Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
hesterve schreef:Dat opnemen van vakantie uren moet wel in overleg met je leidinggevende! Je hebt al vroeg van te voren je vakantie doorgegeven en die staat vast heeft verder niets met je ontslag te maken. Ik zou in de brief iets neerzetten in de trand van: Zoals u al weet bn ik van ... tot ... met vakantie. Mocht je niet genoeg vakantie uren opgebouwd hebben wordt dat verrekend met je salaris waarschijnlijk .Uit de brief maak ik ook op dat je het al verteld hebt dat je weggaat als dat echt zo is hoef je niet moeilijk te doen met wanneer je de brief overhandigt je zegt je baan op per... met inachtneming van het opzegtermijn van 1 maand en ben je per ... uit dienst.
Succes ermee
Sissi87 schreef:ja ik zowiezo vanaf 12september vakantie, dat is al besproken in januarie.
maar kan ik dat nu wel bespreken nu ik nog "ziek" werk haha zeg maar. En wanneer moet ik dan m'n ontslagbrief inleveren. dat kan ik dan het beste eind augustus doen denk ik..
goeroe schreef:Sissi87 schreef:ja ik zowiezo vanaf 12september vakantie, dat is al besproken in januarie.
maar kan ik dat nu wel bespreken nu ik nog "ziek" werk haha zeg maar. En wanneer moet ik dan m'n ontslagbrief inleveren. dat kan ik dan het beste eind augustus doen denk ik..
Nee, want als je vakantiedagen wilt opnemen aan het einde van je dienstbetrekking moet je dat overleggen. Dus dan kun je daar niet eind augustus nog een keer mee aankomen. Je kunt beter begin augustus even naar je baas gaan of eerder als je hem graag mag.
Sissi87 schreef:goeroe schreef:Nee, want als je vakantiedagen wilt opnemen aan het einde van je dienstbetrekking moet je dat overleggen. Dus dan kun je daar niet eind augustus nog een keer mee aankomen. Je kunt beter begin augustus even naar je baas gaan of eerder als je hem graag mag.
ik snap je niet, hoezo moet ik dit overleggen? Het is zowiezo al overlegt dat ikv akantie heb.
Citaat:Wat als ik zelf ontslag wil nemen tijdens een periode van ziekte?
Ongeacht de wijze waarop u ontslag neemt, speelt een schorsing van uw arbeidsovereenkomst wegens ziekte niet. De opzeggingstermijn die u presteert en die u zelf heeft betekend aan uw werkgever, wordt niet geschorst door uw ziekte.
joyce2 schreef:Je kan gewoon je vakantiedagen opnemen hoor!
Ik heb 2x ontslag genomen afgelopen 2 jaar en bij beide bedrijven mocht ik kiezen of ik al mn vakantiedagen op zou nemen of dat ik ze uit zou laten betalen. Bij de eerste heb ik uit laten betalen, omdat ik het bedrijf heel leuk vond en tot het laatste moment wou werken, om afscheid te nemen van de mensen daar.
joyce2 schreef:Bij het andere bedrijf was ik het zo zat, dat ik de laatste dag van de maand heb opgezegd (was toevallig ook de dag dat ik had gesolliciteerd en aangenomen werd) en heb toen de laatste 2 weken mijn vakantiedagen opgenomen. Dit vonden ze niet leuk natuurlijk, maar het was wel mijn goed recht! Die vakantiedagen heb jij zelf verdient en ze kunnen jou die niet weigeren.
Citaat:In de opzegtermijn gelden voor vakantiedagen dezelfde regels als tijdens het dienstverband. Dat wil zeggen: U kunt als werknemer niet eenzijdig afdwingen dat u in de opzegtermijn uw vakantiedagen mag opnemen. Ook nu is de toestemming van de werkgever nodig. Komt het de werkgever niet uit -bijvoorbeeld wegens bedrijfsdrukte- dan moet u tijdens de opzegtermijn gewoon blijven werken, en dan volgt dus uitbetaling van resterende vakantie-dagen tot en met uw laatste werkdag.
http://www.ontslag.net/stap5/begrippenlijst-v.html
Citaat:ontslag nemen tijdens mijn ziek thuis
Toelichting:
zit nu in de ziektenwet door een ischias,zie het niet meer zitten om weer bij deze baas aan de slag te gaan.gaat nu beter met mijn rug.kan ik nu ontslag nemen? en overstappen naar een andere baas?heb nog geen vast contract en volgens mij 1 maand opzegtermijn.
vr.groet dina
Antwoord:
Zelf ontslag nemen terwijl u ziek bent mag maar heeft wel tot gevolg dat u geen recht hebt op een uitkering. Noch WW noch ZW (Ziektewet). Ik raad u dan ook dringend af om uw arbeidsovereenkomst op te zeggen. Ook als u bij uw huidige werkgever opzegt en direct bij een andere werkgever in dienst treedt, loopt u het risico geen WW of ZW te krijgen wanneer het contract bij de nieuwe werkgever eindigt. Terzijde, u zit nu niet in de Ziektewet maar krijgt uw loon tijdens ziekte doorbetaald.
mr. drs. J.P. Dikker
Winters & De Vries Advocaten
Postbus 698
2130 AR Hoofddorp
T 023 - 55 44 008
dikker@winters-devries.nl
http://www.winters-devries.nl
joyce2 schreef:@Goeroe, tegen mij hebben ze verteld dat ik de dagen op kon nemen of uit kon laten betalen. Ze wilden liever uitbetalen, maar ik heb gezegd dat ik mn dagen op wou nemen, ze zeiden dat ze dat niet konden weigeren, dus ik ga er dan vanuit dat het je goed recht is om die op te nemen. Ik heb me altijd keurig aan de regels gehouden, dus ik vind dat niet meer dan netjes. En ik heb ook nog eens voor mijn eigen vervanging gezorgd (binnen een week!), ik ben benieuwd hoeveel werknemers dat doen bij hun ontslag!
Maar goed, dit is mijn ervaring en dat wou ik even tegen TS zeggen. Misschien is het per CAO anders geregeld wat betreft het opnemen van de vakantiedagen, of zijn mijn werkgevers nooit goed op de hoogte geweest.