Pesten op het werk, ontslag geven...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:53

Chiepieke: je woont en werkt in België toch? Dat zou het verschil tussen manieren van werken met arbo en bedrijfsartsen kunnen verklaren. Misschien ook wel handig om dat te vermelden in je topic ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:58

hyppolyte schreef:
Ho ho, relaxed, ietsje dimmen mag ook wel. Ze vraagt er niet om om belaagd te worden door haar collega. Hij zit fout, zij niet!

Waar zeg ik dan dat zij fout zit? :? Helemaal nergens! Ik had alleen het idee dat ze het wat makkelijk over zich heen liet komen.. Maar na haar toevoeging begrijp ik dat ze er zoiezo al niet op dr plek zat.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:05

Citaat:
Die arbo-artsen kunnen me wat... Die doen echt niets aan de situatie, die bekijken alleen wat er met jou aan de hand is... Zonder de omgeving erbij te betrekken mag je het allemaal alleen oplossen.
Handig als je overspannen bent, maar in deze situatie volledig nutteloos in mijn ogen...

Het gaat mij er vooral om dat je op die manier gewoon je loon doorbetaald krijgt zonder dat er gewerkt hoeft te worden op die plek. Dat geeft in ieder geval voor het moment even wat rust.

Janine1990

Re: Pesten op het werk, ontslag geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:09

Daar heb je zeker gelijk in, maar het lost verder helaas weinig op aan de situatie op zich.
En op die manier kan ze ook ondertussen naar een juridische oplossing zoeken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:11

Janine1990 schreef:
Daar heb je zeker gelijk in, maar het lost verder helaas weinig op aan de situatie op zich.

Precies, het geeft wat rust en wat tijd, terwijl loon gewoon wordt doorbetaald. Bovendien wordt de werkgever hiermee hopelijk aan het denken gezet.

Ontslag nemen is af te raden ivm WW.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:13

Horseware schreef:
Janine1990 schreef:

Precies, het geeft wat rust en wat tijd, terwijl loon gewoon wordt doorbetaald. Bovendien wordt de werkgever hiermee hopelijk aan het denken gezet.

Ontslag nemen is af te raden ivm WW.

Ze zou een ontslag ook nog kunnen uitlokken, als de baas zo met dat manneke meepraat... Dan kan ze een rechtzaak aanspannen en moet ze zoveel keer een maandloon meekrijgen toch??

Is de WW-regeling in Belgie gelijk aan die in Nederland?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:13

Citaat:
Waarom kom je niet meer voor jezelf op? Waarom pik je dit van die collega? Waarom zet je hem niet eens gigantisch op zijn plek? Ik heb het idee dat jij je verschrikkelijk in de slachtofferrol plaatst en het allemaal maar laat gebeuren.. Meteen ontslag nemen lijkt me echt weglopen voor je problemen.. Die collega lacht zich dood dan, heeft ie zijn zin ook gekregen.. Zo ga je toch bezig blijven? Dit kan bij ieder bedrijf gebeuren, dus ik zou toch iets meer voor mezelf opkomen. Ook omdat je je overgewicht er meteen bijhaalt, krijg ik een beetje het idee dat je je wel erg makkelijk weg laat jagen..

Ik vond deze opmerkingen wel een beetje kort door de bocht. Als je het niet zo bedoelde, prima, maar zo leek het voor mij wel een beetje.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:14

Zo, dit is een lastig parket zeg! :oo Wat zeggem je andere collega's ervan? Is er iemand die voor je kan getuigen?

Ik zou aangifte doen van intimidatie.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:22

Sorry, ik zie nu pas dat het België betreft. Ik weet niet hoe daar de regelingen zijn mbt ontslag/WW e.d.?

Feit blijft wel dat je zsm uit deze situatie weg moet, zonder je (recht op) loon te verliezen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:25

Misschien is contact met een advocaat zoeken ook geen gek idee! ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:34

chipieke schreef:
@Relaxed: het feit dat die collega al heeft gezegd dat hij 'vrouwen met een maatje meer' afschuwelijk vind, laat mij denken dat hij het daarom doet? Ik weet het in elk geval niet. Ik zit al langer na te denken om bij deze firma op te stappen wegens verscheidene redenen maar dit is gewoon de druppel. Waarom ik niet opkom voor mezelf staat hierboven, ik heb dit reeds 2x gedaan en telkens begon mijn baas tegen me te brullen en dreigementen naar mijn hoofd te gooien. Je zou voor minder alles laten gaan zoals het gaat. Ik zou niet de 1ste collega zijn die ze 'plots' overplaatsen naar een filiaal 75kilometer verderop, goed wetende dat die geen rijbewijs heeft. Ik plaats mezelf niet in een slachtofferrol, het is gewoon al een hele lange tijd bezig en genoeg is genoeg lijkt me?

Kun je niet nog eens zo'n gesprek beginnen als zich iets voordoet en het dan stiekem opnemen?
Sta je altijd sterker als je verdere stappen moet gaan ondernemen. Want ik zou wat dat aan gaat me eerder ziek melden vanwege verstoorde werksfeer, dan dat ik vrijwillig zou vertrekken. Ik neem aan dat je ook in Belgie gewoon doorbetaald krijgt wegens ziekte.

Zijn er geen collega's die aan jouw kant staan die je kunnen steunen?

Een baas heeft niet tegen zijn personeel te brullen als ze een probleem met een ander personeelslid hebben. Daar dient op een normale manier over gepraat te worden. Mensen dienen op een respectvolle manier met elkaar om te moeten gaan en als er een rotte appel tussen zit die zich daar niet aan houdt, dan is het de taak van de baas om die persoon daarop aan te spreken.
Mijn broer zit een beetje in een soortgelijke situatie. Zijn baas probeerd echter wel erachter te komen waar de schoen nu wringt, maar uiteraard dat dan niemand zijn mond opendoet. Maar goed, ze weten wel dat dit soort geintjes dus niet geaccepteerd worden door deze baas. Het wordt natuurlijk moeilijk als jouw baas net zo'n bullebak is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:39

er zijn collega's zat die ook door die collega reeds gepest zijn geweest maar die willen niet voor me opkomen omdat ze vrezen dat zij dan ook weer gepest gaan worden door hem. Dus wederom zit ik sloot...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:39

Je zult juist wat voor je collega's doen als je nu stappen gaat ondernemen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:40

Naar een andere huisarts gaan en je verhaal doen dan :)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:22

Mensen naar een arbo arts gaan heeft volgens jullie geen nut omdat hij niets doet. Maar het heeft juist wel nut. Naar deze arts gaan verbeterd je positie. Als het aankomt op of je wel of niet kan blijven in een bedrijf kun je dit gebruiken. Je kan aangeven dat je overspannen bent geworden door dat gepest en dat je daarom naar de bedrijfsarts bent geweest.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:25

bij het hoofdkantoor klagen???

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:44

Je bent van België? Dan zoiezo ZEKER je ontslag niet geven voordat je officiele klachten hebt neergelegd bij je baas en/of bij je vakbond bent langstgegaan. Zelf ontslag nemen staat bij de rva gelijk aan werkonwillendheid (en dus ook met een beetje pech iets van een 10/15 weken zonder uitkering), tenzij je het tegendeel kan bewijzen.

Als je voor de rva kan bewijzen dat je min of meer verplicht werd om er op te stappen, door het pestgedrag, dan ga je je uitkering direct krijgen. Maar bewijzen bij rva zijn harde bewijzen: officiele (aangetekende) klachtenbrieven (kopie bijhouden!), officiele klachten bij je vakbond, verklaring van je huisdokter van depressieve klachten door het pestgedrag, graag zelfs een hele hoop sollicitatiebrieven van vlak voor je ontslag (om aan te tonen dat je zelf niet zonder werk wilt zitten, dus dat je voordat je zelf ontslag neemt, al actief op zoek bent naar werk).... Als jij vertrekt zonder ZELF te proberen de situatie op te lossen, dan ben je er (voor de rva) te makkelijk overgegaan en heb je niet alles in het werk gesteld om je werk te kunnen houden.

Dus, ga zeker naar je vakbond om daar advies te vragen over wat je moet doen. Alleen de voormiddag open? Dan ga je smorgens naar je huisdokter... Verder, als je zelf je ontslag neemt en je krijgt een uitnodiging voor een verhoor van de rva: neem zeker een vakbondafgevaardigde mee die weet waar hij het over heeft!

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:48

neem het pesten anders eens op met zo'n dicteer apparaatje, dan heb je in ieder geval bewijs.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:21

België...het land van de pestkoppen en de reden dat ik nog steeds geen werk heb... :(:)
Als je wilt opstappen MOET je VEEL bewijzen hebben over pesterijen. Ga eens naar het juridisch loket, leg je verhaal uit en vraag wat je moet doen. Waarschijnlijk ga je een aangetekende brief moeten schrijven waarin je vriendelijk vraagt om de pesterijen te stoppen. Heel waarschijnlijk ga je er zo al veel moeten sturen en als die uiteindelijk echt niet ophouden ga je met de VDAB moeten praten over wat je kan doen. Je moet terug solliciteren en dan kan je je ontslag indienen wegens pest gedrag van de collega. Neem zo een gesprek ook een paar keer op voor de bewijzen.
Als het aan mij lag zou ik ook proberen om ontslagen te worden.
succes :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:22

TS, heb je onderhand al iets ondernomen?

Yvon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:28

jas aandoen en vertrekken met de mededeling dat je niet goed voelt en je ziek meld.
zijn ze helemaal gek geworden.
dan thuisgekomen een aangetekende brief naar het bedrijf sturen, waarin je vermeld dat je door die treiterijen niet meer in staat bent om te werken.
dan maak je een afspraak bij je huisarts, en leg je de situatie uit.
dan krijg je vanzelf wel een brief dat je bij de bedrijfarts moet komen.
maar neem zeker geen ontslag.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:30

wat een vervelende situatie! ik hoop dat er iets aan kan worden gedaan want dit kan natuurlijk niet.-.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:49

Ik ben ondertussen nogmaals met de baas gaan praten en vandaag ging het heel rustig. De persoon die me treiterde heeft me een hele dag met rust gelaten, maar ik heb het gevoel dat het niet lang zal duren, aangezien het niet de eerste keer was. De baas heeft wel MOETEN reageren omdat het zijn regels zijn die ik opvolg en waar de collega dus tegen was! Als hij mij in ongelijke zou stellen zou dat betekenen dat hij tegen zijn eigen regels is en dat ging hem net iets te ver. Ik solliciteer ondertussen verder, hou alles bij van bewijzen, bij verdere pesterijen stuur ik een aangetekende zending naar onze personeelsdienst, ik ga inderdaad eerst zien dat als er nog gepest wordt (bij mezelf of andere collega's), dat ik niet zomaar een actie uitvoer en eerst bewijzen bijhoud. Morgen ga ik naar de vakbond voor verdere uitleg!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:46

chipieke schreef:
Ik ben ondertussen nogmaals met de baas gaan praten en vandaag ging het heel rustig. De persoon die me treiterde heeft me een hele dag met rust gelaten, maar ik heb het gevoel dat het niet lang zal duren, aangezien het niet de eerste keer was. De baas heeft wel MOETEN reageren omdat het zijn regels zijn die ik opvolg en waar de collega dus tegen was! Als hij mij in ongelijke zou stellen zou dat betekenen dat hij tegen zijn eigen regels is en dat ging hem net iets te ver. Ik solliciteer ondertussen verder, hou alles bij van bewijzen, bij verdere pesterijen stuur ik een aangetekende zending naar onze personeelsdienst, ik ga inderdaad eerst zien dat als er nog gepest wordt (bij mezelf of andere collega's), dat ik niet zomaar een actie uitvoer en eerst bewijzen bijhoud. Morgen ga ik naar de vakbond voor verdere uitleg!

Goed om te horen dat je toch 1 pest vrije dag had. :(:)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:33

Hoe is het voor de rest nog gegaan?