Werk plus studie plus paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Re: Werk plus studie plus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:22

Als ik het zo lees heb je niet heel veel aan je baas. Verstandig dat je PZ erbij gehaald hebt, die kunnen vast meer uitzoeken hierover.
Als ik jou was zou ik op een rijtje zetten wat je energie geeft, en wat niet. Ik heb ooit een top tien gemaakt voor beiden (advies loopbaanadvisueur) en dat helpt enorm met bepalen wat je belangrijk vindt en waar je dus tijd in wil steken. Als je paard op beide lijsten voor gaat komen, zou je kunnen nadenken hoe je hem van de energie-vreter lijst weg of lager kunt krijgen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:13

Himyar schreef:
Ik heb mijn persoonlijkheid ook niet helemaal mee om teveel te moeten jongleren met van alles en nog wat.

Ik denk dat je met deze zin, en je andere posts al aangeeft wat je keus is wat betreft studie en paard :) Je moet wel kunnen jongleren zoals jij het noemt om alles te kunnen/willen combineren. Als je zelf al weet dat je dit minder makkelijk kan is het eerlijker voor jezelf, je omgeving en je paard om te kiezen ipv te delen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 13:18

@ Dammie1:
Inderdaad, voor zover heb ik nog maar weinig aan hem gehad, wel beloftes doen dat hij met mensen zal gaan praten, maar constant zijn er andere prioriteiten of ontwikkelingen die hij dan nog weer af wil wachten. Dus nu ben ik zelf naar onze PZ manager gestapt en hebben we gelijk een afspraak voor aankomende week.
Goed idee van dat lijstje, wel grappig dat je dat zegt van dat je paard op beide lijsten voor komt, ik denk inderdaad dat dat ook zeker zo is. Heel dubbel. Ik zit al geruime tijd te overdenken hoe ik het minder belastend voor mezelf kan maken, maar dat is niet zo makkelijk om daar uit te komen. Ik heb te lang paarden om niet honderd valkuilen te zien waar van alles fout kan gaan lopen. Vroeger was ik vaak nog naief met dingen, maar nu kan ik juist nogal zwart tegen dingen aan kijken. Door schade en schande wijs geworden, ook door vele ervaringen die je van anderen hoort om je heen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 13:37

Marieke_K schreef:
Himyar schreef:
Ik heb mijn persoonlijkheid ook niet helemaal mee om teveel te moeten jongleren met van alles en nog wat.

Ik denk dat je met deze zin, en je andere posts al aangeeft wat je keus is wat betreft studie en paard :) Je moet wel kunnen jongleren zoals jij het noemt om alles te kunnen/willen combineren. Als je zelf al weet dat je dit minder makkelijk kan is het eerlijker voor jezelf, je omgeving en je paard om te kiezen ipv te delen.

Ik heb altijd de neiging te denken: "dat doe ik wel even", maar uiteindelijk word ik dan flink met mijn neus of de feiten gedrukt.
Voorheen betaalden ze bij ons bedrijf ook de uren dat je naar school gaat, in dat geval zou ik nauwelijk financieel inleveren. Echter nu met die recessie ellende, doen ze dat voorlopig niet meer. Toch wil ik daar zeker nog over gaan praten/onderhandelen. Twee collega's van mij hebben een studie gevolgd waarbij een paar jaar terug hun schooluren wel werden gezien als werkuren.
Ik vind het enorm moeilijk in te schatten hoe belastend ik de studie ga vinden en hoeveel tijd ik er aan kwijt zal zijn. Ik kan natuurlijk wel zeggen: "Ik kijk het eerst aan", maar als het dan tegen valt en ik ben een half jaar bezig een goed tehuis voor mijn paard te vinden, dan werkt dat ook niet.
Mijn instructrice (geeft les in de academische rijschool) wordt wel steeds enthousiaster van mijn paard met les. Ze vindt hem steeds beter gaan lopen. Ga bij haar eens polsen of ze ergens een oplossing voor me ziet. Ze heeft veel contacten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:17

het is geen makkelijke combinatie, zeker niet in 'piek'weken (en moeten studeren, druk op je werk en op het sociale vlak nog wat afspraken). Dan moet je kiezen of even doorbijten.

Je zou in het CAO eens moeten nazoeken of er iets staat over studie en compensatie in tijd/geld :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:02

Ook op mij komt het verhaal over alsof je eigenlijk de keuze al gemaakt hebt, maar nog bevestiging zoekt :)

Het is te combineren, maar je zult inderdaad keuzes moeten maken en van jezelf moeten weten wat je aankunt en wat niet. Zo te lezen zit juist daar bij jou de twijfel :)
Voor mij persoonlijk zijn de paarden absoluut een moment van ontspanning en zorgen ze juist voor balans. Ze staan wel in volpension, dus als ik een avond door moet studeren of mijn aandacht voor iets of iemand anders nodig heb, kan ik ook met een gerust hart een avondje overslaan.

Ik zou je wel mee willen geven om voor een studie te gaan waar je zelf enthousiast over bent en waarmee je verder kunt. Niet eens zozeer bij je eigen baas, maar sowieso in je loopbaan :) Een studie moet je in eerste instantie willen volgen voor jezelf, niet voor je baas.
Je hebt nu alleen bij InHolland geïnformeerd, maar vraag ook eens informatie aan bij andere scholen / LOI / etc. Een school zal je toch vaak een opleiding aanraden die ze zelf aanbieden, maar misschien sluit een studie HEAO, bedrijfskunde of SPD Bedrijfsadministratie ook wel aan bij wat jij wilt?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 18:17

@ Westernfreak: ik begrijp heel goed dat het zo over komt, want als ik mijn eigen verhaal nalees, dan komt het op mij ook zo over.
Je hebt helemaal gelijk met te zeggen dat ik erg twijfel of ik het allemaal aan zal kunnen.
Voorheen had ik mijn paard in volpension, was 330 euro per maand kwijt, maar dan kwam hij alleen maar door de weeks in de stapmolen. Waar hij nu staat, wordt weliswaar niet uitgemest, maar in de winter komt hij wel iedere dag in het paddock los voor een paar uurtjes. Alleen op de zondag word je in de winter geacht zelf je paard beweging te geven en in de zomer moet je je paard zelf op zondag van de wei halen. Ik vind het moeilijk te beoordelen of ik echt heel enthousiast zal zijn van deze studie. Ben bang dat ik daar pas echt achter kom, op het moment dat ik de studie al volg. Wel heb ik me vanaf november heel grondig verdiept in alle opleiders, opleidingen, wat voor mij het beste zou passen. Op dat gebied ben ik er denk ik voor mezelf wel redelijk uit, nu afwachten wat er vanuit het bedrijf zal worden gezegd.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:25

Himyar schreef:
Overigens is het niet makkelijk om een studie te vinden die echt aansluit bij mijn huidige werkzaamheden, raar, maar waar. We doen inkoop en de daarbij horende facturering aan de business units waar we voor inkopen, maar we doen ook beurswerk (hedging). Ik doe de beursadministratie en handel ook op de beurs (niet speculatief!). Ben jaren geleden al naar een opleiding geweest van drie dagen voor het beurswerk.
Mijn oorspronkelijke opleiding is MEAO economisch/bedrijfsadministratief en op dat gebied ligt mijn werkervaring van mijn eerste tien werkjaren.
Met behulp van het adviescentrum van Hogeschool INHolland ben ik tot de conclusie gekomen dat Management, Economie en Recht voor mij het beste zou zijn.

He wat leuk. Ik volg momenteel de MER bij InHolland (diemen), wel voltijd.
Ik vind het hier echt een goede opleiding, heel klein schalig en de docenten en studenten kennen elkaar allemaal.
De MER is goed georganiseerd, maar dat kan je niet van gehele InHolland zeggen :+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:44

Kun je niet een keer een lesdag bijwonen? Ik zit een beetje met hetzelfde, ik wil verder studeren, maar de studie die ik leuk vind is voor 20 uur per week. En met mijn werk erbij is dat mij te veel. Als ik daarnaast nog een (sociaal) leven wil hebben. Nou ja,misschien ben ik eind dit jaar werkeloos, dus dan heb ik tijd zat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:54

Ik werk 36 uur, volg een universitaire opleiding, doe aan sport en heb een eigen paard. En ik moet echt HEEL hard mijn best doen om alles te combineren, maar het gaat net... Als je niet wilt jongleren is werk/studie/paard wel af te raden denk ik...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:22

Ik denk dat het niet zo zeer een kwestie is van willen. Nu ik 40 ben begin ik mezelf eindelijk een beetje te leren kennen en ben ik er achter dat ik simpelweg het niet (langer) aan kan om teveel dingen op mijn bordje te hebben.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:24

Overigens zou ik vandaag met mijn baas en de dame van PZ gaan praten, echter mijn baas meldde zich vanmorgen ziek. Dus ik heb het gesprek niet gehad.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:35

Ik snap één ding niet. Maar ik weet niet of dat jou bij jou ook zo werkt. Maar de mensen die ik ken, die vanuit hun bedrijf een studie zijn gaan doen, krijgen hun studie betaald en iig één iemand kreeg ook gewoon de uren dat hij op school zat betaald. Dus hij kreeg gewoon voor 40 uur uitbetaald, terwijl hij 4 dagen werkte en 1 dag op school zat. Dat was ook voor een hbo papiertje te halen. Werkt dit niet ook zo bij jou?

Qua je paard denk ik dat er wel meerdere oplossingen zijn. Ik ben echt nog lang geen 500 euro per maand kwijt aan die van mij bijv., maar je klinkt alsof je eigenlijk toch al wel hebt besloten dat je hem wil verkopen. Als jij je goed voelt bij die beslissing, is dat gewoon de beste keuze. Niemand zal je daar op aan kijken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:40

Ik vraag mij af of je de enige bent met een te lage opleiding voor je functie binnen je bedrijf. En waarom er geen salarisuitzonderingen mogelijk zijn voor mensen die binnen het bedrijf bewezen hebben meer te kunnen dan de vooropleiding voorspelt.

Herinner mij ook reclames van randstad? over werkervaringscertificaten? als aanvulling/vervanging van diploma's, is daar in jouw geval binnen dit bedrijf niet ook zoiets te regelen? Je hebt als ik het zo lees een vrij unieke functie waar geen standaard/algemene opleiding bij past.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:02

Ik heb laatst heel even de vrouw van PZ gesproken en ze zei tegen mij dat de schooluren niet vergoed worden, bij mijn twee collega's was dat een paar jaar geleden wel het geval. Ik heb vandaag een OR man er over benaderd en die zegt dat de CAO onderhandelingen nu gaande zijn en dat daarin een punt is, maar dat volgens hem volgens de nu nog geldende CAO de schooluren wel vergoed zouden moeten worden.
Overigens zijn alle functies nu recentelijk gewogen door een extern bureau en een percentage is momenteel te hoog ingedeeld en een percentage te laag ingedeeld. De mensen die te hoog zijn ingedeeld, krijgen gewoon het huidige salaris door betaald....
Laatst bijgewerkt door Himyar op 20-04-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:05

Wat betreft mijn paard: ik denk dat ik best wel een tijdje zou kunnen stoppen met de dure supplementen die ik geef en de vrij dure lessen die ik volg. Dus aan een kant denk ik dat ik me soms teveel mee laat slepen door doemdenken, perfectionisme en te zwaar op de hand zijn...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:08

Goed nieuws, mijn schooluren zullen wel worden vergoed, dat maakt een enorm verschil wat mijn inkomsten betreft. Denk dat als ik dan een dag minder ga werken, ik nauwelijks minder zal verdienen.
Iemand enig idee op hoeveel studie/huiswerk uren thuis ik zo'n beetje moet rekenen?
Ik moet even heel goed gaan denken hoe ik dingen met mijn paard een stuk makkelijker voor mezelf zal kunnen maken zonder dat ik teveel geld in ga leveren.
Denk dat stoppen met lessen misschien een goed idee is, want als je lest voel je toch de druk om te trainen en te verbeteren met rijden. Wedstrijdambities heb ik toch sowieso niet.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:06

Hé goed dat het studeren in werktijd kan. Elke studie kan aangeven wat het aantal verwachte studie uren per week is. Bij een deeltijdstudie kun je 20 uur (les en huiswerk) verwachten. Is er geen groepsles, of een stel mensen met wie je samen vrijblijven kunt trainen, een keer per week of zo? Want helemaal stoppen met lessen lijkt mijzelf niet zo prettig: het is altijd wel goed om terugkoppeling te krijgen over foutjes die er gewoon insluipen na verloop van tijd. Je kunt dan zo je rijvaardigheid toch bijhouden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:39

Het is maar net hoe je motivatie is en wat je er voor over hebt, ik heb meerdere studies (o.a. uni en altijd de verkorte versie) naast mijn minimaal 40 urige werkweek gedaan. Ik heb altijd 2 paarden gehad sinds ik zelfstandig woon (ben 38 dus dat is al lang) en sinds 5 jaar heb ik 3 paarden . Mijn paarden hebben altijd aan huis gestaan. dus geen reistijd maar wel veel werk. Daarbij nog een beperkte kattenopvang. Waar een wil is is een weg.

Op bepaalde studies zit een europese subsidie op (o.a. MER) waarbij je zowel het studiebedrag als "gemiste"werkuren voor 75% kan terugkrijgen. Laat je dus niets wijsmaken dat je deze van je werkgever kado krijgt.

Ik ben veilighieidskundige-petrochemie, helaas werk ik al minimala 15 jaar op projectbasis en sinds 3 jaar als zelfstandige, had destijds geen werkgever die het eventjes voor mij betaalde. Studie heb ik in mijn "eigen" tijd gedaanen betaald....waar dus ook de zaterdagen deels opgingen aan lessen.

Verder heb ik B-assurantien in 1jr, makelaar o.g. in 1.5jr en (vroegah) kandidaat gerechtsdeurwaarder, in mijn eigen tijd gedaan met daarnaast 2 paarden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:44

Ik zou sowieso even wachten met definitieve stappen als je paard verkopen. Stel je voor dat je studie tegenvalt en dat je na een half jaar wilt stoppen...ben je ook je paard kwijt. Dus misschien toch eerst een tussenoplossing zoeken?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:53

Nee, er is geen groepsles die ik kan volgen. Mijn instructrice komt van buiten onze stal, ze geeft op allerlei locaties les en heeft geen eigen stal. Ik heb eens in de twee weken een uur prive les, daar leer ik onwijs veel van. Gisterenavond had ik les van zes tot zeven na mijn werk, tegen het eind van mijn les was ik echt bekaf en mijn paard had ook hard gewerkt. Voelde me niet 100% fit en vrijdag aan het eind van de week heb ik sowieso meestal al aardig het end in de bek. Ik kan mijn paardje zulke heftige lessen niet aan doen als ik niet ook voldoende train in de tussentijd.
Het probleem is dat ik mijn leven nu al vrij zwaar vind met werk en paard en als ik een dag minder ga werken kan ik mijn hele studie niet in die ene dag proppen. Ik zit nog wel steeds te denken aan het zoeken van een bijrijder/verzorger, maar ik heb daar al niet zulke goede ervaringen mee op gedaan in het verleden en het jaagt me angst aan het nog weer te proberen.
Ik ben van nature een nogal stressgevoelige persoon en dat kost me een hoop energie.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:39

Misschien dat je instructrice wel iemand kent die jouw paardje wel bij kan en wil rijden? Les is inderdaad redelijk eenvoudig te verminderen.

Hoeveel tijd je in je studie steekt per week is ook afhankelijk van hoe goed je leert. Voor mijn studie stond 20 uur in de week, maar meestal ging ik alleen naar de college's en werd het pas een week voor de examens spannend (niet echt een goede planning...:o). Wij hadden wel veel projectonderwijs en dat kostte eigenlijk nog de meeste tijd. :)

Heb je ook al nagedacht over hoe het leven eventueel zou zijn zonder paard en waar je dan je nodige ontspanning uithaalt? Want een leven dat alleen maar uit studie en werk bestaat, werkt ook stressverhogend :)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 17:40

Goede opmerking Westernfreak, want inderdaad zou ik als ik iemand anders op mijn paard zou laten rijden, graag iemand hebben die volgens die rijstijl van mijn instructrice rijdt. En de beste manier om aan zo iemand te komen, is via mijn instructrice. Ik zou er echt van balen als er iemand op mijn paard zou rijden die niet volgens die methode rijdt. Het liefst zou ik dan ook hebben dat die persoon zou lessen bij mijn instructrice. Ik heb nog nooit zo goed les gehad en het zou echt jammer zijn als ik mijn kennis en vaardigheden met die methode niet verder uit zou kunnen bouwen.
Ik weet van vroeger dat ik behalve goed opletten in de klas verder amper wat deed. Ik was toen al veel liever met paarden bezig en deed zo weinig mogelijk aan mijn huiswerk. Geregeld had ik het niet gedaan of over geschreven van iemand anders. Op de havo ging ik voor mijn examens nog even stevig studeren, maar op de meao heb ik dat volgens mij zelfs niet gedaan. Dus ik weet van mezelf dat als ik tijdens de lessen goed oplet, ik al enorm veel oppik. En dat ik altijd liever met paarden bezig was dan met school :P :S... Dat zal nu hopelijk niet meer gebeuren, omdat ik mijn behoefte aan paarden over de jaren behoorlijk heb kunnen verzadigen. Toen ik op de meao zat, maakte ik door de weeks ook nog iedere dag een school schoon om mijn eerste paardje van te betalen. Achteraf gezien vind ik het nog een wonder dat ik die meao heb gehaald, het was dan ook met de hakken over de sloot.
Hoe mijn leven zou zijn zonder paard kan ik me niet goed voorstellen, aangezien ik al van 1987 paarden heb. En al vanaf ca. 1980 dagelijks met paarden in de weer ben geweest, maar toen met verzorgpaarden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:02

Eindelijk een gesprek gehad met PZ, beter laat dan nooit.
Er is mij gezegd dat ik een studie tijdens werktijd kan doen of in de avond, maar als ik het in de avond doe dan doe ik het in mijn eigen tijd en krijg ik er geen tijd voor terug. Heeft iemand enig idee of er Hogescholen zijn waar deeltijders/werkenden overdag naar school kunnen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:08

Mijn man gaat naar de Avans in Breda. Daar is het half-half: een middag (onder werktijd ) en een avond.