Is er leven na een opgebouwde (torenhoge) studieschuld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:45

Kaka schreef:
25.000 netto is niet verkeerd hoor Wendy, dan moet je als parttimer een flink salaris hebben.

En ik bedoel te zeggen dat dat niet per se zo is. In het bedrijf waar ik nu werk, krijgen alle HBO'ers dat.
Maar het is wel zorgsector, dus de HBO'ers zitten daar wel levenslang in die schaal meestal.

Maar goed, wat ik aan wilde geven is dat een jaarinkomen makkelijk boven dat bedrag kan liggen met een universitaire studie. Want eigenlijk werd ik nog onderbetaald ook (maar het werk was zo leuk!).

Overigens had ik 3000 euro schuld na mijn studie, maar die heb ik toen ook meteen afbetaald :) Ik was toch niet gewend om geld te hebben.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:47

Mijn vriend heeft 6 jaar lang de max per maand geleend: 800 euro. Daarbij heeft hij 2 jaar zijn OV moeten lenen: bij elkaar 4000 euro.
Materialistisch zijn wij allebei niet moet ik zeggen. Maar de pest is, dat in de randstad huren geen doen is. Ik kom uit het midden van het land, en woon nu in de randstad waar ik particulier huur. Mijn vriend zal niet bij mij in mogen wonen, dat is contractueel vastgelegd.
Ik ben bang dat wij wel MOETEN kopen. Dat zal pas kunnen als zijn studie (over anderhalf jaar als er niets meer tegenzit) klaar is. En dan zit je ook nog met die akelige lening. We zijn dan al bijna 30, dus kunnen we ook niet te lang wachten met kinderen.
Ik zie er zelf gewoon geen gat in soms.
Ik ben er heel erg voor dat de regering maatregelen gaat nemen om studenten tegen zichzelf te beschermen. Ik zie van dichtbij hoe ontzettend veel spijt mijn vriend heeft van zijn leengedrag afgelopen jaren.

bulck

Re: Is er leven na een opgebouwde (torenhoge) studieschuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:56

met die 25.000 euro bedoel ik een gemiddelde. Tuurlijk kan je er boven zitten, maar velen zitten er toch onder hoor. Of verdienen alle hbo'ers hier meer dan 2000euro netto per maand?

En idd Arianne, daar zouden maatregelen tegen genomen moeten worden. Want zo krijg je mensen aan het begin van hun leven al slecht aan de start. Los van het feit of je materialistisch ingesteld bent of niet. Zo'n schulden zijn gewoon een balast, zeker mentaal. Studiebeurzen (of studiefinancieringen bij jullie zeker :-) ) dat kan ik verstaan. Is hier in Belgie ook varierend van enkele honderden euro's tot een 3.000euro per jaar. Maar dat is niet terug te betalen door de student. Dat bedrag is ook berekend op de inkomsten van de ouders etc.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:01

Er wordt uitgegaan van het feit dat je ouders meebetalen aan je studie. Maar als ze dat niet doen, moet je òf je tijdens je studie kapot werken en heel sober leven (zoals ik deed), òf lenen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:08

Als de wiedeweerga de studie afmaken en daarna KEI en KEIhard gaan werken.
Opzich is een lening bij de IBG redelijk goed af te betalen, alleen weet ik niet wat het maand bedrag wordt bij zon hoge schuld.

Mijn vriend heeft ook bij een bank geleend (voor een particuliere universiteit), lastig, maar hij werkt er hard voor om het zo snel mogelijk af te lossen.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:08

Helaas ben ik bang dat ik ook tegen dit 'probleem' aan blijf lopen, wij zijn nog niet zover dat we gaan samenwonen, maar toch. Ik ben ook nog student, zonder ook maar enige schuld, vriendlief is wel klaar met de studie *universitair* maar heeft er ook goed op los geleend. Al weet ik zo even niet wat zijn precieze schuld is, wel heb ik hem al duidelijk gemaakt dat ik daar niet voor op wil draaien. Momenteel is hij (nog) steeds op zoek naar werk en dat blijkt ook nog eens niet zo makkelijk te zijn, dus van terugbetalen/sparen komt ook nog niks terecht.

Dus ik begrijp hoe je je voelt en wilde je eventjes een hart onder de riem steken,dat je niet de enige bent en dat waar een wil is, ook een weg is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:13

Arianna1983 schreef:
Ik ben er heel erg voor dat de regering maatregelen gaat nemen om studenten tegen zichzelf te beschermen. Ik zie van dichtbij hoe ontzettend veel spijt mijn vriend heeft van zijn leengedrag afgelopen jaren.

Ik ben daar dus tegen. Het gaat er dan op neer komen dat veel mensen niet meer kunnen studeren. Studeren wordt dan weer iets voor de rijken.
En laten we eerlijk zijn: je vriend was al die jaren een volwassene. En ook nog een intelligente volwassene die in staat zou moeten zijn om de gevolgen van zijn acties te overzien. Met andere woorden: in staat om zich verantwoordelijk te gedragen. Als hij dat dan niet doet en zijn billen brandt, tsja, dan moet ie op de blaren zitten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:33

Wendy schreef:
Arianna1983 schreef:

Ik ben daar dus tegen. Het gaat er dan op neer komen dat veel mensen niet meer kunnen studeren. Studeren wordt dan weer iets voor de rijken.
En laten we eerlijk zijn: je vriend was al die jaren een volwassene. En ook nog een intelligente volwassene die in staat zou moeten zijn om de gevolgen van zijn acties te overzien. Met andere woorden: in staat om zich verantwoordelijk te gedragen. Als hij dat dan niet doet en zijn billen brandt, tsja, dan moet ie op de blaren zitten.

Waarom een gewone studiebeurs zou moeten volstaan mijn inzien voor de meerderheid van de studierichtingen. Deze zouden dan mss verhoogd of verlaagd kunnen worden afhankelijk van de richting.

Verder denk ik dat het probleem ergens anders ligt dan louter de studie. Bvb het op kamers moeten/willen gaan, vaak idd door afstand school-woning, maar ook vaak gewoon als statement van ik kan het alleen. (alle ja alleen met een lening dan uiteraard)
Dus de oplossing zou kunnen liggen in meer scholen, zodat minder studenten een halve doortocht door hun land moeten maken en dus gewoon de studie thuis kunnen afmaken, zeker indien de middelen er thuis niet zijn om bvb iemand op kamers te sturen enzo.

Studeren moet een recht zijn waar iedere student zich op zou moeten beroepen. Maar studiegeld zou wel enkel voor studies moeten zijn en daar schort het denk ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:47

bulck schreef:
Waarom een gewone studiebeurs zou moeten volstaan mijn inzien voor de meerderheid van de studierichtingen. Deze zouden dan mss verhoogd of verlaagd kunnen worden afhankelijk van de richting.

Verder denk ik dat het probleem ergens anders ligt dan louter de studie. Bvb het op kamers moeten/willen gaan, vaak idd door afstand school-woning, maar ook vaak gewoon als statement van ik kan het alleen. (alle ja alleen met een lening dan uiteraard)
Dus de oplossing zou kunnen liggen in meer scholen, zodat minder studenten een halve doortocht door hun land moeten maken en dus gewoon de studie thuis kunnen afmaken, zeker indien de middelen er thuis niet zijn om bvb iemand op kamers te sturen enzo.

Studeren moet een recht zijn waar iedere student zich op zou moeten beroepen. Maar studiegeld zou wel enkel voor studies moeten zijn en daar schort het denk ik.

Een beurs afhankelijk maken van de richting? En waar baseer je dat dan op?

Enne, een student moet ook nog leven tijdens de studie en dat is volgens mij meteen jouw denkfout. Een thuiswonende student krijgt in nederland iets van 93 euro per maand. Daar kun je nog niet eens het collegegeld van betalen (1620 euro per jaar als je jonger dan 30 bent)! Een uitwonende student krijgt 260 euro per maand.
Deze bedragen krijg je dus iedere maand gedurende de officiele duur van je studie. 4 of 5 jaar dus.
Terwijl je kosten vele malen hoger zijn, want behalve het collegegeld moet je ook nog boeken aanschaffen, een computer/laptop is inmiddels vaak verplicht etc. En dan heb ik het dus alleen over de kosten van de studie zelf.

Jij zegt dat de studiefinanciering alleen bedoeld zou moeten zijn voor de studie zelf, maar hoe moet een student dan volgens jou in zijn levensonderhoud voorzien? Je eet bijvoorbeeld weleens wat, je hebt eens nieuwe kleren nodig...sporten is soms ook wel handig etc.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:58

bulck schreef:
Bij ons in belgie varieert een opleiding van 3 to 5 jaar. Je hebt inschrijvingsgeld (collegegeld bij jullie neem ik aan) dan de aanschaf van boeken en studiemateriaal en mss hier een daar een stageperiode die je moet overbruggen. Maar hoe geraak je dan aan een te lenen bedrag van 70.000euro? Hoe wordt dat bepaald? wat zijn de criteria. Want ik mis het baten kosten plaatje in dat opzicht.

Studiekosten liggen bij ons in België gewoon standaard een pak lager (enkel inschrijvingsgeld al scheelt meer dan 1000euro) . Studiebeurzen worden bij ons alleen gegeven aan degene die het nodig hebben en die kunnen er dan ook een groot deel van hun studie mee betalen. En in België is het gewoon heel ingeburgerd dat je studie (of toch een groot deel) door je ouders betaald wordt, hetgeen in Nederland blijkbaar ook lang niet altijd geldt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:59

Een studielening is niet weg te denken voor een student, dat vind ik zeker. Maar een 'gewone' lening kan je ook niet zomaar afsluiten, een hypotheek gebeurt ook naar draagkracht. Er zou met elke student (in een ideale situatie) iemand moeten zijn die zou kijken naar kamerhuur + studiekosten enz., en daar de lening op aan moeten passen. Mijn vriend leende 800 euro per maand naast zijn studiebeurs + aanvullende beurs wegens op kamers wonen + aanvullende beurs ivm nog 2 studerende zusjes. Een belachelijk hoog bedrag wat hij geleend heeft - helemaal niet nodig!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:14

Ik zou me er allemaal niet zo druk om maken. Ik heb tijdens mijn studie ook een lening opgebouwd. Daarna afgestudeerd en gewoon een baan op universitair niveau gevonden (en dan verdien je echt wel wat meer dan €25000 gelukkig). En ik heb nu een appartement gekocht, voldoende salaris om ruim te kunnen leven en betaal ook gewoon maandelijks mijn studieschuld af. Ik kan niet zeggen dat ik er veel van merk.

Natuurlijk ben je beter af zonder schuld, maar maak er ook geen drama van. Als je gewoon een goede baan vind, dan kan je het prima afbetalen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:04

Wendy schreef:
bulck schreef:

Een beurs afhankelijk maken van de richting? En waar baseer je dat dan op?

Enne, een student moet ook nog leven tijdens de studie en dat is volgens mij meteen jouw denkfout. Een thuiswonende student krijgt in nederland iets van 93 euro per maand. Daar kun je nog niet eens het collegegeld van betalen (1620 euro per jaar als je jonger dan 30 bent)! Een uitwonende student krijgt 260 euro per maand.
Deze bedragen krijg je dus iedere maand gedurende de officiele duur van je studie. 4 of 5 jaar dus.
Terwijl je kosten vele malen hoger zijn, want behalve het collegegeld moet je ook nog boeken aanschaffen, een computer/laptop is inmiddels vaak verplicht etc. En dan heb ik het dus alleen over de kosten van de studie zelf.

Jij zegt dat de studiefinanciering alleen bedoeld zou moeten zijn voor de studie zelf, maar hoe moet een student dan volgens jou in zijn levensonderhoud voorzien? Je eet bijvoorbeeld weleens wat, je hebt eens nieuwe kleren nodig...sporten is soms ook wel handig etc.

Dat is niet mijn denkfout, Hetgeen jij erbij haalt dat zijn juist de reden waarom mensen een dergelijke lening aangaan. Eten moet je altijd, idem nieuwe kledij, sporten (in hoeverre dat je niet gewoon op jezelf kan doen zonder bvb lidmaatschap fitness etc) dus dat koppelen aan een studiefinanciering is toch wel helemaal uit den boze. Dat is immers een basisbehoefte, als je dat al niet kan vervullen, dan is idd een studie niet mogelijk (ffr heel cru en theoretisch gezegd). Maar dat duidt dan wel op een veel dieper probleem in jullie maatschappij.

Ik ben nu zelf geen voorbeeld in dit verhaal, dat besef ik goed. toch ik heb een vriendin gehad met een moeilijke thuis situatie. Heeft thans dezelfde opleiding als mij gedaan. Dus collegegeld van 1600 euro per studiejaar (5 jaren voor een master), dat betaalde ze van haar verdienste uit een vakantiejob. Verder had ze een zaterdagsjobke, waar ze haar gewone zaken mee kon vergoeden en kreeg ze wel een studietoelage van rond de 1000 euro, eenmaal per jaar. En ja op kamers gaan dat ging niet, idd zou ze daar meer kindergeld voor gekregen hebben, maar dan verschuif je dat probleem want idd dat is ook niet genoeg om de volle kosten te betalen. Kijk maar dat is dan kijken waar je prioriteiten liggen.
Ik heb idd sterk het gevoel dat in Nederland heel snel de jong- volwassenen zich willen lostrekken en daar een statement van maken. Maar als ik dan lees dat dat gaat door het maken van een zware schuld. Dan is dat wel maar een spiegel dat ze zich voorhouden, waar de weerklank na een paar jaren heel duidelijk wordt.

Tantjeuh die studiegelden varieren echt niet zoveel hoor. Ik heb een master handelswetenschappen gedaan, was dus ruim 1600/per jaar, (ga maar naar een nederlandse unif kijken en dat is exact hetzelfde)
Ook wij hadden een laptop nodig (is ook niets nieuws meer, maar ook computers konder gehuurd worden op school per studiejaar), moesten boeken kopen etc. Dat laatste was ook al snel een 700 euro.
Dus qua kosten is er weinig verschil (b en nl). tuurlijk als je dan begint te spreken dat een studiebeurs alles moeten coveren (dus alles wat er rond hoort), dan wordt het complex maar wederom dan zit het punt ergens anders dan de studiekosten ansich.
Laatst bijgewerkt door bulck op 12-03-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:07

bulck schreef:
En ja op kamers gaan dat ging niet, idd zou ze daar meer kindergeld voor gekregen hebben, maar dan verschuif je dat probleem want idd dat is ook niet genoeg om de volle kosten te betalen. Kijk maar dat is dan kijken waar je prioriteiten liggen.
Ik heb idd sterk het gevoel dat in Nederland heel snel de jong- volwassenen zich willen lostrekken en daar een statement van maken.

Je kunt niet thuis blijven wonen als je aan de andere kant van het land studeert?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:08

Bulck; ik weet niet precies waarom je tegen mij iets zegt over het varieren van studiegelden. Waar daar heb ik het namelijk helemaal niet over. Ik heb het over afbetalen na de studie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:10

Anoeska schreef:
Ik zou me er allemaal niet zo druk om maken. Ik heb tijdens mijn studie ook een lening opgebouwd. Daarna afgestudeerd en gewoon een baan op universitair niveau gevonden (en dan verdien je echt wel wat meer dan €25000 gelukkig). En ik heb nu een appartement gekocht, voldoende salaris om ruim te kunnen leven en betaal ook gewoon maandelijks mijn studieschuld af. Ik kan niet zeggen dat ik er veel van merk.

Natuurlijk ben je beter af zonder schuld, maar maak er ook geen drama van. Als je gewoon een goede baan vind, dan kan je het prima afbetalen.

Sow dan had ik in nl moeten beginnen werken :-) Als jong afgestudeerde universitair zat ik maar aan 1850 euro net, wel met groepsverzekeringen,pensioensparen, maaltijdcheques bedrijfswagen en gsm er bovenop. pas met de overstap naar een andere sector is dat zo goed als verdubbeld met dezelfde onderliggende voorwaarden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:11

Anoeska schreef:
Bulck; ik weet niet precies waarom je tegen mij iets zegt over het varieren van studiegelden. Waar daar heb ik het namelijk helemaal niet over. Ik heb het over afbetalen na de studie.

Ja sorry dat komt omdat ik anders weer een pb krijg van een mod dat ik meer berichten in een moeten quoten, eerder dan iedere keer apart te antwoorden. Klein probleem weet niet hoe je dat voor elkaar krijgt :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:12

Geeft niets, was alleen in de war :?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:12

Chubby schreef:
bulck schreef:
En ja op kamers gaan dat ging niet, idd zou ze daar meer kindergeld voor gekregen hebben, maar dan verschuif je dat probleem want idd dat is ook niet genoeg om de volle kosten te betalen. Kijk maar dat is dan kijken waar je prioriteiten liggen.
Ik heb idd sterk het gevoel dat in Nederland heel snel de jong- volwassenen zich willen lostrekken en daar een statement van maken.

Je kunt niet thuis blijven wonen als je aan de andere kant van het land studeert?

Lees dan eerst men vorig bericht eens. Dus een groter onderliggend maatschappelijk probleem ;) Gebrek aan scholen dus.

En pas op ik ga hier niemand veroordelen e, dat is mijn bedoeling absoluut niet. Ik kan best begrijpen dat, als je geen andere weg hebt, je uiteraard dit zal verkiezen. Maar als buitenstaander vind ik het gewoon een hele vreemde praktijk. Gezien de studiekosten en -lasten gelijkaardig zijn aan die van ons (Belgie dus), moet er dus toch ergens iets zijn wat het verschil maakt. (mentaliteit, structureel'hoewel in Belgie :+ ', ...)
Laatst bijgewerkt door bulck op 12-03-10 15:21, in het totaal 2 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:13

en nu ik het zo bekijk doelde ik idd op Tantjeuh. Ja sorry, zie je met al dat quote gedoe :D lol

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:20

Arianna: Ik zat in hetzelfde schuitje: Mijn (inmiddels) ex heeft inmiddels ook een schuld van 55.000 euro, en hij is nog niet klaar ;( Het is uitgegaan om andere redenen, maar helaas heeft hij, in tegenstelling tot jouw vriend, nog niet zijn leven gebeterd. Gelukkig werkt hij nu al wel parttime, maar ja, de studie is nog steeds niet klaar, dus hij blijft betalen voor een opleiding waar hij nooit meer komt. Hij hoeft alleen nog "maar" zijn MAscriptie. Hij geeft nog steeds geld uit als water, ziet de waarde er ook niet van in, en trekt zich niks aan van goedbedoelde tips en commentaar van buitenstaanders, ook van mij niet.

Toen ik nog dacht dat ik met hem zou trouwen, wist ik ook zeker dat ik nooit voor zijn schulden zou willen opdraaien, en daar had ik dan ook zeker maatregelen voor genomen. Nu dus niet meer aan de orde, maar ik snap heel goed dat je in een vervelende positie zit :j

Schulden zijn nooit fijn, zeker van deze hoogte niet, maar wees blij dat hij iig inziet dat het niet zo slim is geweest en dat hij nu beter oplet. Pas als het gedrag veranderd is, kun je verder, anders zink je alleen maar dieper en dieper...En dat geldt gelukkig voor jullie niet. Probeer van daar uit verder te denken :)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:41

Ik heb ook altijd mijn studies geheel zelf moeten bekostigen en heb enkel een studieschuld, doordat ik een keer van opleiding ben gewisseld. In principe kun je als jouw ouders geen financiële mogelijkheden hebben prima studeren in Nederland. Ik kon best rondkomen van mijn aanvullende thuiswonende studiebeurs en kon daarvan alle schoolkosten betalen. Iedere zomervakantie werkte ik, zodat ik een buffer had voor andere zaken, zoals kleding. Ik kon ook niet op kamers, omdat dat niet te betalen was en heb drie jaar lang 5 uur per dag gereisd. Ik heb gemerkt dat een opleiding best met je mee wil denken als je lange reistijden hebt, zodat je met lesuren kunt schuiven.
Ik denk inderdaad dat Bulck weleens gelijk kan hebben en dat er op dit gebied een metaliteitsverschil is t.a.v. geldlenen, maar ook de noodzaak van op kamers gaan, etc (ik ken genoeg mensen die destijds een reistijd van een uur al onoverkombaar vonden en ja, ik heb bij het uitkiezen van mijn opleiding ook rekening moeen houden met het feit dat niet alle steden haalbaar waren).

Ik wil nog even opmerken dat een studieschuld na 15 jaar niet 'zomaar' wordt kwijtgescholden. Als jij de schuld niet binnen 15 jaar hebt afgelost, loopt de schuld daarna gewoon verder, tenzij je voor kwijtschelding in aanmerking komt. Met een normaal inkomen kom je daarvoor in ieder geval niet in aanmerking.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:45

Ik wil het hebben van een schuld helemaal niet bagateliseren. Maar ik zou de de studententijd die ik heb gehad ook echt niet hebben willen missen. Het studentenleven, het op kamers wonen enz. enz. Ik heb daar ook heel veel van geleerd, en het heeft me ook een beetje gemaakt wie ik nu ben. Daar hoort dan inderdaad wel bij dat ik nu een schuld heb, maar ik heb er verder geen spijt van dat ik in die tijd ben gaan lenen om dat leven te kunnen leiden.

Kleine aanvulling: verder leen ik echt nooit iets. Ik ben opgevoed met als je iets wil kopen dan spaar je daarvoor. Maar opleidingen, en een hypotheek, vind ik een uitzondering.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:10

Anoeska schreef:
Ik wil het hebben van een schuld helemaal niet bagateliseren. Maar ik zou de de studententijd die ik heb gehad ook echt niet hebben willen missen. Het studentenleven, het op kamers wonen enz. enz. Ik heb daar ook heel veel van geleerd, en het heeft me ook een beetje gemaakt wie ik nu ben. Daar hoort dan inderdaad wel bij dat ik nu een schuld heb, maar ik heb er verder geen spijt van dat ik in die tijd ben gaan lenen om dat leven te kunnen leiden.

Kleine aanvulling: verder leen ik echt nooit iets. Ik ben opgevoed met als je iets wil kopen dan spaar je daarvoor. Maar opleidingen, en een hypotheek, vind ik een uitzondering.

Hier hetzelfde hoor. Ik heb dan wel geen schuld meer, behalve dan de hypotheek, maar ik had ook mijn studententijd niet willen missen. Ondanks dat ik 'maar' anderhalf uur reizen van mijn opleiding af woonde, ben ik op kamers gegaan en dat is heel goed bevallen.
Als ik dat niet had gedaan was de verhouding met mijn familie er niet beter op geworden :D

En wat is er fout aan om mensen zelfstandig te laten worden? Ik denk juist dat dat heel goed is. Snap niet waarom dat een mentaliteitsprobleem zou zijn, echt niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:11

bulck schreef:
Sow dan had ik in nl moeten beginnen werken :-) Als jong afgestudeerde universitair zat ik maar aan 1850 euro net, wel met groepsverzekeringen,pensioensparen, maaltijdcheques bedrijfswagen en gsm er bovenop. pas met de overstap naar een andere sector is dat zo goed als verdubbeld met dezelfde onderliggende voorwaarden.

Dat denk ik niet hoor... denk dat jij maarzo meer netto overhield per maand dan ik.

Verzekeringen, auto etc, dat tikt natuurlijk wel aan ;)