Paarden opleidingen zinvol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Re: Paarden opleidingen zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:03

Evita,

2 dagen is stage is toch normaal? :?

Wij hadden ook bijna het hele jaar 2 dagen stage in de week en een paar blokstage's. Volgens mij is dat gewoon de normale manier van doen op het MBO hoor. ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:08

Bunga schreef:
Ik zag vandaag een foldertje van STOAS hogeschool tussen onze folders op school staan.
Ik ben op zoek naar een HBO opleiding, en dat had je ook in paardenhouderij.. Het lijkt me geweldig, de hele dag met paarden werken.
Maar eigenlijk, als ik mijn ogen opendoe, zie ik zelf ook wel dat dat zonde van mijn opleiding is. Omdat er weinig werk in te vinden is.
Ik ga nu toegepaste biologie doen op de HAS. :)

Maar de stoas is één van de weinige opleidingen in de paardensector waar je later wél iets mee kan omdat je niet opgeleid wordt tot stalhulpje. Je bent ook helemaal niet zoveel met paarden bezig als op een mbo. En de stoas is voor een heel groot gedeelte (zo groot als je het zelf wil maken) of educatie (docenten)opleiding. Je kan namelijk ook gewoon docent biologie, natuurkunde of scheikunde worden. Heeft niets meer met paard te maken, en toch ben je bezig met je paardenopleiding - daar zit namelijk wel de verdieping in, omdat je de titel 'kennismanager' mag dragen.

En je werkt helemaal niet de hele dag met paarden, dus als je het daar voor wil doen moet je sowieso niet voor de stoas kiezen. Misschien in je eerste jaar het eerste semester omdat je de praktijkervaring die de mbo'ers wel hebben moet bijspijkeren, maar daarna zit je veel meer in de hippische wereld bij bedrijven als fnrs, knhs, dierenbescherming, stamboeken ed. En natuurlijk op groene vmbo of mboscholen. Er is wel paard, je leert veel over paarden maar als stalhulpje aangenomen worden gaat je niet lukken met de ervaring van de stoas, daar ben je sowieso te hoog voor opgeleid en daar heb je in principe geen ervaring mee.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:10

Het aller lastigste is dat het misschien wel een mbo opleiding is. Ik moest op mijn 16de een richting kiezen, dat vond ik al moeilijk, laat staan een vervolgopleiding. Niet onlogisch is het dan om te kiezen voor een opleiding met paarden, omdat je weet dat die al leuk zijn. Ik snap het wel dat al die meiden zo'n opleiding kiezen. Maar realistisch gesproken is het idd zonde van je tijd...
Kort over het Orun diploma. Dat is best leuk om te hebben, maar wil je een hoger niveau dan moet je zelf al flink gepresteerd hebben op wedstrijd. Goed lesgeven is een vak apart, het halen van een Orun niet echt...

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:11

RianneH,

Helemaal mee eens.. Als ik zie wie er uit mijn oude klas hun ORUN hebben gehaald lach ik me dood..

Niet gemeen bedoelt, maar ik zou er geen les van willen volgen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:17

Ik vind dat erg wel heel erg veel verschil zit in de kwaliteit van de opleidingen en dat je die niet allemaal over een kam kunt scheren.

Ik heb zelf de 4 jarige sport opl in Deurne gedaan en ben er nog steeds blij mee. Met instructie kan ik een aardige boterham verdienen, en een niet gediplomeerde instructie kan niet bij een vereniging of manege lesgeven( ivm met veiligheidscertificaat eisen).

Daarbij krijg je ook veel andere vakken waar je veel aan hebt. Wat de stages betreft, daar zit ook een stukje zelfiniatief in. Ik heb al mijn stagebedrijven zelf uitgekozen en ben op plekken geweest waar ik ook echt veel geleerd heb. Als je zelf geen iniatief toont kan het idd zo zijn dat je 4x op een mange komt om te mesten...

De contacten die ik heb opgedaan op stage doe ik nu mijn voordeel mee, mijn paarden 'kennissen kring' is erg groot en zit door heel nl en buitenland, hier heb ik veel profijt van.

Overigens begeleid ikzelf ook al jaren stagiaires voor diverse scholen en moet ik zeggen dat ik het niveau buiten de 'vroegere' Deurne erg laag vind. Sommige meiden komen met opdrachten van een niveau, uit Barneveld, Zwolle of Dronten, die op mijn middelbare school nog niet toereikend waren. De opdrachten zelf al zijn van zulk bedroevend laag niveau dan kun je van zo'n student ook niet veel meer verwachten.
Ook menen deze scholen dat zo bv moeten leren longeren op stage..
Ik ben van mening dat ze dit op school moeten leren en het moeten toepassen en oefenen op stage..

Kortom er zit ontzettend veel niveau verschil in de opleidingen. Er zitten er echt wel tussen waar je wat aan hebt, maar er is ook een hoop afhankelijk van je eigen iniatief! :D

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:22

Overigens ben ik wel van mening dat als je in de praktijk aan het werk wil, ruiter/ stalmanager / trainer enz ipv op kantoor (knhs/ stamboeken enz) je geen hbo moet gaan doen. Want je krijgt echt geen cent meer betaald omdat er hbo ipv mbo op je papiertje staat.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:23

Ik ben het eigenlijk op alle vlakken met jou eens! Zou zelf dan ook nooit een opleiding volgen die paardengericht is. Laat mij maar lekker ergens landelijk wonen met 2-4 paardjes aan huis, wie weet zet ik zelf ooit nog een ruitervereniging op, dat trekt mij dan weer wel. :) Voor (jong)volwassenen die met kleinere pony's wat willen bereiken in de sport.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:23

Ik denk dat t er maar net vanaf hangt waarvoor je opgeleid wordt. Deurne of mbo paardenhouderij zijn mijn inziens vrij nutteloze opleidingen omdat je dat ook/beter in de praktijk kan leren. Maar HBO opleidingen zoals STOAS, HAS en Van Hall heb je denk k zeer zeker wel wat aan. Bovendien had k t anders ook niet gekozen. Ik heb direct niets met paarden te maken en doe in principe gewoon een managementopleiding, maar die is toevallig wel gericht op de paardenbranche.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:27

willemieke schreef:
Ik vind dat erg wel heel erg veel verschil zit in de kwaliteit van de opleidingen en dat je die niet allemaal over een kam kunt scheren.

Ik heb zelf de 4 jarige sport opl in Deurne gedaan en ben er nog steeds blij mee. Met instructie kan ik een aardige boterham verdienen, en een niet gediplomeerde instructie kan niet bij een vereniging of manege lesgeven( ivm met veiligheidscertificaat eisen).

Daarbij krijg je ook veel andere vakken waar je veel aan hebt. Wat de stages betreft, daar zit ook een stukje zelfiniatief in. Ik heb al mijn stagebedrijven zelf uitgekozen en ben op plekken geweest waar ik ook echt veel geleerd heb. Als je zelf geen iniatief toont kan het idd zo zijn dat je 4x op een mange komt om te mesten...

De contacten die ik heb opgedaan op stage doe ik nu mijn voordeel mee, mijn paarden 'kennissen kring' is erg groot en zit door heel nl en buitenland, hier heb ik veel profijt van.

Overigens begeleid ikzelf ook al jaren stagiaires voor diverse scholen en moet ik zeggen dat ik het niveau buiten de 'vroegere' Deurne erg laag vind. Sommige meiden komen met opdrachten van een niveau, uit Barneveld, Zwolle of Dronten, die op mijn middelbare school nog niet toereikend waren. De opdrachten zelf al zijn van zulk bedroevend laag niveau dan kun je van zo'n student ook niet veel meer verwachten.
Ook menen deze scholen dat zo bv moeten leren longeren op stage..
Ik ben van mening dat ze dit op school moeten leren en het moeten toepassen en oefenen op stage..

Kortom er zit ontzettend veel niveau verschil in de opleidingen. Er zitten er echt wel tussen waar je wat aan hebt, maar er is ook een hoop afhankelijk van je eigen iniatief! :D

Leer je werkelijk dingen als longeren op zo'n school?.. (of op je stage..). Dan is het niveau nog lager als ik dacht.. Longeren kan ik ook zelf de basis leren en de rest vraag ik wel aan een stal genoot..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:31

Longeren is serieus een praktijkvak.. :j

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:36

Op deurne is het een bijvak en leer je diverse technieken.
In Barneveld doe je er meerdere jaren over om te leren longeren met een bijzet, dubbele longe is zelfs daar al te moeilijk. Dat leer je niet eens...
(om even het veschil aan te tonen)

Maar longeren kan een onderdeel van trainen van een paard zijn, dus ja dat leer je. Vind ik overigens wel belangrijk hoor. Dat als je een paarden diploma hebt dat je op zijn minst fatsoenlijk kan longeren.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:51

Interessant topic dit! Ik heb ook altijd de paarden(houderij)opleiding willen
volgen, maar had hierin toch enige twijfel.. En wat ben ik nu blij dat ik uiteindelijk
niét voor die opleiding heb gekozen.

Het lijkt allemaal geweldig om zo'n papiertje te hebben, maar naar mijn inzien
stelt het niet zo heel veel voor. Ik vind dat je voor een stal uitmesten geen
diploma nodig hebt, net zoals voor het longeren (met bijzet) etc. En wat heeft
zo'n papiertje voor nut, je zult toch niet doorbreken als een goede stalruiter
(uitzonderigen uiteraard daar gelaten, maar het komt niet vaak voor.) Je mag
als groom gaan spelen, paarden op- en afzadelen, wassen, longeren, drollen
scheppen etc. Nee, niet echt een diploma voor nodig denk je niet?

Ik ken meerdere vrienden die deze opleiding wél gevolgd hebben en nu zitten
met 'Wat gaan we nu doen'? De paardenwereld is hard, daar kom je niet zomaar
tussen, en daar is ook niet altijd werk te verrichten wat jij graag zou willen
doen. En daarnaast, je bent niet zomaar een goede groom.. Wat vele wel
al gauw denken.. Je moet als groom dingen zien die een ander niet ziet, snel
zijn, goed werk verrichten, gevoel hebben met de paarden, meedenkend zijn,
kei en keihard (dag en nacht willen) werken, en er altijd zijn. En vele mensen
denken toch al gauw dat het een baantje van 8 tot 5 is.. Nou een ding,
in de paardenwereld heb je écht géén vaste tijden ;) Dus wil je kwart over 5
alweer thuis op de bank zitten is de paardenwereld geen goede voor je.. :D

Ik zelf werk dan nu zaterdags (en overige vrije dagen) bij mijn broer op stal,
en voor de rest ga ik nu gewoon naar school toe. En wat ben ik blij met mijn
keuze.. Ik wil eerst een diploma hebben wat mij garandeerd voor werk, en
daarna zien we wel weer verder in de paardenwereld. :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:49

Ik ben het met de TS eens, de opleidingen stellen maar bar weinig voor. De dingen die willemieke opnoemt zijn best nuttig, maar die kun je ook in de praktijk leren, daar heb je die opleiding niet voor nodig.
Verder vind ik het nogal jammer dat er totaal niet ingegaan wordt op de behoeften van een paard, iedereen leert daar dat het heel normaal is om een paard de hele dag op stal te hebben, dat ze zonder ijzers niet kunnen lopen en ik ken er maar weinig die het aan de teugel rijden kunnen bereiken door ontspanning.
Niet om nu een hele nh discussie te starten hoor, absoluut niet, laat dat duidelijk zijn. Maar ik vind wel dat de leerlingen geïnformeerd moeten worden over beide kanten, zodat ze daar uiteindelijk zelf een keuze in kunnen maken. Je hebt hier in de buurt ook een opleiding paardenhouderij en wat ze daar met de paarden doen 8)7. Die komen echt maar een paar uurtjes (1 of 2) buiten in een klein paddockje, zonder maatje en met deken terwijl het niet koud is. Ze worden standaard beslagen en er wordt niet eens over gesproken dat het zonder kan. Eigenlijk wordt er gewoon gepropagandeerd, want zodra je suggereert dat het ook anders kan, dan wordt je afgesnauwd.

Het is ook geen enkele garantie en heeft geen toegevoegde waarde in mijn optiek :n.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:01

Interessant topic!
Ikzelf zit nu in het eerste jaar van een paardensport opleiding aan het Wellant College.
De lessen (praktijk en op school) vallen zwaaar tegen.. Op stage leer ik wel heel veel, en mag ik mijn eigen paard ook meenemen. Ik heb heel erg geluk gehad met mijn stageplaats (zelf gevonden trouwens). Hoor van klasgenoten dat ze alleen maar aan het uitmesten zijn.
Ik moet zeggen dat er ook, op mijn opleiding dan, vrij veel verschil zit in de mensen die houderij of sport doen. Houderij ziet het allemaal wel, en wil een eigen stal beginnen *yeah right*. De mensen van sport willen toch echt wel wat bereiken, wat ook realistisch is.
Ik ga dit volgen!

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:05

Ik volg de management opleiding paardenhouderij in Goes op niveau 4. De opleiding zelf is wel leuk, maar je wordt na 2 jaar volle studie (theorie & praktijk) volledig in het diepe gegooid om vervolgens het projecetonderwijs te gaan onderhouden. Ze verwachten dat je al je theorie in de praktijk kunt gaan uitbrengen en daar wordt je ook op beoordeeld. Sowieso raad ik iedereen deze opleiding af, omdat er eigenlijk totaal geen werk in te vinden is en ze doen heel moeilijk bij ons op school over je examenstukken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:09

Het enige echt zinvolle aan de opleidingen Paardenhouderij vond ik de gezondheidsleer, de cursussen en de stages. Nu zijn bij mijn opleiding de blokstages komen te vervallen, cursussen worden ook niet meer aangeboden. Ik vindt mijn opleiding nu helemaal niks meer aan.

Voor het werk heb je de opleiding niet nodig. Ik ben hem gaan doen omdat ik 15 was toen ik mijn middelbare school diploma haalde en dus leerplichtig was.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:17

ik studeer paardenhouderij...
en ik heb heel veel geleerd, zowel van de stages, als de theorie...
wat mensen zeggen over dat je alleen in de praktijk leert?
nou, de basis is always the same, en kun je heel goed in theorie leren...
maar ervaring die je toch op door stage/werken.
ik vind persoonlijk dat er door bedrijven veel te weinig naar de opleidingen gekeken wordt,
dus wat dat betrefd, als ik het over mocht doen als 16 jarig weet ik niet zeker of ik uberhaubt nog wel paardenhouderij zou doen.
maar goed, als je in de paarden wilt gaan werken zou ik lekker aan het werk gaan en de opleiding laten voor wat het is ;)
als je een mbo opleiding moet hebben om naar het hbo te kunnen gaan(b.v. omdat je geen havo wilt doen) en je weet niet wat?
paardenhouderij is een hele leuke optie :))
ik wil hierna naar de stoas gaan om lerares paardenhouderij te worden :))
en wat dat betrefd, van de stoas wordt al heel snel gezegd dat die mensen totaal geen benul hebben waar ze over praten.
(zeggen een aantal mensen zelf ook) omdat hun paardenhouderij vakken bij lange na niet zo diep op de stof gaan als de vakken van de mbo paardenhouderij(wordt ook door de leraren van de cah en de stoas gezegd) dus heb je wel weer een voordeel als je vooraf paardenhouderij hebt gedaan :j

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:23

Ik volg een opleiding paadenhoudrij :)
Het trok mij heel erg, en omdat ik een jonge leerling ben kan ik dit gerust doen.
Het leuke is dat je dus met veel verschillende paarden werkt, en hier heel veel van leert, maar je aan het eind wel gewoon een MBO diploma heb, en het laatste jaar is dacht ik bedrijfsmanagement. (Of hoe je het schrijft :P)
Hierna kan ik altijd nog iets anders leren.
Voor mij is het meer voor het leuke, maar toch een MBO diploma hebben dus.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:28

Ik ben van huis uit helemaal niet met paarden opgegroeid, heb alles zelf moeten betalen, ouders stonden er eigenlijk niet helemaal achter. Via mijn paardenhouderijopleiding heb ik een leuk netwerk opgebouwd via stages en bedrijven waar we met school kwamen. Ik heb er dan wel voor gekozen om weer verder te leren (HBO), maar ik heb nu wel een bijbaantje bij een paardenhouderij. Met dit baantje kom ik veel bij wedstrijden, keuringen e.d, waardoor mijn netwerk nogsteeds uitbreid.
Toch denk ik dat dit zeker in mijn voordeel is.

Dit bewijst dus het tegendeel van uitspraken van mensen dat diegene met de juiste achtergrond er toch wel komen..
Zonder juiste achtergrond heb je toch een opstapje nodig, ik denk dat paardenhouderij daar een van de middelen voor is!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:33

willemieke schreef:
Op deurne is het een bijvak en leer je diverse technieken.
In Barneveld doe je er meerdere jaren over om te leren longeren met een bijzet, dubbele longe is zelfs daar al te moeilijk. Dat leer je niet eens...
(om even het veschil aan te tonen)

Maar longeren kan een onderdeel van trainen van een paard zijn, dus ja dat leer je. Vind ik overigens wel belangrijk hoor. Dat als je een paarden diploma hebt dat je op zijn minst fatsoenlijk kan longeren.

in zwolle is het een bijvak en leer je in 2x 8 weken diverse technieken, waaronder ook longeren met dubbele longe, alles van lammert haanstra :j

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:36

Sjaad schreef:
Als je nog helemaal geen ervaring hebt op paardengebied, is het nuttig :) Als je al heel veel ervaring hebt, kun je beter beginnen met het zoeken naar een baan naar mijn idee.

Het feit dat je de mogelijkheid krijgt tot het doen van stages is vooral leerzaam, denk ik. In de paardenwereld gaat het om ervaring. Op stage kun je ( soort ervaring verschilt per bedrijf natuurlijk ) ervaring op doen en dat is weer te gebruiken in de toekomst.

Je kunt ook direct gaan werken in de paardenwereld, maar de kans dat je 'laag' begint, is dan sowiezo groot. Als je goed bent en hard werkt, kun je je vanuit daar omhoog werken.

Ja stages.....

Dat klinkt nuttig. Maar is geen paardenbedrijf te vinden dat nee zegt, als je opbelt en vraagt of je 2 maanden mag komen werken voor noppes :D

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:39

Als je alleen maar in gedachten houdt dat je gratis werknemer bent, zul je het er niet snel naar je zin hebben.
Als je het bedrijf dankbaar bent dat zij jou een kans geven om bij te leren, zal het bedrijf dit vaak zien en je steeds meer laten doen en bijleren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:40

WinstonVDB schreef:
Als je alleen maar in gedachten houdt dat je gratis werknemer bent, zul je het er niet snel naar je zin hebben.
Als je het bedrijf dankbaar bent dat zij jou een kans geven om bij te leren, zal het bedrijf dit vaak zien en je steeds meer laten doen en bijleren.

ja vast ;)
dat ligt dan voor 100 procent aan het bedrijf waar je stage gaat lopen...
want ik ken er een paar waar ze puur en alleen misbruik van je maken...
hoe enthousiast je ook bent...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:41

Charr_x schreef:
Ik ben altijd van mening geweest dat er in de paardenwereld geen geld te verdienen valt, behalve als je echt een toptalent bent en het al van thuis uit breed hebt. Het kost heel veel geld en het brengt (zeker in het begin) niet heel veel op.

Ik denk niet dat je met die opleiding bouwt aan je toekomst.
Een opleiding tot instructeur lijkt me dan wel nuttig, maar denk niet dat je daar alleen mee rond zal komen.

Veel van de meiden die Deurne en dergelijke gedaan hebben belanden na een jaar of 3 stallen mesten en beginnerslesjes in een kledingwinkel of supermarkt. Dit is geen vooroordeel, ik heb het heel regelmatig zien gebeuren door een gebrek aan geld, talent en mogelijkheden.

Dit valt mij ook op! Dure opleiding en vervolgens een hele andere kant op.
Als je echt in de paarden wil werken, zou ik gaan voor een paardenfysio bijvoorbeeld.
Ik heb nu als bijbaantje stallen uitmesten. vind het heerlijk om te doen naast 4 a 5 dagen intensief school. Maar ik weet wel dat ik dit nooit voor altijd wil.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:43

er zitten inderdaad rotte appels tussen, maar toch, het werkt ;)
Ik heb stage gelopen bij 5 verschillende bedrijven, en heb het toevallig altijd geweldig naar mijn zin gehad! (zelfs als anderen het er niets vonden..)
En nee, dat betekend niet dat ik snel tevreden ben, de mensen deden echt moeite om me nieuwe dingen te leren en leuke dingen met me te doen :)