Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:12

Als je puur voor jezelf en lol met je knol wil bijleren, zoek dan verder bij dingen als Parelli, TTEAM, etc. zat goede boeken te vinden die niet de hoofdprijs kosten.
Boekje waar ik ook aan zit te denken (leuk spel en je leert je paard beter "lezen":
http://airscentinghorse.com/training_booklet.htm

Als student fysio kan je ook overwegen om na je afstuderen verder te leren voor dierfysio. In de tussentijd kan je bv een cursus sportmassage voor paarden doen (dan krijg je ook een indruk of je inderdaad voor dierfysio door wil gaan later)

Bedenk eerst wat je eventueel ermee wil kunnen. Puur voor jezelf heb je geen diploma's nodig, je paard geeft wel aan of je geslaagd bent. Wil je er echter een inkomen uit kunnen halen heb je papiertjes nodig, al is het alleen maar voor de verzekering ivm aansprakelijkheid, etc.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 17:32

Ik geloof dat wij best wel op elkaar lijken dan (behalve dat ik drie keer ben uitgeloot voor geneeskunde :+), ik leer ook erg makkelijk en verlies daardoor ook makkelijk mijn interesse.

Ook hier een instructeur die je of geweldig vind, of niets vind, ik geloof niet dat er echt een tussenweg mogelijk is.
Vaak is Orun wel een vereiste voor andere dingen, en in die zin dan toch wel weer erg gemakkelijk.

WesternOrun bestaat helemaal niet hoor, ook niet op laag niveau. Alleen in Belgie, in Nederland is er niets. Ja, iets vaags via Deurne, maar dat is ook niet erkend ofzo...

Tamary, ik zal je link zo eens even bekijken.
Parelli ben ik toch al mee bezig, en er zijn inderdaad een hoop dingen waar je verdieping uit kunt halen. Een papiertje is wel makkelijk aantonen, wil ik er toch iets mee doen, ook voor erbij...
En een opleiding biedt een bepaalde structuur/ samenwerking, en dat zou wel een meerwaarde kunnen zijn.

Bedankt voor de tips. :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:59

Interessant om hier mee te lezen!
Hier nog eentje die makkelijk leert, en ook nogal moeite heeft zich aan te passen aan autoritaire instructeurs die geen argumenten hebben voor hun methodes. Ik ben héél kritisch, en ik vind het moeilijk dat opzij te zetten en te leren van iemand waarvan ik me echt niet kan vinden in zijn methodes.

Gomir, FPG lijkt mij ook erg leuk maar ik mis daar de dressuurmatige ondergrond voor. Ik heb nooit wedstrijden gereden, rijd altijd buiten. Ik kan paarden prima 'in het veld' rijden, maar zou mezelf eerst naar L-niveau moeten opkrikken en dat zal toch wel wat lesjes kosten. Niet dat ik me daardoor zou laten tegenhouden, maar het komt dus nog bovenop de andere twee cursussen en ik weet ook niet of ik wel zoveel ermee zou willen gaan doen als zij graag zien.

Daarnaast loop ik er ook altijd keihard tegenaan dat je een eigen paard van minimaal 1.60 mee moet nemen. Dat vind ik eerlijk gezegd ook een gestoorde eis en ook totaal niet relevant voor de praktijk, want bij ons op de manege zetten we de gehandicapte ruiters écht niet op de grote paarden. Dat je op een redelijk niveau moet kunnen rijden snap ik wel, maar met deze eis sluiten ze wel een hele grote groep kandidaten buiten.

Qua papiertjes vind ik het zelf toch ook wel prettig als je iets krijgt. Natuurlijk is het ook hartstikke leuk om je er op eigen houtje in te verdiepen en dat doe ik zeker ook, maar mocht ik er ooit iets mee willen gaan doen dan vind ik zo'n papiertje wel een fijn idee.

TurdusMerula

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:25

Nimue, ik kan je redenatie helemaal volgen...
(Al ben ik zelf niet zo snel ondersteboven van dat L-niveau ;))

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:48

Mezelf ergens op eigen houtje in verdiepen stagneert meestal toch omdat ik de druk erachter mis en nergens met opkomende vragen terecht kan. Dan schuif ik het al snel naar volgende week en jullie weten waar uitstel toe leidt ;)
Bovendien vind ik het wel fijn om er ook een certificaat/diploma van te hebben als ik ergens mee bezig ben. Vaak ga ik er later toch wel het een en ander mee doen waardoor ik dat nodig heb.
En het leuke van zo'n cursus is ook dat je weer nieuwe mensen tegenkomt die (deels) dezelfde interesses hebben. Alleen thuis in een boek of met mijn paard aan de slag kan altijd nog...

Dankzij die ORUN-cursus voldoe ik dus wel aan de toelatingseisen van de FPG. Heb ook geen spijt van de cursus op zich, want dat diploma is best handig. Had alleen graag meer geleerd.
Vond het wel iedere keer een heel gesleep naar de ORUN met een paard, heb tweede deel van de cursus ook met een totaal onbekend leenpaard gedaan, omdat mijn ene paard te klein was, de andere te groen en mijn eerste leenpaard ongeschikt bleek.
Hoop eigenlijk dat je voor de FPG niet steeds een paard mee hoeft te slepen. Lijkt me totaal niet relevant voor het lesgeven aan gehandicapten als je je niveau al bewezen hebt en op vrijdag in de spits van Den Helder naar Arnhem en terug is niet echt grappig met paard achterin :=

Wel jammer trouwens dat er op westerngebied weinig is, dat is toch ook wel een groeiende sport waar behoefte is aan opgeleide instructeurs.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 23:44

Gomir, je verwoordt exact waarom ik nu meer aan een cursus of opleiding dacht, en minder aan zelfstudie. Dat kan trouwens sowieso.

Ik was allang bang dat ik hele toffe dingen over hoofd zou zijn. Maar aangezien er weinig verschillende mensen in dit topic reageren denk ik dat het wel meevalt...

Citaat:
Wel jammer trouwens dat er op westerngebied weinig is, dat is toch ook wel een groeiende sport waar behoefte is aan opgeleide instructeurs.

Tsja, ook mét Orun moet je nog steeds het kaf van het koren scheiden (wat ben ik toch weer vriendelijk vandaag...), is bij Western niet anders. Maar het is raar, inderdaad, al was het maar vanuit financieel oogpunt.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:40

FPG heb ik ook aan gedacht, maar ik heb dus ook het probleem dat mijn paarden kleiner zijn dan 1.60, en ik geen L rijdt.
Commandantencursus in Harskamp is dan de enige optie. Helaas is elke week naar Harskamp met trailer en paard weer geen optie. Veel te ver, en ik kan zelf niet rijden met trailer.

Paardensportmassage weekcursus bij Massage Hippique kost ook iets van 800 Euro. Wel leuk natuurlijk.
Dagcursussen centered riding heb ik gedaan en is inderdaad heel leuk. Maar ik vind net als jullie het wel leuker om een diploma of getuigschrift te ontvangen. En om in een groep bezig te zijn, met andere mensen.

Denk dat ik toch ga voor instructrice centered riding, ooit. Vandaag weer gepeperde dierenartsrekening gekregen, dus alle plannen moeten nog even wachten. Blijft natuurlijk wel leuk om er vast over na te denken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:46

Ga lekker het parelli programma doen :-), dat kan in je eigen tempo, en wanneer je tijd hebt etc. Je hoeft ook niet ergens naar toe te reizen, behalve naar je dvd speler en je paard :D

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:11

Heel interessant topic, zijn er meer mensen op bokt die dit doen? :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:30

@ Arabesk, Parelli is er sowieso. :)

@ Eydis, als je meer over Parelli wilt weten dan raad ik je aan om even te zoeken in het nh-deel.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:55

Leuk dat er meer mensen hier zijn die om dezelfde redenen als ik een opleiding toch wel fijn vinden!

TurdusMerula, die eis van L rijden snap ik wel, en vind ik ook niet onoverkomelijk. Hoogstens wat extra gedoe, maar ik snap ook wel dat ze ergens een grens willen trekken en L moet wel voor iedereen haalbaar zijn. Ik loop meer tegen dat paard van 1.60 aan, dat is bij mij ook een beetje een principe-kwestie. Ik vind het zo'n stomme eis, dat ik niet eens zín heb te proberen eraan te voldoen, zelfs al zou het praktisch gezien mogelijk zijn (en dat is het ook niet echt).

Weet iemand of de cursus ook érgens aangeboden wordt waar bijv paarden van een ruitercentrum gebruikt worden? Of komt dat helemaal niet voor?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:13

Bedoel je voor de FPG opleiding? Dan kan je naar Harskamp, je paard moet dan minimaal 1.50m zijn ipv 1.60m. Dat is de commandantencursus. Je moet dan ongeveer 20 keer naar Harskamp, en ongeveer de helft van de keren moet je paard mee.
Ik heb ook zitten zoeken naar een plek waar je paard niet mee hoeft, maar dat lijkt niet te bestaan.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:50

Ja, maar mijn pony is dus 1.45, gaat niet op de trailer (traumatische ervaringen), ga ik op haar 22e met een oude beenblessure niet meer aan het dressuren zetten en door vreemden laten berijden, én ik heb geen rijbewijs E en geen trailer. Dus helaas, dat wordt 'em ook niet. ;)

Ik zoek eigenlijk een plek waar je zonder paard heen kunt, bijvoorbeeld op een goeie manege waar ze dan de paarden van de manege mogen gebruiken. Echt heel apart dat zoiets niet bestaat, dat is toch een hele goeie mogelijkheid en je maakt je cursus ineens wel een stuk breder toegankelijk. Ik vind het echt vreemd dat ze zoiets niet aanbieden, desnoods tegen meerprijs voor het gebruik van de paarden.

Ik vraag me af of ze er niet voor open staan het op die manier vorm te geven als je zelf een groepje bij elkaar krijgt en een goede locatie weet. Maar ja, dat vind ik wel weer héél erg bewerkelijk... dat is nog meer gedoe dan een paard regelen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 21:51

Dat is heel bewerkelijk, en zou ik niet doen, persoonlijk dan.

Ik zou verder kijken. :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:01

Ja, precies, die neiging heb ik voorlopig ook. Er is nog zoveel meer, en die commandantencursus kan ik allicht nog wel eens doen als ik toevallig tegen een geschikt paard aanloop.

Maar ik blijf het zonde vinden, zeker als ik lees dat meer mensen er tegenaan lopen. Ik weet dat er best veel vraag is naar goeie instructeurs voor gehandicapten, maar tegelijkertijd maken ze het superlastig voor veel mensen om dat diploma te halen. Niet zo handig.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:03

Omdat ik af en toe lesgaf en dat wel wilde uitbreiden, en omdat ik daar graag wat meer kennis van en training in wilde, heb ik afgelopen jaar ook de basisfase van de Orun gedaan. Heel eerlijk: viel enorm tegen. Het cursusboek was ontzettend slecht opgesteld, hoe je lesgeeft moet heel erg binnen hun plaatje vallen en van heel veel mensen van verschillende locaties/niveau's heb ik gehoord dat de intensiteit en leukheid van de cursus afhangt van de cursusleider. Ze zijn niet allemaal even leuk (understatement). En van je cursusgenoten, maar daar kan je zelf ook een hoop aan doen. Ik vond het op zich interessant en heb veel geleerd, maar was heel blij toen de lessen waren afgelopen en ik gewoon weer op 'mijn manier' mocht lesgeven.

Ik wil me ook verder verdiepen, ook omdat ik in de toekomst in Scandinavië iets wil gaan doen waar paarden (IJslanders) deel van zullen uitmaken. Hoe ik me wil verdiepen en waarin weet ik nog niet precies. Opleiding tot masseur lijkt me geweldig, maar is hier in de buurt niet, cursus bekappen is ook interessant, en osteopathie lijkt me top, maar kan ik niet betalen. Bovendien heb ik daar niet de juiste achtergrond voor.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:10

Imre, wat jij daar beschrijft is nog een punt waarom ik persoonlijk momenteel echt nog niet voor Orun kies. De angst om het allemaal op die ene manier te moeten doen die mij totaal niet ligt... Ik ben nogal intuïtief met paarden, doe vaak 'rare' dingen die dan uiteindelijk wel goed uitpakken, en ik wil gewoon het recht houden kritisch te blijven op de gebruikte methodes zonder gelijk de cursus niet te halen.

Gelukkig zijn er wel veel alternatieven! Ik denk dat ik binnenkort eens ga proberen wat meer met Centered Riding te doen, ik heb daar twee workshops in gedaan en vond dat heel leuk en het werkte goed voor mij. Misschien eens lessen op dat gebied, en hier en daar eens een leuke cursus die me aanspreekt. Hier in de buurt zijn sowieso twee adressen die leuke dagworkshops aanbieden, en dat is voor voorlopig ook wel mooi.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:19

Daar liep ik inderdaad wel tegenaan, maar heb ik me overheen gezet. Als je je papiertje hebt dan kan je de dingen die je niet wil gebruiken gewoon weer 'vergeten'. Overigens heb ik het niet gehaald en probeer ik me nu te herinneren hoe het allemaal ook alweer moet volgens hun zodat ik het over twee weken op de herkansing wel haal. :+ Ik vind een lesgeefpapiertje wel belangrijk, daarom heb ik toch voor de basiscursus gekozen. En hij is betaalbaar.

Ik heb drie jaar geleden een lesdag Centered Riding van Vanda Oosterhuis gedaan met mijn eigen paard, maar vond het niet zo spannend. De workshops die het Balingehof aanbiedt vind ik erg leuk, en voor de Noorderlingen is er ook nog iemand in de buurt van Groningen die op freestylegebied het een en ander doet: http://www.incontactmet-paarden.nl

Verder heb ik een paar lessen lange lijnen van Piet Bakker gehad, dat wil ik ook verder gaan uitbreiden. Ik heb de mazzel dat Piet hier in de buurt woont en ook voor een losse les wel naar onze stal wil komen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:50

Ja, papiertje is inderdaad wel een grote pré natuurlijk. Alleen is het lesgeven (in de zin van rijles) niet echt iets waar ik veel mee heb, ik begeleid bijv liever 'probleemkinderen' bij een beetje hobby-en met een paard. Al is dan zo'n papiertje natuurlijk ook mooi, maar als ik er zo weinig mee zou gaan doen wegen de bezwaren toch wel zwaarder dan de voordelen.

Centered Riding was voor mij wel een eye-opener omdat de instructrice haar vinger er op legde dat ik altijd moeite heb met flubberbenen en onvaste zit omdat ik echt één of twee centimeter te ver naar achteren leunde en mezelf daarmee uit balans bracht. Waar anderen nogal makkelijk riepen 'houd je benen stil!' en 'schouders ontspannen!' en 'goed in je zadel blijven zitten, niet gaan staan in je beugels!', kwam er hier ook aan bod hóe ik dat dan moest doen en dat was toch wel het verschil. Door al die oefeneningen met het centrum vinden en je lichaam goed voelen, kon ik dat zelf ook ervaren en ik zit nu toch een miraculeus stuk beter ineens... Nou had een goeie gewone instructrice dat er ongetwijfeld ook wel uitgehaald, maar ik moet zeggen dat ook de grond-oefeningen en het echte diepe voelen van je lichaam me wel erg aanspraken.

Balingehof kende ik niet, maar de site ziet er erg mooi uit en vooral ook fijn dat ze een beetje door het hele land lessen geven! Het ziet er allemaal heel professioneel uit, niet helemaal de richting waarin ik normaal bezig ben (is meer beetje spelen met het paard ;)), maar wel onwijs leerzaam. Wel een beetje intimiderend voor een echte recreatie-ruiter als mij, ik ben dan als de dood dat ik daar met allemaal Z-ruiters zit en dan echt de kneus van de groep ben. ;) De komende tijd staat er niet echt iets op de agenda waar ik wat aan heb, maar hij is toegevoegd aan mijn favorieten!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:03

Ik snap inderdaad ook niet waarom het bijna onmogelijk wordt gemaakt om dat papiertje FPG te halen..Er zijn toch maar weinig mensen die de mogelijkheid hebben wekelijks naar Harskamp af te reizien mét geschikt paard. Als je toch nog ooit iets organiseerd Nimue, dan laat maar weten! ;)

Leuk dat hier veel mensen zijn met interesse in centered riding. Ik ben bij Vanda Oosterhuis geweest, en heb les gehad van Carola van Berckel. En er valt nog genoeg te leren.
Piet Bakker heb ik ook twee keer les van gehad, ook erg leuk inderdaad. Hij zit alleen voor mij een beetje ver weg. Stalgenootje had twee keer een dag georganiseerd voor de hele stal, dan blijft het ook betaalbaar om hem naar Brabant te laten komen.

Met Parelli heb ik helemaal niets.

Sportmassage bij Happy Athlete lijkt me ook een erg leuke cursus. Alleen moet je dan eerst een jaar sportmassage voor mensen doen. Massage Hippique is een weekcursus.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:57

Haha, ik ben het voorlopig niet van plan, maar als ik het ooit nog eens ga doen stuur ik je een PBtje. ;)

Ik heb zelf ook niet zoveel met Parelli, blij eens iemand tegen te komen die dat ook heeft. :D Ik moet zeggen dat ik het zelf ook nooit heb uitgeprobeerd, maar wat ik ervan gezien heb op demonstraties vind ik ten eerste erg commercieel, en ten tweede meer trucjes dan echte communicatie. Maar nogmaals, dat is gebaseerd op wat ik in demo's gezien heb, dus ik ben bepaald geen expert ofzo.

Dit spreekt me ook aan: http://www.terranatura.nl. Ik heb daar eens iemand van gesproken, en die benadrukte heel erg dat het geen 'systeem' is, in de zin van 'ik zwaai met mijn stok en het paard gaat naar links', maar meer een manier om echt contact te leggen met de paarden. Dus per paard kijken waarom die bepaalde dingen doet, en op welke dingen hij goed reageert. Dat spreekt mij wel aan, want elk paard is tenslotte anders.

Ik heb ooit zitten kijken naar fysiotherapie voor dieren, maar dan moet je inderdaad ook eerst de opleiding voor mensen doen. Op zich wel logisch en je krijgt dan ook echt een goeie basis, maar ik vond het een iets te lang traject.

Wat voor mij trouwens nog wel een echte belemmering is, is dat ik 3 weekenden per maand werk. En alle leuke cursussen natuurlijk vooral in de weekenden zitten...

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:17

Dan delen we die mening over Parelli }> Ik heb level 1 op dvd, het roept een grote nee bij me op. Ik vind hem irritant en zijn vrouw ook. Maar, laten we het leuk houden hier, ieder zijn mening : :o

Wie ik heel leuk vind, is Linda Tellington-Jones. Een dagcursus TTouch lijkt me ook leuk. Ik heb weleens een cursus gedaan bij Wieke Huisman, ook alweer lang geleden. Ben alweer vergeten wat ze me heeft geleerd destijds :o . Misschien maar eens een opfriscursus doen.
Terra Natura is ooit opgezet door Pieter van Baalbergen. Licorne van hier heeft met hem gewerkt, of doet het nog, dat weet ik niet precies.. Ik heb Pieter ooit zelf een demonstratie zien geven, toen hij nog amper bekend was, lang geleden. Ik weet niet hoe het nu is bij Terra Natura, na het overlijden van Pieter.

Fysiotherapie voor dieren is zeker leuk, maar een veel te lang traject. Voor ik dat heb kan ik met pensioen :+
Ik werk ook regelmatig in het weekend, is idd lastig.

Ik blijf maar bij Centered riding, en misschien ooit iets met massage. En jullie?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:25

TTouch lijkt me ook leuk. Ik heb dat enorme boek van Linda Tellington-Jones waar al haar touches etc in uitgelegd staan en daar kan je ontzettend goed mee werken.

Eerst maar eens mijn ORUN-diploma en mijn paard terug uit de training en zelf doortrainen, na de winter ga ik me weer verdiepen in een nieuwe cursus.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:08

Imre welk boek van Linda bedoel je?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:14