Zo ga je naar je werk en zo ben je ontslagen, wie weet dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Zo ga je naar je werk en zo ben je ontslagen, wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:31

niet opgeven hoor!
Ga gelijk opzoek naar een andere baan....en ondertussen ga je de strijd aan voor een vergoeding...sterkte ermee!
niet vergeten....voor alles is een oplossing!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:33

Kijk eens in je contract hoe het zit met herplaatsen.
Vaak staat er dat je bereidt moet zijn bv in een straal van 50Km rond je woonplaats te willen werken.
En inderdaad altijd bezwaar aantekenen ivm uitkering.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:49

Hohoi, Je moet er even rekening mee houden dat je je paard waarschijnlijk op een ander naam dan jezelf moet zetten want volgens mij moet je als je een uitkering gaat aanvragen eerst je eigen vermogen opmaken! Dat zijn bij jou dus je huis, paard en auto.
Wat een zeer nare ervaring maak je nu mee! We horen het helaas nu steeds vaker om ons heen. Mijn vriendin kreeg 2 maanden geleden op vrijdagmiddag te horen dat ze om 5 uur haar buro leeg moest maken en ze maandag niet meer terug hoefde te komen. Zij werkte via een uitzendburo al 2 jaar bij dat bedrijf! Het uitzendburo heeft in haar opleiding geen werk meer voor haar dus ze werkt nu in een supermarkt (ze is universitair opgeleid). Zij kreeg toen ze bij de uitkeringsinstantie kwam ook meteen de opmerking dat haar paard weg moest. Vandaar dat ze elk baantje dat ze kon krijgen gepakt heeft. En trouwens ik kom van oorsprong uit Sittard en ben ook wegens werk naar Den Haag getrokken! Het valt best mee; Vriend en paard gingen gewoon mee en door de nieuwe manege hadden we binnen 2 maanden in het westen meer vrienden dan in het zuiden! En nu maak ik heerlijke strand en duinritten dat kan in Limburg weer niet! Je krijgt hier op het forum hulp en tips genoeg maar het blijft een ***$#@@#$ situatie waar je nu in terecht bent gekomen! TEKEN I.D.D. NIETS VOORDAT JE RECHTSBIJSTAND JE BIJSTAAT.
Sterkte meisje!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:56

anjaenrene schreef:
Hohoi, Je moet er even rekening mee houden dat je je paard waarschijnlijk op een ander naam dan jezelf moet zetten want volgens mij moet je als je een uitkering gaat aanvragen eerst je eigen vermogen opmaken! Dat zijn bij jou dus je huis, paard en auto.
Dat is met bijstand, zij zal gewoon WW krijgen en dan mag je best een paard etc hebben.
WW betaal je voor terwijl je werkt, dat is dus gewoon je "eigen" geld.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:00

Waar woon je in Limburg en wat doe je voor werk? Ik kom ook uit Limburg misschien weet ik iets voor je? (Doe maar per PB hoor)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:16

_Nadia_ schreef:
anjaenrene schreef:
Dat is met bijstand, zij zal gewoon WW krijgen en dan mag je best een paard etc hebben.
WW betaal je voor terwijl je werkt, dat is dus gewoon je "eigen" geld.

Wat Nadia zegt klopt. WW is een soort van vezekering. Jij betaald terwijl je werkt premie zodat wanneer je onverhoopt zonder werk komt te zitten je toch een inkomen hebt om de tijd dat je zoekt naar werk door te komen.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 12:18

Pfff wat weten jullie een hoop samen zeg, maar goed dat bokt bestaat he hahaha
Kan hier echt iets mee bedankt!

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:13

Als er meer mensen ontslag aangezegd hebben gekregen is het misschien een idee om collectief een advocaat in de arm te nemen en de kosten te delen.

Is er collectief ontslag aangevraagd (doorgaans het geval bij 10% van het personeelsbestand) of ontslag op individuele basis? Wordt er een ontslagvergunning aangevraagd via het CWI (duurt wel een aantal weken) of wordt er ontbinding aangevraagd via het kantongerecht (doorgaans binnen 4 weken geregeld)? Bij de OR of PZ kun je informatie inwinnen. Bij collectief ontslag kun je bij de betrokken vakbond ook terecht voor advies.

Van een ontslagvergoeding zou ik niet zomaar uit gaan. Een bedrijf kan wegens bedrijfseconomische redenen ontslag aan zeggen en dan is er gewoon geen geld. Je hebt wel nog je opzegtermijn, al kan die soms worden ingekort. Het aanvragen van een ontslagvergunning duurt doorgaans ook een aantal weken en dan heb je nog een opzegtermijn. Dat is nog niet gebeurd zeg je. De komende 2 à 3 maanden is er dus nog niet zoveel aan de hand.

Last in, first oud wordt inderdaad niet meer toegepast, daarvoor in de plaats is het afspiegelingsprincipe gekomen maar dat geldt alleen bij collectief aangevraagd ontslag.

Ziekmelden heeft geen enkele zin als je daarmee je ontslag wilt proberen te voorkomen, het is immers al aangezegd.

Probeer rustig te blijven en laat je vooral goed informeren. Probeer doemscenario's zoals het verkopen van je paard of huis nog even te vergeten. Ga alvast rondkijken voor een nieuwe baan, die liggen niet voor het oprapen en je zal maar nét tegen een leuke vacature aanlopen nu!

De komende maanden ontvang je gewoon nog salaris. Los van wel of geen ontslagvergoeding heb je vervolgens recht op een WW uitkering als je tenminste 26 weken hebt gewerkt. Dat is doorgaans 70% van je laatstverdiende loon, geen vetpot maar wel inkomen.

Heel veel sterkte in ieder geval :(:)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:21

Silfre;
Hier kan ik wat mee goed idee om samen een advocaat te nemen. Moet ik eens overleggen,, morgen komt een collega al naar me te om een en ander te bespreken.

Hoop dat het nog 2 a 3 maanden duurt dan kkan ik tenminste om me heen kijken naar ee baan, is op dit moment niet echt veel, maar ja desnoods neem ik een tussentijdse baan

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:09

[LZP] > [STW]

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:30

LadyJ schreef:
Silfre;
Hier kan ik wat mee goed idee om samen een advocaat te nemen. Moet ik eens overleggen,, morgen komt een collega al naar me te om een en ander te bespreken.

Hoop dat het nog 2 a 3 maanden duurt dan kkan ik tenminste om me heen kijken naar ee baan, is op dit moment niet echt veel, maar ja desnoods neem ik een tussentijdse baan

Succes ermee!

Overigens werken rechtsbijstandsverzekeringen doorgaans ook graag aan mee aan dit soort collectieve acties, dus de collega's die wel zo'n verzekering hebben moeten het even bespreken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:43

Als een grotere groep werknemers ontslagen wordt of mogelijk veranderingen met grote gevolgen ondergaat (zoals overplaatsing naar andere plaats), is er volgens veel CAO's formeel sprake van een reorganisatie en dan treedt een sociale paragraaf (onderdeel CAO) in werking. Die houdt een aantal spelregels in. In die sociale paragraaf staat gedefinieerd om hoeveel werknemers het dan minimaal gaat.
Onderdeel van die spelregels is, dat de vakbonden bij het proces betrokken worden en dat er een sociaal plan moet worden opgesteld waar OR en vakbonden mee in moeten stemmen.
Daarin staat ook de procedure hoe wordt bepaald, wie mag blijven en wie weg moet.
Het lijkt me dat jouw werkgever te hard van stapel is gelopen; hij is dit hele proces al in zijn eentje gaan doen. (al zou het kunnen zijn dat hij met 12 werknemers nog net onder de norm blijft. Maar je moet ook de over te plaatsen medewerkers meetellen!)
Zijn er collega's wel lid van de vakbond? Zijn die al ingeschakeld?
Hoe staat de ondernemingsraad hierin? zijn die erin gekend en hebben die advies gegeven? (ze hebben adviesrecht)

Wat jijzelf betreft; zodra het ontslag formeel (schriftelijk) is aangezegd, moet je schriftelijk bezwaar maken, om je uitkering veilig te stellen.
Verder moet je natuurlijk direkt je rechtsbijstandverzekering inschakelen.
Overigens kan niemand jou verplichten naar de andere kant van het land te verhuizen.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:23

Pffff voel me vandaag echt zwaar...
Vraag me alleen maar af waarom ik?
Nou dat antwoord weet ik inmiddels, ze wilde me eigenlijk ergens anders op een andere functie plaatsen, maar het hoofd van die afdeling heeft dat tegen gehouden (je weet wel zo een vrouwtje die zich door iedereen bedreigd voelt over haar functie en haar man die daar ook werkt, zo eentje die in het verleden al tig dames daarom heeft ontslagen en weggepest eentje die ik vertrouwde en vanalles verteld heb) Grrrr ben zo boos.

Heb dit ook aangegeven aan mijn baas en die gaat ermee aan de slag, maar ja, weet niet eens of ik daar nog wil werken als zo gaat.
Dan wordtziji mijn baas en vlieg ik misschien alsnog, misschien gewoon beter solliciteren Ik moet tot eind september uitwerken en heb nog 3 weken vakantie. Komende week ook nog vrij dus al met al dik 4 weken nog.

Daarna nog 2 maanden doorbetaald en ben ik vrij in doen en laten

Sorry moest het even kwijt

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:35

Jeetje meid wat erg. Helaas kan ik je geen advies geven maar wil je wel veel strekte wensen in deze moeilijke tijd. Maar blijf zo postief mogelijk hoe moeilijk dat ook soms is. :(:)