Studie valt ontzettend tegen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SanderD

Re: Studie valt ontzettend tegen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:03

Ojee Nueve, wat een twijfels! Ik ken je nog uit het eindexamen-topic, dus ik voel me nu even heel betrokken. :')
Sowieso kan ik je twijfels 100% begrijpen aangezien ik er ook al last van heb, al is het in mijn geval meer zo, dat ik een enorme twijfelkont ben en gewoon niet durf te kiezen, geen beslissingen voor mijn toekomst durf te maken, met de angst dat het de verkeerde is en ik later een beroep uitoefen dat me niet boeit.

Ik herken ook dat je niet eens zeker weet of de studie niks voor je is, ik bespeur bij mezelf een gebrek aan identificatie met het vak dat ik aangeleerd krijg, terwijl het me wel erg leuk lijkt/leek, alleen niet op de manier zoals er in lesgegeven wordt (ik leer voor Industrieel ontwerper).

Het antwoord is waarschijnlijk om helemaal terug naar je basis te gaan, blijkbaar is er wat over het hoofd gezien, zijn er interesses die botsen met de studie die je nu doet, zoveel mogelijkheden... :j

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:14

Nueve schreef:
Fenn, die studie heb ik inderdaad ook overwogen! Grappig zeg! Inderdaad combinatie ziekenhuis + wiskunde + psychologie. Hoe ben jij er trouwens achter gekomen dat het toch niet iets voor jou was?
Heeft dat keuzetraject bijgedragen aan jouw huidige keuze? Ik hoop voor je dat Nederlands beter zal bevallen!
"Ik was helemaal niet zeker of ik het nu echt zo stom vond", daar ben ik ook zooo bang voor!
Vandaag nog met een studiegenootje erover gepraat, en die zegt ook dat de baan zich nog helemaal moet vormen.. En dat maakt mij enerzijds zo bang.. blegh.

Ik kwam erachter dat het niets voor mij was, omdat ik tussen een groep mensen werkte die ook niets voor mij waren. Allemaal heel aardige meiden en jongens, maar buiten mijn studie trok ik op met iedereen behalve hen. Ook sprak ik voor mijn studie erg veel met mensen in het ziekenhuis, in allerlei functies en dat heeft toen geholpen om een beeld te vormen van wat ik ongeveer zou doen en waar ik naartoe zou werken. Dat wilde ik niet :n Eindhoven werd voor mij steeds meer de plek voor roeien, stappen en toffe mensen, maar de studie steeds minder en tja, toen ik in mijn eerste tentamenronde het leren op zich niet erg vond behalve voor het vak dat het meest betrokken was bij de inhoud van de studie... Toen besloot ik twee weken na mijn tentamen ronde dat ik ging stoppen.
Ik weet uiteindelijk niet eens meer hoe precies, veel bellen en twijfelen en praten heeft wel geholpen.

Het keuzetraject was drie keer een bijeenkomst en een hoop opdrachten om jezelf te leren kennen. Het geeft wel een soort houvast om de keuze duidelijker te maken en ik zat daar met allemaal TU-nurds die zich allemaal niet op de TU terug zagen komen. Dat gaf voor mij ook wel een soort bredere blik. Maar pas toen ik terug kwam van het reizen heb ik echt de knoop doorgehakt. Nederlands en tot nu toe vind ik de studie erg tof en voel ik me meteen thuis tussen alle mensen om me heen.

Ik vind trouwens niet dat je meteen moet stoppen als je iets niet leuk vind, maar dat twijfelen best mag en ook dat je niet te lang door moet gaan. Het ik ben bang dat het toch niet zo stom was gevoel is bij mij pas weg gegaan toen ik hier kwam studeren en alle verschillen merk. Al mis ik Eindhoven wel heel erg!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:19

Je kunt toch ook nog volgend jaar je ontgroening lopen? Hoeft toch niet per se dit jaar?
En kun je de studierichting die je nu op denkt te willen niet in de zelfde stad doen? Dan kun je nml je vereniging gewoon aanhouden en dus wel je ontgroening dit jaar doen..
Je hoeft je echt niet te schamen, overkomt zo veel mensen ;)

SanderD

Re: Studie valt ontzettend tegen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:36

Ik zou mijn keuze trouwens niet laten afhangen door zoiets (onbelangrijks?) als een vereniging. Ik kon bijv. ook geen lid worden van een vereniging omdat ik tijdens de ontgroening op vakantie was ( :D ), maar ik ben er achteraf blij om, je maakt meer uren op de vereniging dan op school en daar worden je punten niet beter van. Je kunt nog altijd in jaar 2 weer lid worden als het allemaal niet meer zo nieuw is. :j

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:33

Ik heb alleen je beginpost gelezen, maar ik zit momenteel in zo'n beetje precies dezelfde situatie.
Behalve dat ik al een jaar verder ben met m'n studie en de keuze daardoor extra moeilijk vind. Ik ben net met m'n tweede jaar P&A begonnen, en begin nu ineens enorm te twijfelen.
Ik ben totaal niet meer gemotiveerd, de vakken interesseren me (bijna) allemaal niet en ik vraag me heel erg af of ik nog wel door moet gaan.
Probleem is, net als bij jou, dat ik geeen idee heb wat ik anders zou moeten doen. En dat ik al in m'n tweede jaar zit, en het idee heb dat het dan zonde van de afgelopen anderhalf jaar is geweest als ik nu stop. Bovendien durf ik het er eigenlijk niet zo goed met m'n ouders over te hebben. Die betalen m'n studie en ik en best wel bang dat ze boos zijn als ik ze nu vertel dat ik wil stoppen..

Zoals je leest, zit ik ook een beetje in de knoop! En inderdaad, dat kost veeeel energie, zowel fysiek als psychisch.

Als ik jou was zou ik het nu nog eventjes aankijken. Je bent pas zo'n anderhalve maand bezig. Wacht in ieder geval tot na je eerste tentamenweek. Dan heb je een aantal vakken gewoon helemaal gevolgd en afgerond en dan kun je daar een oordeel over hebben. Als je nu stopt, heb je maar een paar weken les gehad en creeer je op basis daarvan een beeld van de opleiding, wat misschien helemaal geen werkelijkheid is.

Over je vereniging.. als je nu nog zo twijfeld over je studie, zou ik het nog even uitstellen, je kunt altijd, zoals anderen ook al aangeven, volgend jaar gewoon lid worden (komt ook ten goede van je studie!)

Succes!