HAS Den Bosch, Dier- en Veehouderij Studenten '10/'11

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: HAS Den Bosch, Dier- en Veehouderij Studenten '10/'11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:19

Tuurlijk, er zijn ook genoeg mensen die het er wel naar de zin hebben. Maar als ik ook kijk hoeveel er gestopt zijn, was ik in ieder geval zeker niet de enige. :D

Wat ik nu doe is ook niet helemaal vlekkeloos, ook wel eens wat onduidelijkheden en zo. Alleen niet zo erg als op de HAS, daar was ook altijd heel onduidelijk wat er gedaan moest worden. :)

Daarnaast doe ik nu dus ook totaal iets anders, namelijk Applied Science. Mijn interesse liggen ook echt bij de paarden en niet bij de koeien, varkens, wildlife, enz. Toch ga ik als ik afgestuurd ben eerst iets proberen op te zetten mbt paarden, als het niet lukt heb ik tenminste wel een (hele) goede opleiding om op terug te vallen, waar gegarandeerd werk in is. :)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:24

Op iedere opleiding zijn er het eerste jaar veel uitvallers. Ik zit inmiddels in de laatste loodjes van het eerste jaar en ook bij ons zijn er helaas een hoop gesneuveld.
Als ik kijk naar mijn vorige opleiding echter is dit heilig tov dat! Daar was het uitval veeeel groter.

De eerste 2 jaar zijn heel breed, en dat is even doorbijten, zeker als je interesse net zoals bij jou (en mij) bij de paarden liggen.
Ik heb nu net beide stage's erop zitten, de eerste heb ik bij van uytert gedaan en was echt in één woord geweldig, de tweede was een koeienstage en die vond ik ook een stuk minder leuk, maar het is wel interessant om ook eens in een ander vakgebied een kijkje te kunnen nemen. Dat houd je fris denk ik.

Bovendien geldt voor alles, maar met name de stages dat het zo leuk is als je het zelf maakt..

Wbt pgo is het denk ik in veel gevallen erg wennen, heb je nu geen pgo op deze opleiding Quir? Moet zeggen dat ik juist bij steeds meer hbo opleiding een pgo-systeem zie..
Zelf vind ik het erg fijn werken, je neemt de stof een stuk sneller op, maar het is wennen. Op mijn vorige opleiding werkten we er ook al mee, dus ik ben het wel gewend, maar ook daar vond ik het in het begin heel vervelend en moeilijk.

WBT stages e.d. zijn ze inderdaad zo flexibel als een loden deur. Maar een beetje manipulatie doet wonderen :Y)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:27

Dat laatste leer jij mij nog wel DL_ :Y) Heb namelijk al 2 stages in gedachten haha.

Snap jullie allebei, maar ik denk wel dat je met een HBO opleiding die op dieren gericht is een 'makkelijker' opstapje hebt binnen die sector. Je kunt het voor jezelf net zo breed maken als je zelft wilt lijkt me.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:33

Ja inderdaad. qua rapportages wordt je redelijk vrij gelaten, dus daarin moet je gewoon slim zijn en het meteen naar je interesses trekken en dan koppelen aan een van de onderwerpen die je opgegeven krijgt.

In de 2e rapportage bijvoorbeeld heb ik het gedaan over OC/OCD bij sportpaarden en het fokbeleid van het KWPN. Deelonderwerp wat ik van school had gebruikt was Dierwelzijn en gezondheid. Hartstikke breed natuurlijk!

Wat ik vooral heb gemerkt is dat als je het woord HAS noemt dat er ineens een hoop mogelijkheden worden aangeboden en je in de branche vooral veel oud-hassers tegen komt waarvan je het helemaal niet wist of niet had gedacht. Voor mijn 1e uitgebreide rapportage bijvoorbeeld had ik gegevens nodig van een bedrijf dat leverde aan mijn projectbedrijf. Ik vertelde dat ik van de HAS kwam en kreeg meteen een stageplek aangeboden! Nu had ik mn stages toen al rond, maar als ik ooit iets nodig had moest ik maar bellen en het was geregeld. Das hartstikke leuk!

De sector zit gewoon te springen om goed opgeleid personeel dat vooral breed inzetbaar is en is geschoold op gebieden binnen de sector.

Denk dat ik je eerste wel al weet Lilli ;) Voor je stages moet je gewoon zeggen dat je een stagemaat was met iemand die gestopt is, en dat moet je pas tegen het eind gaan zeggen als alle maatjes al gevormd zijn zodat je alleen kan. ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:36

Thanks girl!

Je hebt het mooi verwoord vind ik. Denk dat jij Kim hier ook veel aan hebt.

Het idee van 'in de paarden' wil niet zeggen dat je in de stal hoeft te gaan staan mesten. Daarvoor hoef je geen opleiding te doen. Ik denk en hoop dat deze opleiding een aanvulling is. Maar zo zie je maar, Quir en DL_, dat iedereen een opleiding toch heel anders ervaart. Mijn oud-klasgenootjes van de HAN vinden het daar wel goed op orde.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:38

Oh maar zo heb je over iedere school verhalen.. Ik vond CE op Avans een verschrikking! Echt vreselijk. Mijn klasgenoten vonden het ideaal!

de Has was voor mij een verademing na Avans. Hier kennen ze je tenminste bij naam. ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:37

Bij mij nu op de opleiding zijn er niet zoveel uitvallers dan op de HAS, van de 130 eerste jaars studenten zijn er nog steeds zo'n 115/120 over. :)

Wij hebben (gelukkig!) geen PGO, sowieso hebben we nu heel anders gericht onderwijs (competentie gericht) en dat vind ik toch stukken fijner dan het systeem op de HAS.

Klopt inderdaad dat je zelf alles zoveel mogelijk naar de paarden moet trekken. Dat heb ik ook gedaan, rapportage geschreven over "Het sportpaard 2020", wat toen een echt hot item was in de paarden. Ook het project in het derde blok hebben we naar de manege gedaan. Echter vind ik het zonde dat er niet in projecten gewerkt worden, ja 1 in het 3e blok. Op mijn opleiding nu hebben we elke perioden 1 project, daarnaast moeten wij in de 2e al het echte bedrijfsleven in. We krijgen een echt bestaand probleem vanuit een bedrijf en moeten hier iets voor vinden. Overigens Applied Science is toepaste natuur wetenschappen en dus echt wetenschap. :) Dat vind ik een veel leukere manier van leren dan gewoon maar wat dingen uit je boeken stampen. Ook nog veel interessanter dan de PGO taken. Vergeet de Panda ook nooit meer! Haha.

Als je HAS noemt krijg je inderdaad veel te horen, veel mensen die ook HAS gedaan hebben. Alleen, ik krijg echt niet meer of minder aangeboden dan nu. Nu zelfs veel meer (werk, paarden, etc) dan vorig jaar.

HAS heeft dan inderdaad het voordeel dat het heel breed is, maar als aar 10% daarvan je interesse is, is het niet echt interessant meer. :j

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:41

De panda :') Die ga ik ook niet meer vergeten nee. En de man die op zebra's wilde rijden. :')

Ik meen dat je in het 3e jaar wel meer praktijk in gaat. Maar ik moet ook zeggen dat ik inderdaad wel meer projecten zou willen zien. Vond het 3e blok echt het leukst door dat project! Zeker ook omdat al je vakken ook echt om dat project heen draaiden.

Ja het is de eerste 2 jaar even doorbijten, vind ik ook hoor. ik had ook liever meer paard gehad als varken en koe..... }:0 Maar helaas..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:49

Owja, die hadden we ook nog inderdaad! Derde jaar was geloof ik vooral stages (waar ik toen ook al van baalde, want je moest verplicht 6 weken buitenland stage en dat ging echt echt niet lukken met de paarden).

Project in het derde blok was inderdaad wel erg leuk! :j We hadden ook een heel leuk en meewerkend bedrijf (manege Heijligers), vakken vond ik niet echt heel erg leuk. Had een gruwelijke hekel aan "Boden&Plant" en ook bedrijfseconomie was mijn ding niet echt en zo nog een hele hoop. :D Voeding (vooral dat boekje) vond ik wel weer erg interessant en gebruik het nog steeds erg veel. :j

Boek voor Biologie vond ik overigens verschrikkelijk! Helaas heb ik nu 5 van dezelfde boeken (net zo dik, ook in engels en van dezelfde uitgever), haha. _O-
Gelukkig wennen die boeken wel best snel, als je er maar in begint.

Autocad vond ik overigens ook best leuk om te doen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 23:18

Vergeet niet dat belgië ook buitenland is en je daar ook hele leuke stages hebt! Dat gaat het gok ik voor mij worden, ook vanwege de paarden en als ik zover kom. Als ik niks om handen zou hebben werd het een ver land zoals aruba, canada, zuid-afrika of iets in die richting.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:20

Is ook zo, maar aan de ene kant vind ik een buitenland stage ook echt buitenland moet zijn. :D
Ik woon dan nog vrij dicht bij België, maar toch is het wel een eindje rijden (elke dag op en neer :) )

Ik heb nu gelukkig geen buitenland stage, ja als ik dat graag zou willen mag het wel. :)

Spott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:16

Wel fijn zeg, al die informatie!

Ik heb dus echt nog geen idee wat voor stages ik wil gaan lopen..

Wat is trouwens PGO :o

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:27

Iets wat veel tijd kost :D mijn stages heb ik al in gedachten!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:50

PGO is probleem gestuurd onderwijs.
Je krijgt dus een taak met daarin een probleem. Zo hebben we bijvoorbeeld een taak gehad waarin een manegehouder zich afvroeg of het niet mogelijk was om zebra's te domesticeren en of dit ethisch verantwoord was om ze vervolgens te gebruiken tijdens de manegelessen, mede omdat hij dan ook een zogenaamd Unique Selling Point zou hebben (USP).

Dan ga je dus met je groep een probleemstelling formuleren die vrij breed is en dan ga je met deelvragen de probleemstelling beantwoorden. Dit doe je thuis en ben je ongeveer 5 tot 8 uur mee bezig. Dan kom je terug en ga je samen met je groep bespreken wat iedereen gevonden heeft en dus samen een conclusie trekken.

Ik vind het best leuk om te doen, maar je moet er aan wennen en sommige taken zijn gewoon rottaken. Dit vond ik ook een van de mindere (vandaar dat ik 'm onthou :') ) Maar we hebben ook best een leuke gehad over een paard dat last had van stalbenen. dan ga je zoeken waar dit van komt, hoe dit in het lichaam werkt, hoe de lymfeklieren werken, wat voeding en beweging voor invloed heeft en hoe het te voorkomen valt.

Bodem en Plant vond ik ook verschrikkelijk, en ik mag t volgend jaar nog een keer want ik heb het niet gehaald :') Bedrijfseconomie vond ik wel heel leuk, maargoed, ik heb dan ook al een jaar economische studie gedaan, dus das niet helemaal eerlijk.
Biology! oohhhh wat heb ik dat boek vervloekt!! Wat was dat een hel! Heb het boek ook heel lang in een hoekje gesmeten en zoveel mogelijk via google gedaan, maar dat bleek al snel niet te werken. Toen toch maar het boek gepakt, en uiteindelijk viel het wel mee.. Maar je moet er gewoon even voor gaan zitten en accepteren dat t nu eenmaal een veel te dik, engels, ingewikkeld boek is :')
Een troost, ik heb t ook gehaald, dus een ander kan dat ook... ik heb nl. 0,0 biologie gehad op de vorige school, dus echt helemaal niks aan voorkennis. :')

Voeding vond ik ook heeeeel erg interessant en ik gebruik het boekje ook heel veel! Ben het toen ook uit gaan rekenen voor mijn eigen paard en heb toen best wat verandert qua voeding. AutoCAD vond ik inderdaad ook best leuk!

WBT buitenlandstage ga ik wss ook naar Belgie. Ik zou ook liever dan écht naar het buitenland gaan maar dat gaat voor mij ook niet ivm paarden. Heb wss wel al iets geregeld in belgie, dus dat zou als het goed is geen probleem moeten zijn.

Spott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:18

Oh bedankt voor de informatie, erg leuk om te lezen!

Ik heb eigenlijk nog wel een vraagje :o Waarom heb je scheikunde in je profiel nodig om deze opleiding te doen? Het lijkt mij toch eerder dat biologie belangrijk is.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:25

Dat heb ik me inderdaad ook best vaak afgevraagd.. Scheikunde komt best vaak terug hoor, dus dat heb je ook echt wel nodig.. maar ik denk dat ik persoonlijk meer had gehad aan een cursus biologie vooraf (ik heb een differentiatiecursus scheikunde moeten doen voor ik toegelaten werd )

Scheikunde is natuurlijk wel heel abstract, en voor voeding en bodem plant moet je best wel wat scheikunde beheersen, en daarnaast hebben we ook gewoon scheikunde.
Dus 't komt best vaak terug hoor, je hebt het echt wel nodig, maar biologie is ook verrekte handig. ;)

Spott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:31

Haha, nou gelukkig heb ik beide gehad en ben ik dr ook wel goed in!

Lijkt mij wel onhandig als je dat dan dus, zoals in jouw geval, niet gehad hebt! Dan heb je toch wel wat achterstand...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:38

Ja dan heb je behoorlijk wat achterstand. al die 'basis'begrippen kende ik gewoon echt niet, en ze stapte in het eerste blok toch al meteen diep in zeg maar. dus dat was best pittig.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:23

Biologie en scheikunde is inderdaad best handig om te hebben, het vak organische chemie vond ik niet bepaald leuk... Alleen nu doe ik het als basis opleiding en vond de organische chemie een stuk leuker. :j

Boek is inderdaad een keer voor gaan zitten en op een gegeven moment gaat het wel. :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:10

Hier nog een uitvaller :D ben tijdens mijn eerste jaar DV gestopt. Eerste blok was nog leuk, veel over dieren zelf, maar daarna ging het enkel nog over het management en het houden van dieren.... niks voor mij :n
Vond de vakken iig vanaf blok 2 echt vreselijk :o

Wilde ook altijd mijn eigen paardenfokkerij, totdat mijn meeloopdagen :+ ben gelijk van het idee afgestapt. Paarden zijn geen hobby meer, geen ontspanning, maar werk en meer niet :=

Ik doe nu de opleiding Paraveterinair dierenartsassistente en heb het ontzettend naar mn zin :D

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:46

Hier een afgestudeerde van de HAS die het echt ontzettend naar haar zin heeft gehad! Ga verder over de opleiding niet zoveel meer uitweiden, al veel info gegeven.

Over de intro-week van Gremio-Unio, ik kan maar 1 ding zeggen: DOEN!!!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:03

Goed om te horen dat de opleiding zo is bevallen. Zou je er iets meer over willen vertellen voor ons, aanstaande studenten :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:12

haike schreef:
Hier een afgestudeerde van de HAS die het echt ontzettend naar haar zin heeft gehad! Ga verder over de opleiding niet zoveel meer uitweiden, al veel info gegeven.

Over de intro-week van Gremio-Unio, ik kan maar 1 ding zeggen: DOEN!!!

Haha, meningen verschillen!
Gremio Unio vond ik gewoon echt een k*t week en ik zeg: Niet doen!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 23:18

Omdat :D Nu hebben we een ja tegen nee antwoord.