Wat zou jij doen? Studie of paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:39

Mirkim schreef:
@ Hinke. Ik denk dat ik het een beetje verkeerd geformuleerd heb: het was niet dat ik niets te doen had (ja, het studentenhuis was 24/7 een pokkenzooi en schoolwerk blijft áltijd liggen), maar soms is meer in het leven dan alleen doorbuffelen en doorbikkelen! Juist die ontspanning opzoeken en ook kunnen ontspannen is belangrijk! Anders zijn het toch wel zeer lange studiejaren :)

Dat is helemaal waar ;) Maar ik moet dus best veel werken om mn paard te kunnen betalen. Als ik naast de studie niet hoefde te werken had ik haar sowieso niet naar mn ouders willen doen ;)

Citaat:
Daar heb je eigenlijk wel een goed punt. Maar als er geen tijd is voor rijden/poetsen.. omdat er veel gewerkt moet worden om het te kunnen betalen.. Dan is die ontspanning ook weg..

TS Ik zei ook niet dat het een makkelijke keuze was, voor jou. Maar in principe moet je nu alleen kiezen tussen welke stalling, en hoeveel je dan moet werken. Omdat je zegt dat in beide gevallen je pony evenveel te doen krijgt, en dezelfde hoeveelheid aandacht krijgt.

Idd het is op dit moment niet echt ontspanning.

Het onweert hier nu en ze staat nu wel lekker binnen op stal. Terwijl ze bij mn ouders dag en nacht buiten zou staan. Ze kan er wel tegen want ze heeft al 2 winters buiten gestaan, maar toch vind ik het geen fijn idee..
okee ik ben niet moeilijk ofzo hoor :D

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:26

Ik heb zo'n idee dat het nog wel even gaat duren voordat je eruit bent :+ Is er bij je ouders geen schuilstal, of geen optie om er een te maken/container neer te zetten?

Hoe lang moet je eigenlijk nog studeren?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:45

:D Ben er idd nog niet uit... Gisteren stond ze weer lekker met een nieuwe vlasbodem droog op stal: ze staat daar gewoon goed en ze is er nu net goed gewend. Mn ouders hebben geen schuilstal en je mag ook niet zomaar een schuilstal neerzetten in de wei maar misschien zouden we iets improvisorisch kunnen maken dat je zo weg kan halen.
Moet nog dit jaar (t/m juni) vakken doen en daarna een heel jaar onderzoek. Het duurt dus nog wel een poosje. Hoe dan ook, ik moet nu wel snel een beslissing maken: mijn 'werkgever' vroeg laatst of ik meer wilde werken. Als ik ankie hier ga houden is het wel beter dat ik meer ga werken. Maar vanaf volgende week wilde ik er mss een 5de vak bij gaan doen maar dan ga ik nog minder tijd over houden en ik weet niet of dat gaat lukken als ik zo veel werk.

Tsja het heeft mss niet zoveel zin het hier op bokt neer te zetten aangezien het toch mijn beslissing is, maar het is altijd fijn om de mening van anderen hierover te horen.

Anoniem

Re: Wat zou jij doen? Studie of paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:54

Hinke mijn situatie is net iets anders maar ik snap helemaal wat je bedoelt!

Sinds een week woon ik in Tilburg en paard staat in bavel. Ikzelf heb geen rijbewijs en doordat ik druk ben geweest met verhuizen heeft mijn bijrijdster hem 2 weken gedaan! Gelukkig anders weet ik echt niet hoe ik het had moeten doen. Maargoed ik werk zo`n 36 uur per week in O`hout, eer ik thuis ben is het rond 8-en en daarbij volg ik ook nog een deeltijdopleiding waardoor de maandag en vrijdag bij mij sowieso afvallen omdat ik dan naar school moet.

Het makkelijkst is als ik een bbl werkadres in tilburg kan vinden en een stalling. Maar waar hij nu staat heeft hij het zo goed dat ik het toch een moeilijke beslissing vind. En daarbij heb ik ook niet zo 1,2,3 een apotheek gevonden waar ik als bbl-er aan de slag kan.

Tegenover mijn paard voel ik me ontzettend schuldig omdat ik zo weinig tijd heb. Aan de andere kant mijn opleiding duurt 1,5 jaar en ben in September begonnen. Dus als die afgerond is heb ik weer meer tijd.

Maar ook ik kan geen beslissingen nemen, ik wil het beste voor mijn paard. Maar hoe weet ik of ik er goed aan doe hem naar tilburg te halen? Dan ben ik mijn instructrice kwijt en mijn bijrijdster..

Hoe vind ze het, dat ze minder wordt gereden? Is ze er moeilijk onder of is het een paard wat makkelijk een aantal dagen stilgezet kan worden?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:23

Ik zou kiezen voor je studie en je paard bij je ouders neerzetten.
Aan een studie heb je, grofweg gezegd, nu even meer. =)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:25

Tijdelijk het paard bij je ouders neerzetten? Zo houdt je voorlopig lekker tijd over en kun je je 100% op je studie focussen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:46

Ik zou toch je angst van verpesten tijdens het rijden opzij zetten en een leuke bijrijder zoeken.
Dan kun je én blijven studeren én werken én je paard dichtbij huis houden, oftewel geen nieuwe stalling zoeken straks én je paardje krijgt beweging. Als je een goede bijrijder uitkiest, hoef je echt niet bang te zijn voor een verpest paard.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:49

Lastig zeg!

Is het niet mogelijk om een baantje te zoeken dat meer verdient?

Ik werk nu op stal. Zo krijg ik het stallingsgeld bij elkaar en kan ik tussen door tijd besteden mijn paard. Maarja dan moeten ze daar maar net werk hebben en normaal uitbetalen.

Succes met je keuze!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:03

Hinke schreef:
:D Ben er idd nog niet uit... Gisteren stond ze weer lekker met een nieuwe vlasbodem droog op stal: ze staat daar gewoon goed en ze is er nu net goed gewend. Mn ouders hebben geen schuilstal en je mag ook niet zomaar een schuilstal neerzetten in de wei maar misschien zouden we iets improvisorisch kunnen maken dat je zo weg kan halen.
Moet nog dit jaar (t/m juni) vakken doen en daarna een heel jaar onderzoek. Het duurt dus nog wel een poosje. Hoe dan ook, ik moet nu wel snel een beslissing maken: mijn 'werkgever' vroeg laatst of ik meer wilde werken. Als ik ankie hier ga houden is het wel beter dat ik meer ga werken. Maar vanaf volgende week wilde ik er mss een 5de vak bij gaan doen maar dan ga ik nog minder tijd over houden en ik weet niet of dat gaat lukken als ik zo veel werk.

Tsja het heeft mss niet zoveel zin het hier op bokt neer te zetten aangezien het toch mijn beslissing is, maar het is altijd fijn om de mening van anderen hierover te horen.

Nou, je kunt het ook proberen en als het te zwaar wordt je paardje naar je ouders brengen...
Daar kun je natuurlijk altijd terecht of niet soms?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 15:59

Babeth schreef:
Ik zou toch je angst van verpesten tijdens het rijden opzij zetten en een leuke bijrijder zoeken.
Dan kun je én blijven studeren én werken én je paard dichtbij huis houden, oftewel geen nieuwe stalling zoeken straks én je paardje krijgt beweging. Als je een goede bijrijder uitkiest, hoef je echt niet bang te zijn voor een verpest paard.

Het is niet alleen dat ik bang ben dat iemand anders haar verpest (zo snel zal dat niet gebeuren want zo moeilijk is ze niet) maar het is ook dat ik me gewoon zorgen maak als iemand anders met haar bezig is. En daarnaast zal me dat niet helpen, want je kunt toch niet veel meer dan 50 euro vragen denk ik, en dat is een fractie van mijn stalgeld ;) Dan moet ik nog steeds veel uren werken.

@niv: mijn werk verdient al niet superslecht, je zult niet snel een bijbaan kunnen vinden dat meer verdiend.

@superwoman: idd, maar ik heb nu dus al besloten: ze gaat toch voorlopig naar mijn ouders. Ik ga nu op dit moment echt weinig naar mijn paard omdat ik altijd óf aan het werk ben óf met opdrachten bezig ben. Vind het jammer maar ben er nu wel van overtuigd dat het het beste is. Ik ga straks gewoon om de week naar mijn ouders en dan kan ik gewoon rijden. Over 1,5 jaar haal ik haar dan weer terug ;) Tegen die tijd werk ik gewoon en is het allemaal geen probleem meer! En tot die tijd kan ik net zo goed rijden/poetsen maar gewoon wat minder vaak.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 03:29

Misschien is dit al genoemd en lees ik er overheen, zou kunnen op dit tijdstip. :o

Maar... Is bij je ouders zetten en vragen of je je stal kunt aanhouden voor een kleiner prijsje en optie?

Soms zijn staleigenaren toch wel geneigd om dat soort dingen toe te staan, omdat het relatief makkelijk verdiend...

Zoiets zal niet voor twee jaar werken maar misschien wel voor even - en dat zou jou de ruimte geven om te kunnen proberen of 'paard bij ouders' bevalt. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 03:51

wees blij dat je je paard ergens kunt ' parkeren '

als je studie af is, kun je de tijd nemen om weer een goede plek voor je paardje te zoeken :j

Ik werk nu fulltime EN doe een studie ernaast en ik kan mijn paarden helaas nergens ' parkeren' dus ik werk me te pletter %)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 03:54

Met je te pletter werken is ook niets mis, dan weet je tenminste dat je het er voor over hebt... :))
Sprak de gek... ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 03:56

nee maar als je in het donker in de stromende regen nog staat te voeren en drollen moet zoeken op 1,5 ha, gaan er soms andere gedachten door je hoofd. :+ ("wat was er ook al weer mis met een luxe stal met solarium, binnenbak en een halve meter stro in een box..." )

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:21

Imo gaat het maar over een jaar. Weet natuurlijk niet welke studie je doet, maar zowel tijdens mijn afstuderen (onderzoeksjaar, criminologie) als tijdens mijn promotie (ook onderzoek doen) kon ik mijn tijd redelijk zelf indelen en had ik dus genoeg tijd voor mijn paarden (op dat moment 3 eigen en een "opknap"-bijrijdpaard, dus handjes vol). Ik stond toen ook op vol-pension dus alle tijd die ik had, kon ik spenderen aan trainen ipv stallen uitmesten e.d. Nu kon ik heel gemakkelijk thuis mijn onderzoek doen en resultaten verwerken, maar 1 paard moet goed in te plannen zijn, lijkt mij.

Je zou een bijrijder kunnen zoeken, je haflinger kan dan wel eigenwijs zijn, maar er is vast wel iemand voor te vinden. Fout die veel mensen maken is dat ze denken dat er niemand zo goed op hun paard kan rijden en er mee omgaan als zij zelf, tenzij het anky van grunsven is. En dat is natuurlijk onzin. Kost misschien soms iets meer moeite, maar die mensen zijn er heus wel! En iedere bijdrage is meegenomen lijkt mij, ook al is het maar € 50. Als je goede afspraken maakt moet het wel te doen zijn.

Probeer voor jezelf eens in te schatten hoeveel tijd het onderzoeksjaar je gaat kosten, en maak op basis daarvan je keuze. Als ze bij je ouders staat kan je er natuurlijk ook een bijrijder bij zoeken. Als het maar gaat om 1 schooljaar (dus tot eind juni) kan je het tot die tijd op deze manier ook wel uitzingen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 13:52

@britty: heb je mijn laatste reacties wel gelezen? :+ Denk het niet.. Bijrijdster zou kunnen maar ik schiet er gewoon niks mee op omdat ik dan niet veel meer dan 50 euro kan vragen, en dat is verwaarloosbaar vergeleken met mn stalgeld. Daarnaast is de ene de andere studie niet: zoals in de beginpost stond doe ik een natuurkunde master.
En misschien was het me wel gelukt, studie én werk én paard, maar ik wil pertinent niet langer doen over mn master dan er voor staat. En als ankie hier blijft ga ik toch avonden lang poetsen/rijden + veel werken en dan is de kans groter dat ik er wél langer over ga doen.

@turdusmerdula: het zou kunnen, mss. Ik zal het vanmiddag met de staleigenaar overleggen.

Arabesk schreef:
wees blij dat je je paard ergens kunt ' parkeren '

als je studie af is, kun je de tijd nemen om weer een goede plek voor je paardje te zoeken :j

Ik werk nu fulltime EN doe een studie ernaast en ik kan mijn paarden helaas nergens ' parkeren' dus ik werk me te pletter %)

Ben ik ook erg blij mee. Mn ouders vinden het ook geen enkel probleem gelukkig, ze hebben het zelf voorgesteld.
Maar kan je niet minder gaan werken? Is het ook een voltijdstudie? Dat zou mij dus niet lukken ;)

TurdusMerula schreef:
Met je te pletter werken is ook niets mis, dan weet je tenminste dat je het er voor over hebt... :))
Sprak de gek... ;)

Ja maar vaak loopt het er dan op uit dat je alles maar half kan doen en dat je dus studievertraging oploopt of je werk niet goed doet. Of dus nooit aan je paard toekomt.

Ik ga het vanmiddag vertellen, ik kijk er nogal tegenop...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:03

Ik zit af en toe ook te goochelen :) eerst stond mijn paardje op een manege 16 km verderop, en tijdens mijn eerste studie (waar ik mee gestopt ben) moest ik dus elke dag daar heen. Uur met de fiets, of 20 min met de auto; maar dan moest iemand mij wel brengen.
Altijd gerotzooi met 'mag ik in de les rijden' ook al heb je twee binnenbakken, en een half uurtje buiten in de winter was mazzel.

Toen ik dus mijn nieuwe studie begon zei ik meteen 'Dan komt Bart dichter bij huis!'
Hij staat nu 7 minuten met de fiets van mijn huis af, 15 minuten hardlopend ( :)) ) dus nu kan ik gewoon even op de fiets heen en weer, en hem in de paddock zetten als die vrij is.
Maar ik merk gewoon, nu al, dat ik het niet gered had als hij op de manege was blijven staan. Nu, omdat ik een pittig rooster heb, zet een stalgenootje Bart buiten neer als het mooi weer is en de paddock vrij; en in mijn ogen is ze daarmee heilig :')
De weilanden zijn echt te nat, en ik voel me zo schuldig als hij niet buiten komt. :=

Op dit moment heeft hij ook een blessure dus echt rijden zit er niet in. Het is meestal een half uurtje stappen of longeren, en heel stiekem komt dat mijn school best wel te goede :o scheelt natuurlijk ernorm in tijd.
Maar het is wel een voordeel dat wanneer ik eens een morgen vrij heb, dat ik dan eerst mijn paard kan doen en dan naar school kan (anderhalf uur resitijd)

Dus ik snap je probleem heel goed := en ik zou hem eigenlijk bij min ouders zetten dan, wanneer ik de keuze zou hebben :o jammer dan dat ik dan even niet langs kan, maar m'n paard heeft het dan wel iets beter :=
En dan is m'n studie klaar, en heeft hij weer de volledige aandacht. :) Soms is het schipperen, en op onze leeftijd komt het al vaak op de keuze studie of paard uit :=

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:05

sorry...maar...dit is inherent aan paarden houden. 2 van mijn paarden heb ik + 23 jaar, de ander heb ik 5 jaar en ik heb naast mijn werk + studies de laatste 10 jaar (kandidaat gerechtsdeurwaarder, makelaar/taxateur o.g. en veiligheidskundige) daarnaast het ook altijd gered. De vraag is wat voor offers je daarvoor wilt doen :-) Het wordt er echt niet makkelijker op als je straks gaat werken:-)
Mijn paarden hebben altijd aan huis gestaan en zijn nog nooit door iemand anders uitgemest ;) wil maar zeggen, ik woon niet meer thuis bij mijn ouders, dus huis schoonmaken, voer halen en bij mijn vorige huis, mest weg brengen elke week op 5km afstand, kwam er ook nog eens bij. Waar een wil is is een weg !

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:49

@misty: daar ben ik het toch niet helemaal mee eens... Het enige wat imo 'inherent' is aan het paardenhouden is dat je de verantwoordelijkheid neemt over je paard en dat je paard de goede verzorging krijgt.Waarom zou ik mezelf die verplichting op leggen om ten allen tijde zelf voor mijn paard te zorgen als ik gewoon de mogelijkheid heb om haar bij mn ouders te zetten? Daarnaast maakt het zoals gezegd nogal uit wat voor opleiding je doet. Bij de opleiding die ik doe is het niet gebruikelijk dat je er hele bijbanen naast hebt (ken iig niemand die meer dan 5 uur pw ernaast werkt). Een mbo opleiding is bijv niet echt vergelijkbaar met een universitaire studie denk ik.

Ben de staleigenaar nog niet tegengekomen, maar moet het nu toch wel echt zeggen aangezien ze rond de kerst al opgehaald wordt. Ik ga morgen desnoods de hele dag op stal bivakkeren ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:47

Pff heb gebeld en ga het zometeen vertellen.. Heb gehoord dat hij het al weet, maar goed.
Ik vraag me alleen nu wel weer af of ik wel de goede beslissing heb genomen. Hoezo besluiteloos :o

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:18

Veiligheidskundige is een uni opleiding :-) mocht daar je opmerking over mbo/hbo op slaan :-)

ik wil alleen maar zeggen, dat, tenzij je later parttime wil gaan werken, het er straks niet makkelijker op zal worden.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:02

Ik doe zelf Facility Management (HBO) Real Estate, werk 10 uur in de week, thaibox 4 uur in de week en probeer iedere dag te rijden.

Het ligt er maar aan hoeveel je er voor over hebt, maar dit lukt. Das ja.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 22:51

Mist schreef:
Veiligheidskundige is een uni opleiding :-) mocht daar je opmerking over mbo/hbo op slaan :-)

ik wil alleen maar zeggen, dat, tenzij je later parttime wil gaan werken, het er straks niet makkelijker op zal worden.

Daar doelde ik niet op eigenlijk, er zit ook een groot verschil tussen universitaire opleidingen en de tijd die je eraan moet besteden. Maar dat is het probleem eigenlijk niet in mijn geval, het is niet zo dat ik alleen maar met mijn studie bezig ben, maar zoals gezegd dat ik náast mijn studie nog behoorlijk wat uren savonds erbij moet werken, om het stalgeld ed te kunnen betalen. Daarom is het dus wel degelijk een verschil met wanneer je werkt: dan ben je gewoon 40 uur pw aan het werk, en de rest van de tijd kun je aan je paard besteden. Maar ik kan dat dus niet omdat ik als ik na 1,5 uur reizen thuis kom, ik savonds nog bijlessen moet geven, tot 8 of 9 uur savonds, en ook in het weekend werk ik. Dat is toch wel een groot verschil met wanneer je alleen werkt, imo.Hoefde jij niet savonds/in het weekend te werken om je paard te kunnen betalen?

@dyyÿ: maar ben je echt 40 uur pw met die studie bezig?Hbo facility management is nog steeds wel anders dan een natuurkunde master qua studielast, verwacht ik. Ik moet daarnaast btw wel meer dan 10 uur pw werken om stalgeld ed te kunnen betalen. En dan gaat alles wat ik verdien dus rechtstreeks naar mn paard. En ik heb elke dag een reistijd van 1.5 uur, 3 uur in totaal.

ALs je het ervoor over hebt kan het idd. Ik heb zo dus wel tijd om te werken om mn paard te betalen, maar daarna niet meer om te rijden en daar schiet je gewoon niks mee op. Gelukkig staat ze bij mn ouders ook goed, ze heeft er eerder gestaan en het is niet zo dat ze het rijden/mijn aandacht gaat missen want ze staat gewoon met andere paarden buiten. Het is dus eigenlijk puur voor mijzelf vervelend.
Ben nu alleen wel weer aan het twijfelen of ik het wel moet doorzetten. Ze wordt rond de kerst opgehaald, maar als ik zou willen zou ik het nog af kunnen zeggen en haar hier houden... Pff!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 01:44

Hinke, ook ik doe een universitaire studie, werk meerdere dagen in de week en heb mijn paard erbij (en een eigen huishouden). Het kán dus wel, ook met een studie waarbij je gemiddeld zo'n 40 uur per week aan moet zitten :)

Maar ik begrijp het heel goed dat het fijn zou zijn als je je even alleen op je studie en werk hoeft te richten, zonder de zorgen van je paard erbij.

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 02:01

Hinke ik denk dat een niveau van een opleiding niks te maken heeft met studielast. Denk dat sommige mbo opleidingen zwaarder zijn qua studielast dan hbo, en sommige hbo zwaarder qua studielast dan uni. Het is maar net hoe goed je zelf kan leren. En denk dus dat daarom iedereen een bepaald niveau doet. Maar ook in de niveau's zitten verschillen. Ik doe een HBO opleiding en die is qua studielast niet zo zwaar, maar andere HBO opleidingen zijn weer veel drukker.

Wel fijn in ieder geval dat je paardje bij je ouders kan staan. En misschien is inderdaad wat te regelen met de staleigenaar, dat je bijvoorbeeld een x bedrag betaald om er over 2 jaar weer terug te mogen komen. Kan hij/zij ondertussen de stal tijdelijk weer verhuren ;)
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt, want je kan je ook overwerken, en dan doe je helemaal niks meer.