2 dagen is stage is toch normaal?

Wij hadden ook bijna het hele jaar 2 dagen stage in de week en een paar blokstage's. Volgens mij is dat gewoon de normale manier van doen op het MBO hoor.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bunga schreef:Ik zag vandaag een foldertje van STOAS hogeschool tussen onze folders op school staan.
Ik ben op zoek naar een HBO opleiding, en dat had je ook in paardenhouderij.. Het lijkt me geweldig, de hele dag met paarden werken.
Maar eigenlijk, als ik mijn ogen opendoe, zie ik zelf ook wel dat dat zonde van mijn opleiding is. Omdat er weinig werk in te vinden is.
Ik ga nu toegepaste biologie doen op de HAS.
willemieke schreef:Ik vind dat erg wel heel erg veel verschil zit in de kwaliteit van de opleidingen en dat je die niet allemaal over een kam kunt scheren.
Ik heb zelf de 4 jarige sport opl in Deurne gedaan en ben er nog steeds blij mee. Met instructie kan ik een aardige boterham verdienen, en een niet gediplomeerde instructie kan niet bij een vereniging of manege lesgeven( ivm met veiligheidscertificaat eisen).
Daarbij krijg je ook veel andere vakken waar je veel aan hebt. Wat de stages betreft, daar zit ook een stukje zelfiniatief in. Ik heb al mijn stagebedrijven zelf uitgekozen en ben op plekken geweest waar ik ook echt veel geleerd heb. Als je zelf geen iniatief toont kan het idd zo zijn dat je 4x op een mange komt om te mesten...
De contacten die ik heb opgedaan op stage doe ik nu mijn voordeel mee, mijn paarden 'kennissen kring' is erg groot en zit door heel nl en buitenland, hier heb ik veel profijt van.
Overigens begeleid ikzelf ook al jaren stagiaires voor diverse scholen en moet ik zeggen dat ik het niveau buiten de 'vroegere' Deurne erg laag vind. Sommige meiden komen met opdrachten van een niveau, uit Barneveld, Zwolle of Dronten, die op mijn middelbare school nog niet toereikend waren. De opdrachten zelf al zijn van zulk bedroevend laag niveau dan kun je van zo'n student ook niet veel meer verwachten.
Ook menen deze scholen dat zo bv moeten leren longeren op stage..
Ik ben van mening dat ze dit op school moeten leren en het moeten toepassen en oefenen op stage..
Kortom er zit ontzettend veel niveau verschil in de opleidingen. Er zitten er echt wel tussen waar je wat aan hebt, maar er is ook een hoop afhankelijk van je eigen iniatief!
willemieke schreef:Op deurne is het een bijvak en leer je diverse technieken.
In Barneveld doe je er meerdere jaren over om te leren longeren met een bijzet, dubbele longe is zelfs daar al te moeilijk. Dat leer je niet eens...
(om even het veschil aan te tonen)
Maar longeren kan een onderdeel van trainen van een paard zijn, dus ja dat leer je. Vind ik overigens wel belangrijk hoor. Dat als je een paarden diploma hebt dat je op zijn minst fatsoenlijk kan longeren.
Sjaad schreef:Als je nog helemaal geen ervaring hebt op paardengebied, is het nuttigAls je al heel veel ervaring hebt, kun je beter beginnen met het zoeken naar een baan naar mijn idee.
Het feit dat je de mogelijkheid krijgt tot het doen van stages is vooral leerzaam, denk ik. In de paardenwereld gaat het om ervaring. Op stage kun je ( soort ervaring verschilt per bedrijf natuurlijk ) ervaring op doen en dat is weer te gebruiken in de toekomst.
Je kunt ook direct gaan werken in de paardenwereld, maar de kans dat je 'laag' begint, is dan sowiezo groot. Als je goed bent en hard werkt, kun je je vanuit daar omhoog werken.
WinstonVDB schreef:Als je alleen maar in gedachten houdt dat je gratis werknemer bent, zul je het er niet snel naar je zin hebben.
Als je het bedrijf dankbaar bent dat zij jou een kans geven om bij te leren, zal het bedrijf dit vaak zien en je steeds meer laten doen en bijleren.
Charr_x schreef:Ik ben altijd van mening geweest dat er in de paardenwereld geen geld te verdienen valt, behalve als je echt een toptalent bent en het al van thuis uit breed hebt. Het kost heel veel geld en het brengt (zeker in het begin) niet heel veel op.
Ik denk niet dat je met die opleiding bouwt aan je toekomst.
Een opleiding tot instructeur lijkt me dan wel nuttig, maar denk niet dat je daar alleen mee rond zal komen.
Veel van de meiden die Deurne en dergelijke gedaan hebben belanden na een jaar of 3 stallen mesten en beginnerslesjes in een kledingwinkel of supermarkt. Dit is geen vooroordeel, ik heb het heel regelmatig zien gebeuren door een gebrek aan geld, talent en mogelijkheden.