HELP! Wat te doen met studie, stoppen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Re: HELP! Wat te doen met studie, stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:30

Het lijkt me eerlijk gezegd dat een enorme schop onder je kont geen kwaad kan.
Je klinkt als een vreselijk verwend nest.

Met een afgemaakte opleiding heb je tenminste iets waar je verder op kunt bouwen.
Tandjes op elkaar en even een paar jaar doorzetten. Wat is dat nou, die paar jaartjes, als je daarmee een basis legt voor de rest van je leven?

Eerlijk gezegd vind ik je houding heel negatief. Je gooit op deze manier wel een kans op een betere toekomst weg, alleen omdat je nu 'geen zin' hebt.
Is er misschien een mogelijkheid om die negatieve spiraal van denken om te buigen naar een realistischer kijk op het leven?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:33

Neeeheee, het gaat er niet alleen om dat ik geen zin heb. Er spelen 1001 dingen mee. Als ik geen zin heb om te studeren, studeerde ik niet al 4 jaar. :')

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:47

Je vult zelf in wat je DENKT dat ik schrijf hoor.

Hoezo ik denk raar over je vader? Je schrijft toch zelf dat hij het gaat betalen voor je?
Over of je hard werkt of niet heb ik helemaal niets over gezegd, maar daar gaat het immers niet over.

Als je het allemaal al weet hoe je het wilt gaan doen en wat het beste is, dan vraag ik me af, .... waarom vraag je dan eigenlijk om meningen? Of wil je alleen maar horen dat mensen je gelijk geven. Of uitleggen waarom je het zo wilt doen.

Ga dan gewoon werken en dan merk je het wel. Nu ga jij denken dat ik bedoel dat jij het dan op een negatieve manier gaat merken :9 , maar dat STAAT er niet he, ik bedoel dus simpelweg, je gaat het merken of het gaat lukken. Lukt het wel, dan heb je geluk. Lukt het niet zonder diploma's dan heb je pech en krijg je mogelijk spijt. Maar da's dan een consequentie die je NU kunt voorzien.

Ik kan er ook geen andere mening over hebben dan die van mezelf hoor :+ . Ik ben er zelf ooit ook tegen aangelopen dat ik dingen niet afgemaakt heb en geloof me, daar heb je HEEL lang last van. Zelfs NU nog staat dat kloten op m'n CV. En ik had er ook mijn eigen goeie redenen voor maar het lu.llige is dat boeit dan niemand als je komt solliciteren want voor jou 10 anderen. Het gaat ook niet eens om het feit of je wel of niet dat papiertje hebt. Het gaat erom dat je straks moet gaan uitleggen waarom je het op verschillende opleidingen opgegeven hebt. En potentiele werkgevers zullen dan concluderen "O, die heeft geen doorzettingsvermogen". En dan is het vaak einde verhaal.

Je kunt het oordelen noemen. Maar je kunt het ook waarschuwen noemen. }>

Chaos schreef:
HannahFrouk schreef:
Nou het zal wel aan mij liggen dan ... maar bij wat je allemaal schrijft denk ik als volwassene : "?????" En komt op mij over als : geen zin d'r meer in, boeit me niet, wil ik niet, kan ik niet, trek ik niet, dus er dan ook maar gewoon met de pet naar gooien. Ja nou ja, als je pa dat prima vindt en je financiele schuldplas opdweilt en je kunt je ervaring uit een paar cursussen halen, ... dan ben je dan toch klaar?

Als je er van overtuigd bent dat je het in een baan dan WEL redt, dan doe je dat toch gewoon?

Ik kan mijn ervaringen niet uit een paar cursussen halen, wél door te werken en te doen. Ik werk al heel hard, sinds mijn 15e, non stop. Dus niet zo oordelen graag. Er zijn gewoon mensen die beter tot hun recht komen in de praktijk dan in de theorie en dan ben ik er een van.

Ik heb op heel grote bekende stallen gewerkt, en heb een hoop goede recensies. Daarom heb ik altijd makkelijk een baan kunnen vinden.

En leg mij eens uit, hoe een opleiding paardenhouderij, zich beter terugverdient dan cursussen? IMO helemaal niet namelijk.
En ja, met cursussen heb ik tot dusver al meer geleerd als op school! :))

En ja, ik ben ervan overtuigd dat ik gelukkiger wordt zonder school en met een baan, dus ik ga het ervaren komende jaren! :)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:02

Is er niet een mogelijkheid om niveau 3 via een deeltijdstudie af te ronden, zodat je vader niet hoeft op te draaien voor de studiekosten? :)

Het is natuurlijk een fantastisch aanbod, maar hij draait wel op voor de kosten die jij hebt gemaakt. Ik weet niet hoever je bent met je studie en hoeveel vrijstellingen je evt. kan krijgen.

Maar ik begrijp je opzich wel, ik heb ook gemerkt dat ik van cursussen en praktijk tot nu toe meer heb geleerd dan van school. Ik ben dan ook een echte "schoolhater". Maar dat komt ook doordat alles zo verschrikkelijk op groepen gericht is i.p.v. individuele personen. Ik kon bijvoorbeeld een studie gerust sneller afronden, maar dat kon niet en ik vind het ook tijd vergooien om vier jaar op school te zitten als het ook in 2 jaar bijvoorbeeld kan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:05

HannaHFrouk: Nou ja, maar dat is dus het punt, ik snap je volkomen, ik zeg ook niet dat je een andere mening moet hebben. Maar zo'n opmerking vind ik nogal minachtend overkomen naar mijn vader toe, over mij mogen mensen denken wat ze willen, maar er is niemand die zo hard werkt als mijn vader.

En ik snap je hele punt, had ik een andere opleiding gedaan -toerisme, economie what ever,- dan had ik hem sowieso afgemaakt. Maar het biedt nu voor mij geen uitkomst, ik kan niks met mijn diploma, ik heb hem alleen. En dat is heel fijn, maar ik wordt er niet beter van, dat is met andere opleidingen wel.

+ Dat er binnen de paarden heel goede cursussen, waar ik wél veel aan heb.

Mijn ouders hebben een bedrijf, wat mij weer mogelijkheden biedt wbt. training en lessen. Ik heb nu werk, en aantal fijne contacten. Daarom denk ik dat ik er goed aan gedaan heb te stoppen..

Laat wel wezen, gister was er bij mij gewoon écht geen sprake van om te stoppen, ik had dit niet verwacht toen ik dit topic opende. Verder had ik niet eens durven zeggen tegen mijn ouders dat ik met idee liep om te stoppen, bang voor hun reactie en voor mijn studieschuld. Maar ze kwamen er zelf mee, was erg verbaasd. En ik vindt het heel, heel lief.

En ik snap hun ook, en mezelf, ik haal supersuper goede cijfers voor een heleboel vakken. Echt goede cijfers, maar ik kan niet met cijfers werken. Dus ik blijf ieder jaar zakken op mijn Economie, Boekhouding en Genetica. Ik kan het simpelweg niet, en bijlessen genetica liggen niet voor het oprapen. Bijlessen economie heb ik gehad. Het is dus niet dat ik niet wil, maar ik hang op een dood punt.

En nogmaals, ik snap dat het topic nu misschien raar lijkt, omdat de oplossing er dus ineens is. Ik had eerlijk gezegd gedacht over te stappen, maar dit is wel veel fijner! :+

En ja, nu vind ik het wel prettig er ff wat over te praten, horen of mensen hetzelfde ervaren hebben, dat kan toch??

Dit lucht mij gewoon gigantisch op! :D
Laatst bijgewerkt door Chaos op 10-11-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:06

Njen schreef:
Is er niet een mogelijkheid om niveau 3 via een deeltijdstudie af te ronden, zodat je vader niet hoeft op te draaien voor de studiekosten? :)

Het is natuurlijk een fantastisch aanbod, maar hij draait wel op voor de kosten die jij hebt gemaakt. Ik weet niet hoever je bent met je studie en hoeveel vrijstellingen je evt. kan krijgen.

Maar ik begrijp je opzich wel, ik heb ook gemerkt dat ik van cursussen en praktijk tot nu toe meer heb geleerd dan van school. Ik ben dan ook een echte "schoolhater". Maar dat komt ook doordat alles zo verschrikkelijk op groepen gericht is i.p.v. individuele personen. Ik kon bijvoorbeeld een studie gerust sneller afronden, maar dat kon niet en ik vind het ook tijd vergooien om vier jaar op school te zitten als het ook in 2 jaar bijvoorbeeld kan.

Nou, dat had ik dus nog niet geschreven. Maar ik wat ik dus hierboven ook schrijf, ik zit gewoon met mijn economie ed. Ik blijf daar contstant op zitten, al sta ik allemaal 8en verder, die 3en voor economie tellen bijna nog het hardst!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:10

Okee en dat kan je echt niet op de een of andere manier ophalen of misschien bij die school in Zwolle met begeleiding wel halen?

Ik heb toevallig gewoon boekhouden gedaan, echt een drama, met doorzettingsvermogen mijn diploma gehaald, maar ik had een paar goede cijfers telkens die mijn slechte cijfers ophaalden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:11

mijn advies ...
bijt even door die 2 jaar en dan kun je los !!

je weet niet wat komen gaat

ik heb niets en krijg ook niet 123 iets meer voor elkaar
jij hebt nog wel die kans neem die

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:15

Je hoort mij niet zeggen dat je vader niet hard werkt hoor. Daar heb ik het helemaal niet over gehad.

Maar goed, dat even terzijde.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:22

Dat zég ik ook niet, ik zeg dat het minachtend overkomt.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:21

Ik ga toch met het gros hier mee.. heel slim is het niet om te stoppen. Wat heb je nu? Helemaal niks.. Heel vervelend misschien, maar prestaties en diploma's worden toch steeds belangrijker in deze maatschappij. Een hekel aan school heeft bijna iedereen wel denk ik, maar dat betekend nog niet dat dat een goede reden is om ermee te stoppen. Je bent nu nog jong en hebt de kansen om verder te leren zodat je meer kan bereiken in het leven, is het dan niet slim om die kans te pakken?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:13

Het lijkt erop dat je nogal op het succes van jouw ouders meelift.
Dat gaat niet werken, zodra je als zelfstandige hun levenswerk overneemt.
Een stal runnen is niet alleen maar lekker lesgeven, lekker rijden. Daar komen dingen bij te kijken als boekhouding, marktverkenningen, financiën ..
En dan denken we maar niet aan de reële kans dat je geblesseerd raakt, en niet meer kunt rijden, of stallen mesten..
Je zult een studie als achtergrond echt nodig hebben.
Ik blijf bij de indruk dat je een akelig verwend nest bent.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:31

Mijn ouders hebben geen succes hoor, was het maar waar! Mijn ouders werken kei-hard en kunnen leven. *D

Jullie mogen van alles van mij vinden, dat had ik ook wel verwacht. Mijn ouders moeten alleen mijn huur nog betalen, dat zou helemaal top zijn! :+

Ik weet dat een studie beter zou zijn, maar op dit moment ben ik er klaar mee. Misschien ga ik over een jaar wel een heel andere kant op, ik sluit niet uit dat ik nooit meer naar school ga. Maar ik ga nu kijken hoe het zo gaat. Biedt mijn vriend en mij ook wat meer financiele ruimte.

Ik had mijn studie graag gehaald, maar ik blijf op een dood punt hangen zo lang economie ed. in mijn pakket heb..

Vooralsnog ben ik blij dat ik gestopt ben, en heb er alle vertrouwen in dat het zo wel goed gaat komen. Een vetpot krijg ik sowieso niet van de paarden, dus we zien wel.

Ben nu aan het rondkijken welke cursussen ik ga doen. :)

Ik denk dat trouwens dat een paar mensen ook wel een verkeerd beeld hebben van de mogelijkheiden die een diploma paardenhouderij biedt.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:38

Ik ben echt van mening dat je jezelf echt een flinke schop onder je kont moet geven. := Dat er vanuit school mss geen bijles wordt geboden hoeft nog niet te betekenen dat je die nergens kan vinden natuurlijk. Je hele leven in de paarden werken, kan, maar is niet heel realistisch.. wat als je idd een blessure krijgt oid? Dan heb je helemaal niks aan diploma's en zal een kantoorbaan bijv. lastig te vinden zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 23:41

Ik vindt nergens bijles genetica, en bijlessen economie heb ik gehad..

Ik heb altijd al geweten dat paarden hard werken is, en dat dat misschien niet altijd kan, maar dan heb ik aan mijn diploma paardenhouderij ook niks. Als het tegen die tijd klote is, so be it.

Maar de keus is gemaakt, te laat voor een schop onder mijn kont dus. :)

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:43

Bijles van een medestudent, bijles van iemand met flinke biologische kennis? Moet best te vinden zijn, áls je het wil. Alsnog jezelf een schop onder je kont geven om een nieuwe studie te gaan doen én wel te halen kan natuurlijk ook, geen diploma's hebben in deze tijd is niet heel handig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:44

bertie schreef:
Het lijkt erop dat je nogal op het succes van jouw ouders meelift.
Dat gaat niet werken, zodra je als zelfstandige hun levenswerk overneemt.
Een stal runnen is niet alleen maar lekker lesgeven, lekker rijden. Daar komen dingen bij te kijken als boekhouding, marktverkenningen, financiën ..
En dan denken we maar niet aan de reële kans dat je geblesseerd raakt, en niet meer kunt rijden, of stallen mesten..
Je zult een studie als achtergrond echt nodig hebben.
Ik blijf bij de indruk dat je een akelig verwend nest bent.

Dat is ook wat ik dacht.
Met een paar cursussen longeren of hoe zit ik het beste op mijn paard kom je er niet. Toen ik 19 was kon ik ook alles maar 10 jaar later lag ik met een kapot gewerkte rug in het ziekenhuis. En dan had ik nog geen eens werk in de paarden.
Ik had alleen een diploma dierverzorging en ik kan je vertellen dat je daar niet ver mee komt. Dan ben je goed voor de fabriek en laat ik dat werk nou juist niet meer kunnen doen.
Als je dan op jezelf woont en je met je schamele inkomen (of ziektewet uitkering) je moet gaan omscholen is dat knap lastig.

Prima dat je stopt met school en cursussen wil gaan doen maar doe deze ook met oog op de toekomst.
Ik heb afgelopen jaar een opleiding administratief medewerker gedaan en deze zou prima te combineren zijn met jou werk in de paarden. Hier heb je altijd wat aan en het was een goed begrijpende opleiding.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:48

Chaos schreef:
Ik vindt nergens bijles genetica, en bijlessen economie heb ik gehad..

Ik heb altijd al geweten dat paarden hard werken is, en dat dat misschien niet altijd kan, maar dan heb ik aan mijn diploma paardenhouderij ook niks. Als het tegen die tijd klote is, so be it.

Maar de keus is gemaakt, te laat voor een schop onder mijn kont dus. :)

Die tijd wil je echt niet meemaken...geloof mij maar ik leef daar al 8 jaar in. Nu na een flinke investering zie ik eindelijk weer wat toekomst.
Als je niet investeert in je toekomst wordt je putjes schepper of sta je straks aan de lopende band koekjes in te pakken en mag je de hele dag Pools praten.

Omdat een schop onder je kont te laat is krijg je van mij een klap voor je kop...hopelijk vallen zo de uiteengevallen hersendeeltjes weer op zijn plaats en ga je weer iets van ee opleiding doen. :P

We zeggen dit echt niet om je te pesten hoor ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 00:45

Nou ja, dat is dus het punt, met een diploma paardenhouderij komt ik niet zo ver. Cursussen doe ik sowieso met oog op de toekomst, ik ga me niet vastleggen op het rijden, ben daar ook nog lang niet goed genoeg voor, omdaar mijn geld mee te kunnen verdienen. Maar ik ben nu nog jong, kan een hoop, en heb nog volop mogelijkheden.

Ik zie wel wat het leven me brengt, al geloof ik niet dat het er zoveel minder op wordt omdat ik geen Paardenhouderij diploma heb!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 00:59

Het gaat er vaak niet eens om wat voor diploma je hebt, maar dat je een diploma hebt.

Ook ik was zo'n eigenwijs geval wat een hekel had aan school en ben met 2 opleidingen gestopt, toen ben ik een tijd gaan werken, maar zonder opleiding is het gewoon heel moeilijk een leuke baan te vinden.

Ik ben toen een deeltijd mbo niveau 4 opleiding gaan doen en ben nu bezig met het laatste examen en wil verder gaan met een hbo deeltijd studie.
Hele dagen naar school trek ik niet, maar zo in deeltijd vind ik het erg leuk.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:55

Chaos schreef:
Maar ik ben nu nog jong, kan een hoop, en heb nog volop mogelijkheden.

Ja, dat is een van die dooddoeners..
Het bekt heel lekker, klinkt prachtig, maar .. wat je nu aan het doen bent is die mogelijkeden weg te gooien.

Je bent jong, en je hebt mogelijkheden .. dat principe is waar. Maar meestal betekent dat gewoon dingen als opleiding volgen en afmaken. De mogelijkheden komen niet naar je toe, je moet ze zélf creëren.

Setting up for success: dat is mogelijkheden zoeken, nemen en benutten.
Wat je nu lijkt te doen is setting up for failure.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 15:20

Tja, ieder zijn ding. Wellicht past Failure mij beter dan succeed. :)

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:40

Interesseert het je dan helemaal niks dat je wss echt niks zult bereiken zonder enig diploma? |o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 15:48

Nee, omdat ik met diploma binnen de paarden niet meer kan.
En met een diploma paardenhouderij kom ik ook niet binnen op een eventuele kantoorbaan.

Ga in mei beginnen met een cursus Hippisch Management, dus dan behaal ik nog mijn management certificaat maar dan zonder de druk van alle andere vakken die ik dan óok nog moet behalen.

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:36

Ben het eens met de mensen die zeggen dat een opleiding erg belangrijk is.. Ik heb de opleiding paardenhouderij niveau 4 in Zwolle gedaan en daarna met veel plezier in een ruitersportzaak gewerkt (dankzij een stage), helaas werd mijn contract niet verlengs omdat ik met 36 uur werken te duur was.. Nu das al sinds september aan het solliciteren, maar qua werk biedt die opleiding weinig mogelijkheden :( Zou graag in de paarden werken, maar niet als mestknecht ;)

Nu ben ik bezig met een thuisstudie boekhouden, omdat dat qua werk veel meer mogelijkheden biedt..

Snap dan ook je keuze wel en je kunt best een goede toekomst krijgen doormiddel van hard werken, cursussen volgen en goede connecties hebben! :)