"Carreer-switch". Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:49

Ik denk dat iedereen die net een paar jaar aan het werk is, zich wel afvraagt of hij/zij dit z'n hele leven wil doen.
Maar om een switch te maken is meer nodig dan een twijfel. En ook wat meer levenservaring, als je het mij vraagt.
Soms weet je wel dat je dít niet wilt blijven doen, maar heb je een paar jaar nodig voordat er iets wakkeer wordt in jezelf dat weer beter past bij wie je wordt. En als je daar steeds niet meer omheen kunt, verzin je vanzelf (of openen er kansen) een manier om te gaan doen wat je wilt.

Ik was boerderijmedewerkster en kaasmaakster (agrarisch mbo gedaan) en was het ineens zat. Dieren moesten een hobbie worden. Dus ben ik iets praktischer werk gaan doen, bij een staion in de buurt, zodat ik in deeltijd een HBO studie kon volgen. Met succes. En nu ben ik iets heel anders geworden. (en dit ook alweer bijna beu en openstaand voor andere ideeën, hahah)

double

Re: "Carreer-switch". Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:54

Voor mij is het lastig dat ik de tijd wilde nemen om uit te vinden wat ik precies wilde.
Helaas wordt mijn contract nu niet verlengd, waardoor ik gedwongen om de keuze sneller te maken dan de bedoeling was.. En die druk erop maakt de keuze alleen maar moeilijker.. :+

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:59

Ik ken het probleem ook maar al te goed.
Ik dacht de oplossing gevonden te hebben door 4 dagen te gaan werken ipv 5 en dan 1 dag in de week sportmassage voor paarden te gaan doen (heb een uitgebreide cursus hiervoor gedaan), maar de sportmassage moet nog gaan lopen, en de 4 dagen die ik op kantoor zit, worden met de week zwaarder.....
Dus ik ben ook hard aan het denken wat ik kan gaan doen.
Mijn droombaan is een combi tussen paarden en commercieel. Bijv. evenementen en zo.
Maar kom er maar eens tussen.....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:05

@Gekkeellen: weet ik eigenlijk niet of dat zo is. Er zijn ook genoeg mensen die een deeltijd opleiding gaan doen naast hun baan. Ik had vorig jaar een student die was met zijn 30ste aan een voltijd hbo begonnen en vond zeer makkelijk een stage juist vanwege zijn leeftijd (toch meer volwassen dan een 18 jarige en hij had bijvoorbeeld zijn rijbewijs al).

@Kukkie: denk dat het ook komt doordat er zoveel is. Vroeger volgde je een opleiding en ging werken. Je wist eigenlijk niet wat er meer was, maar nu is er zoveel te horen/zien/beleven dat je er wispelturig van wordt (ik tenminste wel ;) )

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:14

Hier nog een carriere switcher. Ik heb na mijn VWO de HBO studie (werken/leren) Laborant Klinische Neurofysiologie gedaan. En inderdaad na mijn opleiding, kreeg ik ook echt het gevoel dat ik dit niet wilde doen tot mijn 65e. Ik heb dat nog een jaar volgehouden en ben toen bij NN gaan werken als schadebehandelaar. Maar op kantoor zitten was niets voor me. Ondertussen wel een huis gekocht en ik heb het ruim 3 jaar volgehouden daar. Toen ze gingen reorganiseren, ben ik gaan kijken wat ik nu echt zou willen doen. En ik kwam toen tot de conclusie dat als ik een baan wilde hebben, die ik echt leuk zou vinden (laboratorium), ik toch weer voltijd de schoobanken in moest. Gelukkig was mijn vriend in de tussentijd ook iets meer gaan verdienen. Dus uiteindelijk de stap genomen, baan opgezegd en weer voltijd naar school gegaan. Omdat ik VWO als vooropleiding had, werd de studie 3 jaar ipv 4 jaar. En ik heb hard doorgebikkeld en uiteindelijk heb ik in iets meer dan 2 jaar mijn studie gedaan. En daarnaast had ik nog een bijbaan voor 24 uur in de week op de sportschool. Alleen tijdens mijn afstudeerstage wat minder gewerkt, omdat ik 40 uur stage moest lopen. Maar daarnaast werkte ik dus 4 avonden en op zondag. Dus dat was een periode van hard goed plannen en geen onnodige dingen kopen. Maar nu heb ik dus wel de baan, die ik tot mijn 65e vol kan houden. Dus ik heb absoluut geen spijt dat we dat hebben gedaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:17

Tsja, switchen dat kan ik ook... Ben officieel Dramatherapeute maar kon er geen werk in vinden na afstuderen. Na lange tijd allerlei uitzendwerk ben ik tijdje Thuiszorger geweest (poetshulp dus) en daarna heb ik enkele jaren bij een grote bank op de nationele klantenservice gewerkt (de servicedesks achter het telefoon- en internetbankieren, de verzekeringslijn en hypotheeklijn etc). Ik was niet echt blij en besloot een andere passie te doen: ik heb mij omgeschoold tot paraveterinair DA assistente en heb daar enkele jaren in gewerkt. Intussen hielp mijn man wat kennissen van ons met het opstarten van een eigen onderneming. Toen zijn we gevraagd een gedeelte van de administratie te gaan doen van 1 van hen en zo ben ik inmiddels 5 jaar geleden mijn eigen administratiekantoor begonnen. Eerst naast mijn DA-ass werk. Later toen nr 2 geboren werd en mijn tijdelijke contract precies afliep in mijn zwangerschapsverlofperiode de knoop doorgehakt en TBM geworden: ThuisBlijfMoeder en ondertussen dus eigen ondernemer. Inmiddels heel wat klanten waar ik de administratie van doe enzo. En ik heb geen moment spijt van mijn beslissing. Als er iemand ziek is ben ik thuis. Onderzoeken van mijn zoon (ivm lich beperking) ik kan altijd mee. Ben eigen baas en kan eigen tijd indelen.

Mijn passie met theater doe ik in prive tijd en bijv een musical met de klas van mijn zoon vorig jaar. Mijn passie met dieren: ach ik heb een hond, 2 katten, 3 cavia's, een eigen paard en een verzorgshet, een hamster en een kluppie goudvissen...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:35

spokie79 schreef:
Hier nog een carriere switcher. Ik heb na mijn VWO de HBO studie (werken/leren) Laborant Klinische Neurofysiologie gedaan. En inderdaad na mijn opleiding, kreeg ik ook echt het gevoel dat ik dit niet wilde doen tot mijn 65e. Ik heb dat nog een jaar volgehouden en ben toen bij NN gaan werken als schadebehandelaar. Maar op kantoor zitten was niets voor me. Ondertussen wel een huis gekocht en ik heb het ruim 3 jaar volgehouden daar. Toen ze gingen reorganiseren, ben ik gaan kijken wat ik nu echt zou willen doen. En ik kwam toen tot de conclusie dat als ik een baan wilde hebben, die ik echt leuk zou vinden (laboratorium), ik toch weer voltijd de schoobanken in moest. Gelukkig was mijn vriend in de tussentijd ook iets meer gaan verdienen. Dus uiteindelijk de stap genomen, baan opgezegd en weer voltijd naar school gegaan. Omdat ik VWO als vooropleiding had, werd de studie 3 jaar ipv 4 jaar. En ik heb hard doorgebikkeld en uiteindelijk heb ik in iets meer dan 2 jaar mijn studie gedaan. En daarnaast had ik nog een bijbaan voor 24 uur in de week op de sportschool. Alleen tijdens mijn afstudeerstage wat minder gewerkt, omdat ik 40 uur stage moest lopen. Maar daarnaast werkte ik dus 4 avonden en op zondag. Dus dat was een periode van hard goed plannen en geen onnodige dingen kopen. Maar nu heb ik dus wel de baan, die ik tot mijn 65e vol kan houden. Dus ik heb absoluut geen spijt dat we dat hebben gedaan.

En een nieuw vriendinnetje :+:

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:36

Ow... dit klinkt een beetje stom :o niet zo'n vriendinnetje :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:46

wat is een korte praktische opleiding om administratief werk te kunnen doen?

mijn man heeft eigen bedrijf en ik kan hem helpen met zijn administratie en er wordt ook wel regelmatig administratief personeel gezocht via uitzendbureau's, dus wie weet is zoiets ook wel een optie voor hier om wat bij te verdienen. Heb wel bedrijfsadministratie gehad op het VWO en propedeuse HBO, maar dat is allemaal flink weggezakt :P

Ik was bezig met een carriereswitch toen er onverwachte dingen tussen kwamen en heb het traject toen niet helemaal afgemaakt. Heb wel een richting gekozen en was bezig met orienteren op opleidingen richting coaching en begeleiding van mensen/kinderen. WMO-consulent leek me ook wel wat.
Ik kom dus uit het onderwijs en kan er altijd wel naar terug, maar het vrat zoveel energie en tijd dat ik wat anders wilde proberen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:01

joyce B schreef:
wat is een korte praktische opleiding om administratief werk te kunnen doen?

mijn man heeft eigen bedrijf en ik kan hem helpen met zijn administratie en er wordt ook wel regelmatig administratief personeel gezocht via uitzendbureau's, dus wie weet is zoiets ook wel een optie voor hier om wat bij te verdienen. Heb wel bedrijfsadministratie gehad op het VWO en propedeuse HBO, maar dat is allemaal flink weggezakt :P

Ik was bezig met een carriereswitch toen er onverwachte dingen tussen kwamen en heb het traject toen niet helemaal afgemaakt. Heb wel een richting gekozen en was bezig met orienteren op opleidingen richting coaching en begeleiding van mensen/kinderen. WMO-consulent leek me ook wel wat.
Ik kom dus uit het onderwijs en kan er altijd wel naar terug, maar het vrat zoveel energie en tijd dat ik wat anders wilde proberen.

Een thuisstudie van LOI bijv. Zo heb ik me met succes omgeschoold naar paravet en ben ik nu bezig met loonadministratie...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:13

Ik ben afgestudeerd als psychologe, arbeids- en personeelsbeleid. Na een jaartje werken als selectieconsultant was ik het helemaal zat om aan een bureau te zitten. Nu werk ik in de retail, ben manager van een aantal rayons dus, erg afwisselend, fysiek, maar enorm leuk!

Joets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:47

Carriereswitch: nee daar kan ik niet over meepraten...
Ik ben pas 22, maar toch spreekt dit topic me aan.
En wel om de reden dat ik hard aan het denken ben over welke studie ik nu eens zal beginnen en ook daadwerkelijk af ga maken.

'Korte' studieloopbaan:
- vmbo mét diploma
- spw, gestopt na een half jaar
- Werken/leren detailhandel, gestopt na 2 jaar
- 1 jarige havo opleiding mét diploma
- pabo, gestopt na 1 jaar
- op dit moment full-time in een hele leuke bakkerszaak aant werk.
- Begonnen aan de politieselectie en een heel eind gekomen, helaas uiteindelijk afgewezen (mag het evt over een jaar weer proberen)

Ik zal verder niet over de gestaakte studies uitwijden, maar het komt er op neer dat ze heus niet allemaal vrijwillig afgebroken zijn en dat er ook nog wat vervelende privé situaties bij kwamen kijken.
Denk dus niet het alleen aan mijn doorzettingsvermogen en wilskracht ligt ;)

Binnenkort heb ik een studiekeuzedag, eigenlijk voor schoolverlaters maar wie weet helpt het mij ook.
Ik weet gewoon echt totaal niet welke kant ik uit moet en wat ik wil.
Op dit moment werk ik dus in een bakkerswinkel en daar heb ik het ontzettend naar mijn zin, met de collega's, de werksfeer, eigenlijk alles bevalt me. Maar ik weet dat ik me hier op den duur zal gaan vervelen simpelweg om het feit dat ik er slim genoeg voor ben om meer te kunnen en vooral ook te willen.

Nu ben ik nog jong en is het voor mij dus makkelijker om nog een studie te gaan doen.
Dit is dan ook zeker mijn intentie. Ik heb nog geen eigen huis, maar wel samen met mijn vriend de gehele bovenverdieping van zijn ouders' huis. Een soort appartement dus.
Ik zou dus best met minder inkomsten kunnen, maar wil niet meer voltijd naar school. Het moet voor mij een deeltijdvariant worden, dat staat vast.
Ik heb altijd gezegd dat ik genoeg tijd heb, ik ben nog jong en ik zie wel waar het schip strand. Maar ik begin aan mezelf te twijfelen...

Waarom ik dit nu allemaal vertel weet ik eigenlijk niet zo goed.
Ik merk dat het mezelf steeds meer dwars zit dat het mij niet lukt de goede richting te kiezen.
Ik hoop dat die studiekeuzedag me verheldering gaat geven.
Er zijn zoveel dingen die ik leuk vind en die me interessant lijken, als er morgen iemand tegen me zegt 'is dit of dit niets voor je' dan vind ik het vaak nog meteen leuk ook, en ben ik wildenthousiast.
Dit kan van handvaardigheidlerares tot aan dierenarts tot aan makelaar en weer terug met drie loopings langs heel andere beroepen zijn, als je snapt wat ik bedoel.

Zelf ben ik nu via internet veel aan het lezen over de opleiding Management, Economie en Recht. Ook wel MER.
Voordelen voor mij:
- Te volgen in deeltijd
- (afstudeer)opdrachten binnen vrijwel elk bedrijf te doen
- Zonder mijn baas erover gesproken te hebben ben ik er van overtuigd dat ik daar terecht zou kunnen, hij zou me willen ondersteunen en helpen in alles en bovendien is het voor hun ook interessant als er met een ander beeld naar de zaak gekeken wordt.
- Hele brede opleiding dus nooit een foute keus
- Door de verschillende gebieden die de opleiding beslaat ook voor mij een soort van 'orientatie' wat vind ik wel en wat absoluut niet leuk.
- Ook een nuttige opleiding voor het geval ik of mijn vriend ooit een eigen bedrijf zou willen starten.

Nadelen voor mij:
- Bang voor weer een verkeerde opleidingskeus (beetje een studiecomplex gekregen afg. jaren)
- 2 avonden in de week naar school, het gaat druk worden.
- Uren in gaan leveren op mijn contract, want 38 uur werken gaat me niet meer lukken.
- Past een baan in het bedrijfsleven bij me, ik heb altijd gezegd met mensen/klanten bezig te willen zijn. Ik zocht het eerder altijd in dienstverlenende / klantgerichte beroepen.

Op dit moment besef ik me wederom dat ik het fijn vind dit alles eens even uit te werken.
Naar deze lijstjes kijkend zijn er meer voor als nadelen, en zou ik het eigelijk gewoon moeten doen.
Maar op dat punt komt weer de twijfel en dus ook de reden waarom dit topic mij aansprak.
Wil ik dat mijn hele leven gaan doen, en zo niet, wat dan wel!?
Stel dat ik begin en na 1-3-5-10 jaar beself ik dat ik een verkeerde keus gemaakt heb?!
Er moet toch iets zijn waarvan ik denk YES dát is het, dat ik dáár niet eerder aan gedacht heb!
Maar om een of andere reden komt dat yes moment niet.
Ik heb het nooit gehad en weet ook niet of het ooit komt.

Ik baal, ik baal ontzettend, was er maar iemand die me zou zeggen: 'dit ga jij doen, nu niet mokken en hup aan de slag!' en dat het dan ook gewoon zou zijn!
Ik heb gedacht aan een proffessionele beroepentest, maar van die prijzen zakte m'n broek af.
Het is blijkbaar normaal om voor zo'n dag 500-600 euro neer te tellen, maar dat heb ik er net niet voor over.
Totdat ik dan een gesprek met een vriendin heb en die geeft te kennen het vertrouwen in mij al lang kwijt te zijn, of tot ik weer besef van verd*mme wat is de goeie keus.
Op die momenten denk ik, wat is 500 euro als dat je naar de goede keus helpt.
Een opleiding kost immers ook handen vol geld, vooral als je er 3 gestart bent die je niet afgemaakt hebt...

Aarghh.. Oké het wordt nu meer een frustratie bericht als wat anders.
Net dacht ik nog van waarom ga ik geen broodjes-smeer-service opstarten.
Voor bedrijven en dergelijke, en dan bezorgen etc.
Dat is ook een probleem van mij denk ik, gisteren dacht ik het een, vandaag het ander, en morgen weer wat nieuws.
Alles vind ik leuk en alles wil ik. Maar niets kan me brengen tot een keus :P

Oké, sorry voor dit ellelange en ook enigsinds off-topic bericht.
PB berichtjes zijn altijd welkom van de gene die:
- Zelf een soortgelijk verhaal had kunnen typen en zich dus in mij herkent, hoe is het jou uiteindelijk vergaan?
- De studie MER doet of heeft gedaan of eventueel een baan in die sector heeft.
- Ieder ander die wat te vertellen of te melden heeft naar aanleiding van dit bericht.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:19

Suelza schreef:
spokie79 schreef:

En een nieuw vriendinnetje :+:

Hihi, ja!

Joets, misschien is het toch wel verstandig om te investeren in zo'n loopbaanadvies. Ik had het voordeel dat ik het gratis kreeg via NN, omdat zij daar gingen reorganiseren. En ik moet zeggen dat ik er heel veel aan het gehad. Ik wist ook echt niet wat ik wilde en ze zeggen dan niet dat je DAT moet gaan doen. Maar door op zoek te gaan naar je sterkte en zwakke punten en te kijken naar wat jij graag wil en belangrijk vindt, wordt de keuze uiteindelijk veel beperkter. Ze zijn ook echt wel lang met je bezig en je wordt echt wel aan het denken gezet. Ik zou het echt iedereen aanraden.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 07:53

Er leuk om te lezen. En zo te lezen hebben jullie geen spijt :D Ik ga misschien wel zo'n check doen bij het UWV :j

Ik heb een vriendinnetje die intercedent is bij een groot uitzendbureau en ik heb met haar gesproken gisteren welke (andere) kant ik op kan met mijn achtergrond. Ze kwam met leuke ideeen. Functies waar ik wel enigzins ervaring mee hebt, maar wat momenteel slechts een klein deel van mijn takenpakket is.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:36

Misschien een beetje een vreemd vraag en als jullie hem zo niet willen antwoorden mag het ook via PB tje maar hoe hebben jullie dat financieel gedaan?
Ik werk nu fulltime en mijn vaste lasten blijven ook elke maand naar voren komen...ik heb ruim 750 euro aan vaste lasten elke maand (en dan ben ik nog zuinig)
Hoe doe ik dat als ik stage moet gaan lopen? Want ik wil ernaast ook blijven werken...Krijg je studievergoeding?
Het is namelijk zo dat ik een leuke opleiding (thuisstudie) heb gevonden 'apothekersassistente' en dat lijkt me erg leuk. Alleen krijg je dan een stagevergoeding ofzo? Of hoe werkt zoiets?

Want zo lijkt het net alsof ik geen switch kan doen omdat het financieel niet zou uitkomen...maar hoe doet iedereen dat dan?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 12:41

Dat is inderdaad een beetje het keikelpunt waar ik ook mee zit Gekkeellen. Een avondopleiding zou dan een oplossing kunnen zijn waarbij je dus je baan kan behouden.
Of een opleiding via je werk, maar ja, ik denk dat de baas niet zo blij zal zijn met een verzoek tot opleiding die niet relevant is aan je huidige baan :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:43

In deeltijd studeren zodat je ernaast kunt blijven werken en sparen voor de momenten dat je stage moet gaan lopen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:46

Ik vraag me ook af hoe dit financieel allemaal word gedaan. Ik ben 20 en de studie die ik nu ga doen word de laatste daarna moet ik het zelf gaan betalen waardoor mijn keuze ook deels beperkt word. Ik heb een bijbaantje en daarvan kan ik helaas geen studies betalen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:50

Ik heb slechts in heel beperkte mate studiefinanciering gehad en heb de laatste 2 jaar van mijn studie ook helemaal zelf betaald met een bijbaantje. Nu werk ik fulltime en zet ik maandelijks een aardig bedrag opzij, waar ik o.a. van kan studeren. Ja, is een kwestie van prioriteiten, ik heb mijn paard verkocht om dit te kunnen gaan doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:55

Studies die met werk/omscholing te maken hebben, kunnen het jaar daarna opgegeven worden aan de belastingdienst. Geldt vanaf 500 euro.
Ik weet alleen niet of examengeld vergoed wordt. Maar bij all-in opleidingen (waarbij je dus inclusief examen betaalt) telt gewoon het hele bedrag inclusief examen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:57

Kaka schreef:
Ik heb slechts in heel beperkte mate studiefinanciering gehad en heb de laatste 2 jaar van mijn studie ook helemaal zelf betaald met een bijbaantje. Nu werk ik fulltime en zet ik maandelijks een aardig bedrag opzij, waar ik o.a. van kan studeren. Ja, is een kwestie van prioriteiten, ik heb mijn paard verkocht om dit te kunnen gaan doen.

Ik heb mijn paard ook verkocht omdat mijn laaste droomcursus een hondentrimcursus was/is en ik daar ook nog alle benodigheden bij nodig heb.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:02

Jup, studderen is best prijzig. Ga t.z.t. maar eens in die belastingteruggave duiken. Geldt dat ook als je de hele studie op eigen initiatief regelt en betaald? Wil namelijk op geen enkele wijze afhankelijk zijn van mijn werkgever.

@ Moonsparkle: ga je een eigen hondentrimsalon opzetten? Zou ontzettend tof zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:03

Kaka schreef:
Jup, studderen is best prijzig. Ga t.z.t. maar eens in die belastingteruggave duiken. Geldt dat ook als je de hele studie op eigen initiatief regelt en betaald? Wil namelijk op geen enkele wijze afhankelijk zijn van mijn werkgever.

@ Moonsparkle: ga je een eigen hondentrimsalon opzetten? Zou ontzettend tof zijn.

Proberen althans ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:07

Je kunt gewoon op eigen initiatief studeren Kaka, en je bewaart de rekening, dan heb je altijd bewijs dat je die cursus hebt betaald.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:10

Dit topic is handig.

Ik zie overal 5 jaar, 7 jaar staan...
kom ik aan. ik werk hier nu 2 maanden maar ik vind er echt werkelijk waar geen RUK aan.
Ik kom uit een winkel met altijd minimaal 1 a 2 collega's om me heen en de hele dag door klanten over de vloer.
Nu zit ik achter een pc in een hok van 3 bij 5m. 9/10e van de tijd zit ik hier dus helemaal ALLEEN.
Ik heb het idee dat ik hier aan het verpieteren ben, ik voel me super eenzaam.
Ik ben zo blij als ik beneden kom (sigaretje roken) en daar staat iemand waar ik tegen aan kan ouwehoeren!
ik voel me echt heel erg alleen en eenzaam. ik ben totaal niet gelukkig.