Betoog: Wel of geen bont

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Betoog: Wel of geen bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:34

er is een duidelijk verschil tussen dieren die voor het vlees worden gefokt en geslacht, en dat dan het vel wordt gebruikt of dat een dier puur alleen voor zijn vacht wordt gefokt en het vlees weinig tot geen doel heeft.

als je een dier dood maakt vind ik wel dat je dan ook alles moet gebruiken, en niet een deel gewoon weg gooien omdat dat niet het stukje is dat je wil hebben!!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 12:46

Bedankt voor jullie argumenten. Ik ga ze vanavond op mijn gemak thuis even doorlezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:58

stef schreef:
Lamsvel is een restprodukt, bij bont werkt dat niet zo, dus appels met peren vergelijken (ik heb overigens geen lammetje onder mn zadel ;) )

Bij sommige bontproducten is het wel degelijk een bijprodukt. Zoals konijn.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:04

Dat is een misvatting Babootje

Bron: bontvoordieren.nl

Citaat:
Er wordt vaak gesuggereerd dat konijnenbont meer ethisch verantwoord is omdat het een bijproduct zou zijn van konijnen die toch al geslacht worden voor hun vlees. Dat is echter onzin. Vleeskonijnen worden op jonge leeftijd geslacht wanneer hun vacht nog niet genoeg ontwikkeld is voor de bontindustrie. Voor konijnenbont worden oudere konijnen gedood, van wie het vlees niet of nauwelijks gegeten wordt. Bovendien wordt voor het bont ook andere konijnenrassen gebruikt, bijvoorbeeld de Rex. De Rex is gefokt op een veel steviger haarinplant heeft dan de konijnen die in de konijnenvleesindustrie worden gebruikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:25

Ligt er maar aan welke bron je aanhaalt. Daar zijn ook verschillende cijfers over. Maar van de Rex is bekend.
Overigens, wat mij betreft geen verschil: consumptie is ook luxe want vlees eten hoeft niet. Bont dragen ook niet. Leren schoenen of tassen ook niet. Dus hoe ver ga je daarin en waar ligt je eigen grens is denk ik waar het om gaat.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:27

Voor bont
Argumenten: Wij hebben thuis een nertsenfokkerij dus ik weet al het fijne ervan en ben ermee opgegroeid. Ben absoluut niet tegen bont het is gewoon een belangrijke industrie voor veel landen en vandaar dat het bont ook naar bijv. China, Amerika en Rusland gaat. In sommige landen is bont gewoon nodig, fake fur houdt mensen in Rusland niet warm ;)

Tegen bont
Argumenten: Tuurlijk sta ik er soms bij stil dat het zielig is, maargoed. Legbatterijkippen en konijnen op elkaar gestapeld in hokjes zijn ook zielig.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:31

Vanessa schreef:
Dat is een misvatting Babootje

Bron: bontvoordieren.nl

Citaat:
Er wordt vaak gesuggereerd dat konijnenbont meer ethisch verantwoord is omdat het een bijproduct zou zijn van konijnen die toch al geslacht worden voor hun vlees. Dat is echter onzin. Vleeskonijnen worden op jonge leeftijd geslacht wanneer hun vacht nog niet genoeg ontwikkeld is voor de bontindustrie. Voor konijnenbont worden oudere konijnen gedood, van wie het vlees niet of nauwelijks gegeten wordt. Bovendien wordt voor het bont ook andere konijnenrassen gebruikt, bijvoorbeeld de Rex. De Rex is gefokt op een veel steviger haarinplant heeft dan de konijnen die in de konijnenvleesindustrie worden gebruikt.

Maar leer is ook geen bijproduct, dus gaat hetzelfde op voor bont.
Je hebt namelijk vleeskoeien en leerkoeien. :)

Diervriendelijk (in hoeverre dat mogelijk is) bont vind ik oke. Nederlands of (west) Europees bont vind ik prima. De dieren worden onder strenge regels gefokt en gehouden, en ook gedood. (Dus niet levend gevild maar humaan gedood door bijv. electrocutie of vergassing/bedwelming). Een bontdier in (west) Europa heeft het meestal even goed (of slecht ;) ) als een vleesdier zoals een varken of een koe.

De discussie "bont is overbodig" vind ik kant nog wal slaan. Immers, leer is ook overbodig en is ook sociaal geaccepteerd. En vlees? In onze huidige maatschappij is ook dat al lang niet meer nodig. Maar vegetariers (laat staan veganisten) zijn nog steeds in de dikke minderheid.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:22

De bedoeling van een betoog is dat je daarin je eigen mening onderbouwt met je eigen argumenten. Ook is over dit onderwerp al ontzettend veel geschreven. Daarom hier een slotje. Succes met je betoog!