4. Ik bezit wel/geen eigen paard (aan huis/pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel geen paard. Ik rij wel/geen wedstrijden, ik rij wel/niet wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja/nee 7. Welke objecten vind je storend?
nvt.
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor/tegen
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? ja/nee
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja/nee
_Lot schreef:1. Ik ben een man/vrouw
2. Ik ben 22 jaar oud.
3. Ik woon in de provinciezuid holland
4. Ik bezit wel/geen eigen paard (aan huis/pensionstalling).
5. Ik rij zelf wel/geen paard. Ik rij wel/geen wedstrijden, ik rij wel/niet wekelijks in de natuur
6. Heb je wel eens het idee dat paarden of paardenfaciliteiten storend zijn in het landschap? ja/nee
* Omheiningen (hout of linten?)
* Stapmolens
* Rijbakken
* Stalgebouwen
* Anders Gebouwen welke zeer afsteken en niet passen in de omgeving door de omgeving aan te passen en vaak zeer verouderd (verroest) zijn
8. Ben je voor of tegen de opruimplicht (= uitwerpselen paard opruimen tijdens buitenrit)? voor/tegen mits het op de straat ligt. Op een ruiterpad mag je het gewoon laten liggen
9. Ondervind je hinder van de verkeerstoename op het platteland? ja/nee
10. Vind je dat verpaarding gerekent kan worden tot een vorm van horizonvervuiling (=het plaatsen van objecten of nemen van maatregelen die het beeld van de horizon of de harmonie van het landschap verstoren)? ja/nee
Alvast bedankt voor het invullen!