Waar gebruiken jullie (o.a.) je studiefinanciering voor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: Waar gebruiken jullie (o.a.) je studiefinanciering voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:01

Stufi: ongeveer 260 euro. Huur kamer: 310 euro... ;)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:24

Ik ga dit topic ook volgen.
Mijn ouders hebben ook gespaard voor mijn studie. Dit is het eerste jaar dat ik studiefinanciering krijg. Ik weet dan ook nog niet helemaal wat ik hiervan ga betalen. Waarschijnlijk gaat het dan naar mijn 'school' rekening.
Voor mijn pony mag ik het echt niet gebruiken. Daar mag ik zelf voor gaan werken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:33

Ik betaal deels het stalgeld van m'n paard van m'n stufi, ik krijg dit van m'n ouders in plaats van m'n zakgeld (hun betalen ook verder studiegeld/boeken). Verder woon ik gewoon nog thuis dus krijg 93,61 ofzo aan stufi per maand (weet niet of dit het minimum is? Volgens mij gewoon basisbeurs).

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:35

met mijn studie financiering betaalde ik de eerste jaren mijn kamer, nu ik bij mijn vriend woon doe ik er boodschappen van als het goed is heb ik mijn laatste stufi gehad,(of krijg het nog 1 keer) want mijn 4 jaar zit er helaas op
maar ik heb nog wel een stukje studie over :S dus dat wordt gewoon hard werken om mijn studie te betalen en dingen hier in huis (gelukkig heb ik hele lieve ouders die een gedeelte van mijn studie betalen!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:51

Even stipje, ga dit morgen ff doorlezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:58

Mijn ouders betalen mijn studie, boeken hebben ze ook aangeschaft aangezien dit ook in de duizend euro liep.

Ik woon nog thuis, heb twee paarden en twee baantjes. Op mijn studie na betaal ik alles zelf. Mijn stufi vergeet ik altijd, het is in verhouding met mijn loon een klein bedrag en vergeet hem altijd mee te tellen. Ben dan ook elke keer weer aangenaam verrast als ik tegen de 24ste van elke maand extra geld heb ontvangen.

Verder gaat het gewoon op (net als de rest van mijn geld) aan de paarden, rijbewijs, de auto, verzekering e.d.

Misschien helemaal geen gek idee om het op een spaarrekening te zetten. In princiepe zou ik elke maand geld over moeten hebben mits ik niet weer die ene fijne broek, dat leuke boek of dat mooie hoofdstel koop.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:01

Toen ik nog thuis woonde aan van alles, mijn ouders betalen mijn studie. Nou woon ik op mezelf en gaat het dus op aan de huur. Die is nog altijd meer dan mijn stufi, en aangezien ik een paar maanden zonder werk heb gezeten leen ik flink bij. Van al het IBG geld betaal ik dus de huur, stalling van twee paarden en mijn levensonderhoud. Verzekering betalen mijn ouders ook nog. Boeken betaal ik zelf.

Als ik midden augustus weer aan het werk ga stopt mijn lening, en betaal ik van de.. 250? euro dus weer een deel van de huur.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:07

huur, eten, studie boeken. (soms een staatslot in de hoop dat ik nog een keer van die irritante ib groep afkom :P .)

@TS: Je kan trouwens gewoon zorgtoeslag aanvragen als je ouders je premie betalen heb ik ook gedaan mijn ouders krijgen het dan weer van mij. (ik kreeg het ook toenik nog thuis woonde geloof ik) geloof niet dat je ouders dat voor je kunnen doen namelijk.
EDIT: ik begreep het alsof je twijfelde of je moest aanvragen maar dat kan je dus wel gewoon doen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:58

Alles behalve voor school. O:)
Mijn ouders betalen het schoolgeld en de stufi mag ik zelf houden..
Ik koop er voornamelijk kleding van, maar af en toe gaat het ook wel eens in de pot voor een vakantie. :Y)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:04

Ik krijg naast mijn studiefinanciering ook nog extra geld van mijn ouders zodat ik in totaal op een maximale beurs zit. Hiervan moet ik betalen: alles, behalve collegegeld. Dit houdt dus in: boeken, huur kamer, geld, eten, kleding, uitgaan, verzekering, reiskosten enzovoorts.

Mijn collegegeld wordt betaald uit de studiepot. Mijn vader vindt dat studeren niet alleen het naar school gaan is, maar ook alles wat er verder bij komt kijken met op kamers gaan. Ik vind dat hij daar gelijk in heeft. :)

Alles wat na mijn studie over is van de studiepot, gaat weer terug naar mijn ouders.
Ik houd van het geld dat ik krijg maandelijks redelijk wat over omdat ik zuinig leef, en dat gaat op een spaarrekening, maar daar heeft mijn pa geen weet van. Dat wordt later gebruikt voor mijn eerste auto / paard.

Edit: zoals iemand anders al zei: mijn ouders zorgen er smaen met de IBG voor dat ik geen bijbaantje nodig heb en me dus volledig kan richten op het studeren. Moet zeggen dat dit ook wel een stok achter de deur is voor mij; ik zou me dood schamen als ik (veel) langer dan nodig over mijn studie zou doen omdat ik niet serieus heb gewerkt en daardoor hun spaarcentjes op zou maken.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:14

Ik gebruikte mijn stufi voor mijn schoolgeld, boeken, zorgverzekering en telefoonabbo. Wat ik overhield ging op mijn spaarrekening :-)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:41

Mijn SF gaat helemaal op aan vaste lasten.
Aangezien mijn ouders niks betalen, heb ik nogal een hoop vaste laste.
Huur, collegegeld, boeken, telefoon, ziektenkosten, verzekeringen en dan blijft er weinig SF over. Gelukkig heb ik nog een baantje waarvan ik leuke dingen kan doen en kan sparen. :)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:00

Mijn ouders betalen mijn collegegeld.
Ik gebruik mijn studiefinanciering voor vaste lasten als huur, zorgverzekering, boeken (echt eerst controleren of we ze ook echt gaan gebruiken :roll: hoeveel ongebruikt papier er hier in de kast staat) en wat er op dat moment betaald moet worden. Dus ik gebruik het niet specifiek voor iets, maar het komt altijd goed terecht ;)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:38

Ik krijg 305 euro stufie en 58 zorgtoeslag; daar moet ik een hele maand van doen. M'n verzekering, telefoon gaan daar maandelijks vanaf. En wat ik overheb spaar ik voor collegegeld oid.