Waar betaal ik schoolgeld voor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maddox

Re: Waar betaal ik schoolgeld voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:35

En dan te bedenken dat Nederland naast Engeland een van de duurste landen is wat betreft collegeld.

In heel veel Europese landen komt het collegeld niet eens boven de 1200 euro, denk hier bijvoorbeeld aan België. En het onderwijs daar is soms zelfs van een hoger niveau.

Als rechtenstudent heb ik per vak maar 3 uur les per week...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:05

Ik ga niets goed praten, maar kan wellicht wel wat opheldering geven:

Een student op het hbo kost ongeveer 8000 euro per jaar. Zelf betaal je daar dus 1600 euro van. De rest wordt bekostigd door de overheid en de instelling waar je studeert. Je betaald ook deels voor de administratieve functies, werkplekken, en de docenten. Per dit jaar is er een andere bekostingsregel van kracht, maar die doet in dit onderwerp niet verder ter zake. Studeren kost geld: voor de student, instelling en overheid.

Het feit dat er weinig les is, is niet netjes en ga ik ook niet goedpraten. Wij hebben bijvoorbeeld een verplicht aantal contacturen wat we moeten vullen per jaar. 520 uur per jaar voor het eerste jaar tot 380 voor het vierde jaar (hier zit ook een half jaar stage in). Daarnaast volgt de student zelfstudie en zijn wij altijd bereikbaar voor vragen (binnenlopen kan, emailen ook). Sinds dit jaar is in de Wet Hoger Onderwijs opgenomen dat deze contacturennormen moeten worden nageleefd. Indien dit niet gebeurd kan de student geld terug eisen (!). Ik ben zelf blij dat ik werk bij een opleiding waar dit wel nageleefd wordt en ook geen klagende studenten heb, als student heb je imeers recht op onderwijs.

Bij ons vind er ook uitwisseling tussen hogescholen plaats via het gesloten beurzen systeem: je betaald in je eigen land collegeld en kan in een ander land gaan studeren. Dit is dus geen raar systeem op zich.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:10

Ik had het laatste jaar van mn studie 2 dagen les in de 6 weken!!
We hadden uitgerekend dat 1 dag les ons 100 kostte :+
Is toch belachelijk?!
Als je dan nog goede begeleiding krijgt bij de rest van wat je doet, maar nee hoor, genoeg leraren die via de mail maar ook telefonisch gewoon onbereikbaar zijn!!
Ik ben heel blij dat ik er vanaf ben, want het slaat nergens op vind ik.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:15

tja.. mijn laatste jaar loop ik 10 maanden fulltime stage en geen enkel college oid.. maar betaal wel college geld. (en met een beetje pech moet ik het instellingscollegegeld betalen van een krappe 8000 per jaar terwijl mijn stages onbetaald zijn).

ik maak me er maar niet te druk om.
dat kost het nou een maal om dat papiertje te kunnen behalen en ik kan er toch niets aan veranderen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:23

Ik snap nog steeds niet wat het zo duur maakt. Waar worden er zoveel kosten op gemaakt.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:27

meikemarieke schreef:
Ik had het laatste jaar van mn studie 2 dagen les in de 6 weken!!
We hadden uitgerekend dat 1 dag les ons 100 kostte :+

Heb je dan ook uitgerekend wat je het eerste jaar per les betaalde? Wonderlijk dat ze het daarvoor kunnen doen he? ;)

Het is een beetje onzinnig om alleen het laatste jaar van een studie als standaard te nemen voor het aantal lesuren.. Natuurlijk is dat minder dan de eerste jaren, zeker als er een lange stageperiode in dat jaar zit. Maar het bedrag dat je moet betalen is (gelukkig) ieder jaar hetzelfde en voor iedere (rijkserkende) studie gelijk. Anders zou je nog verschillen in studiegeld krijgen per jaar en per studie, dat zou natuurlijk niet handig zijn.

Natuurlijk heb ik tijdens mijn HBO-studie ook weleens gemopperd over de kwaliteit van lesgeven e.d. Maar die 1500 euro (in mijn tijd :P ) is echt een schijntje van wat je daadwerkelijk kost. Je hebt het grotendeels in eigen hand of je studie een succes wordt of niet. Ongeacht de kwaliteit van lesgeven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:50

furious schreef:
Ik snap nog steeds niet wat het zo duur maakt. Waar worden er zoveel kosten op gemaakt.

Onze opleiding bestaat uit 200 studenten over 4 leerjaren. Er werken 12 docenten. Wat jij per jaar aan schoolgeld betaald is minder dan mijn netto maandsalaris per maand.. Reken maar uit en zie mijn eerdere post ;)

Dan nog de faciliteiten zoals webmail, elektronische leeromgeving, werkplekken docenten/studenten, het gebouw etc. Alleen kijken naar je laatste jaar qua contacturen is niet helemaal eerlijk. In het eerste jaar is er bij ons 20 uur contacttijd per week (dus 20 uur per week staat een docent voor een klas/projectgroep).

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:57

Oke het is mij nu al duidelijker. De laatste twee jaar dat je weinig les heb heb je de eerste twee jaar meer van gehad.Dus je betaald gewoon het gemiddelde voor 4 jaar.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:59

Ik vraag me ook af waar ik lesgeld voor betaal.

Heb maar 1 dag in de week school van half 2 tot half 4.
Nog geen echt lessen ook, beetje praten, meer niet.
En moet nog steeds een stage krijgen.
Dit is nu voor het 3e jaar bezig.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:08

furious schreef:
Oke het is mij nu al duidelijker. De laatste twee jaar dat je weinig les heb heb je de eerste twee jaar meer van gehad.Dus je betaald gewoon het gemiddelde voor 4 jaar.

Kortweg gezegd: ja. Dat is ook hoe het competentiegerichte onderwijs in elkaar zit in de regel: je begint met 2 jaar veel theorie en sturing en dit neemt af in jaar 3 en 4 (student doet dan meer zelfstudie). Dat zie je ook terug in het stage lopen in jaar 3 en 4. En stage lopen is ook niet kosteloos voor een instelling: goedkeuren van opdrachten, begeleiding en bezoek aan stage adres bijvoorbeeld plus nog de administratieve afhandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:05

Ik snap het geklaag niet. Op de werkvloer word je ook niet aan het handje gehouden hoor, daar gaat men er ook vanuit dat je goed zelfstandig kunt werken, of dat in ieder geval hebt geleerd op je opleiding.

Zelf doe ik een master, voltijd (naast mijn baan voor 32 uur in de week). Ik ga 9 uur per week naar de universiteit en doe daarnaast veel zelfstudie. Ook tijdens de colleges moeten wij als studenten vaak de leiding nemen, discussies leiden etc. Ik heb het gevoel dat ik hiermee meer leer dan te luisteren naar iemand die zijn verhaal afsteekt.

Daarbij kan ik wel meer begeleiding krijgen (afspraken, langsgaan, mail etc.) als dat echt nodig is. Dat is ook het stukje onderwijs 'waar je collegegeld voor betaalt', in mijn ogen. Je docent staat klaar als je die nodig hebt.

Overigens weet ik wel dat bijv. bètaopleidingen waarbij contacturen wel hard(er) nodig zijn in mijn ogen, in het geding komen bij een dergelijke aanpak. Dat vind ik dan weer niet kunnen. Maar qua alfa-opleidingen zie ik echt het probleem niet.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:11

@e fFortuna het gaat om het aantal lesuren tegen het college geld.

Zelf hoef ik echt niet aanhet handje gehouden te worden. En ik vind 9 uur al veel.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:13

ik begin in september aan een hbo cursus, 9 dagen, kosten €5000,- euro.... dusssss tjah daar zou ik ook 4 jaar voor naar school toe kunnen... gelukkig hoef ik dit niet zelf te bekostigen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:17

Furious: ik snap dat het om dat gemiddelde gaat. Maar dit is dus mijn laatste jaar, terwijl ik tijdens mijn eerste en tweede jaar op de universiteit ook maar zo'n 20 uur les had per maand . Dus ook als je het gemiddelde uit zou rekenen is het weinig qua contacturen. Maar nogmaals, dat vind ik dus geen probleem.

En je vindt 9 uur veel? Op een voltijdstudie? (In de praktijk was het deze week 5 uur, overigens. En de verwachting is dat het zo blijft.)

Keshia: wat voor cursus is dat wel niet, dat 'ie zo duur is?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:31

Ffortuna schreef:
Daarbij kan ik wel meer begeleiding krijgen (afspraken, langsgaan, mail etc.) als dat echt nodig is. Dat is ook het stukje onderwijs 'waar je collegegeld voor betaalt', in mijn ogen. Je docent staat klaar als je die nodig hebt.

Inderdaad :)

En wat denken jullie dat voorbereiding aan tijd kost? Colleges schrijven zichzelf niet, tentamens ook niet en nakijken gebeurd ook nog steeds niet automatisch. Ik begrijp dat studenten soms meer college uren willen, maar vraag daar dan om bij je instelling en zorg zelf dat je dan ook enthousiast in de klas zit. Als jij laat zien dat je wilt kan er heel veel. Ik wil niet goedpraten dat instelilngen niet aan de urennorm voldoen, maar klagen blijkt altijd makkelijker dan actie ondernemen, en dat vind ik jammer.

Ffortuna schreef:
Overigens weet ik wel dat bijv. bètaopleidingen waarbij contacturen wel hard(er) nodig zijn in mijn ogen, in het geding komen bij een dergelijke aanpak. Dat vind ik dan weer niet kunnen. Maar qua alfa-opleidingen zie ik echt het probleem niet.

Mee eens. Wij werken steeds meer met werkcolleges waarin studenten aan opdrachten werken, gewoonweg sommen oefenen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:02

Marieke_K: In ons geval hebben wij een invulformulier met multipegok (choice) vragen. Die dus gewoon in de computer wordt gelegd en zo wordt nagekeken ;)

Ffortuna: Ik snap even niet waarom je 'aan het handje houden op de werkvloer' erbij haalt? Dit gaat simpelweg over de studie, ik reken er absoluut niet op dat je wordt begeleid op het werk. Maargoed.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:10

@winged: hmm.. wij doen niet aan multiplegok.. En dan nog: ook multiplegok moet gemaakt worden :+ Maar ik begrijp je punt. :)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:34

Ffortuna schreef:
Furious: ik snap dat het om dat gemiddelde gaat. Maar dit is dus mijn laatste jaar, terwijl ik tijdens mijn eerste en tweede jaar op de universiteit ook maar zo'n 20 uur les had per maand . Dus ook als je het gemiddelde uit zou rekenen is het weinig qua contacturen. Maar nogmaals, dat vind ik dus geen probleem.

En je vindt 9 uur veel? Op een voltijdstudie? (In de praktijk was het deze week 5 uur, overigens. En de verwachting is dat het zo blijft.)

Keshia: wat voor cursus is dat wel niet, dat 'ie zo duur is?

Ik vind negen nog best veel. Deze week heb ik er 4 gehad. Volgende week ook ook zo iets.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:46

Maddox schreef:
Als rechtenstudent heb ik per vak maar 3 uur les per week...

Ik vind dat niet eens meer een universitair niveau eerlijk gezegd (maar ja, rechten staat ook bekend als pretstudie)

Wat ik raar vind is dat iedereen klaagt dat ze zoveel moeten betalen voor zo weinig les, maar waarschijnlijk het wel heel normaal vinden om de volledige studiefinanciering (al is het maar een basisbeurs) in hun zak te steken + OV. Als je minder wilt betalen omdat je niet of nauwelijks les hebt, moet je - vind ik - ook genoegen nemen met een fractie van de studiebeurs en geen of heel weinig OV-vergoeding (want OV alleen al is een fors bedrag, dat je zomaar krijgt).

Het collegegeld dekt bij lange na de kosten niet (denk ook aan gebouwen, intern personeel, naast kosten voor docenten, het maken van de examens, deze weer nakijken, studiebegeleiding etc.) en geldt inderdaad voor de gehele studieduur. De meeste studies of opleidingen zijn in het begin veel intensiever dan in de laatste jaren; je moet het dan ook echt zien als gemiddelde kosten. Dat gejammer over het kleine deel dat je dan zelf moet betalen...

Doe maar eens een particuliere cursus en dan zie je wat er voor - reële kosten - in rekening worden gebracht, zelfs al is het maar een week of zo.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:14

Ik vind het een hele goede vraag!
Wij betalen mee voor dochterlief, aangezien die het zelf niet bij elkaar kan sprokkelen ivm de verplichte stages.
Vorig jaar een full-time stage van 6 maanden. Dit jaar (eindjaar) ook zoiets.
Ze krijgt dus een half jaar geen les, maar er moet wel betaald worden voor een heel jaar.
Krom he? >;)

Stagevergoeding? Iets, maar niet genoeg om het lesgeld van te betalen.
Bijbaantje dus en dat betekent 6 dagen per week werken...
Zonder de gratis OV had deze stageplek niet eens haalbaar geweest. En eigenlijk betaal je dat ook zelf; je krijgt immers minder stufi.
De basis stufi dekt net de verplichte ziektenkostenverzekering.
Schoolgeld was vroeger bedoeld om de leraren te betalen, geld om les te krijgen. Voor een heel jaar dan.
Nu moet je dat maar zien als een noodzakelijk kwaad, denk ik.
Gevoelsmatig vindt ik het ook niet kloppen, maar ach.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:57

MarvanTom schreef:
Ik vind het een hele goede vraag!
Wij betalen mee voor dochterlief, aangezien die het zelf niet bij elkaar kan sprokkelen ivm de verplichte stages.
Vorig jaar een full-time stage van 6 maanden. Dit jaar (eindjaar) ook zoiets.
Ze krijgt dus een half jaar geen les, maar er moet wel betaald worden voor een heel jaar.
Krom he? >;)

Nee :D Ook aan stagebegeleiding zijn wij tijd kwijt :+ Goedkeuring van opdracht, wekelijks begeleiden van stagiaire, bedrijf bezoeken, stukken lezen.. Ook werk.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:01

Ja dat vraag ik mij ook weleens af. Dit jaar loop ik 2x stage van een half jaar drie dagen in de week en daarnaast heb ik dan 2 dagen school wat ongeveer op 5 uurtjes komt. Daarbij betaal ik dus wel gewoon de volle pond. Dus ja daar baal ik ook wel een beetje van.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:06

@MaNdill: lees mijn vorige posten eens ;)

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:12

Ik heb zelfs met TWEE studies full-time op de universiteit een totaal van maar 9 lesuren per week :o (..laatste bachelorjaar)

(..Betaal dan wel maar 1x collegeld)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:24

Ach ik heb helemaal geen colleges meer. Mijn thesisbegeleider heeft denk in een half jaar tijd, een keer de moeite genomen om mijn ingeleverde stukken door te lezen, en is momenteel al ruim 8 weken onbereikbaar. Wat vrij lastig is aangezien ik op 1 juli mijn onderzoeksvoorstel in heb moeten leveren en daar officieel nog steeds geen reactie op heb gehad. Gelukkig helpt mijn 2e lezer wel, al mag hij dat officieel niet.
En een klacht indienen gaat zo lastig aangezien die man me straks wel mijn cijfer moet gaan geven.